dåliga hovar

Sv: dåliga hovar

Tjalfe skrev:
det skulle absolut inte gå att inte ha skor på honom.. då går hovarna sönder direkt! är ju därför jag måste ha skor på alla fyra.. varför tror du jag har det annars?? vet ibland när han har tappat en sko och jag har blivit tvungen att rida en då.. då går hoven sönder helt och hållet..:crazy:

Raderat*

Raderat*

Raderat*

Raderat*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dåliga hovar

Tjalfe skrev:
det skulle absolut inte gå att inte ha skor på honom.. då går hovarna sönder direkt! är ju därför jag måste ha skor på alla fyra.. varför tror du jag har det annars?? vet ibland när han har tappat en sko och jag har blivit tvungen att rida en då.. då går hoven sönder helt och hållet..:crazy:

Varför tror du dom går sönder?
 
Sv: dåliga hovar

Lillemim skrev:
Hej,
Min häst har haft tappskoproblem, men bara vid sommar och bara när det är väldigt blött ute. Det senaste året har jag bytt hö, givit kiselkgur för att stärka hovarna samt (eftersom det är för mycket fukt som är problemet) har henne inne på nätterna på spån...peppar peppar, mycket bättre iår. Märker direkt när det regnar mycket att hovarna börjar luckars upp lite och när det sedan torkar så smular det sönder - pga hennes dåliga hovkvalitet säger hovis (skor var 6:E vecka). Men sedan tror jag magen kan påverka hovkvaliteten..Min tjej blir alltid lite lös i magen någon månad eller två på vintern (???? ger bara hö+min då nu) och när den delen av hoven växer ut tror jag den är av sämre kvalitet och i kombination med regn och torka börar de tappa skorna framåt sommaren...En ide i alla fall. Just stå inne över natt på spån verkar funka på henne i alla fall. Man testar ju allt man kan. Sen kanske inte fukt är ditt problem utan torka, står han inne något? Vilket underlag? Står han på spån testa halm i stället och blötlägg lite lätt på kvällen...
Lycka till, ge inte upp :bump:
Kram Lillemim

har honom inne på nätterna. och vi har spån i boxen..
 
Sv: dåliga hovar

zillax89 skrev:
Varför tror du dom går sönder?


det vet jag ju inte. därför jag frågar här. varför skulle jag annars fråga om jag redan visste svaret????:confused:
 
Sv: dåliga hovar

Prova med Aloe Vera i flytande form, min kusin ger det till sina hästar och dom har alla fått jättefina hovar. :idea:
 
Sv: dåliga hovar

Álin skrev:
Har du analyserat grovfoder, bra bete? Det är jätteviktigt med rätt komponerad foderstat för att hovarna (kroppen i allmänhet) ska må så bra som den kan.

Kan inte annat än hålla med. Se över foderstaten så att den är optimalt sammansatt, det är A och O för hästens välmående över huvud taget. Att magen funkar bra kommer också att påverka kvalitén, och förmodligen det mera än att börja med div tillskott.

Att ha en bra hovslagare som skor med rätt beslag och söm, rimliga skoningsintervaller etc är också viktigt. Är det mindre delar som är borta vid sömhålen kan det kanske vara idé att plasta för att det inte skall gå sönder mera.
 
Sv: dåliga hovar

Impala skrev:
Prova med Aloe Vera i flytande form, min kusin ger det till sina hästar och dom har alla fått jättefina hovar. :idea:


jag har provat aloe vera som var i hovcreams format.. men ska testa olja också:)
 
Sv: dåliga hovar

Min hästs fötter vittrar sönder när de torkar ut. Jag använder hovlera under sommartid/torra tider för att undvika detta problem. Jag har oxå fått positiv effekt av linfrökaka (i fodret då). Det har oxå hjälpt att skaffa boots som jag drar på så fort en sko har åkt av. Då hinner inte hoven försvinna totalt innan hovis hinner komma ut. Sedan är det naturligtvis viktigt att sko ofta för att förhindra att hoven hinner börja flyta ut och fnasa sig.
 
Sv: dåliga hovar

Genom åren har jag haft hästar med starka fina hovar och hästar med väldigt känsliga hovar, och min egen lilla hemmasnickrade metod för att kurera detta är att se över vad hästen står på. Hästar med torra spröda hovar tycks funka betydligt bättre på torv eller halm. i spån finns det terpentin och terpentin torkar ut. Testa och se!
 
Sv: dåliga hovar

Min pålle har fått så fruktansvärt torra hovar så de har inte vuxit ngt när han skodde sist, däremot hade de nästan dragit ihop sig en skostorlek mindre.

Jag har analyserat hö och uträknad foderstat men pratade med 2 veterinärer när vi hade tävling här och de sa att de kan ju bero på att hästen har dålig ämnesomsättning och att det inte behöver vara ngn brist.

Min hovslagare är utbildad och duktig, han trodde att det skulle gå till sig nu när han får vara barfota 7 veckor på betet. Men jag läste här om det där Enzion och hittade det här i närheten (bara 25 mil bort) så jag beställde det... de hade bra pris nu då 440 kr/ st...
Så nu börjar jag ge det när han kommer hem från betet. Får se hur det hjälper???
 
Sv: dåliga hovar

Min häst hade också dåliga hovar när jag fick henne, men jag visste aatt hon hade haft bra hovar tidigare. Ger du din häst ngt mineralfoder? Det är långsiktigt men nödvändigt det tar c:a 1/2-1 år tills hovarna blivit bra.

Till hösten kan du ta höanalys av ert hö för att se med vilket mineeralfoder du behöver ev. komplettera med.

Ger du inget mineral nu kan du t ex ge miner grön om hästen går på bete...
 
Sv: dåliga hovar

ridtravare skrev:
Min häst hade också dåliga hovar när jag fick henne, men jag visste aatt hon hade haft bra hovar tidigare. Ger du din häst ngt mineralfoder? Det är långsiktigt men nödvändigt det tar c:a 1/2-1 år tills hovarna blivit bra.

Till hösten kan du ta höanalys av ert hö för att se med vilket mineeralfoder du behöver ev. komplettera med.

Ger du inget mineral nu kan du t ex ge miner grön om hästen går på bete...


han får ett kraftfoder(hippo basic). men inga mineraler. hur gör man analys utav höt? vi skördar eget hö så är ju bra om man vet hur man fixar det:angel:
 
Sv: dåliga hovar

För att göra analys tar man prover av höet fördelat på skörden så att du får litet i kanten, mitten osv. av fältet- det klipper du och skickar in till t.ex Analycen och sedan får du svar vad årets skörd innehåller.

Som jag tidigare nämnde du kan redan nu ge t.ex kraffts miner grön så får den mineraler och selen.
 
Sv: dåliga hovar

tänkte bara skriva att vi har en häst i stallet med otroligt dåliga hovar han med. de skor honom inte eftersom hovarna bara trillar sönder. så han går oskodd o när han ska bli riden får han ha såna där heltäckande boots så han inte ömmar...
(kommer inte ihåg vad dom heter just nu men något med easy boots kanske... :)

men men, min pålle hade också väldigt trasiga hovar förut så ja lät honom gå barfota något år o nu är hovarna mycket bättre :)
 
Sv: dåliga hovar

Tjalfe skrev:
det vet jag ju inte. därför jag frågar här. varför skulle jag annars fråga om jag redan visste svaret????:confused:


Tänkte ta och svara på det här.

Igentligen är det ju rätt så lokiskt varför hovarn är så sköra.
Dom hästar som har ofta sprickor eller hovar som lätt går sönder blir inte bättre av att skos. då du har sönder hovaran och skapar mera sprickor med sömmar i hovarna. Jag skulle ha tagit av skorna. Ja hästen kommer vara ömm ett tag och hovarna kanske spricker lite. men efter några månader kommer hovarna ha växt sig mycket stárkare och får växa normalt utan sömmar som förstör hovarna.
 
Sv: dåliga hovar

De senaste 4 åren har min häst haft hemska hovar som jämt spricker och bitar har lossnat. Sen jag bytte hovslagare ser dom mycket bättre ut. Bad honom vara väldigt försiktig när han drog åt sömmarna och bara det har gjort stor nytta. Vissa hovslagare tar i för hårt när de använder nittången (tror jag det heter). Vilken hovslagare man har spelar nog en stor roll.
 
Sv: dåliga hovar

Tappsveden skrev:
Tänkte ta och svara på det här.

Igentligen är det ju rätt så lokiskt varför hovarn är så sköra.
Dom hästar som har ofta sprickor eller hovar som lätt går sönder blir inte bättre av att skos. då du har sönder hovaran och skapar mera sprickor med sömmar i hovarna. Jag skulle ha tagit av skorna. Ja hästen kommer vara ömm ett tag och hovarna kanske spricker lite. men efter några månader kommer hovarna ha växt sig mycket stárkare och får växa normalt utan sömmar som förstör hovarna.


och du är antagligen utbildad hovslagare?

min egen hovis har sagt att vi absolut inte ska sluta sko honom..
 
Sv: dåliga hovar

*Knapp*

Min travarpojk har nästan samma problem. Hovarna ser verkligen förj*vliga ut. :crazy: Skorna sitter dock som dom ska, men de spricker, och flikas och ser allmänt dåligt ut. Hovis har försökt med massa olka saker men säger att han har väldigt tunna hovväggar. Biotin har han fått, men det gjorde inte så stor skillnad. Har använt ett antal olika smörjor och grejor utan skillnad. Självklart har jag provat en längre tid, vet att det tar lååång tid innan det hjälper. Prövat örter/alger, funkade inte. Han fick bara konstiga biverkningar. :crazy: Hans hovar kommer bli hans död känns det som.
Diskuterade även med hovslagare och veterinär om att låta honom bara gå hagen en sommar barfota men båda avrådde starkt då hans hovar inte skulle klara det. Nu skulle jag iofs inte låta han stå så länge pga bronkit.
Han har ordentligt uträknad foderstat.

Men det där Enzio har jag aldrig hört talas om, ska genast kolla upp det. :idea:
 
Sv: dåliga hovar

Tjalfe skrev:
jag har provat aloe vera som var i hovcreams format.. men ska testa olja också:)

Den jag har erfarenhet av är i juice form, man blandar ner det i kraften. Det tar ju självklart ett tag tills det ger effekt, men det hjälper verkligen. Den är även jättebra för hästar med känslig/förstörd mage. Pälsen blir jättefin också... :)
 
Sv: dåliga hovar

min hovis har sagt att jag ska smörja med vanlig matolja.. kan det vara bra?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 886
Senast: Fiorano
·
Hästvård Och samtidigt motioneras? Vad anser ni? Jag vet att man kan ha easyboot vid ridning. Hovar i stil med spricker vid sömmen och det går...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 753
Senast: Dorinda
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 908
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp