Dålig ström i hagen

N

nalle

Har så dålig ström i hagen just nu, det är nog ingen alls. Men detta är ju bara vintertid. Mina äldre shettisar går inte igenom men har skaffat en fölunge för några dar sen som upptäckt detta och står ibland och biter i tråden. Men jag vet inte hur jag ska få ström i trådarna när det är så mkt snö. Ska börja med att dra fram understa tråden som ligger lite under snön men om det inte funkar, vad göra??
Är rädd att minstingen går ut snart och vi bor riktigt nära riksväg.
Någon mer med detta problem? I somras bytte vi alla stolpar till riktiga trästolpar samt satte rep av bra kvalité.
Vi har batteriaggregat som "tickar" på som det ska men ändå ingen ström.

Sv: Dålig ström i hagen

Helt krasst så är det så att ingen tillverkare rekommenderar att man har "vanligt" elstaket till vinter hagar. Speciellt av den anledning som du nu har upptäckt. Det är för att snö och ev tjäle påverkat jordningen till staket. Ska man använda bara eltråd på vintern så finns två sätt. Ett är att sätt upp band med inbyggd jordning av typ Polarbandet. Det andra är att sätt en speciell jordledning på staket där man koppla jorden. Det blir samma princip som med Polarbandet.
Sedan är det viktigt att har ett tillräckligt kraftigt agregat för att klara snö och annan påfrestning. Beroende på hur stor din hage är kan det vara tveksamt om ett batteriagregat har nog med kapacitet. En sak till som man får tänka på är att en hel del bamd och rep har tunna trådar som lederströmmen och dessa kan gå av dels av för kraftig ström men även av nötning av vind och ålder.

Försök att ta bort all snö så att inga trådar ligger under snön. Slå en spann med varmvatten på jordningen så hjälper det den dagen men du får kanske göra det varje dag tills att de får respekt för tråden igen. Nödlösning!

Vi har fixat en nödlösning nu i vinter då vi inte hann slå ned några järnspett innan snön kom och en av hästarna började rymma. Vi har dragit järntråd från aggregatet och sedan runt hela hagen, ca 1 dm under den övre vanliga eltråden. När hästen sedan går emot den övre tråden + järntråden samtidigt får den en stöt. Har funkat bra!

Till att börja med så rekommenderar jag inte att man har batteriaggregat vintertid eftersom kylan lätt gör att batteriet laddar ur. Om man trots allt har batteriaggregat vintertid så se till att isolera batteriet så bra som det bara går, framförallt mot mark-kylan.

Om det finns starkström inom hundra meter från hagen så använd ett nätanslutet aggregat och se till att driva ner några jordspett, minst en meter långa, i något sumpdike i närheten (100m= i närheten, bara att dra ut kabel)
Oftast i sumpdiken så är det bara någon decimeter med hård skorpa uppepå och mjukt under.
Det brukar gå att få ner även vintertid om man har en rejäl slägga och rejäla jordspett, svetsa gärna ihop två jordspett med "ryggarna" mot varandra så att dom bildar ett + í genomskärning så böjs dom inte lika lätt.

I värsta fall får man ha två trådar alternativt 2-poligt elband, men det är en absolut nödlösning som man bara ska ta till om inget annat fungerar.

Det finns jättebra "fårnät" till småttingar, Nordpost har det och Granngården tar hem om man vill (dyrare)

Nätet är lätt att flytta, i samma material som eltråd, dvs du kan ha ström på det, och småttingarna har lättare för att se det än vanlig tråd.

Vet inte om det är så bra att ha till hästar. Hade ett får som fastnade och ströp sig själv i somras i ett sådan nät, så jag har kastat det.

Varför är två trådar eller polarband en nödlösning?? Jag har i femton år haft en tråd med jord och en med ström dvs jag har dragit jorden direkt från aggregatet till stängslet detta har fungerat jättebra. Jag har haft batteriaggregat då hagen legat långt från strömuttag, det jag gjort är att ha två stycken fritidsbatteri ett som är i hagen och ett hemma färdigladdat så har jag växlat.

Vid två poler i samma elband så finns det ganska stor risk för överslag varvid man tappar spänning, dessutom så är jag ingen anhängare av elband eftersom dom gärna tvinnar sig när dom blir "uttänjda" av tex blötsnö.

Har man trådar med olika pol så går det oftast åt onödigt mycket tråd vilket är dålig ekonomi, tråden har ju begränsad livslängd.

Hej
Jag har haft häst i eltrådshagar i ca 20 år utan att någon går ut. Är dessutom elektriker så jag har kanske en lite annorlunda syn på det hela.
Mina tips är:
Ha minst tre eltrådar, hästar lär sig snabbt annars att man kan lyfta den övre tråden och kliva över den undre men tre trådar fixar de inte. Vintertid har du bara ström på de två övre, de som inte når snön. Ha helst 1,80 cm höga stolp, dvs efter nergrävning bör du ha ca 1,50 höga stängsel, det innebär att den översta tråden sitter i CA ögonhöjd på hästarna. Vilket också gör att älg och annat vilt inte lika gärna sliter ner tråden. Dessutom är det då viktigt att du har ordentlig jordning till aggregatet för utan det kan du hålla på hur länge som helst utan att få ström i tråden. Det innebär att du måste ha X antal jordspett/X meter tråd. Hur mycket får du reda på av trådförsäljaren. Dessutom och kanske det viktigaste av allt!!!! Se till att inte tråden tar i jord eller träd/buskar någonstans för då leds strömmen ner i jorden och då är det kört. Det du sa om att nedersta tråden ligger i snön är alltså troligen den största orsaken till att du inte har tillräckligt med ström i tråden.
Mvh Nettan

Visst håller man på att bli tokig på sina rymmare!:mad: Jag har precis i dagarna fått (peppar, peppar...)hagen rymningsäker igen, efter ideliga rymningar med knäckta stolpar, avsprungna trådar och trasiga isoltorer...:cry:
Jag vände mig också hit och fick en massa goda råd som jag nu glatt delar med mig av!
Först av allt så kollade jag spänningen och den var lika med 0...! Har läst mig till i "STÄNGSELSKOLAN" ( www.mamut.com ) att hästar nomalt sätt behöver 2000 V för att hålla sig innanför stängslet medan mer besvärliga exemplar kan behöva bortåt 3000- 4000 V.
Hagen är nu fullkomligt "elsäkrad", alla trasiga isolatorer är bytta, rostiga handtag ersatta med nya och alla trådar fria från snö. Jag utökade med en tråd, så nu är det fyra, varav en är kopplad till jordspetten. Det är ett ultimat sätt att utnyttja jorden på då hästen garanterat får sig en "kyss" om den bestämt sig för att bryta sig igenom. Man måste bara tänka på att jordtråden kommer i en sån höjd att hästen verkligen går emot den och en tråd till, vid utbrytningsförsöket. Viktigt är också att den inte har kontakt med någon annan tråd, vilket orsakar kortslutning.
Jordspetten är ju A och O men inte så lätt att åtgärda nu. Problemet är att den frusna marken inte leder lika bra som fuktig, snön isolerar och som i vårt falll, när vi har hästar med björnpäls, så isolerar den också.
Vi hade tur då vår hage ligger intill en bäck och jag kunde slå ner två extra spett rätt ner i bäcken. Ett annat tips var att man skall hälla salt runt jordspettet, dels så tinar snön/isen och sen är salt ledande i sig!
När allt detta var gjort hade vi faktiskt fått upp spänningen till 2000 i den "vanliga" tråden men 4000 V om hon går emot bägge!:banana:
För att vara riktigt säkra på att det skulle funka flätade jag in koppartråd i en grimma och utrustade den även med antenner och skägg av koppartråd...Hon ser verkligen helknäpp ut!:rofl: Med denna på sig och bogen nerblött försökte hon att attackera stängslet...men har nu insett att det är bäst att hålla sig innanför!:bump:
Hoppas jag har kunnat bidra med nåt nytt och lycka till!

Liknande trådar

R
Anläggning Det är dags att beställa hem material för att dra stängsel runt nya hagarna, men vill gärna bolla lite tankar först. Förutsättningarna...
Svar
9
· Visningar
1 400
Senast: Raderad medlem 142449
·
Utrustning Jag är så trött på att ha dåliga vinterstängsel i hagarna. Så fort det kommer snö så hänger banden/trådarna. Får dra efter var ich var...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 279
Ekonomi & Juridik Flytta gärna tråden om den ligger tokigt...;) Kommer hem och ser elstolpar, alltså de stora, tiometers stolparna som elledningarna går...
2
Svar
34
· Visningar
4 372
Senast: tara
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 644
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar