Dåligt hull, vilket foder?

Sv: Dåligt hull, vilket foder?

Jag hade fortsatt med kornkross, speciellt om hon fugerat bra på det tidigare. Själv ger jag min häst lite lusernpellets som tillägg, för att hålla hullet och det har fungerat bra.
viktigt är ju oxå att inte snåla med grovfodret och att det är av bra kvalitet, vilket du verkar ha.

Ja, problemet är att stallägaren gärna vill bestämma redan nu på en gång ;) hon tycker inte att hon borde få kornkross, anledningen ska jag få läsa i en bok. Men jag känner också som du skrev att det är onödigt att mixtra med maten, iallafall nu i början.

Hoppas det löser sig, om du skulle behöva byta så gillar jag Max E Glo riskli om hästen itne ska tävlas utan bara behöver gå upp i hull, det är väldigt koncentrerat och lång hållbarhet så blir ganska kosteffektivt i längden, är bara att lägga på på vanliga fodret några dl om dagen brukar räcka.

Det har hela 18MJ/kh & 103Smrp

Och ge dig inte när det komemr till stallägaren, jag har råkat ut för en liknande situation och det är inte kul.

Vilket superfoder!
Nej då, de är jättetrevliga och vill såklart bara hästens bästa men det är min häst och mina pengar. Jag har inte råd med det dyraste om något annat fungerar lika bra för henne. Självklart är jag tacksam för all den hjälp jag får, det är ingen lätt häst jag skaffat mig :)

Olja sa jag väl, eller nån annan måste ju föreslagit det väl iallafall?

Det är ju billigt och oskadligt liskom, sätter sig inte i huvet utan i hullet istället, men funkar ju inte alltid i alal situationer.

Förr var det mkt vanligt med korn till hästar, mitt dåvarande fullblod, svårfödd, funkade toppen på det, då han absolut inte kunde äta havre. idag finns mkt mer olika foder sorter att välja på och det har kommit fram forskningar om att korn ev inte är helt bra för häst, det är nog det stallägaren menar.
Men varför ändra något, som funkar bra? stå på dig, men visst är det mkt svårt då det finns så mkt olika tankar om olika foder.

Olja köpte jag idag, så imorgon början invänjningen av den! :) Vad brukar ni ha för olja? Jag köpt en vanlig rapsolja. Har hört att det går att använda?

Ja då kan det vara av den anledningen som hon inte föredrar korn. Men jag ser redan att pälsen på min pålla har blivit glansigare och att hon mår bättre nu. När hon kom var hon raggig, det försvann fort!

All matolja som du själv skulle äta funkar. Raps brukar dock vara mindre smaklig än andra sorter, men det är säkert upp till varje häst.

Jag får se idag om hon äter den ;) Hur mycket är rimligt att vänja in med? En halv dl idag?

Jag körde en dl första dagen, sen en halv per dag och det gick utan problem.
Sen beror det kanske på vad man ge ihop med det också, och såklart på hästen, men det går nog bra som start.

Ok, då blir det kanske lite mer imorgon då! :)

Vill bara säga att mitt fullblod inte funkar på hippocampus uträkningar, får bara "alldeles för högt i protein och energi" och ändå föll hästen ur ;)

Vill bara säga att mitt fullblod inte funkar på hippocampus uträkningar, får bara "alldeles för högt i protein och energi" och ändå föll hästen ur ;)

Samma här (fast på halvblod då). Spelar ingen roll hur mkt jag än ändrar för att få hästen att låta som både hög, smal och högpresterande så påstår de ändå att jag ger hästen alldeles för mkt mat. MEN - hästen håller sig INTE på det jag angivit!

Till TS: En av mina hästar faller väldigt lätt ur, men har kommit fram till att hon går upp i vikt på fri tillgång till grovfoder samt tillskott av betfor, lucern och olja. Nu när hon går på bete får hon bara bete, betfor och olja och går upp i vikt på detta! Jag har bra bete, kanske ska tilläggas.

:banana:

Men enklast är väl ändå att räkna på förra årets foderstat och se vad man gav då, hur höll sig hästen på det. Sen vet man ju var hästen behöver ligga.

Absolut. Eller prova sig fram till vad som funkar eller inte helt enkelt. Jag bara menade att jag för skojs skull testat vad Hippocampus uträkningar säger - och konstaterade att de inte stämde för fem öre.

Hippocampus uträkningar är för hästar som har behov som "medelhästen".
Det finns väldigt många hästar som faller utanför medelhästens behov och då är det UTVÄRDERING av foderstaten som träder in och sen justering av foderstaten så att den passar den aktuella hästen.
Att programmet säjer att det är överskott beror ju bara på att programmet inte vet vad hästen ifråga har för normalbehov, DET är det bara du som vet.

Det är ju många som förkastar detta med foderstatsberäkningar bara för att den uträknade foderstaten "enligt tabeller" inte fungerar på hästen ifråga. De har ju uppenbart glömt bort just det där med utvärdering...

Jag skulle också fortsätta med krossat korn till att börja med. Efter lite tid ser du om din häst mår bra av det och om inte kan du ändra då. En tanke, om du skulle byta, skulle du köpa Kraft grov själv då eller genom stallägaren? Kanske rekommendationen även baseras på att det är smidigt för henne/honom eller för att hon skulle tjäna pengar på det? Men kolla gärna i boken hon pratat om och bilda dig en egen uppfattning, alltid lär du dig något nytt!

(har själv blivit rekomenderad av min fd stallägare att byta från kornkross till svindyr musli som hon sålde. Jag undrar fortfarande om hon rekomenderade det till min hyfsat lättfödda ponny för att hon ville tjäna pengar eller för att hon faktiskt trodde att han skulle må bättre av det)

Min erfarenhet av magra fullblod är att fri tillgång på grovfoder med höga protein- och energivärden plus 1-2 kilo lusern hjälper sjuttiofjorton gånger bättre än alla färdigfoder, spannmål och dylikt tillsammans. Det är naturligtvis lite individuellt, men överlag har jag sett de allra finaste förändringarna med en stor mängd grovfoder, där ju lusern räknas in. Mitt fullblod, som många gånger har sett ut som ett staket, har fått en skvätt olja per dag i perioder, men med rätt grovfoder och lusern har det inte behövts. I våras åt hon fri tillgång på ett hösilage med smrp 67 och MJ 10,5 och ingenting mer och såg helt fantastisk ut i kroppen! (Det är rätt otroligt som fullblodsägare att slippa allt kraftfoder och proteintillskott.)

Så mitt tips är att fokusera på grovfoder (hö, hösilage, lusern) och proppa i hästen så mycket det bara går av den varan. Tillskott av energi (t.ex. olja) om höet har lågt MJ är också jättebra. Fördelen med magra hästar är att det oftast syns väldigt fort om det går åt rätt håll. Pälsen blir blankare, kroppen fylligare, revbenen mindre framträdande och så vidare. Det är en härlig känsla när man ser hur en mager häst börjar må bättre! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vilket är det bästa fodret till en häst som under senaste tiden fått dåligt hull. Hade mask för några månader sedan. Behöver något...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 384
Senast: Madick
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Foder & Strö Haft min häst i +6 år och det har alltid varit samma, det krävs mycket mat för att hålla henne i hull. Hon är sv halvblod på 9år, 172...
Svar
17
· Visningar
1 657
Senast: wrangler
·
Foder & Strö För att dra en lång historia lite kort, jag tog en häst på foder sensommaren -09. Hästen var då otränad och omusklad, men tjock. Hon...
2
Svar
28
· Visningar
6 649
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar