dåliga hovar

Sv: dåliga hovar

har du hästen på bete dygnet runt eller står den uppstallad? rider du eller har den "sommarlov"? jag skulle nog kanske ta av skorna och använda såna där boa boots, old mac´s eller liknande just när du rider eller när hästen går på hårdare underlag. för att slå på järnskor och söm gör ju inte ett par sköra hovar bättre. du kan ju olja in hovarna och kanske prova tuff stuff hovförstärkare från b**jes.

bara lite förslag..:smirk:

p.s. vanlig matolja går bra :)
 
Sv: dåliga hovar

Ett vilt förslag är att byta ut spånet också. Mot nåt annat. Torv ex.

Vet nämligen en häst som inte tålde spån. Han fick stora exem på hela benen. Har ingen aning om det kanske kan påverka hovarna på en känslig häst också.
Det är terpentinet som är uttorkande.
 
Sv: dåliga hovar

gloom_ skrev:
har du hästen på bete dygnet runt eller står den uppstallad? rider du eller har den "sommarlov"? jag skulle nog kanske ta av skorna och använda såna där boa boots, old mac´s eller liknande just när du rider eller när hästen går på hårdare underlag. för att slå på järnskor och söm gör ju inte ett par sköra hovar bättre. du kan ju olja in hovarna och kanske prova tuff stuff hovförstärkare från b**jes.

bara lite förslag..:smirk:

p.s. vanlig matolja går bra :)


jo jag har allt funderat på att köpa sånna där boots.. men dom är så otroligt dyra och jag har inte den bästa ekonomin just nu..:crazy: så skulle kolla om det fanns nån annan lösning.. men det får nog bli till att köpa sånna ändå..kommer gå på ungfär 6000 men det är de väll värt:(
 
Sv: dåliga hovar

:eek: ojsan, ja d va ju inte billigt inte...finns det verkligen ingen billigare variant av såna skor då?? man kanske kan fixa ihop nån egen uppfinning..:D ..jo, det är ju bättre att fixa det på något sätt än att låta hästen gå som den gör, kommer säkert bli ännu värre annars..
 
Sv: dåliga hovar

Smörj uppe vid kronranden om det är av massage eller omvårdnad så kan det faktiskt hjälpa- jag tog olivolja!
 
Sv: dåliga hovar

Tjalfe skrev:
och du är antagligen utbildad hovslagare?

min egen hovis har sagt att vi absolut inte ska sluta sko honom..


nej har jag sagt det?
jag bara dryftar mian åsikter om det är tilllåtet?

Ja men säger itne alla hovlsagare det? Det är ju deras jobb och självklart tycker dom säkert att skor är bäst.
 
Sv: dåliga hovar

Tjalfe skrev:
jo jag har allt funderat på att köpa sånna där boots.. men dom är så otroligt dyra och jag har inte den bästa ekonomin just nu..:crazy: så skulle kolla om det fanns nån annan lösning.. men det får nog bli till att köpa sånna ändå..kommer gå på ungfär 6000 men det är de väll värt:(

Jag har nyligen köpt EasyBoots pch de kostar ca 500 kr per sko. Perfekt vid tappskor.
 
Sv: dåliga hovar

Tappsveden skrev:
nej har jag sagt det?
jag bara dryftar mian åsikter om det är tilllåtet?

Ja men säger itne alla hovlsagare det? Det är ju deras jobb och självklart tycker dom säkert att skor är bäst.

det var bara en fråga jag ställde. men ursäkta mej.
min hovslagare är också en god vän. om han ser att min hästs hovar skulle må bättre utan skor så skulle han säga det.
 
Sv: dåliga hovar

oj vad är det för boots du tänkt köpa som kostar 6000? finns boots som kostar 2000 kr för fyra st som fungerar kanonbra!

Testa att ge torkade/färska nypon...de innehåller mycket vitaminer och biotin som är bra för hovkvaliten. Sen hade min förra hovslagaren en mkt bra blandning som jag använt till min förra häst som fungerade kanonbra.

Man lägger torkad pepparmynta i Rypsolja, låter det dra några dagar och silar sedan bort pepparmyntan. Penslas på en gång om dagen och låt hästen stå en stund på icke dammigt underlag så att oljan får torka in ordentligt.

Att ta av skorna är ett alternativ jag tycker du ska tänka över. Har en kompis vars islandshäst haft förskräckliga hovar med sprickor och hovväggar som föll sönder. Hon bestämde sig för att verka honom barfota och köpte boots att rida med. Hovarna har verkligen förbättrats enormt! Från att ha varit jättetrasiga och ömma så kan hon nu rida överallt och på alla olika underlag och hästens hovar håller sig jättefina och är hårda. Men det ahr tagit över ett år för henne att komma dit. Är man beredd att lägga ned tid på att förbättra hovarna så gör man hästen en jättetjänst!
 
Sv: dåliga hovar

Snarfari skrev:
Min pålle har fått så fruktansvärt torra hovar så de har inte vuxit ngt när han skodde sist, däremot hade de nästan dragit ihop sig en skostorlek mindre.

Jag har analyserat hö och uträknad foderstat men pratade med 2 veterinärer när vi hade tävling här och de sa att de kan ju bero på att hästen har dålig ämnesomsättning och att det inte behöver vara ngn brist.

Min hovslagare är utbildad och duktig, han trodde att det skulle gå till sig nu när han får vara barfota 7 veckor på betet. Men jag läste här om det där Enzion och hittade det här i närheten (bara 25 mil bort) så jag beställde det... de hade bra pris nu då 440 kr/ st...
Så nu börjar jag ge det när han kommer hem från betet. Får se hur det hjälper???


enzionet är jättebra till hästar med hovproblem.
men det är långsiktigt så räkna med att få ge 3 hinkar innan du ser nån större skillnad.
 
Sv: dåliga hovar

Tjalfe skrev:
jo jag har allt funderat på att köpa sånna där boots.. men dom är så otroligt dyra och jag har inte den bästa ekonomin just nu..:crazy: så skulle kolla om det fanns nån annan lösning.. men det får nog bli till att köpa sånna ändå..kommer gå på ungfär 6000 men det är de väll värt:(

6000!!!!:eek: :eek: Vad är det som kostar så mycket?
 
Sv: dåliga hovar

Bellafjella skrev:
6000!!!!:eek: :eek: Vad är det som kostar så mycket?


dom hade nog väldigt bra kvalitè. men nu har jag hittat några andra för undefär halva det priset..:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 886
Senast: Fiorano
·
Hästvård Och samtidigt motioneras? Vad anser ni? Jag vet att man kan ha easyboot vid ridning. Hovar i stil med spricker vid sömmen och det går...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 753
Senast: Dorinda
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 908
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp