Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
söka återförsäljare får du göra på foderföretagens hemsidor eller något, det är inte tillåtet på forumet...
åke
Det är ju jättebra att du aldrig har haft problem med att hålla hullet på föl, men det är MÅNGA andra som har de problemen! INGEN blir gladare av att du skuldbelägger dem!
Det är ju också DÄRFÖR vi försöker ge bra råd här...![]()
Lucern pellets ska man väl helst inte ge hästar under 12 månader? Men det kan vara jag som har fattat fel med.Den mat fölet fått hos uppfödaren är för svårsmält för att göra någon större nytta på ett så ungt föl, det är nog därför den har tappat i hull. Det var säkert tillräckligt "på pappret", men eftersom fölets tarmflora inte är färdigutvecklad så tillgodogör den sig alldeles för lite av det fodret, för att det är "vuxenhästfoder".
Håller inte med!Det är ofta jättesvårt att hålla föl i bra hull.
Fast man måste komma ihåg att alla som har föl inte är varken erfarna uppfödare eller ens har fött upp dem själva! Har man inte haft föl tidigare så är det svårt att veta HUR man ska bära sig åt för att lyckas hålla dem i hull!Håller inte med!
Tycker inte det OFTA är jättesvårt att hålla föl i bra hull.
Att det förekommer, men det är mer ovanligt, är man uppmärksam så ger man stoet mer mat, x kraftfoder och om det inte hjälper tillskottsfodrar man även fölet.
Jag har läst om den undersökningen och den varade under så kort tid och en ganska liten grupp föl, så att dra en slutsats enbart utifrån den är nog inte att rekommendera... Men visst, det ger en liten fingervisning kanske - förutsatt att det är ett superbra grovfoder man ger av. Och det är inte en självklarhet, det inser man när man läser en del på foderforumet t.ex....I en annan undersökning hade man jämfört tillväxt mellan en foderstat med enbart grovfoder och med med kraftfoder och grovfoder ( samma energiinnehåll) och tillväxten var marginellt större i gruppen som fick bara grovfoder.
Nej, du skrev. - Det är ofta jättesvårt att hålla föl i bra hull.Fast man måste komma ihåg att alla som har föl inte är varken erfarna uppfödare eller ens har fött upp dem själva! Har man inte haft föl tidigare så är det svårt att veta HUR man ska bära sig åt för att lyckas hålla dem i hull!
Sen att DU lyckas bra, det är bara att gratulera!
Vi behöver inte träta om detNej, du skrev. - Det är ofta jättesvårt att hålla föl i bra hull.
Om du nu menar att huvuddelen som har föl är okunniga och att de därför är magra, är det en sak.
Men det är inte ofta svårt att hålla föl i bra hull, man behöver inte vara proffs för det.
Lucern pellets ska man väl helst inte ge hästar under 12 månader? Men det kan vara jag som har fattat fel med.
Att det förekommer, men det är mer ovanligt, är man uppmärksam så ger man stoet mer mat, x kraftfoder och om det inte hjälper tillskottsfodrar man även fölet.
Jag tycker du ska satsa på lucern hack ist.Inte??Min fölunge åt detta av sin mammas hink. Under hela sommaren fick dom både mamman o fölet en stor plastbalja med mycket lusernhack o betfor även om det var hyfsat bra betet men det var sådär,tyckte jag. O då höll mamman sig i väldigt fint hull o gör det fortfarande nu med. Men jag kanske ska skippa lusernpellets helt o hålllet? O istället ger dom lusernhack? Jag har fått hem hösilagebalarna med ännu bättre näringsvärdena. Min shettis går med dom två (en shettis till ska jag skaffa mig för den andres skull) behöver han inget mer än grovfoder plus mineraler/vitaminer.
Alltså, vart har du fått detta ifrån? Är det svårt för en fölunge att få i sig eller? Hon åt lusernhack utan problem. O nu när jag fått hem bättre grovfoder äter hon o märren detta. Nästan konstant.
Jag tycker du ska satsa på lucern hack ist.