Dålig hållning

Maira

Trådstartare
Har någon tips på övningar? Jag är svankryggig av naturen och har svårt att sträcka upp mig och bli rakare och plattare både bak och fram om ni förstår hur jag menar?
 
Sv: Dålig hållning

jag är överrörlig i ländryggen och svankar mer än vad som är bra för mig.
Det jag tränar är bålstabilitet och magmuskler. Något som är enkelt att göra är att "suga in magen" nästan oavsett vad man gör. Alltså, dra in naveln mot ryggraden, typ. Gör så när du står, när du går, när du diskar, när du - ja vad gör du annars?
 
Sv: Dålig hållning

Nyaste Amelia har en hög med övningar för just bra hållning. Fick den i går så jag har bara läst än så länge, men det såg vettigt ut. :)
 
Sv: Dålig hållning

Mycket svank kan också innebära att du har korta muskler på framsidan av låret och långa muskler på baksidan av låret. Då dras bäckenet framåt och svankningen blir till.
 
Sv: Dålig hållning

Gå till en sjukgymnast som kan ge dig tips om vad som just du behöver göra. Det är bättre att gå dit en gång innan man får ont än att vänta tills man får ont, och ont får man av dålig hållning i längden.
 
Sv: Dålig hållning

Om du inte har provat pilates, gör det. Bra för hållning och bålstabilitet. Vissa former av yoga (men inte alla!) är också bra.

Angående dra in magen, ett test att göra är om du ställer dig med hälarna mot en vägg. Kan du få in en hand mellan svanken och väggen? I så fall, försök trycka rumpan under dig så att hela ryggen har kontakt med väggen. Det är så du ska tänka i allt du gör – tryck in rumpan och dra in naveln mot ryggraden. Alltför många tjejer gör tvärtom, trycker ut brösten och rumpan...
 
Sv: Dålig hållning

Om du inte har provat pilates, gör det. Bra för hållning och bålstabilitet. Vissa former av yoga (men inte alla!) är också bra.

Finns det yoga som är direkt dåligt för bålstabiliteten?
Är det några speciella pilatesövningar man bär göra?

Var hos naprapaten igår för att "kolla läget". Är på tok för överböjlig och gänglig, han tyckte jag ska springa långa sträckor i lugnt tempo var tredje dag. Även simma borde jag göra (fet chans...:wtf: ).
 
Sv: Dålig hållning

Jag instämmer i plankan, både vanligt statisk "rak" planka (men tänk på att verkligen stå rakt och inte hänga på svanken) samt sidoplanka.

På mig funkar det bra med regelrätt styrketräning också där jag tvingas rulla tillbaka axlarna och komma ihop med skulderbladen.
 
Sv: Dålig hållning

Finns det yoga som är direkt dåligt för bålstabiliteten?
Är det några speciella pilatesövningar man bär göra?

Var hos naprapaten igår för att "kolla läget". Är på tok för överböjlig och gänglig, han tyckte jag ska springa långa sträckor i lugnt tempo var tredje dag. Även simma borde jag göra (fet chans...:wtf: ).

Nja, det är väl så att vissa typer av yoga eller yogaövningar är alltför avancerade vilket innebär att det är svårt att utföra rörelsen rätt och därmed är risken större att man skadar sig än att man blir starkare. Det är också mer stretchövningar i yoga vilket inte är bra för alla. Jag själv till exempel lyckade med att överstretcha min rygg i yngre år och har haft mycket problem och värk. Brygga fungerar inte heller, kotorna i ryggen kläms ihop för mycket och orsakar smärta (är inte 12 år längre!). Men det viktigaste är nog trots allt att man har en bra instruktör som ser till att man utför alla övningar på rätt sätt. Till och med plankan ska man var försiktig med om man börjar på egen hand – det är lätt att ”hänga” med ryggraden eller vingla fram och tillbaka med höfterna för att man inte är stark nog. Bättre att börja på knä i så fall och så småningom testa på fötterna. Men som sagt, en bra instruktör kan visa vad man är ute efter och hur man gör övningarna för att bygga upp och inte bryta ner. Och gör övningarna framför en spegel!
 
Sv: Dålig hållning

Mitt bästa tips är att hitta en lärare i Alexanderteknik eller Feldenkrais, och börja ta lektioner.
 
Sv: Dålig hållning

Ok, tack för råden!

Kommer nog att försöka hinna med att gå på gym för att träna pilates lite i sommar. Har en ofräsch häst som behöver lite vila. Tänkte passa på att bygga upp mig själv så att jag har lite kroppskontroll innan jag sätter mig på hästen igen :)
 
Sv: Dålig hållning

Precis! Tack för tips.

Har fokuserat på hållningen hela dagen, dragit in magen osv. Men shit vad jobbigt det är! :crazy:
 
Sv: Dålig hållning

Jag får in en dryg tvärhand mellan svanken och väggen om jag står så. Min naprapat säger att jag ska spänna magen, inte rumpan. Om man spänner magen så följer rumpan med, men om jag spänner rumpan så får jag en massa spänningar i sätesmusklerna, vilket gör duktigt ont att få rätt på med massage.

Sträck på ryggen, dra in magen, styrketräna och glöm inte stretcha höftböjarmuskeln är mina tips.
 
Sv: Dålig hållning

Bästa tipset är att ha en närstående som hela tiden påminner dig om hållningen :D
 
Sv: Dålig hållning

Jag har alltid varit svankig och det kräver att man stärker upp sig i länden men jag tror inte att man kan "bota" det. Man är ju skapt på ett visst sätt. Lägger jag mig på rygg så rätar inte ryggen ut sig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 522
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 303
Senast: Sassy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp