Dåligt hull på fölunge

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MiaMaria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 5 383
Sv: Dåligt hull på fölunge

Som jag skrev har hon gått upp något i vikt sedan hon kom hit, men hon är fortfarande tunn.

Ja, jag tror att det kan vara så det blev hos förra ägaren då fölet gick med mamma. I slutet av sommaren då jag såg fölungen var hon i fint hull, men då fanns det både gräs och gott om mjölk hos mamma. När vi sen veterinärbesiktigade några dagar innan jag hämtade henne, var hon tunn. Enligt förra ägaren diade hon mycket lite dagtid och fick hö, lusernpellets och betfor, men kanske var det inte tillräckligt.

Den mat fölet fått hos uppfödaren är för svårsmält för att göra någon större nytta på ett så ungt föl, det är nog därför den har tappat i hull. Det var säkert tillräckligt "på pappret", men eftersom fölets tarmflora inte är färdigutvecklad så tillgodogör den sig alldeles för lite av det fodret, för att det är "vuxenhästfoder".

Du får också tänka på att om ett föl är i dåligt hull så tar det längre än 2veckor och få ett bra hull, det går dessutom inte lika snabbt när dom är föl och inte kan tillgodo se allt dom får att äta. Det kan dröja många veckor till innan den ens är i nåtsånär hull. Om den du redan ser skillnad är du på rätt väg =)

söka återförsäljare får du göra på foderföretagens hemsidor eller något, det är inte tillåtet på forumet...

åke
Det är ju jättebra att du aldrig har haft problem med att hålla hullet på föl, men det är MÅNGA andra som har de problemen! INGEN blir gladare av att du skuldbelägger dem!
Det är ju också DÄRFÖR vi försöker ge bra råd här... :idea:

Jag skuldbelägger ingen. Men man måste som UPPFÖDARE planera. Vi ser till att alla våra föl äter hel havre, krossad havre, korn, pellets,mineraler och betfor innan vi levererar dom. Ofta så tappar dom hull då dom flyttar. Säg då att en fölis tappar 10% så är det väldigt mycket. När man säljer så måste man se till att fölisen är så pass klar att den fixar en flytt. Vi har sålt 3 föl till Finland. Dom två sista var 2 månader vid flytten. Inför en sådan resa så måste man förbereda dom mycket väl. Trots att resan tog 35 timmar så var båda pigga och sprang och showade då dom kom fram. För två år sedan när vi sålde en annan så hade dom plockat upp ett hingstföl i Stockholm. Den skulle till samma köpare som våran fölis. Denna var 3 månader äldre än våran. När den kom fram så låg den i boxen i tre dagar just för att uppfödaren inte hade förberett den inför resan.
Så jag skuldbelägger absolut inte TS.

Den mat fölet fått hos uppfödaren är för svårsmält för att göra någon större nytta på ett så ungt föl, det är nog därför den har tappat i hull. Det var säkert tillräckligt "på pappret", men eftersom fölets tarmflora inte är färdigutvecklad så tillgodogör den sig alldeles för lite av det fodret, för att det är "vuxenhästfoder".
Lucern pellets ska man väl helst inte ge hästar under 12 månader? Men det kan vara jag som har fattat fel med.

Jo, jag känner ju att det är på rätt väg och jag förstår att det tar tid att rätta till det hela. Jag är inte orolig, eftersom jag redan märkt en skillnad, men vill ändå att fölungen ska få det bästa såklart. Jättebra att få höra hur ni andra gör och att det finns andra med samma bekymmer.

Tack alla!

Nej, jag känner heller ingen skuld. Jag har gjort vad jag kan för fölungen. Att hon var mager när jag hämtade henne är ju inget jag har någon del i. Sedan hon kom hit har hon inte tappat i vikt. Både transport och dagarna efter har gått över förväntan. Min oro var stor innan hon kom hit, men som sagt, det har gått väldigt bra. Nu är hon på väg upp i vikt och snart 6 månader :)

Vad skönt att det går åt rätt håll. Kan du så sätt på ett täcke då det är riktigt kallt ute. Det sparar hon massa energi på och går upp i vikt snabbare. OM du känner att det behövs. Annars så verkar hon ju vara på rätt väg.

Det är ofta jättesvårt att hålla föl i bra hull.
Håller inte med!
Tycker inte det OFTA är jättesvårt att hålla föl i bra hull.
Att det förekommer, men det är mer ovanligt, är man uppmärksam så ger man stoet mer mat, x kraftfoder och om det inte hjälper tillskottsfodrar man även fölet.

Har mitt första föl, och alltså inte någon egen erfarenhet, men har läst mig till att det är klokt att ge fölet tillägg och inte stoet mera mat, om fölet är mager . har praktiserat det med mycket gott resultat. Jag har givit fölpellets först och nu gått över till Foal mix (D&H)
I artikeln från SLU jag läst förordar man att fölet är van att äta ordentligt med kraftfoder innan avvänjningen..
Man hade också jämfört foderstater med olika priteininnehåll, och kom fram till att så lite som 9% råprotein gav lånsam och hämmad tillväxt, medan det inte var någon skillnad i tillväxt om den innehöll 14% eller 20% protein.Man hade inte heller sett någon ökad frekvens av ledbesvär vid högre proteinintag.
I en annan undersökning hade man jämfört tillväxt mellan en foderstat med enbart grovfoder och med med kraftfoder och grovfoder ( samma energiinnehåll) och tillväxten var marginellt större i gruppen som fick bara grovfoder.

Håller inte med!
Tycker inte det OFTA är jättesvårt att hålla föl i bra hull.
Att det förekommer, men det är mer ovanligt, är man uppmärksam så ger man stoet mer mat, x kraftfoder och om det inte hjälper tillskottsfodrar man även fölet.
Fast man måste komma ihåg att alla som har föl inte är varken erfarna uppfödare eller ens har fött upp dem själva! Har man inte haft föl tidigare så är det svårt att veta HUR man ska bära sig åt för att lyckas hålla dem i hull!
Sen att DU lyckas bra, det är bara att gratulera!
I en annan undersökning hade man jämfört tillväxt mellan en foderstat med enbart grovfoder och med med kraftfoder och grovfoder ( samma energiinnehåll) och tillväxten var marginellt större i gruppen som fick bara grovfoder.
Jag har läst om den undersökningen och den varade under så kort tid och en ganska liten grupp föl, så att dra en slutsats enbart utifrån den är nog inte att rekommendera... Men visst, det ger en liten fingervisning kanske - förutsatt att det är ett superbra grovfoder man ger av. Och det är inte en självklarhet, det inser man när man läser en del på foderforumet t.ex....

[
Jag har läst om den undersökningen och den varade under så kort tid och en ganska liten grupp föl, så att dra en slutsats enbart utifrån den är nog inte att rekommendera... Men visst, det ger en liten fingervisning kanske - förutsatt att det är ett superbra grovfoder man ger av. Och det är inte en självklarhet, det inser man när man läser en del på foderforumet t.ex....[/QUOTE]

Nej, det kan säkert vara så också att det är osäkert om en fölis som nyss är avvand får i sig tillräcklig mängd om det bara ska försörja sig på grovfoder, kraftfoder är ju mera energitätt.
Det var inte heller en rekommendation, och skillnaden i tillväxt var mycket liten.

Fast man måste komma ihåg att alla som har föl inte är varken erfarna uppfödare eller ens har fött upp dem själva! Har man inte haft föl tidigare så är det svårt att veta HUR man ska bära sig åt för att lyckas hålla dem i hull!
Sen att DU lyckas bra, det är bara att gratulera!
Nej, du skrev. - Det är ofta jättesvårt att hålla föl i bra hull.

Om du nu menar att huvuddelen som har föl är okunniga och att de därför är magra, är det en sak.
Men det är inte ofta svårt att hålla föl i bra hull, man behöver inte vara proffs för det.

Nej, du skrev. - Det är ofta jättesvårt att hålla föl i bra hull.

Om du nu menar att huvuddelen som har föl är okunniga och att de därför är magra, är det en sak.
Men det är inte ofta svårt att hålla föl i bra hull, man behöver inte vara proffs för det.
Vi behöver inte träta om det
Jag vill bara gratulera dig om du aldrig har träffat på föl som inte får i sig allt de skulle behöva för att hålla hullet, där man verkligen måste välja vilket foderslag man ska ge mest av för att fölet bara äter ett visst antal kg foder/dygn. Där man måste försöka hitta de foderslag som är mest näringstäta och som fölets tarmflora klarar av att bearbeta, för att de ska kunna bibehålla ett bra hull.

Själv har jag haft alla varianter, från lättfödda till nära nog omöjliga att hålla i hull.

Lucern pellets ska man väl helst inte ge hästar under 12 månader? Men det kan vara jag som har fattat fel med.

Inte?? :eek: Min fölunge åt detta av sin mammas hink. Under hela sommaren fick dom både mamman o fölet en stor plastbalja med mycket lusernhack o betfor även om det var hyfsat bra betet men det var sådär,tyckte jag. O då höll mamman sig i väldigt fint hull o gör det fortfarande nu med. Men jag kanske ska skippa lusernpellets helt o hålllet? O istället ger dom lusernhack? Jag har fått hem hösilagebalarna med ännu bättre näringsvärdena. Min shettis går med dom två (en shettis till ska jag skaffa mig för den andres skull) behöver han inget mer än grovfoder plus mineraler/vitaminer.

Alltså, vart har du fått detta ifrån? Är det svårt för en fölunge att få i sig eller? Hon åt lusernhack utan problem. O nu när jag fått hem bättre grovfoder äter hon o märren detta. Nästan konstant.

Faktum är att det hjälper inte så mycket att ge märra mer mat.
Vissa ston ÄR mjölkkossor, tappar själva hull och har smällfeta föl.
Mammorna bör ha rejält tillskott under hela digivningstiden.

Men så finns det märrar som själva är fina och runda men har tunna föl. Dessa märrar blir det lite knepigare med eftersom tydligen ger dom inte ungen vad den behöver. Kan vara mjölkens sammansättning, eller att hon är en vandrare eller vad som helst.
Även dessa måste uppmärksammas och det är ofta då som creepfeeding kommer in. Att ungen har tillskottsfoder under senare del av sommar och hela hösten men inte mamman.

Och för en som fått låt säga ett tiotal föl och sedan får en ny märr i avel och inte vet att just denna märr är "sparsam" av sig, så kan det bli jobbigt.

Det låter konstigt, men båda kategorier av mamma/föl bör skiljas av tidigare. Åtminstånde nattetid.

Kan väl också tillägga att ston som har magra föl inte passar in i avelsboxen.

AM

Inte?? :eek: Min fölunge åt detta av sin mammas hink. Under hela sommaren fick dom både mamman o fölet en stor plastbalja med mycket lusernhack o betfor även om det var hyfsat bra betet men det var sådär,tyckte jag. O då höll mamman sig i väldigt fint hull o gör det fortfarande nu med. Men jag kanske ska skippa lusernpellets helt o hålllet? O istället ger dom lusernhack? Jag har fått hem hösilagebalarna med ännu bättre näringsvärdena. Min shettis går med dom två (en shettis till ska jag skaffa mig för den andres skull) behöver han inget mer än grovfoder plus mineraler/vitaminer.

Alltså, vart har du fått detta ifrån? Är det svårt för en fölunge att få i sig eller? Hon åt lusernhack utan problem. O nu när jag fått hem bättre grovfoder äter hon o märren detta. Nästan konstant.
Jag tycker du ska satsa på lucern hack ist.

Jag tycker du ska satsa på lucern hack ist.

Kan du utveckla detta lite närmare på att lusernhack ska vara bättre? Ska isf köpa hem ett par balar nu snart, så kan lillan äta detta oxå även om vi har bra grovfoder. Blir inte lika jobbigt för dom att äta strå helatiden. Vad jag kan se därute nu så tycker dom att det är helt okej att äta stråfoder hela dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 609
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 453
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 801
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 573
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V