Dåligt hull, vilket foder?

D

dancehall

Hej, jag får hem min första häst på fredag och är grön när det gäller foder. Jag kan grunderna och så men inget utöver det. Hästen jag får hem är ett fullblodssto på 15 år som har väldigt svårt att hålla hullet. Nuvarande ägaren ger henne kornkross för att hålla henne fin, men stallägaren till stallet där jag ska stå rådde mig att istället börja använda Krafft Groov eftersom hon inte tillgodogör sig ämnena som hon ska i kornkross. Nu är frågan vad ni anser att hon borde äta? Jag känner att alla säger olika och att jag inte har någon koll alls. Jag läste något om Granngårdens Musli, kan det vara ett alternativ eller är det bara för hästar med normalhull?

Tack på förhand, Emelie.

Sv: Dåligt hull, vilket foder?

Be någon som är duktig på foder att räkna på din hästs foderstat. Tills det är gjort föreslår jag att du fodrar hästen som ägaren gjort om det funkade.

Det var det jag tänkte också, ska få med foder från nuvarande ägare. Men då stallägaren sa att jag inte borde fodra med kornkross så blev jag förvirrad :S

Kornkross klarar hästar normalt sett att tillgodogöra sig, men inte helt korn. Krafft Groov innehåller dock mera protein än vad som finns i kornkross om det är Groov 90 eller 125 stallägaren har. Ur det perspektivet kan Krafften vara bättre. Å andra sidan innehåller Groov havre vilket en del hästar kan bli heta eller stolliga av. Kornkross brukar ha en lite dämpande effekt på temperamentet. Kornkross är dessutom betydligt billigare än Groov.

Ja, havre ska hon inte äta så då är väl Groov ingen bra idé då kanske. Om kornkross är "bättre" för hästen och dessutom billigare så får det bli det jag tar ändå!

Börja med det eftersom hästen är van vid det och det är billigt. När du fått kvalificerad hjälp med foderstaten och känner hästen och hennes behov bättre kan du ju testa med annat om det behövs.

Kan tillägga att höanalysen ser ut såhär:

Ts: 75,6 %
Smrp: 44,1 g/kg foder
MJ: 7,2 MJ/kg foder
Ca: 2,7 g/kg foder
P: 1,26 g/kg foder
Mg: 0,72 g/kg foder
K: 15,39 g/kg foder

Vad kan vara bra att komplettera med och hur mkt? Hippocampus var lite för avancerad, jag känner att jag behöver mer konkreta tips på vilket foder och hur mycket av det som jag behöver fodra med.

Tack för svaren! :) Tror du det räcker om jag får med kornkross för ca 3 veckor?

På hippocampus stog det att jag hade tilldelat alldeles för mycket energi och "OK" med protein. Om jag ökar proteingivan så den passar med enerigmängden, blir det bra då? Räcker det då med ett proteinrikt foder?

Kan tillägga att höanalysen ser ut såhär:

Ts: 75,6 %
Smrp: 44,1 g/kg foder
MJ: 7,2 MJ/kg foder
Ca: 2,7 g/kg foder
P: 1,26 g/kg foder
Mg: 0,72 g/kg foder
K: 15,39 g/kg foder

Vad kan vara bra att komplettera med och hur mkt? Hippocampus var lite för avancerad, jag känner att jag behöver mer konkreta tips på vilket foder och hur mycket av det som jag behöver fodra med.

Enligt reglerna för Foder-forumet får vi inte räkna på foderstater för enskilda hästar i trådar, se de nålade reglerna överst på Foder-sidan.

Analysvärdena ser rätt OK ut, ev. lite lågt med protein (smrp) jämfört med energi (MJ).

Om hästens ägare är van att räkna på foderstater föreslår jag att du ger henne/honom analysen och ber om hjälp med det.

Mitt fullblodssto jag hade fungerade mycket bra på hö, betfor, vetekli och Krafft Groov 125 eller Krafft Rehab.

