Dåligt skött häst

P

product

Hej. Jag har förut, i flera år, tagit hand om en häst som inte har det speciellt bra och gjort allt för att få situationen lite bättre för honom.
Pga studier har jag inte haft tid med honom på ett tag, och har nu dåligt samvete över det. Jag tänker börja ta hand om han igen, och behöver gärna lite tips för hur jag t.ex ska få han i kondition osv.
tack för svar!

Sv: Dåligt skött häst

Är det någon som inte tar hand om honom? Anmäl dom. Hästen har rätt till bra foder, mockat, avmaskning, utevistelse, mm

Jodå, dom tar han om honom. Han får ju mat och sånt ordentligt, men han blir i princip aldrig riden och stallet är väldigt ostädat i övrigt, men dom mockar nog och så..

Jodå, dom tar han om honom. Han får ju mat och sånt ordentligt, men han blir i princip aldrig riden och stallet är väldigt ostädat i övrigt, men dom mockar nog och så..

Vadå mockar nog? Kollar du inte de? Har du tagit han om hästen flera år så borde du veta de...

Aja det är väl bra att någon tar hand om hästen. Hur länge har han stått?

En häst är ett levsnde djur, som ska ha daglig skötse och omvårdnad. Den kan inte stå i malpåse, tills "man har tid" eller får dåligt samvete. Har man inte tid och anser att ägaren inte sköter hästen, är det hälsosammare i längden för hästen att stampa in hemma hos hästägaren och ställa denne mot väggen, alternativt strunta helt i att sköta hästen. Och om då inte ägaren kan ta hand om hästen, kontaktar man miljö och hälsa, så att hästägren får djurförbud om denne inte tar rättning av tillsägelse.

Beträffande igångsättning av häst. Använd gärna den nålade tråden som finns i detta ämne redan.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=803804

hur gammal är hästen ?hur länge har den stått ?hur är den riden förut?

Måste påpeka lite hær i all vælmening.

En hæst som får hovarna regelbundet øversedda, torr box/spilta, foder & tillgång till vatten & utevistelse mår inte dåligt om den får stå en længre tid pga man inte har tid.
Dom behøver inte ridas & ryktas dagligen før att må bra.
Tillgodoser man bara grunden så klarar dom sig.

Ser ingen anledning att anmæla en sådan hæstægare.

Tror du och Ingela är inne på samma spår..

För annars måste man nog anmäla många som har fölston (de tas ju hand om men borstas kanske inte varje dag ;))

Precis, tankesättet är nog ganska lika även om jag uttrycker mig lite vasst.

Tyvärr är det många småtjejer som tror att hästar måste ridas varje dag. Det var många i ridskolestallet där jag hade min dam i privatstallet ett par månader som ojade sig över att jag inte galopperat en dag. Och??? sa jag, igår travade jag inte ens. Men OJ, då måste du ju skaffa en skötare eller medryttare, för det är ju nästan djurplågeri. Öh...

• Jag mockar 2 gånger om dagen, innan jag tar in min häst och innan jag åker hem för kvällen
  • Hästarna fodras på något vis 4-6 ggr/dag, god tillgång på stråfoder i hage och box
  • Hästarna har fri tillgång till vatten
  • Hästarna visiteras innan utsläpp, vid insläpp och efter ridning/alternativt vid kvällsfodring, då täckena läggs rätt en sista gång
  • Hästarna går ute mellan 9-16 om de inte rids, under dagen. Då kan två timmar försvinna där...
  • Regelbunden vaccination, samt avmaskning vid behov
  • Verkning/skoning var 7-8 v.
  • Min häst, som är en 23-årig hobby/promenadhäst rids, promeneras vid hand eller arbetas på ngt vis från marken 5-10 dagar (i veckan) :D alltså ibland har hon en vilodag i veckan, men oftast en vilodag varannan vecka. Vintern blir det lite lugnare pga väglag och stela två-fyrbeningar som vill ha varmt...

När folk skriver "tror att de mockar"... Då börjar jag genast bli misstänksam. Jag tycker inte att en sund hästmänniska är i ett stall och bara "rycker på axlarna" och säger "jaa, jag tror att de mockar". - Utan då känns det som att man mest har ett intresse av att "slå sig för bröstet", men gör det på fel sätt.

Många tror ju som sagt att det är hur mkt man rider som "räknas".

Ja har man inte koll i ett stall om det mockas eller inte (och dessutom tar hand om en häst) känns det lite konstigt att gå och knäppa ägaren på näsan bara för att h*n inte rider...

Jag också allergisk mot folk som ringer djurskyddet så fort det är
-5 grader ute och hästarna är utan täcke. När vi hade hästarna hemma så ringde djurskyddet så fort det regnade i princip :crazy:. Kunde också komma samtal om att vi aldrig bostade hästarna mm. Djurskyddet kom såklart ut de första gångerna men allt var klanderfritt. Visst det är bra att folk ringer men det ödslar massor med tid när det kommer sånna samtal. Ibland känndes det som vissa ringde bara för ringandets skull..

Vi hade hästarna precis vid en turistgård så det åkte ju mkt folk...

Mitt kallblod står ibland i 1 till 3 veckor periodvis pga mitt jobb som har storhelgstoppar då jag jobbar minst 12 timmar om dygnet sen kan man lägga till 2 timmar restid T&R jobbet..
Dom har en storbal gräsfröhalm i sin 2 tunnland stora vinterhage som fri tillgång.
Då blir det mockat, in & utsläpp samt visitering. Dvs allt förrutom motionen & borstning.

Han ser lite vild ut i manen & svansen efter en sådan period men han har inte tagit någon skada psykiskt eller fysiskt. Tvärtom, han blir mer taggad & arbetssugen efter stått en period.

Efter en sådan runda får man sätta igång han lugnt & försiktigt under 1½-2 veckor innan han går fullt ut igen.

Kan säga att han har aldrig varit halt eller skadad under dom 2 åren jag har haft honom.

Jag är en sådan dålig hästägare :o

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 250
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 420
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 544
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar