dåliga hovar

Sv: dåliga hovar

Fast vad hjälper enzionet om det bara växer snabbare. Hästen kanske har tunna väggar, då spelar det ingen roll om hovarna växer snabbt. Väggen spricker ju ändå.

Varför har ingen förespråkat kanske annan skoning ? Det finns tunna söm, sk slim söm som inte är lika tjock som standard, och gör mindre skada. Det finns andra beslag, det finns barfotagång...villket handlar om ett långsiktigt projekt och knappast om några veckor/månader. Men det kanske man ska ta om man vill ha en hel häst.

Lite får man ju jobba själv om man vill förbättra kvaliteen. Allt handlar inte bara om tillskott till höger och vänster. Jag anser att hästägare nästan alltid vill hitta den lättaste utvägen...och det kanske funkar, kortsiktigt...men sen då ?
 
Sv: dåliga hovar

[Mynta2Fast vad hjälper enzionet om det bara växer snabbare. Hästen kanske har tunna väggar, då spelar det ingen roll om hovarna växer snabbt. Väggen spricker ju ändå
Det blir oxå skillnad på hornkvalitén.
Varför har ingen förespråkat kanske annan skoning ? Det finns tunna söm, sk slim söm som inte är lika tjock som standard, och gör mindre skada.
Jag skrev tidigare i tråden Be hovis ta mindre sömmar o höga sömtag.
Smörj med fett/ olja.
Jag anser att hästägare nästan alltid vill hitta den lättaste utvägen...och det kanske funkar, kortsiktigt...men sen då ?[/
Det är väl bra om man på ganska kort tid kan förbättra hoven.
Om man fortsätter med det så är läget konstant.
 
Sv: dåliga hovar

Jag hade ett liknande problem tidigare, en tappsko i veckan under ett par månaders tid och spruckna och trasiga hovar.

Jag ger biotin och det har faktiskt funkat bra på min häst. Sen penslar jag hovarna med Keratex Hoof Hardener, ett mycket bra medel! Sen nu på senare tid smörjer jag kronränderna med olivolja.
Min häst har nu mycket bättre hovar än förr, mycket beroende på behandlingen, men den största anledningen är faktiskt att jag bytte hovslagare :smirk:

Hoppas du får ordning på din hästs hovar!
 
Sv: dåliga hovar

*kl*

finns de några risker med att ge enzion?
vart köper man de?
 
Sv: dåliga hovar

*knapplån*
Min nya häst verkar ha lite kass hovkvalitet, i alla fall om man jämför med vad jag är van att ha på mina hästar. Ska man försöka blöta hovarna innan man smörjer in dem med olivolja? jag kan inte ställa henne i vattenspannar, hon är alldeles för stimmig för det. Så alternativet hade ju varit att blöta dem lite med en svamp.
 
Sv: dåliga hovar

Du behöver inte blöta först.



Ge enzion eller steel joint och smörj hovarna med omega3 olja (hälsokostaffärer). Oljan är det som fungerat bäst i vårt fall, med vårans fruktansvärda hovar... Har provat det mesta innan. Biotin är rätt värdelöst, mycket bättre att ge foderjäst då.
 
Sv: dåliga hovar

zillax89 skrev:
Varför inte ha honom barfota så han kan stärka hovarna så de tål mer..? Verkar ju som om skorna är problemet, jag tycker skor är bland det onödigaste som finns, hästar har fötter som klarar det mesta om dom bara byggs upp på rätt sätt. Jag har aldrig haft skor på mina hästar och lär aldrig ha det heller.


det skulle absolut inte gå att inte ha skor på honom.. då går hovarna sönder direkt! är ju därför jag måste ha skor på alla fyra.. varför tror du jag har det annars?? vet ibland när han har tappat en sko och jag har blivit tvungen att rida en då.. då går hoven sönder helt och hållet..:crazy:
 
Sv: dåliga hovar

Ganesco skrev:
Knappis


Förvånar mig att en fjording har sådana här problem, efter vad jag har hört ska de ha väldigt starka och bra hovar... Jobbigt.
Antar att du smörjer och vattnar hovarna en del och har kollat att fodret är bra?Min kompis häst får biotin och så fettar och vattnar hon hans hovar rärtt ofta, och de är bra nu... Lycka till.

jag är verkligen jätte dålig på det här med foder och sånt.. hur gör man egentligen?
just nu får han ett blandfoder(hippo basic) och eget skördat hö.
 
Sv: dåliga hovar

Men om du låter den gå i minst ett år så blir hovarna bra.:D

Du kan härda den på alla underlag:crazy:

Att ni inte kan tävla på ett år gör väl inget.
Hästen bör leva så naturlig som möjligt.
 
Sv: dåliga hovar

Mynta2 skrev:
Vad har ni själva gjort för att förhindra att hovarna går sönder ? Vad har hovslagaren gjort och sagt ?

Vad har du för hovslagare ?

hovolja, b-vitamin, hovcream. han har inte gjort nått än så länge..:(
 
Sv: dåliga hovar

axel skrev:
Men om du låter den gå i minst ett år så blir hovarna bra.:D

Du kan härda den på alla underlag:crazy:

Att ni inte kan tävla på ett år gör väl inget.
Hästen bör leva så naturlig som möjligt.


men hoven går sönder även fast jag inte rider. det räcker med att han går i hagen. kan ju inte låta honon stå inne:(
 
Sv: dåliga hovar

Jag kan bara rek "STEEL JOINT".
Blev rek detta av min veterinär plus att man ska smörja in kronranden med tex matolja minst 1 gång om dagen.
 
Sv: dåliga hovar

Har haft precis samma problem, hopplöst. Jag gav upp skor, lät hästen gå barfota och vila i ca 6 mån för att hovarna skulle återhämta sig och få en chans att stärkas, red ganska sparsamt för att inte nöta för mycket på hovarna. Fungarade över förväntan. Nu har det gått 1 år och vi kan trava på grus och asfalt. satte aldrig på skor igen för skulle jag nog få samma problem igen. Om du är beredd att ställa av hästen några månader kan det vara värt ett försök och kanske prova boots istället om du tycker hovarna ömmar för mycket. Lycka till!
 
Sv: dåliga hovar

Tjalfe skrev:
men hoven går sönder även fast jag inte rider. det räcker med att han går i hagen. kan ju inte låta honon stå inne:(


Vad säger din hovslagare då? Han/hon borde ju kunna komma med något förslag?
Hoppas du har en duktig hovslagare annars byt. Elakt att säga men mycket kan bero på hovslagaren,

Har du nu en bra hovslagare tycker jag du ska fråga om ni inte kan plasta på en sko så att ni slipper sömmen ( skrev det tidigare i tråden, tjatar lite...) Det finns jättebra material nu för tiden så att man till och med kan plasta fast vanliga järnskor.
Om ni nu ska fortsätta med söm använd tunna söm.
 
Sv: dåliga hovar

Jag gav min häst Kiselgur, (på hovslagarens inrådan) då hon hade spröda hovar och efter ca 5-6 månader var hovkvaliteten kraftigt förbättrad :) Så pass bra att hon klarade av att gå barfota och ridas barfota utan att hovarna fläktes sönder :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: dåliga hovar

Hej,
Min häst har haft tappskoproblem, men bara vid sommar och bara när det är väldigt blött ute. Det senaste året har jag bytt hö, givit kiselkgur för att stärka hovarna samt (eftersom det är för mycket fukt som är problemet) har henne inne på nätterna på spån...peppar peppar, mycket bättre iår. Märker direkt när det regnar mycket att hovarna börjar luckars upp lite och när det sedan torkar så smular det sönder - pga hennes dåliga hovkvalitet säger hovis (skor var 6:E vecka). Men sedan tror jag magen kan påverka hovkvaliteten..Min tjej blir alltid lite lös i magen någon månad eller två på vintern (???? ger bara hö+min då nu) och när den delen av hoven växer ut tror jag den är av sämre kvalitet och i kombination med regn och torka börar de tappa skorna framåt sommaren...En ide i alla fall. Just stå inne över natt på spån verkar funka på henne i alla fall. Man testar ju allt man kan. Sen kanske inte fukt är ditt problem utan torka, står han inne något? Vilket underlag? Står han på spån testa halm i stället och blötlägg lite lätt på kvällen...
Lycka till, ge inte upp :bump:
Kram Lillemim
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 886
Senast: Fiorano
·
Hästvård Och samtidigt motioneras? Vad anser ni? Jag vet att man kan ha easyboot vid ridning. Hovar i stil med spricker vid sömmen och det går...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 753
Senast: Dorinda
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 908
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp