Dåligt hull, vilket foder?

Sv: Dåligt hull, vilket foder?

Det jobbiga är ju bara den första vintern tillsammans då. Man räknar på en foderstat. I mitt fall la jag mig högt över normalvärden. Ändå föll hästen ur, trots fri tillgång till hösilage. Det är omöjligt att veta första vintern vad hästen kommer stå sig på om den inte är normalfödd.

En gammal fodervärd berättade vad hon gav honom och höll honom fin på. Med den hjälpen och ett litet öga på uträkningen gick han till slut upp i vikt.

Hej alla

Det känns som jag har missat nått här men min erfarenhet är att havre är det kraftfoder som hästar kan tillgodogöra sig bäst. Mina hästar har alltid fått havre och varit väldigt fina i hullet och även hållit muskelaturen intakt om jag inte ridit (de har då gått i stora hagar och motionerat sig själva). Naurligtvis har jag dragit ner på kraften när jag inte rider. Det fullblod jag hade krävde rätt mycket havre för att hålla hullet även när han stod (3kg ungefär) och visst det var fart på honom, men det är ju inte så konstigt, fullblod som får den energi de behöver är och ska vara pigga det ingår i rasen. Det jag vill egentligen säga är att man kanske ska tänka lite extra på vilken slags häst man trivs ihop med innan man köper. Köper man fullblod så köper man iallra flesta fall en pigg häst och fullblod kräver energi för att må bra. jag har sett så mycket spinkiga fullblod till rädda ägare som inte vågar fodra sin häst med havre ordentligt för att de tycker hästen blir tossig. Det skulle finnas mycket fler välmusklade och lagom runda hästar och ännu fler trygga och glada ryttare om man valde rätt slags häst dvs det temperament man gillar lugn eller pigg bara att välja.

Alltså ursäkta med Va? Fullblod är precis lika mycket individer som vilken annan häst som helst! Och det finns många sätt att hålla hullet på en häst förutom havre. Blir den pigg (för pigg) på havre kan man ju istället testa lucern och en mindre mängd havre. Tappar hästen muskulatur beror det ju främst på proteinbrist. Det finns ju ingen idé att varken ha ett smalt fullblod eller fodra med massor av havre så den blir tokpigg.

Mitt fullblod är rund och go men knappast pigg. Framåt, ja. Men snarare en liten räv som går i bekvämt tempo om man inte verkligen kräver något annat. Min förra nordsvensk hade hundra gånger mer "pigghet" i sig, halvt ostoppbar ibland. Och i dina ögon är väl det en häst man ska köpa om man inte klarar av en het häst? När ska folk se INDIVID framför ras!

Alltså ursäkta med Va? Fullblod är precis lika mycket individer som vilken annan häst som helst! Och det finns många sätt att hålla hullet på en häst förutom havre. Blir den pigg (för pigg) på havre kan man ju istället testa lucern och en mindre mängd havre. Tappar hästen muskulatur beror det ju främst på proteinbrist. Det finns ju ingen idé att varken ha ett smalt fullblod eller fodra med massor av havre så den blir tokpigg.

Mitt fullblod är rund och go men knappast pigg. Framåt, ja. Men snarare en liten räv som går i bekvämt tempo om man inte verkligen kräver något annat. Min förra nordsvensk hade hundra gånger mer "pigghet" i sig, halvt ostoppbar ibland. Och i dina ögon är väl det en häst man ska köpa om man inte klarar av en het häst? När ska folk se INDIVID framför ras!

Men jösses tagga ner, självklart är hästar olika, fullblod är inget undantag, det var det jag menade när jag skrev att man ska välja en häst som matchar det man gillar i temperamentsväg. Jag bara reagerar på att det är rätt många som vill "fodra" sina hästar lugna vilket jag tycker låter lite bakvänt och konstigt det är väl bättre att välja en häst man klarar av, det blir väl roligare för alla inblandade, eller?

Och en annan sak (och nu generaliserar jag mycket det finns naturligtvis undantag, massor) och det är att fullblod gör av med mycket energi och behöver följdaktligen mycket energi via maten och om den inte får det så kan den inte prestera så mycket som ryttaren kanske vill och uppfattas som, kanske inte lat, men lite bekväm. En människa som inte får tillräckligt med energi blir inte heller speciellt pigg. Dessutom om inte energibehovet täcks så bryts både fett och muskler ner till energi, så funkar metabolismen både hos människor och hästar.

Rekommenderar Racing Progress från Finska Foder. Räcker med 0,75 kg per dag och ger mycket hull. Kan kombineras med havre 50/50, men också ges utan havre till hästar som inte tål det. Fungerar jättebra på min häst. Krafft Groov fungerar inte alls på honom trots 2 kg per dag... Grovfodret är ju som sagt A och O, men de kan ju behöva lite extra.

Jag ser ingenstans i denna tråd att någon velat 'fodra ner' ett fullblod så det blir mindre livligt? Var väl därför ditt påstående kändes avigt. TS vill ju få upp hullet på hästen.

*kl*

Min jättehäst har också svårt att hålla hull. Han får lucernhack, Dodson & Horrell's Build-up, Max E glo, betfor och hö.

D&H har mycket bra foder för hästar med olika behov, dock av det dyrare slaget.

Jag ser ingenstans i denna tråd att någon velat 'fodra ner' ett fullblod så det blir mindre livligt? Var väl därför ditt påstående kändes avigt. TS vill ju få upp hullet på hästen.
Nä det har ingen skrivit i den här tråden och det var heller inte så jag menade även fast jag förstår nu att det var lätt att missförstå, sorry. Det jag menade är och tror är för det första, havre är det bästa spannmålet för hästar och det är lätt att få upp hullet med havre, naturligtvis som ett komplement till ett bra grovfoder. För det andra hästar blir inte tokiga av havre utan är de pigga så blir de det av vilket foder som helst bara de får tillräckligt med energi dvs när de kan hålla bra hull och mår bra så visas deras naturliga temerament och om de skulle vara svårhanterliga så är det annat som knasar i relationen till sin ägare än maten.TS sa att hästen inte tålde havre, det kan ju vara så att när hästen är i bra hull och har den energi som krävs för att utföra arbete så blir den för svår. Det är så väldigt många ryttare som är rädda för sina hästar vågar inte rda ut osv, det är rätt sorgligt då de flesta har hästar som hobby dvs något som ska vara kul. Sen så tjänar foderproducenter massor av pengar på att sälja alla möjliga konstiga foder som lovar både det ena och det andra och ibland är fodren direkt hälsovådliga som tex vitlök vilket har visat sig inte alls vara speciellt bra till hästar. Men det här är bara mina åsikter och jag kan naturligtvis ha fel och en uppfriskande diskussion är alltid välkommen.

Jag håller med dig! Jag har träffat flera fullblod som varit "nippriga" på inget eller mkt lite havre i foderstaten. Omläggning av foderstaten till att innehålla 3-4 kg havre/dag har gjort underverk både i hull och huvud. "Renare" foderstat liksom.

Jag motsätter mig bara att fullblod 'ska' vara pigga och heta. Om man vill få upp hullet, och hästen blir FÖR pigg (kan bara jämföra med min nordsvensk som inte blir pigg på havre utan istället ser spöken överallt och trippar omkring utan att för den skull orka mer/vara hetare att rida) så finns det ju många olika fodersorter att använda. Det finns många tunna fullblod där ute säkert, jag är inte särskilt invovlerad i fullblodsvärlden på det viset. :p

Vad TS menade med att hästen inte tål havre kan ingen av oss veta.

Senast ändrad:

Åh vad skönt någon som har bevis, jag har ju aldrig provat något annat än havre eftersom det funkat så bra på mina hästar både fullblod och halvblod. så till TS förlåt om det blev lite annan diskussion men testa att vänja in hästen på havre, börja med lite typ 1/2kg/dag och gå gradvis upp.

Min förra häst, en arabvalack som var svår att hålla i hull, gick inte att ge havre. Visst är det som du säger, att de kanske blir "piggare" av havre, men på honom resulterade det mest i att han sprang och stressade dygnet runt, och därav gick NER i vikt. Det handlade alltså inte om att jag inte kunde hantera honom, utan att det var hopplöst att få honom att gå upp i vikt när han blev sådan. Havren satte sig i huvudet på honom...

Det är många som ger hästar havre som inte ens behöver det o skaffar sig en bild av att havre ger tokiga hästar.
Sen kanske det mer berodde på höststormarna:grin:

Havre är ett bra foder om hästen behöver det o tränas ordentligt- inte skogslufseri:grin:
Det innehåller värdefullt fett, protein, e-vit o aminosyror. Man får mkt för pengarna:bow:

Ja jag har inget emot havre? Bara bilden av det havre är det enda rätta. Har själva blivit tillrättavisad av en ET att ALLA hästar ska äta hö och havre. Inget annat. :p

Åh vad skönt någon som har bevis, jag har ju aldrig provat något annat än havre eftersom det funkat så bra på mina hästar både fullblod och halvblod. så till TS förlåt om det blev lite annan diskussion men testa att vänja in hästen på havre, börja med lite typ 1/2kg/dag och gå gradvis upp.
Det FINNS hästar som inte tål havre. Jag har alltid fodrat med havre och det har fungerat, även i stora mängder (upp till 6 kg/dag), på alla hästar utom EN, som fick fullständigt fnatt av havre. Han blev helt okontrollerbar i ridningen om han fick så lite som 1/3 kg havre (och även när han fick mer, vilket han fick den första tiden jag hade honom). Så fort jag tog bort det och återgick till 100% kornkross så var han fullständigt ridbar igen.

Det tror jag säkert, men här låter det ofta som om havre var :devil: påfund:crazy: o det blir till en sanning med hörsägnen.

Har också haft en sån häst - ett hbl-sto. Hon blev helt KNÄPP i brist på bättre ord, nästintill oridbar och det var havren som var boven i dramat. Utan havre var det en helt annan häst.

Det jag inte gillar med havre, eller något sädesslag öht, är att det innehåller stärkelse. Och som vi alla vet är ju inte stärkelse bra för hästarnas magar. Själv har jag helt frångått alla foder som innehåller stärkelse och ger enbart fri tillgång till bra grovfoder och som tillskott ges sen betfor, lusern samt olja och har märkt en förbättring på magar och hull på alla tre kusarna! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vilket är det bästa fodret till en häst som under senaste tiden fått dåligt hull. Hade mask för några månader sedan. Behöver något...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 384
Senast: Madick
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Foder & Strö Haft min häst i +6 år och det har alltid varit samma, det krävs mycket mat för att hålla henne i hull. Hon är sv halvblod på 9år, 172...
Svar
17
· Visningar
1 657
Senast: wrangler
·
Foder & Strö För att dra en lång historia lite kort, jag tog en häst på foder sensommaren -09. Hästen var då otränad och omusklad, men tjock. Hon...
2
Svar
28
· Visningar
6 649
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar