Dåligt hull...

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Nerika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 326
Sv: Dåligt hull...

Är det pellets?
Jag blöter alltid vår pellets (annat märke), ca 2 delar vatten, 1 del pellets. Det sväller på 10 min.. men vissa märken sväller mkt långsammare har jag förstått.

Hoppas det är ok med en liiiten fråga till? :angel:
Har precis fått hem en säck med kvarnby lucern som jag ska prova, men har tidigare fått rådet att jag ska ge det uppblött i så fall, är det det vanligaste att man gör?
Och i så fall, hur stor del vatten ska man ta och hur länge ska det stå? Blir det gröt-aktigt då alltså, eller mer mjöligt?
Tacksam för svar :bump:
Huruvida du ska blöta upp det eller inte måste du bestämma dig för själv.
Eftersom det är torkat och ihoppressat till pellets så sväller det litegrann när det blir blött. Har man en häst som tuggar sin mat väl så hinner det oftast bli tillräckligt uppblött av saliven. OM den däremot kastar i sig maten så är risken stor för foderstrupsförstoppning.
Det viktiga OM du blöter är att det tillsätts lite vatten, så att svällningen kan påbörjas en stund före utfodringen. Hur mycket vatten du ska använda spelar inte så himla stor roll. Tar du midnre så blir det mjöligare, tar du mer så blir det gröt eller soppa...

Fast vissa sväller inte bara lite, utan väldigt mycket. (mitt t.ex.) Men kvarnbys vet jag förståss inte.

Jag tror att jag ska prova att blöta upp det (ja det är pellets), men det är ju som sagt om det ska stå typ 10 min innan, eller om det kan stå över natten t.ex? Blir det dåligt om det står uppblött för länge?

Testa och se hur lång tid dina pellets tar innan de svällt. En halvtimme är nog rätt säkert.

Jag tror att jag ska prova att blöta upp det (ja det är pellets), men det är ju som sagt om det ska stå typ 10 min innan, eller om det kan stå över natten t.ex? Blir det dåligt om det står uppblött för länge?

Jag blöter mina pellets. Gör i ordning till morgonen dagen innan och det funkar bra. Under varma sommarmånader får man ju tänka på att inte blanda allt för långt i förväg så det hinner jäsa och bli dåligt.

Jag skulle inte våga ge lusernpellets torrt. Dom sväller jättemycket!

Som jag skrev ovan, om de tuggar lusernpelletsen väl så fuktas de tillräckligt av saliven.

Jag ger alltid torra lusernpellets och har alltid gjort.

Jag upplever att de mindre pelletsen (Kvarnbys t ex) faller sönder (sväller) mindre än de stora (Krafft t ex). Har fodrat med bägge och ger Kvarnbys torrt men låter Kraffts stå lite i vatten innan fodring.

Å andra sidan tycker jag inte lusern sväller som t ex betfor, det faller sönder och blir grötigt. Däremot är det ju inte så roligt att göra testen att ta på pelletsen med fuktat finger. Fastnar direkt. Inte roligt om det händer i foderstrupen...

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 363
Senast: ufot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 442
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 640
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hej, Jag har en nordsvensk brukshäst som är 7 år gammal. Han har klarat sig bra på hösilage plus att få bvitamin vid pälssättning o...
Svar
4
· Visningar
3 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka