Dåliga priser!

Sv: Dåliga priser!

st det spelar ju ingen roll när det står i tr att priserna ska ha samma värde som startavgiften.
Vi har själva tävlingar både lokalt och regionalt och vi brukar oftast inte köpa in priser utan ragga ihop sponsorpriser och dylikt. Ullared är ju också billigt att införskaffa priser om det krisar

Sen kan jag väl inte tro på att en tunn aluminium-plakett kostar 70-80:- de ligger väl runt 25-30?
Det hade varit en annan sak om det hade varit gjutjärnsplakett men det var inte så i det här fallet och inte i de 2 andra tävlingarna heller. De drar ju in pengar i fiket också och alla får ju inte pris så man går ju plus och just hammarö vet jag anordnar nationella tävlingar så jag tror inte att de har kärvt med pengar så.

Jag tror också att man förlorar ryttare om man inte får några vettiga priser heller för det är ju lite det man tycker är kul om man tävlar för placering, det är iaf min åsikt.

Det beror ju helt på hur många man beställer. Våra kostar 27 kr/st om vi beställer 100 st. 17,50 kr om vi beställer 1000. Men man kan uppge att plaketten kostar runt 60-80 kr vet jag enligt en säker källa (en som själv skriver TR i det här fallet).

Det är ju helt beroende på vilka plaketter man har, vet att de vi hade på min förra klubb kostade då 55 kr st och då beställde vi väldigt många på en gång och detta priset var för flera år sedan har svårt att tro att dessa plaketter har blivit billigare sedan dess.

Kl

Står det i proppen

Hederspris ink. plakett räknas plaketten som det den kostar, annars inte.

Självklart. Jag letade efter vad jag tror är vår leverantör, vi har de till rosetterna iaf.
Där fanns de prisuppgifterna jag hittade.

Här syns våran lite, den längst till höger av de man ser, den ovala svarta.
plaketter.jpg

kl
det känns sniket när det är vi ryttare som finansierar tävlingarna att man då inte kan ha priser som det ska va enligt tr tycker jag är ruttet.
Vi åkte 30 mil tur och retur till hammarö ihelgen och bensinkostnaderna är inte roliga och klassen var dyr plus att de hade 7-10 efteranmälningar i varje klass vilket ger det dubbla i startavgift. det var nog inte lite de gick plus med och deras plaketter var inte värda mer än 25 spänn.

Sen kan jag inte förstå hur distrikten kan godkänna en propp där man ser att rosett och plakett inte uppnår startavgiften.
För när jag läste proppen till dem där det stod rosett och plakett så drog jag slutsatsen att det måste ha varit gjutjärnsplaketter, inte aluminium!

Men det har blivit någon sport att dra in på priserna på lokala tävlingar. I regionala så tror inte jag att det händer att det bara är rosett plakett utan oftast premier.
Tr gäller även för lokal inte bara regional och uppåt, så varför ska lokalryttare snuvas?

Är det krav att det måste uppnå startavgiften? Kommer inte riktigt ihåg vad, men man bör väl helst uppnå det.

mom 141 Hederspriser
Vid tävling där endast hederspris utdelas ska värdet av detta uppgå till minst summan av ryttarens insats i klassen. Stallplakett kan räknas in i hederspriset. hederspris tillfaller ryttaren och ska tilldelas samtliga placerade ryttare

Hur tolkar ni detta??

st det spelar ju ingen roll när det står i tr att priserna ska ha samma värde som startavgiften.
Vi har själva tävlingar både lokalt och regionalt och vi brukar oftast inte köpa in priser utan ragga ihop sponsorpriser och dylikt. Ullared är ju också billigt att införskaffa priser om det krisar

Sen kan jag väl inte tro på att en tunn aluminium-plakett kostar 70-80:- de ligger väl runt 25-30?
Det hade varit en annan sak om det hade varit gjutjärnsplakett men det var inte så i det här fallet och inte i de 2 andra tävlingarna heller. De drar ju in pengar i fiket också och alla får ju inte pris så man går ju plus och just hammarö vet jag anordnar nationella tävlingar så jag tror inte att de har kärvt med pengar så.

Jag tror också att man förlorar ryttare om man inte får några vettiga priser heller för det är ju lite det man tycker är kul om man tävlar för placering, det är iaf min åsikt.

Att en plakett skulle kosta runt 80-90kr tog jag från ett annat inlägg, jag har ingen aning om vad en plakett kostar styck.

Att föreningen drar in pengar tycker jag är positivt. Ser inga nackdelar där, ju mer vinstgivande tävlingar föreningarna har desstu mer arrangerar man vilket gynnar oss ryttare. Själv så föredrar jag att åka till lokaltävlingar där underlag, arrangemang, bana är bra framför hederspriser. För mig spelar inte hederspriser någon roll, men visst är det kul att få något man kan ha nytta av, men krims krams kan jag hellre vara utan.

Vår klubb brukar ha hederspriser, allt ifrån segertäcken, foton av ekipaget, grimmor, hästgodis, ridstrumpor osv. Vi försöker ha vettiga priser när det gäller lokaltävlingar

kl
det känns sniket när det är vi ryttare som finansierar tävlingarna att man då inte kan ha priser som det ska va enligt tr tycker jag är ruttet.
Vi åkte 30 mil tur och retur till hammarö ihelgen och bensinkostnaderna är inte roliga och klassen var dyr plus att de hade 7-10 efteranmälningar i varje klass vilket ger det dubbla i startavgift. det var nog inte lite de gick plus med och deras plaketter var inte värda mer än 25 spänn.

Om man åker 30mil tur och retur för att tävla på en lokaltävling kan man väl inte räkna med att gå annat än med förlust? Hade det känts bättre om du hade fått rosett, plakett och ex en grimma?

Jag förstår att alla tävlar på olika vis, jag tävlar för att jag tycker att det är roligt, inte för att jag ska vinna massor av priser. Detta är min hobby som kostar mig massor av pengar varje månad och jag räknar inte med att kunna leva på detta. Visst är det roligt att få placeringar och jag tycker att det är roligt med rosetter och plaketter som jag kan hänga upp i sadelkammaren, men jag hänger inte upp mig på att hederpriserna är kass. Själv har man fått väskor, vattenflaskor, ljusstakar osv, saker som kan kvitta men som säkerligen uppfyller summan av startavgiften.

Jag tycker att du ska maila till tävlingsarrangören och påpeka dina åsikter, de uppskattar säkert dina åsikter och förhoppningsvis tar de till sig kritiken. Jag tror att de flesta klubbar uppskattar kritik om den framförs på ett bra sätt.

Att föreningen drar in pengar tycker jag är positivt. Ser inga nackdelar där, ju mer vinstgivande tävlingar föreningarna har desstu mer arrangerar man vilket gynnar oss ryttare.

Det är klart att det är bra, men jag åker inte ut för att få en rosett eller en plakett som är så tunn att du kan buckla till den hur lätt som helst.

Som jag sa förut, regionala tävlingar och uppåt har priser som går upp emot startavgiften men inte lokal.
Tr tillhör det lokala också

jojo jag säger inte att jag ska gå med vinst för det gör man inte i tävlingssammanhang om man inte är en internationell tävlingsryttare om ens då.
Det är just grejen att det står klart och tydligt i tr att det ska vara så och då blir jag irriterad på att många klubbar försöker kringgå det o.s.v.

Om jag inte är helt ute och cyklar så måste man dela ut premier på regionala tävlingar, inte på lokal utan där räcker det med hederspriser. Det är väl där skillnaden ligger i att det är bättre på regionala tävlingar. Vet många klubbar där endast premier delas ut på regionala tävlingar och hellre det för min del.

Vill inte vara oförskämd mot dig ,men varför åker du ut på lokaltävlingar? Där vet man ju inte i förväg vad för priser som ska delas ut, på regionala tävlingar står ju premierna i proppen så där vet man vad man har att förvänta sig.

Men som jag sa tidigare, maila arrangören och framför din åsikt på ett bra sätt, då ger du ivarje fall dem en tankeställare och förhoppningsvis kan de förbättra sig.

Vill upplysa att jag inte fräser på dig, tycker du har bra saker att säga.:)
Jag har försökt hitta 1m som inte cr på regional men har tyvärr inte hittat det än nu såhär på våren.
Men jag funderar på att skriva en insändare till ridsport. just för att se om jag får någon respons, jag vet ju hur det var förut att tävla lokalt. Då var det mkt mera hederspriser. eller så hade jag tur och åkte till klubbar som hade det:p

delvis Kl

Som ni redan konstaterat så ska hederspriset uppgå till lägst insatsen i klassen, plaketten får räknas in.

Men det har inte nämnts att hederspris inte är ett måste. Det räcker gott med rosett och plakett (och då istället bör man ha lite lägre avgifter). Detta är något som mitt förbund ständigt påpekar, eftersom det alltid blir mycket klagomål på undermåliga hederspriser och kanske ibland även opassande hederspriser då man utgår ifrån att det är tjejer som rider....

Som nybliven medelm i min klubbs tävlingssektion så vet jag att det är inte många kronor som man drar in på en tävling. Någon nämnde att domare, överdomare, banbyggare ska betalas. Vi hyr in stereoanläggning till tävlingarna. Även 10:- per start betalas in till ridsportförbundet. Det slits även på hindermaterial som ska underhållas, köpas in nytt av...

Så i vår klubb är vi glada om det blir några kronor över till ridskoleverksamheten...

Fast...borde inte ridskolan bära sina kostnader? Det är vår målsättning i min klubb.

I övrigt håller jag med.

Men köpa in priser det är väl då man går runt och ber företag sponsra ens tävling det gjorde vi med bra reslutat när jag var liten numera har klubben tagit ut de som är bra på det som gör det. Men vi hade priser till alla placerade och inte hade vi köpt in några priser. :p

kl

Men hederspriser är roligt för många att få! För mig spelar det inte så stor roll vad det är för något jag blir bara glad, det är ju en överraskning eftersom man inte vet vad det är innan. När kompisar kommer hem från tävlingar med fina hederspriser blir man ju bara såå avundsjuk :love:

Ni som inte bryr er om hederspriser- ta inte emot dem då så kan klubben ge dem till någon annan som blir glad av det. Fast ni får ju typ säga det på ett schysst sätt så ni inte verkar oförskämda ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 108
Senast: fio
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 691
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3