Som @animalasia skrev så finns ju limskor som du kan använda tills hoven vuxit till sig och sedan ta det därifrån. Vet även att en del provat Flappskor med gott resultat.Nja, delvis väderrelaterat. Hovis skrev idag att många häromkring har problem nu.
De får mineraler, men att räkna mikromineraler exakt på bete är inte lätt.
Men jag har även beställt ett tillskott jag tyckte kanske hade viss effekt för runt 10 år sen.
Och ja, vi fuktade hovarna sen, som vanligt.
Dagens bild. Och den skon är på inrådan av hovis faktiskt avplockad nu, och toffla på..
Må tiden gå fort till tisdag.
Visa bifogad fil 72810
Jag har min barfota för jag tröttnade på att han drog av sig skorna hela tiden. Han har dock aldrig haft dåliga fötter och är definitivt inte tassig. Jag har alltid boots när jag rider i skogen och på grusvägar för dom envisas ju med att lägga singel överallt häromkring på skogsvägarna. Red ut med en kompis som har en skodd häst och den hade det faktiskt jobbigt medans min traskade på helt obekymrat. På ridbanan och i ridhus klarar han sig utan. Jag tycker dock faktiskt att ingen ska rida ut utan barfotaboots på någon häst som är barfota, det känns inte schyst mot hästen.
Om jag hade en häst med dåliga fötter så skulle jag rycka bakskorna först för att se att hästen klarar det innan jag skulle rycka alla sas. Ingen häst ska behöva gå runt och spänna sig. Sommaren är ju annars bra tillfälle att prova barfotagång men som sagt bara på ett par fötter åt gången.
Viktigt att tänka på är att barfotagång kräver ganska mycket av hästägaren, tycker jag iaf. Hovarna måste hela tiden hållas efter och eventuella flikar, om dom tex trampat på en sten tex, måste fixas och jämnas till så det inte kryper upp massa bakterier. Viktigt är oxå att kratsa lamellränderna ifall det krupit dit småsten så det inte ligger och skaver. Ofta tycker jag att nyavskodda fötter har lite mjukare lamellränder och att det tar ett tag innan dom tajtar till sig. Vidare så är det även viktigt att hovis rundar till kanterna på hovarna och inte lämnar dom vassa som man gör när man slår på skor, risken är annars större att dom slår upp flikar på dom vassa kanterna. Jag fick vara på min hovis om detta jämt och ständigt då hen hade en tendens att glömma mellan gångerna.