dåliga hovar

T

Tjalfe

Hovarna på min fjording bara rasar ihop! Det finns nästan inget att sätta sömmen i. Och när hovslagarn väl fått dit en söm så går hoven sönder efter ett litet tag och skon lossnar:crazy: Hans hovar är verkligen jätte dåliga. Det är sprickor överallt och det lossnar stora bitar utav hoven.

Någon som har nått tips på hur jag kan få hans hovar bättre?
 
Sv: dåliga hovar

min vännina har en D-ponny som hade så dåliga hovar, hon gav biotin men fick inte så mkt. förbättring av det. hon började ge alger och efter ca.ett halvår tyckte hovis att det gett resultat på hovarna (hon fick alger för sin stallhosta ;) )

hon använder även lätta travskor, då dom inte "fläker loss" så stora bitar av hovarna. eller "flappskor" dom spikas bara fast i tån.

när det va som värst fick hon ställa in en halv tävlingssäsong pga. hovarna. i dag funkar det bättre. hovis säger att hennes "problem" är att hovarna är för hårda, saknar elastisitet.
 
Sv: dåliga hovar

Testa Enzion! Har haft två hästar med dåliga hovar, o de har funkat kanon på båda (ett fullblod och ett halvblod), de blir en klar skillnad på hoven.
Har fått lära mig att för att biotin ska funka så måste hästen själv ha ett ämne(kommer inte i håg vilket) i kroppen, saknar hästen de så e de verkningslöst..
 
Sv: dåliga hovar

Nästan samma problem, hon ser hemsk ut i sina fötter med det går precis att få dit en sko. Bara det att såhär brukar hon vara i slutet av sommaren, inte i början...
 
Sv: dåliga hovar

håller med någon här ovanför! prova enzion!!!!!!!!!!:idea: :idea: :idea: det är ett mirakelfoder!!! min häst hade samma problem men nu har hon blanka, fina hovar. man ser licksom hur den nya fina hoven växer ut! :banana: :banana:

den kostar visserligen 539 kr per burk o räcker kanske 3 veckor till en början, (man ska ge mer desto dåligare hovar man har) men sedan räcker den nästan två månader. men det är ABSOLUT värt det, inga hovar ingen häst......
 
Sv: dåliga hovar

Ge Enzion eller Steel- Joint
du får resultat efter 4-6 v.

Be hovis ta mindre sömmar o höga sömtag.
Smörj med fett/ olja
 
Sv: dåliga hovar

Daisy skrev:
Testa Enzion! Har haft två hästar med dåliga hovar, o de har funkat kanon på båda (ett fullblod och ett halvblod), de blir en klar skillnad på hoven.
Har fått lära mig att för att biotin ska funka så måste hästen själv ha ett ämne(kommer inte i håg vilket) i kroppen, saknar hästen de så e de verkningslöst..


så jag ska alltså använda både enzion och biotin?
 
Sv: dåliga hovar

Martina_m skrev:
Nästan samma problem, hon ser hemsk ut i sina fötter med det går precis att få dit en sko. Bara det att såhär brukar hon vara i slutet av sommaren, inte i början...

undra då hur hennes hovar kommer se ut i slutet av sommaren:crazy:
 
Sv: dåliga hovar

Tjalfe skrev:
så jag ska alltså använda både enzion och biotin?

nej bara enzion, enzionet innehåller bla biotin.
det är en lite dyrare produkt, men det ger jättebra resultat!
jag ger mitt fulllblod enzion.
 
Sv: dåliga hovar

Har du analyserat grovfoder, bra bete?
Det är jätteviktigt med rätt komponerad foderstat för att hovarna (kroppen i allmänhet) ska må så bra som den kan.

Jag penslar på ett medel som heter Keratex HoofHardner en gång i veckan, det är svinigt dyrt men drygt. Och det funkar jättebra på min :)
Men hon har inte SÅ dåliga hovar, det spricker lite omkring sömhålen och sömmarna kryper lätt ut efter halva skoperioden, "bara".
 
Sv: dåliga hovar

Tjalfe skrev:
Hovarna på min fjording bara rasar ihop! Det finns nästan inget att sätta sömmen i. Och när hovslagarn väl fått dit en söm så går hoven sönder efter ett litet tag och skon lossnar:crazy: Hans hovar är verkligen jätte dåliga. Det är sprickor överallt och det lossnar stora bitar utav hoven.

Någon som har nått tips på hur jag kan få hans hovar bättre?


Håller med andra här prova något tillskott med Biotin+zink+metionin

Du kanske ska låta bli att sko ett tag. Barfota går ju inte heller då han kommer trasa sönder hovarna ännu mer. Be hovslagaren limma fast en sko så ni slipper spika i de trasiga hovväggarna. Det finns sk glue on skor att köpa av bla Mustad. Ett annat alternativ är att plasta på en sko med Vettec Superfast. Fungerar bra även att laga hovar med. Ska du rida får du nog ha Boots över för att det ska hålla en längre tid.
(Sök På Vettec på nätet kan du läsa och se bilder)
Har det på min häst nu med trasiga hovväggar, fungerar bra men hon rids inte nu utan går bara i hage. Håller ca 5-6 veckor i hage.
 
Sv: dåliga hovar

Varför inte ha honom barfota så han kan stärka hovarna så de tål mer..? Verkar ju som om skorna är problemet, jag tycker skor är bland det onödigaste som finns, hästar har fötter som klarar det mesta om dom bara byggs upp på rätt sätt. Jag har aldrig haft skor på mina hästar och lär aldrig ha det heller.
 
Sv: dåliga hovar

Har själv ett fullblod med dåliga hovar så vet hur det är:smirk: . Jag kan också rek Enzion. En myckt dyr produkt men den ger snabbare o bättre resultat än annat jag prövat.

Biotin hjälpte för min häst i början men sen blev hovarna sämre igen (kan säkert stämma att det är någt ämne i kroppen som de måste ha:confused: ).

Olja har visat resultat för mig. det finns olika åsikter if man bara ska smörja vid kronrand+ sömmarna el hela (har påstås att if man tar hela så bryter man ner hovens egna skydd). Men jag har dragit på hela hoven (även sulan) 2-3 d/v.
 
Sv: dåliga hovar

Nej, bara Enzion som Inka-90 skrev.
De andra va bara en förklaring jag fått på varför biotin funkar på vissa hästar men inte alla (enligt en grossist som säljer/tillverkar biotin).
 
Sv: dåliga hovar

Min häst har i perioder så vedervärdiga hovar att sömmarna inte sitter kvar och hovarna trasar söndern ästan bara av hovkratsen!
Jag ställer honom i vattenhinkar de torrare perioderna som nu på sommaren, ser till att de blir blöta i stort sett varje dag och oljar in dem med olivolja precis när de torkar. 20 min per hov brukar jag köra, man kan ta alla på en gång när man vant hästen lite vid hinkarna. Ger kiselgur i maten, funkar finfint på min häst!
 
Sv: dåliga hovar

Det har visat sig att Biotin i vissa fall kan inverka negativt.

Jag fick 0 effekt av det.

Ger sedan 5 år Steel Joint o har numera inga pappersfötter.Enzion funkar lika bra.

Att man inte ska smörja hovarna är förlegat.

Det är som med våra händer. För mkt vtn torkar ut.
smörj hela hoven.

Har provat att smörja under vintern (då kyla oxå är uttorkande)
Det är det som växer ut då som sedan under sommaren kan spricka.
Fick väldigt bra resultat.
Mkt bättre än att smörja på de redan befintliga sprickorna.
 
Sv: dåliga hovar

Daisy skrev:
Nej, bara Enzion som Inka-90 skrev.
De andra va bara en förklaring jag fått på varför biotin funkar på vissa hästar men inte alla (enligt en grossist som säljer/tillverkar biotin).

Enbart Biortin har inte en så god effekt på hovkvaliteten. Det ska vara en kombination av Biotin, Zink och Metionin för att fungera bäst.
 
Sv: dåliga hovar

Knappis


Förvånar mig att en fjording har sådana här problem, efter vad jag har hört ska de ha väldigt starka och bra hovar... Jobbigt.
Antar att du smörjer och vattnar hovarna en del och har kollat att fodret är bra?Min kompis häst får biotin och så fettar och vattnar hon hans hovar rärtt ofta, och de är bra nu... Lycka till.
 
Sv: dåliga hovar

Vad har ni själva gjort för att förhindra att hovarna går sönder ? Vad har hovslagaren gjort och sagt ?

Vad har du för hovslagare ?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 886
Senast: Fiorano
·
Hästvård Och samtidigt motioneras? Vad anser ni? Jag vet att man kan ha easyboot vid ridning. Hovar i stil med spricker vid sömmen och det går...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 753
Senast: Dorinda
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 908
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp