Dåligt hulll på isis

H

Hrisla

Jag har en isis val som är i dåligt hull . Han har nu sats igång (riden ca 2 mån) efter ett fånganfall i mitten av juni...men eftersom han är så smal är det svårt att bygga upp muskler och kondis , så är det ngn där ute som har bra tips på mat som jag kan ge honom??!
länka gärna till nån sida :banana:

obs! (han kan ju inte äta vad som hellst pga fånganfallet)

Sv: Dåligt hulll på isis

Kan inget om fång men lucernhack o olja lade jag till för att få upp hullet på min isis o man såg skillnad på ett par veckor. Gav honom rätt mycket i början, typ två kilo o två dec olja + betfor o mineraler. När han verkade lessna på det blandade jag i kornkross också o då blev det visst godare:d

Bäst effekt på smala hästar har jag sett med Lucern och krossat korn.

Att hästen har haft fång ställer inte några hinder i vägen för vad du kan ge den, däremot hur mycket du kan ändra på foderstaten och hur fort.

Uppblött lusernpellets med olja har jag sett funkar bra också.

Gauti tappade hullet för ett tag sedan, då gav jag honom kornkross och det funkade bra! Lucern ska också vara bra

Undvik havre och korn. Ge lucern för hästen behöver protein. Lucern finns som hackat och påminner om grovfoder.

Du kan börja med linfröolja - det har tydligen rekommenderats till just fånghästar pga dess effekt på tarmen. Boj vet mer om det.

Klart kan du inte ge hästen "vad som helst". Du ska vara försiktig vid foderbyte och införa nytt foder långsamt och i små mängder.

Dock måste den ha protein öht oavsett den haft fång el ej.

knapplån.
min häst går ner på vintern. han börjar bli ganska smal nu vad kan jag ge han? är lucern bäst för han också? efter några veckor med extra mycket kraft år han upp och blir rund och go men sedan när jag återgår till det vanliga igen så går han ner. råd någon???

knapplån.
min häst går ner på vintern. han börjar bli ganska smal nu vad kan jag ge han? är lucern bäst för han också? efter några veckor med extra mycket kraft år han upp och blir rund och go men sedan när jag återgår till det vanliga igen så går han ner. råd någon???

Jag tror att lucern är bra, det ger jag Gauti när han tappar hull & muskler nu på vintern. Har börjat gett han det rätt så nyligen, men alla rekomenderar detta just för proteinets skull som dom behöver när hullet tappas! Så prova det. jag kör med lucern i pellets form som jag blöter upp, funkar bra och är lätt att ge.
Lucern är ju även ett grovfoder och jag anser det bättre att ge mer grovfoder än kraftfoder

Jag tror att lucern är bra, det ger jag Gauti när han tappar hull & muskler nu på vintern. Har börjat gett han det rätt så nyligen, men alla rekomenderar detta just för proteinets skull som dom behöver när hullet tappas! Så prova det. jag kör med lucern i pellets form som jag blöter upp, funkar bra och är lätt att ge.
Lucern är ju även ett grovfoder och jag anser det bättre att ge mer grovfoder än kraftfoder

okej. vart finns det att köpa?

okej. vart finns det att köpa?

Det finns att köpa där all hästmat finns att köpa, finns överallt. Granngården har det, likså Djurkompaniet. Fråga bara efter lucern om du inte hittar det, så tror jag att det kommer att finnas! :)

Finns både som hackat strå och som pellets.

Det finns att köpa där all hästmat finns att köpa, finns överallt. Granngården har det, likså Djurkompaniet. Fråga bara efter lucern om du inte hittar det, så tror jag att det kommer att finnas! :)

Finns både som hackat strå och som pellets.

okej:D är både hackat och pellets lika bra eller?

Det är nog en smaksak, du får fråga hästen :D Men få hästar ratar blötlagd lusernpellet. Man får ha 3 ggr så mycket vatten som pellet, och låta det stå några timmar för säkerhets skull. Man börjar med bara någon dl, för att succesivt öka mängden med en eller ett par deciliter i veckan, tills man kommer upp i mängd tex 2l torr pellets åt gången. (det är ju ett grovfoder, så man kan i princip föda hästen på detta, så det är ingen fara att det blir för mycket protein). Men man får kolla upp höanalysen, och räkna ut en ordentlig foderstat,så man vet på ett ungefär hur mycket olja (energi) som behöver tillsättas eventuellt.
Det finns olika fabrikat av lusern, som innehåller olika mycket melass. Man kan ju välja att ge ett fabrikat, som innehåller inget eller mycket lite melass, till en fånghäst.

Säger som föregånde! :) En smaksak. Men jag tycker det är enklare att ge i pellets form än i strå. Bara att ge som vanligt när man ger kraftfoder eller liknande. Uppblött då såklart.

vi kör hack, det gillar hästarna. Nån sa att det alltid är lite "skit" i pellets, vet inte om det stämmer. Hursom helst valde jag från början hack för att det känns lite naturligare.

När avmaskade du/gjorde maskprov sist?

Börja med att analysera grovfodret. Då ser du om det är för lite protein i det, eller om det bara är så att det skulle funka att ge mer av det grovfoder du redan har. Bäst är alltid att försöka täcka så stor del av behovet som möjligt med grovfoder, och så komplettera med kraftfoder och andra tillskott om grovfodret inte är tillräckligt.

När vi hade hö med dåliga proteinvärden gav jag Krafft Protein, eftersom den foderhäst jag hade då vägrade äta Lucern (han var lite kräsen i största allmänhet, och var svår att få att äta tillräckligt med foder). Krafften var lite mer "koncentrerad" med avseende på protein, så jag behövde inte ge så stora mängder. Men äter hästen Lucern tror jag det är att föredra.

Att din häst haft fång innebär "bara" att du skall vara extra försiktig med foderbyten, och långsamt öka mängden "nytt" foder. Samt att det är extra viktigt med en korrekt foderstat!

När jag hade foderhästen som var lite svår att hålla i hull, så brukade jag också göra så att jag ökade fodret lite innan jag satte igång efter vila eller ökade träningen. På så sätt undvek jag att han föll ur alltför mycket när jag började träna honom.

Liknande trådar

Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 583
Senast: oz_joj
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
18 159
Senast: Björk
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 978
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar