Dålig utav jordgubbssylt eller grädde?

AgentCarter

Trådstartare
Misstänker lättare matförgiftning här hemma, bakade en kaka och hade på en blandning av jordgubbssylt och grädde, som smälte lite.

Saken är den att det mesta var köpt idag och inget har gått ut, utan allt verkar bra.
Är Coops egna märken, är det långsökt och tro att det är grädden eller sylten som gjort det?

Borde jag höra av mig till Coop?
 
Sv: Dålig utav jordgubbssylt eller grädde?

Inget av det låter så troligt tycker jag. Vad har du/ni mer ätit?
 
Sv: Dålig utav jordgubbssylt eller grädde?

Är det enda vi i familjen har ätit tillsammans, har jobbat idag och blev mer fika sedan (sambo fyller år) så blev ingen riktig mat pga spya och annat:p

Tycker också det är udda, men kakan borde vara bra då den var i över 200 grader i typ 40 min och äggen var bra.
 
Sv: Dålig utav jordgubbssylt eller grädde?

Blev alla som åt dåliga? Hur lång tid efter?

Att kakan varit i ugnen är ingen garanti. Calicivirus "dör" ju men det finns ju massor av andra saker man kan bli dålig av, alltså matförgiftad inte magsjuk av virus. Tycker sylten och grädden skulle ha märkts om den var dålig på nåt sätt, och om det innehöll calicivirus skulle ni ju inte bli dåliga direkt efter. Skumt.

Tycker det är en bra idé att kontakta Coop, det är ju bara berätta vad ni råkade ut för och sen är det upp till dem att besluta om de ska agera på något sätt. OM det faktiskt skulle bero på grädden eller sylten så kanske fler hör av sig och då är det ju lättare att spåra.
 
Sv: Dålig utav jordgubbssylt eller grädde?

Sambon spydde ca 6 timmar efteråt och jag och sonen blev mest bubbliga och fisiga. Jag var illamående med och han små spydde lite. Så väldigt lindrigt ändå!

Kan inte låta bli och tänka på larmet om jordgubbar nyligen:p Men varken sylten eller grädden verkar dåliga på det "normala" sättet.
 
Sv: Dålig utav jordgubbssylt eller grädde?

Ingen aning, men SMI borde väl ha varnat för sylt också om det var någon risk.
 
Sv: Dålig utav jordgubbssylt eller grädde?

Jag tror det är väldigt noga när den är industritillverkad. Jag hade hört av mig till Coop men tycker också att det låter konstigt att det skulle bero på tårtan.
 
Sv: Dålig utav jordgubbssylt eller grädde?

Nja, då borde många många fler vara dåliga då jag jobbar med folk som har nedsatt immunförsvar

Vi mår ju bra nu så är väl bara att slänga tårtan, men vore synd att slänga sylten
 
Sv: Dålig utav jordgubbssylt eller grädde?

Fast matförgiftning yttrar sig väl ändå lite mer dramatiskt än så? Vad jag har förstått så råder det sällan någon tvivel om man blivit matförgiftad eller inte, för att man mår så fruktansvärt dåligt. Att spy en vända och bli bubblig i magen låter mer som magsjuka eller dålig kost den dagen. Både socker och laktos kan orsaka ovanstående om det vill sig så.
 
Sv: Dålig utav jordgubbssylt eller grädde?

Om du tror det handlar om matförgiftning är det inte alls säkert att det var det senaste du åt som orsakade det. Vissa bakterier ger symptom kanske en vecka senare.

Sen är det väl så att de flesta matförgiftningar skapar vi själva hemma genom dålig handhygien, dvs stafylokocker kommer i maten och bildar toxin. Så ja, jag tror dina tankar är långsökta men man vet ju aldrig såklart.
 
Sv: Dålig utav jordgubbssylt eller grädde?

Grädde är ju ett utmärkt substrat för bakterieodling, så har det funnits brister i hanteringen kan det definitivt ha vuxit till bakterier i den. Har inget att göra med om bäst före datum passerats eller ej.
 
Sv: Dålig utav jordgubbssylt eller grädde?

Min mamma blev matförgiftad av en dålig räka som hon hade ätit. Då spydde hon tills hon var helt tom. Sedan låg hon och krampade istället eftersom allt hade varit så ansträngande för henne.
 
Sv: Dålig utav jordgubbssylt eller grädde?

Dessutom är det rötmånad nu, så då är allt, som redan är känsligt, extra känsligt.
Därför kan det absolut vara grädden, även om det nödvändigtvis inte MÅSTE vara det.
 
Sv: Dålig utav jordgubbssylt eller grädde?

Det kan även vara redskap som varit dåligt diskade, eller bakterietillväxt i en disktrasa osv som på något sätt hamnat i tårtan.
 
Sv: Dålig utav jordgubbssylt eller grädde?

Rötmånaden börjar först 23 juli. Vet dock inte om det kanske varit otroligt varmt och fuktigt där du bor, men här är det i alla fall ingen rötmånad ännu.
 
Sv: Dålig utav jordgubbssylt eller grädde?

Jag tror det är grädden!
Luktade förut idag och den luktar inte helt rätt och med tanke på att det som hamnade på tårtan fick smälta lite är det inte konstigt att det gick dåligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 074
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp