Mor och far var alltid rätt försiktiga när det rörde sig om att städa ur någon gammal lada! (de är fortfarande i livet, jag skriver i dåtid bara för att de sällan städar ut lador nuförtiden. :) )

Ja, samma här. Mina föräldrar höll på få panik när vi flyttade upp och min tonåring med kompisar började hänga på vinden till den gamla logen. Då tyckte jag att de överdrev, men då hade jag heller ingen koll på sorkfeber.

• Gilla
Reactions: Sel
Ingen fara, några fler sådana här vintrar så kommer det att finnas fästingsjukdomar också... TBE finns redan i kommuner längs södra Notrlandskusten.

Japp, har läst det 🙁 Det var sån himla lättnad när vi flyttade upp att åtminstone slippa tänka på TBE, men precis som du säger är det ju på väg (än så länge är det dock enorm skillnad på mängden fästingar, jag tror jag plockat totalt en per sommar på två hundar och två katter de senaste två åren).

Japp, har läst det 🙁 Det var sån himla lättnad när vi flyttade upp att åtminstone slippa tänka på TBE, men precis som du säger är det ju på väg (än så länge är det dock enorm skillnad på mängden fästingar, jag tror jag plockat totalt en per sommar på två hundar och två katter de senaste två åren).
Glöm inte de läbbiga taigafästingarna som sprids norrifrån. Oftare bärare av borrelia och med värre TBE-varianter.

Känner till en som fick borelia och fick ingen hjälp av sjukvården, för det "fanns" inte här uppe. Gick så långt att hon blev halvsidesförlamad och blev tvungen att lära sig gå igen, efter att hon äntligen fått rätt vård. Är väl bara en tidsfråga innan vildsvinen börjar dyka upp här också. :cautious:

Jättetragisk, och jag undrar hur ofta sånt här (typ, inte exakt) händer utan att man nånsin får veta det eftersom det inte är kändisar inblandade.
Tyvärr så händer det relativt ofta. I det upptagningsområdet jag betjänar har vi 2-3 ärenden per år ungefär där man verken kan fastställa dödsdatum eller vilken månad de dog* och där det antingen inte kan lokaliseras anhöriga öht eller man hittar anhöriga som inte har något intresse av att företräda dödsboet. Personer som inkommer till oss med endast okänt dödsdatum är avsevärt mycket vanligare, uppskattningsvis runt 3 per månad.

* I skatteverkets register anges okänt datum som 00, exempelvis 2025-03-00 för okänt dödsdatum och 2025-00-00 för okänd dödsmånad. I sällsynta fall förekommer det personer som även har 0 i dödsåret, men det är vanligast i perioden kring årsskiftet och behöver i dessa fall inte nödvändigtvis betyda att personen varit död speciellt länge.

Känner till en som fick borelia och fick ingen hjälp av sjukvården, för det "fanns" inte här uppe. Gick så långt att hon blev halvsidesförlamad och blev tvungen att lära sig gå igen, efter att hon äntligen fått rätt vård. Är väl bara en tidsfråga innan vildsvinen börjar dyka upp här också. :cautious:
Hos mig finns både vildsvin och fästingar. Bor norr om dalälven. Haft borrelia 3 ggr.

Det måste det göra, för den snickare som fick det befann sig i norra Skåne. Men, visst, det kanske var ett virus från fladdermöss istället och då heter det kanske något annat.
Jag har för mig att det är extremt ovanligt. Det är mer en sjukdom i norra Sverige, precis som fästingburna sjukdom är ett orosmoln söderöver.

Jag vet inte var du bor men har för mig att vildsvinen nått ännu högre än Gästrikland. Annars tror jag rådjur och harar är värsta spridarna, förutom flyttfåglarna.

De har skjutit vildsvin i Östersund... men jag misstänker att de inte tagit sig dit själva :meh:

Edit: Och rådjur är ett satans otyg när det gäller fästingar. På någon ö sköt de av alla rådjur (kommer inte ihåg alla detaljer) och poff så försvann nästan fästingarna.

De har skjutit vildsvin i Östersund... men jag misstänker att de inte tagit sig dit själva :meh:

Edit: Och rådjur är ett satans otyg när det gäller fästingar. På någon ö sköt de av alla rådjur (kommer inte ihåg alla detaljer) och poff så försvann nästan fästingarna.

Jag bor långt norr om Östersund. För ungefär tio år sedan sågs två vildsvin på en åtelkamera i mitt område. De sköts senare av en jägare till allmänna hejarop. De hade definitivt inte tagit sig dit själva 😑

Vi hade gäster i sommarstugan (ö utanför Härnösand) där en av gästerna fick Borrelia. Finns massor av fästingar, en gång var jag lite sen med att ge ny fästingtablett till ena hunden och då var hon full av de äckliga kräken. När min fru var liten var det inte tal om några fästingar där uppe.
Anaplasma konstateras även hos hundar uppe i norr.

Oj, det har jag inte tänkt på att vildsvinen inte skulle finnas i hela Sverige. Men så är det alltså?

Nu bor jag inte i Torrböle, men det här var väl ungefär samma period som det unga vildsvinsparet (japp, olika kön 😳) sköts i mina trakter. Är folk verkligen så dumma att de transporterar upp dem? Vad är det för hägn man menar, djurparker? Om folk har vildsvin i privata hägn i delar av Sverige där de annars inte sprids är det väl klart att se kommer ut i skogen.

https://www.natursidan.se/nyheter/mystiskt-fynd-av-vildsvin-i-vasterbotten/

Nu bor jag inte i Torrböle, men det här var väl ungefär samma period som det unga vildsvinsparet (japp, olika kön 😳) sköts i mina trakter. Är folk verkligen så dumma att de transporterar upp dem? Vad är det för hägn man menar, djurparker? Om folk har vildsvin i privata hägn i delar av Sverige där de annars inte sprids är det väl klart att se kommer ut i skogen.

https://www.natursidan.se/nyheter/mystiskt-fynd-av-vildsvin-i-vasterbotten/
Varför vill man ha vildsvin privat?

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 8-årig son som har det lite jobbigt med sina känslor. Han har, och har länge haft det väldigt jobbigt och svårt med att visa och... 2
Svar
22
· Visningar
7 481
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 213
Senast: alice
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som... 7 8 9
Svar
162
· Visningar
16 008
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare... 2
Svar
20
· Visningar
4 546
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka