Dåligt hull på fölunge

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MiaMaria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 5 383
Sv: Dåligt hull på fölunge

Vad jag har hört så ska det vara "säkrare" att ge strån ist för pellets. Men man kan ju blöta pelletsen. Men som sagt detta är bara vad jag har hört från det stället där jag köper mitt foder.

Inte ston som tappar i hull heller. Om man inte kan få dom att hålla ett bra hull.

Fast ston som tappar hull och har fet och fin unge ÄR en bra fölmärr. Men en sådan måste man hjälpa med fodring. Inte så svårt.

Men tvärtom är värre. För att ge tillskott till en två tre månaders kotte är svårare då en sådan kan man inte ösa i krafftfoder på samma sätt som fölmärren i första exemplet.

Det sistnämnda exemplet behöver ett mer tränat "avelsöga"

Förstår du hur jag menar?

AM

Jag bara svarade på Ameos: -Det är ofta jättesvårt att hålla föl i bra hull.
Jag tycker inte det är ofta. Som jag skrev förut så förekommer det, men inte är det ofta.

*knapplån*

Mina små föl ser ut som mini-belgian blues. Dessa är 7 månader gamla och får inte ett korn eget kraftfoder, de får smaka ibland, men än så länge så lever de på hö och modersmjölk och gör det fram tills de är runt året. Den ena mamman är själv väldigt fin i hull, tappar nästan inget alls, den andra mamman är snart 20 år och hon tappar lite så man får stödfodra med litet lusern. Jag har haft flera föl här (inte mina) som vants av vid sex månader och de har varit otroligt mycket svårare att hålla hull på än mina egenuppfödda föl, de behöver jag ju inte ens bekymra mig om...

Jag har köpt D&H Foal Creep Pellets. Fick beställa genom en foderhandlare i Löddeköpinge.
20kg kostade först 185:- men hade gått upp till 200:- nu sist. Det innehåller 180g smbrp/kg.
Fölet hade spolmask. Stor mage och klen över revbenen.
Det tog några veckor innan han började förvandlas från päron- till äpple-formad.
Han får även pluss, groov 90 samt lusern (+ så mycket hösilage jag får i honom).
// Linda

Fast ston som tappar hull och har fet och fin unge ÄR en bra fölmärr. Men en sådan måste man hjälpa med fodring. Inte så svårt.

Men tvärtom är värre. För att ge tillskott till en två tre månaders kotte är svårare då en sådan kan man inte ösa i krafftfoder på samma sätt som fölmärren i första exemplet.

AM

Om vi säger såhär...Har man en fölmärr, som har hållit sig i väldigt bra hull o fölet oxå. Är det tummen upp,då? Alltså pratar jag om vbl. :)

AM
Japp jag är helt med dig. Men tyvärr så missar väldigt många att många ston behöver mycket mat då dom har föl vid sidan. Trist men sant. Och förr eller senare så går det ut över fölet.

Om vi säger såhär...Har man en fölmärr, som har hållit sig i väldigt bra hull o fölet oxå. Är det tummen upp,då? Alltså pratar jag om vbl. :)

Jajamen!! :D Perfekt fölmärr :D:D

Men det kan bero på en duktig hästägare som tagit in sin fölmärr från betet en månad tidigare för att stalla upp och ge mat, INNAN hon tappar hull.

AM

Japp jag är helt med dig. Men tyvärr så missar väldigt många att många ston behöver mycket mat då dom har föl vid sidan. Trist men sant. Och förr eller senare så går det ut över fölet.

Alldeles för vanligt tyvärr.
Ofta en kombination av saker.

Märren på nedgång med en 5 månaders vid sidan.
Taskigt foder/bete.
Väldigt många tror ju att ungen då klarar sig på mjölk, enbart.
Då har man två problem. En mager märr och en undernärd fölunge.
Märren går att fixa till men ungen kan trassla med infektioner m.m.

AM

Jajamen!! :D Perfekt fölmärr :D:D

Men det kan bero på en duktig hästägare som tagit in sin fölmärr från betet en månad tidigare för att stalla upp och ge mat, INNAN hon tappar hull.

AM

Då kan jag nog pusta ut. Både märren o ungen är lagomt 'feta'. Även om man är amatör som uppfödare har man iaf gjort ett ganska bra jobb,tycker jag. ;)

min fölunge som snart är 8 månader gammal, tappade ganska mkt i hull när hon var runt 5-6 månader. Började då ge henne Dodson Foal Creep Pellets. Har nu gått över till Foal Mix och hon är kanonfin i hullet nu.. Det tog ungefär en till två veckor innan jag började märka någon skillnad från när jag började med Foal Creep.

Anledningen till varför hon tappade hull var nog mest mitt fel.. :o Hon förlorade sin mamma när hon var 11 veckor gammal, fick då mjölkersättning. Gav henne inte tillräckligt antagligen (första fölet som jag föder upp på "flaska"), följde det som stod på hinken. Men det var väl inte tillräckligt antar jag!? Fick även fri tillgång på hö (det får hon nu med) plus vitaminer/mineraler/kalk/e-vitaminer etc..

Är det någon som har erfarenhet av creep Feeding? Om man nu ger fri tillgång till kraftfoder typ groov el föl mix av olika slag. Är det inte risk att fölet sätter i sig för mkt kraftfoder el känner de av hur mkt det sak äta? Är ju inte så lämpligt om det sätter i sig noll hösilage och 5 kilo kraftfoder menar jag.
Någon som vet?

Jag skulle aldrig ge fri tillgång på kraftfoder till någon häst. Har aldrig hört någon annan som gjort det heller.

Jag skulle aldrig ge fri tillgång på kraftfoder till någon häst. Har aldrig hört någon annan som gjort det heller.
De stora foderbolagen förespråkar creep feeding upp till ett år. Även de större stuterierna använder sig av detta. Finns flera foder som är endast till creep feeding. Är det någon som har erfarenhet?

Jag har använt creepfeeding i snart tio år. Från augusti fram till avvänjning i okt-nov får fölen i princip fri tillgång av kraftfoder, (egen blandning).
Det är ingen som äter för mycket, skulle tippa på att de som äter mest klämmer i sig 1½ kilo, nåt, och då har de kanske käkat 8 gånger under dygnet.

Jag har använt creepfeeding i snart tio år. Från augusti fram till avvänjning i okt-nov får fölen i princip fri tillgång av kraftfoder, (egen blandning).
Det är ingen som äter för mycket, skulle tippa på att de som äter mest klämmer i sig 1½ kilo, nåt, och då har de kanske käkat 8 gånger under dygnet.

Vad bra. Hur har du gjort då? Staket som är för höga för mammorna och fölen kan gå under eller har du för "trång" grind för mammorna?
Hur har du gjort efter november? Går det på lösdrift el är de uppstallade?
Lättare med de som är uppstallade men fölen på lösdrift äter ju så långsamt och springa och fodra och binda upp 5 ggr om dagen kan man ju inte göra...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 609
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 453
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 801
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 573
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V