Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det blir oxå skillnad på hornkvalitén.[Mynta2Fast vad hjälper enzionet om det bara växer snabbare. Hästen kanske har tunna väggar, då spelar det ingen roll om hovarna växer snabbt. Väggen spricker ju ändå
Jag skrev tidigare i tråden Be hovis ta mindre sömmar o höga sömtag.Varför har ingen förespråkat kanske annan skoning ? Det finns tunna söm, sk slim söm som inte är lika tjock som standard, och gör mindre skada.
Det är väl bra om man på ganska kort tid kan förbättra hoven.Jag anser att hästägare nästan alltid vill hitta den lättaste utvägen...och det kanske funkar, kortsiktigt...men sen då ?[/
zillax89 skrev:Varför inte ha honom barfota så han kan stärka hovarna så de tål mer..? Verkar ju som om skorna är problemet, jag tycker skor är bland det onödigaste som finns, hästar har fötter som klarar det mesta om dom bara byggs upp på rätt sätt. Jag har aldrig haft skor på mina hästar och lär aldrig ha det heller.
Ganesco skrev:Knappis
Förvånar mig att en fjording har sådana här problem, efter vad jag har hört ska de ha väldigt starka och bra hovar... Jobbigt.
Antar att du smörjer och vattnar hovarna en del och har kollat att fodret är bra?Min kompis häst får biotin och så fettar och vattnar hon hans hovar rärtt ofta, och de är bra nu... Lycka till.
Mynta2 skrev:Vad har ni själva gjort för att förhindra att hovarna går sönder ? Vad har hovslagaren gjort och sagt ?
Vad har du för hovslagare ?
axel skrev:Men om du låter den gå i minst ett år så blir hovarna bra.
Du kan härda den på alla underlag
Att ni inte kan tävla på ett år gör väl inget.
Hästen bör leva så naturlig som möjligt.
Retas bara lite med digTjalfe skrev:men hoven går sönder även fast jag inte rider. det räcker med att han går i hagen. kan ju inte låta honon stå inne
Tjalfe skrev:men hoven går sönder även fast jag inte rider. det räcker med att han går i hagen. kan ju inte låta honon stå inne