Dåligt samvete över understimuleradee hundar.

Meibla

Trådstartare
Istället för att kapa nån annans tråd så startar jag en egen.

Jag har ju två hundar, en vit herdekorsning på 5 år och en irländsk terrier som blir 2 i december som på senaste tiden inte fått i närheten av vad de behöver aktiveringsmässigt.
Jag är totalt orörlig pga foglossning, att gå mer än 100 meter gör att jag är helt förstörd för resten av dagen. Tack och lov tar sambon dom på en långpromenad efter jobbet. Jag har även karpaltunnelsyndrom i ena handen samt något som heter morbus de quervain i båda händerna. (I princip samma som karpaltunnelsyndrom, fast i tumlederna istället), vilket då gör att jag inte heller kan använda händerna så mkt.
Så till det stora problemet.. pga den bristande aktiveringen både mentalt och fysiskt, jag kan ju inte direkt lägga/gå spår köra ett lydnadspass eller annat som gör att man måste röra på sig, så har framförallt terrier börjat få damp. Hopplös vid hundmöten, sliter och drar i kopplet och hittar på dumheter hemma.
Tankarna på omplacering har slagit mig, eftersom jag inte kan ge dom det de behöver, men tänkte kolla här om ni har tips på aktivering som gör de ordentligt trötta i skallen. Hon som har pappan till terriern tävlar i nose work och har gett oss en hel del tips och råd i hur man gör, men väntar på att få hem eukalyptusvadetnuhette, så behöver lite tips på hur man får de ordentligt trötta i skallen fram tills dess.
Och hur länge ska man gå runt med dåligt samvete för att de mest bara ligger här hemma och skrotar? Har ca 11 veckor kvar till förlossningen, och det känns lite väl lång tid. Speciellt när jag inte vet hur lång tid efter som jag kommer ha kvar besvären :S

Eftersom jag är lite för snål för att köpa hem specialgrejer så har jag lärt min huligan att söka rätt på tepåsar med rabarber/jordgubb... Te smakade pekk men nu kom det till användning i alla fall! :D Han greppade väldigt snabbt vad jag vill, mitt största problem nu är att han försöker ta upp påsarna med munnen vilket lite då och då innebär att det kan bli te överallt... :meh: Så vi får jobba lite på markerings delen... Men det gör honom väldigt trött i huvudet åtminstone! :up: Jag sneglar lite på pepparmint dropparna till bakning och tänker nog prova det här näst för att se om jag sedan kan få honom att söka rätt på den doften jag ber om...

Eftersom jag är lite för snål för att köpa hem specialgrejer så har jag lärt min huligan att söka rätt på tepåsar med rabarber/jordgubb... Te smakade pekk men nu kom det till användning i alla fall! :D Han greppade väldigt snabbt vad jag vill, mitt största problem nu är att han försöker ta upp påsarna med munnen vilket lite då och då innebär att det kan bli te överallt... :meh: Så vi får jobba lite på markerings delen... Men det gör honom väldigt trött i huvudet åtminstone! :up: Jag sneglar lite på pepparmint dropparna till bakning och tänker nog prova det här näst för att se om jag sedan kan få honom att söka rätt på den doften jag ber om...
Tepåsar kanske jag ska testa då! Har massor med te hemma, men det är aldrig någon som dricker det..
Ska man börja med nån som luktar lite starkare eller det kanske inte spelar nån roll?

Tepåsar kanske jag ska testa då! Har massor med te hemma, men det är aldrig någon som dricker det..
Ska man börja med nån som luktar lite starkare eller det kanske inte spelar nån roll?
Ingen aning! :D Jag valde helt enkelt det te som var äckligast att dricka... :angel: Jag dricker mycket te och även maken och dottern, hon vill gärna testa nya sorters te, vilket gör att vi ofta får hem väldigt knepiga smaker :meh: Men bra när man ska träna hunden! :up:

Jag fundera även på kryddhyllan, peppar känns ju en aning taskigt :angel: men kanel och kardemumma kanske? :D

Har ar forslag pa hur man kan borja lara dem "nose work". Vissa dofter, som citrus, kan vara mycket irriterande for en hund nose, sa uteslut de som har "vass" doft.

Hall ocksa ner doften pa oljor eller kryddor. Det ar inte meningen att du ska kanna doften annat an om du sticker nasan pa den ... Har du for mycket doft kan det bli rejalt svart for hunden da det blir "overwhelming" och nasan "stanger av". Jag gissar att det kan bli som att forsoka hora vad en person sager pa lite avstand nar man har en klass med 25 elever i ett stort badhus. LOL

Jag kör som @Snurrfian med vad jag råkar hitta i något skåp. Ärligt talat stör jag mig lite på noseworkdofterna - kan jag känna lukten av de där tussarna, hur svårt är det för hunden då liksom? :cautious: :laugh:

Samma här. Tycker de valt jättekonstiga dofter. Kan dock tipsa om att Norge är på G med en tävlingsform av ID-sök! Mycket spännande projekt som kommer vara tillgängligt för alla från hobbyhundar till högsta klassen där tjänstehundarna blir utmanade på allvar.

Jag kör med te eller kryddor hemma.
Och shejping.

Är i liknande sits som du,vilket dessutom leder till en dålig cirkel av understimulans -felbeteeenden -irritation-mer felbeteeenden och mina hinder ger mig mindre motivation vilket sänks ännu mer av felbeteeenden (vilket ju ökar av understimulans...)

Förutom sådana saker; kan dagmatte/liknande vara ett alternativ om du hittar en som vill aktivera lite extra? Eller klubbkompis?

Lång tid för hundarna att vara rastlösa,men kort tid för att omplacera för just de tillfälliga besvären tänker jag.

Svarar alla på en gång :)

Har gjort några försök med te nu i helgen och det gick väl sådär.. Första gångerna så såg hundarna ut som två frågetecken o undrade nog vafan jag höll på med. Till slut fattade de dock poängen så de blev lite nöjdare iaf.
Jag tycker förövrigt också att de har valt lite konstiga dofter.. Förutom eukalyptus (som luktar massor) så var det väl även lavendel och lagerblad?

@Jenka jag vet inte riktigt vart jag ska lyckas hitta en dagmatte/husse.
Har försökt få 9 åriga dottern att aktivera terriern med lite lydnad, godissök osv men hon tycker inte det är speciellt roligt. Ffa inte nu när han är så understimulerad som han är, och därmed inte lyssnar speciellt bra på henne. Men ska absolut kolla upp om jag kan hitta någon som vill ta sig an honom nån timme eller två några gånger i veckan.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 423
Senast: Hermelin
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
339
Senast: cili
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 366
Senast: Hellhound
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 994
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 10 middagar
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA