Dåligt hull...

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Nerika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 326
N

Nerika

lite hjälp önskas! :o kan jag få lite tips om hur jag ska få upp mitt dräktiga sto i bättre hull??
(snälla säg inte sökfunktionen bara, vi är inte bästa kompisar precis), höet är inte analyserat än av olika anledningar, men jag skulle vilja ha lite råd fram tills jag har en analys...
blir helt snurrig av alla som säger olika vad jag ska ge henne, jag behöver nåt som gärna är "snabbverkande" i alla fall. Just nu får hon Krafft Groov 125 (blev rådd att ge det istället för lucern(?), vilket jag annars var inne på också) och kornkross, tänkte tillsätta nån olja (alt. mjöl? nån skillnad?), men vet inte om nån sort är effektivare än andra? hade mest hört talas om soja, men nu läste jag precis att man kunde ge raps, linfrö och vad det var allt, vilken sort ska jag ge då?? :crazy: (sliter snart mitt hår!!)
Eller är det nåt helt annat som jag borde ge, som jag inte ens tänker på..?
Ursäkta att detta blir lagom rörigt, men SNÄLLA kan inte nån reda ut begreppen lite för mej, känner mej helt villrådig just nu :o
(har tyvärr bara haft väldigt lättfödda hästar tidigare, så detta är ett nytt "fenomen" för mej)

Sv: Dåligt hull...

Jag hade hellre valt lusern än Krafft Groov. Det senare är ett kraftfoder, medan lusern räknas som grovfoder och alltså är lite snällare mot hästens mage.

Mycket enkelt förklarat är lusern ett proteinfoder (protein är främst musklernas byggmaterial). Det protein inte musklerna använder blir energi (vilket blir fett på hästen om hästen inte använder det till arbete). Proteinöverskott från kraftfoder ska man vara väldigt försiktig med då det kan ge förgiftningssymptom, medan proteinöverkott från grovfoder är bättre då magen har lättare att ta hand om det.

I ditt ställe hade jag börjat med lusern, gärna Kvarnbyfoders som ligger högt i protein. Om du inte märker någon skillnad efter tre veckor kan en skvätt olja (t ex majs, raps eller linfrö) göra susen. Olja innehåller inget protein utan ger ren energi (som alltså blir fett på hästen om hästen inte använder det till arbete)

Jag hade hellre valt lusern än Krafft Groov. Det senare är ett kraftfoder, medan lusern räknas som grovfoder och alltså är lite snällare mot hästens mage.

Mycket enkelt förklarat är lusern ett proteinfoder (protein är främst musklernas byggmaterial). Det protein inte musklerna använder blir energi (vilket blir fett på hästen om hästen inte använder det till arbete). Proteinöverskott från kraftfoder ska man vara väldigt försiktig med då det kan ge förgiftningssymptom, medan proteinöverkott från grovfoder är bättre då magen har lättare att ta hand om det.

I ditt ställe hade jag börjat med lusern, gärna Kvarnbyfoders som ligger högt i protein. Om du inte märker någon skillnad efter tre veckor kan en skvätt olja (t ex majs, raps eller linfrö) göra susen. Olja innehåller inget protein utan ger ren energi (som alltså blir fett på hästen om hästen inte använder det till arbete)

Tack så hemskt mycket! :bow:

Lite följdfrågor bara: Du skulle alltså rekommendera lusern istället för Krafft, kan jag bara byta ut dom två rakt av så att säga (tänker på innehållet), eller ska jag ge lite kraftfoder också?
Måste man vänta några veckor innan jag provar olja också, jag kan inte lägga på det samtidigt?
Det är inte just sojaolja (som jag hade hört om först) som jag borde ge alltså, utan det ska alltså gå med i princip vilken olja som helst?
Det känns ju lite brådskande med henne, eftersom hon är dräktig också.. (är kornet bra att fortsätta med?)

Tusen frågor jag vet :o

Berätta mer om din häst så är det lättare att råda. Ras, ålder, hur tunn är hon över rygg och revben, dräktighetsmånad, vad äter hon nu, osv? HH

Berätta mer om din häst så är det lättare att råda. Ras, ålder, hur tunn är hon över rygg och revben, dräktighetsmånad, vad äter hon nu, osv? HH

Okej, halvblod, 19 år, ska föla i mitten på april, vad hon äter är ju då hö, Krafft Groov, kornkross just nu... hur tunn? tjaa, vet inte riktigt vad jag ska säga...för tunn i alla fall tycker jag.
Har rådfrågat vet också såklart, men dom vill ha en analys först innan dom kan råda, men jag behöver ha lite tips fram tills den är gjord, därför frågade jag nu...

Senast ändrad av en moderator:

Om du skickar höanalysen idag så tar det inte så lång tid att få svaret, det är nästan bättre om du väntar in resultatet på den så är det lättare även för oss att råda.
Tycker du har kloka veterinärer - även om man ska vara medveten om att veterinärer inte nödvändigtvis behöver ha särskilt stora kunskaper i hästutfodring....

Om du skickar höanalysen idag så tar det inte så lång tid att få svaret, det är nästan bättre om du väntar in resultatet på den så är det lättare även för oss att råda.
Tycker du har kloka veterinärer - även om man ska vara medveten om att veterinärer inte nödvändigtvis behöver ha särskilt stora kunskaper i hästutfodring....

Jo jag har förstått att det bästa är att ha en analys gjord, (och det ska göras) men vi ska köpa nytt hö som vi inte fått hem än, så därför kan jag inte skicka in det än...
därför kände jag att jag måste göra det bästa av situationen som är nu, och undrade därför om det fanns nåt "effektivt" som jag kunde ge FRAM tills analysen kunde göras...

Aha! Ibland är det bra om man skriver "hela sanningen" med en gång :idea:, för det är ju liksom inget som vi andra kan lista ut...

Då hade jag i ditt läge fortsatt med nuvarande foderstat och lagt på nåt kilo lusern eller två. Dvs BÅDE Groov och lusern, möjligen med en skvätt olja uppepå.

Aha! Ibland är det bra om man skriver "hela sanningen" med en gång :idea:, för det är ju liksom inget som vi andra kan lista ut...

Då hade jag i ditt läge fortsatt med nuvarande foderstat och lagt på nåt kilo lusern eller två. Dvs BÅDE Groov och lusern, möjligen med en skvätt olja uppepå.

Jo jag vet, jag är en expert på vara lite rörig :angel:
tack så hemskt mycket för svaren!! Känns lite lättare nu..

Min häst har jag haft jätte svårt med att få upp i hull och jag hade lusern och han blev inte tjockare av det, men jag fick höra att det var för hästar som har svårt att äta tex vissa äldre.
Men jag kör med lusern nu och det tycker jag funkar jätte bra!

Mitt fullblodsto fick hö, lucernhack, krafft grov 125 och havre när hon var dräktig. Lucernhacket fullkomligt älskade hon och kunde äta hur mycket som helst. Eftersom lucern är ett grovfoder kan man ge ganska mycket av det. Mitt sto fick dock bara två kilo lucern, hon var i ok hull

Min häst har jag haft jätte svårt med att få upp i hull och jag hade lusern och han blev inte tjockare av det, men jag fick höra att det var för hästar som har svårt att äta tex vissa äldre.
Men jag kör med lusern nu och det tycker jag funkar jätte bra!

Jag menar såklar att jag kör med groov 125 och det funkar superbra!

Det beror ju på HUR mycket man ger också, och hur totalfoderstaten ser ut, huruvida just en fodersort ska hjälpa eller inte.

Jag ringde till dom som har han om krafft produkterna och dom sa 2 kg och det gjorde jag och han vart inte fetare tycker det funkar bättre med groov 125.
Men alla hästar är ju olika!

KL
När min vbl travare föll ur rätt ordentligt gav jag lucern, och har börjat med lite kornkross+lucern nu, det hjälpte honom iaf. :)

Jag ringde till dom som har han om krafft produkterna och dom sa 2 kg och det gjorde jag och han vart inte fetare tycker det funkar bättre med groov 125.
Men alla hästar är ju olika!
Pja, VAD fick den personen för övriga uppgifter om hästen och foderstaten då?
Det är liksom klassiskt att man läser i en tabell och följer de råden utan att reflektera över VAD man gör.
Och att foderrådgivare gör något liknande.

OM hästen inte blir fetare så är det ju bara att ge MER! Eller klura ut ifall det är något annat den behöver!
Min unghingst t.ex lägger inte på hullet av bara lusern och groov 125, men häller jag på en skvätt olja också så håller han sig jättefin!

Hade också börjat med att öka framförallt höet, och även ge lusern. Kornkross ska ju också ha en bra inverkan på hästar som är svåra att hålla i hull. Mitt sto var exakt likadan för några år sedan, men efter mycket om och men plockades det ut en jättestor urinsten som satt i urinröret, smärtan från den inverkade troligen på att hon inte tillgodosåg sig maten på samma sätt... tilläggas bör också att hon har vart i jättebra hull åren efter den plockades bort, och det trots att hon äter mindre nu än då :/ Så det kan ha många olika orsaker. Har hon alltid vart svårfödd? Endel hästar är ju det bara helt enkelt... det sägs ju dessutom att äldre ston kan ha svårare att tillgodose sig fodret dom får.

Hoppas det är ok med en liiiten fråga till? :angel:
Har precis fått hem en säck med kvarnby lucern som jag ska prova, men har tidigare fått rådet att jag ska ge det uppblött i så fall, är det det vanligaste att man gör?
Och i så fall, hur stor del vatten ska man ta och hur länge ska det stå? Blir det gröt-aktigt då alltså, eller mer mjöligt?
Tacksam för svar :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 363
Senast: ufot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 442
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 640
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hej, Jag har en nordsvensk brukshäst som är 7 år gammal. Han har klarat sig bra på hösilage plus att få bvitamin vid pälssättning o...
Svar
4
· Visningar
3 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka