Hästtjej99
Trådstartare
Ska göra det! Om det skulle vara dåligt, vad föredrar du? Havre?Vänta nu - hull påverkas mest av energi. Börja med att kolla energihalten som finns i grovfodret.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska göra det! Om det skulle vara dåligt, vad föredrar du? Havre?Vänta nu - hull påverkas mest av energi. Börja med att kolla energihalten som finns i grovfodret.
Ska göra det! Om det skulle vara dåligt, vad föredrar du? Havre?
En till fråga visst blir det ganska mycket hackad lusern per liter? Hur blandar man bäst in oljan?Hackad lusern med några dl olja i har fungerat bra på alla hästar jag haft som varit tunna/rent av magra till en början. Kanske även lägga till något mer proteinkoncentrat -tex muscle up som du redan har, ett par 100 g av det så här du en bra grund - samt analysera ditt hö/silage
Hej! Vilket är det bästa fodret till en häst som under senaste tiden fått dåligt hull. Hade mask för några månader sedan. Behöver något foder som hjälper till med hullet!
Går just nu på primero total. Är lucern eller mash ett bättre alternativ? Har även krafft muscle up.
Tacksam för svar!
Pellets är oftast mer ekonomiskt men hackad funkar bättre till kräsna hästar. Som exempel ger jag mitt fullblod fri tillgång på hö, 2 kg salsa grön pellets, 500 g riskli, 300 g proteinpellets och liten skvätt olja utöver diverse tillskott.
Jag hade en gammal häst som var svår att få upp i hull trots massa lusern och annan protein. Så lyssnade jag på @cirkus och la till ett halvkilo havre och på bara någon vecka blev hon jättefin i hullet.
Havre innehåller fett och energi. Men det finns ju inget unikt ang havre i sig. På en liten b- ponny hade jag inte lagt på havre som bot på dåligt hull i första hand .
Varför skulle en B-ponny inte kunna äta havre?
Blir kanske inte så representativt att ge tips om mängder osv när du har ett fullblod och TS en b-ponny . Eller hur menar du ?
En fråga som jag inte sett här innan. Hur ser tänderna ut, när är dom kollade sist?
En häst som tidigare varit lätt att hålla hullet på och som sedan inte tar sig efter avmaskning bör man göra en koll av tänderna på.
Har den problem där kan det vara direkt dåligt att ge luserhack. Det är hårt och grovt vilket gör det både svårt att tugga och risk för skador på tandkött och dåliga tänder.
En annan sak som spelar in är åldern på hästen. En hästs behov av foder ändras under åren.
OkJo då....redan inlägg nummer två kommer frågan upp.
Var väldigt mycket mask. Aldrig haft mask tidigare men flyttade in tre nya hästar som måste fått med sig det tyvärr.Havre innehåller fett och energi. Men det finns ju inget unikt ang havre i sig. På en liten b- ponny hade jag inte lagt på havre som bot på dåligt hull i första hand .
@Hästtjej99
Du skriver att hästen fått mask och avmaskats för det osv. Och att du misstänker orsaken att hästen tappat hull är mask. Hur mycket mask hade den då? Det är rätt ovanligt att normala nivåer av mask orsakar avmagring i sak. Oftast ska det gå rätt långt innan en häst tappar i hull pga mask.
Tänderna kollade vi för ca 2 månader sedan och dem var bra. Min ponny är 11årEn fråga som jag inte sett här innan. Hur ser tänderna ut, när är dom kollade sist?
En häst som tidigare varit lätt att hålla hullet på och som sedan inte tar sig efter avmaskning bör man göra en koll av tänderna på.
Har den problem där kan det vara direkt dåligt att ge luserhack. Det är hårt och grovt vilket gör det både svårt att tugga och risk för skador på tandkött och dåliga tänder.
En annan sak som spelar in är åldern på hästen. En hästs behov av foder ändras under åren.