Hade jag haft kvar henne idag hade jag fodrat med hö, betfor, vetekli och lucern.

På hippocampus stog det att jag hade tilldelat alldeles för mycket energi och "OK" med protein. Om jag ökar proteingivan så den passar med enerigmängden, blir det bra då? Räcker det då med ett proteinrikt foder?

Antingen behöver proteinmängden ökas eller energimängden minskas. Generellt sett brukar fullblod behöva ligga på ett rätt högt energivärde för att hålla hullet jämfört med t.ex. halvblod. För att få balans i foderstaten bör proteinet i så fall höjas.

Satte du in hästens nuvarande kraftfodermängd och ditt hö i beräkningsmodellen? Det kan vara så att ägarens hö innehåller mindre energi än ditt och då hamnar du för högt om du tar den gamla kornmängden.

Ok, vilken djungel allt detta är! :P

Nej jag satte in den mängden hon troligen kommer att få. Hur mycket hö tror ni jag kan behöva ge per dag med den analysen jag gav er? Jag tänkte om jag ger den högsta högivan på kvällen så hon får mycket att sysselsätta sig med på natten då hon lätt hamnar i krubbitning om hon får stå inne för mycket.

Ok, vilken djungel allt detta är! :P

Nej jag satte in den mängden hon troligen kommer att få. Hur mycket hö tror ni jag kan behöva ge per dag med den analysen jag gav er? Jag tänkte om jag ger den högsta högivan på kvällen så hon får mycket att sysselsätta sig med på natten då hon lätt hamnar i krubbitning om hon får stå inne för mycket.
Gör det enkelt för dig. Se till att hästen får så mycket hö att hon har att göra i stort sett hela tiden. Lite beroende på häst så får man anpassa hömängden (äter hästen fort kan hon få mycket hö, äter hon långsamt är det inte någon idé att ge henne mer än hon äter upp). När du luskat ut det så räknar du ut vad som saknas. Jag skulle tippa att hästen skulle kunna äta någonstans mellan 10 (då är det ganska lite hö) och 15 kilo utan problem. Med tanke på att det är en svårfödd häst så ska du inte stirra dig blind på "för mycket energi" på hippocampus. Hon behöver ju mer energi än tabellhästen för att hålla hull och det vet du ju redan.

Korn funkar ofta jättebra på hästar som har svårt med hullet. Och varför byta om nu den tidigare ägaren har sett att det funkar. Hon har säkert provat sig fram också och insett att korn funkar bäst på den här hästen. Onödigt att börja om genom att testa en massa annat. Dyra blandfoder i tjusiga säckar är sällan bäst. Väldigt onödig kostnad om hästen funkar bra på korn.

Observera att jag skrev ev. lite lågt. ev.=eventuellt.

Och jag förstår inte hur en kvot på grovfodret som ligger över 6 nånsin kan vara lite lågt. Minsta lilla utöver grovfodret höjer kvoten direkt om hästen nu har högre behov än så. Alltså på en vuxen icke digivande eller dräktig häst.

Fast om man har 20 i smältbart och 3 i energi så får du också en kvot på över 6.

Sånt skit gräver vi ner ;);)

AM
äh, sälj det till shettisägarna i stället, om du lyckas få in ett sånt hö :idea: då kanske fler skulle våga ge sina ponnyer ordentligt med grovfoder...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vilket är det bästa fodret till en häst som under senaste tiden fått dåligt hull. Hade mask för några månader sedan. Behöver något...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 384
Senast: Madick
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Foder & Strö Haft min häst i +6 år och det har alltid varit samma, det krävs mycket mat för att hålla henne i hull. Hon är sv halvblod på 9år, 172...
Svar
17
· Visningar
1 657
Senast: wrangler
·
Foder & Strö För att dra en lång historia lite kort, jag tog en häst på foder sensommaren -09. Hästen var då otränad och omusklad, men tjock. Hon...
2
Svar
28
· Visningar
6 649
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar