Min granne ovanför oss låg död i en vecka-10 dagar, och var inte saknad av någon mer än mig. Jag saknade hans hosta och harklingar nattetid och visste att nån resa var han inte iväg på, men kanske att han kunde vara inlagd på lasarettet. Till slut gick jag upp och knackade på, ingen öppnade, så jag ringde polisen och han låg död i lägenheten.
Förstår att det måste varit fruktansvärt men vad fint av dig att reagera. ❤️

Min granne ovanför oss låg död i en vecka-10 dagar, och var inte saknad av någon mer än mig. Jag saknade hans hosta och harklingar nattetid och visste att nån resa var han inte iväg på, men kanske att han kunde vara inlagd på lasarettet. Till slut gick jag upp och knackade på, ingen öppnade, så jag ringde polisen och han låg död i lägenheten.
Usch vad sorgligt! :(

Fran Sheriffen's "office" i den kommun dar det hande sa de att det "strain" av hantavirus som Gene Hackman's fru dog av finns huvudsakligen i "radjurs moss" och bara i sydvastra USA ... det ar andra "typer" av viruset i andra stater av USA. Lite fler an 135 personer har dott av viruset de sista 10 aren och det har en dods "rate" av ~ 45%.

Amerikansk media rapporterar att den var hittad i en så kallad "crate", den hade dessutom varit hos veterinären en tid innan vilket då kunde förklara varför den var instängd. Enligt veterinär är det troligt att den svalt ihjäl men vad jag vet har den inte obducerats så kan ju vara något annat.
Tyvärr så är det ju poppis att stänga in hundar i burar i USA, även om folk är hemma. :(

Tyvärr så är det ju poppis att stänga in hundar i burar i USA, även om folk är hemma. :(

Bara for att det ar tillatet och att nagra gor det innebar det inte alls att alla gor det.

Enligt bade Shriffen's site och CNN sa hade just den hunden haft en "procediur" hos veterinaren nagra dagar innan hon antas ha dott i det rum hunden var "crated" och tva andra hundar var losa i huset och hade en "oppen dorr" sa de kunde ga ut och in som de ville.

Fran Sheriffen's "office" i den kommun dar det hande sa de att det "strain" av hantavirus som Gene Hackman's fru dog av finns huvudsakligen i "radjurs moss" och bara i sydvastra USA ... det ar andra "typer" av viruset i andra stater av USA. Lite fler an 135 personer har dott av viruset de sista 10 aren och det har en dods "rate" av ~ 45%.
Då är det rätt annorlunda än svensk sorkfeber. Det finns väl någon liten risk att man kan få bestående påverkan på njurarna? Men annars är det normala att bli frisk igen.
Jag hade för mig att det var vanligare längre upp i Sverige, men det är kanske något annat som är vanligare där än tex i Skåne?
I princip bara norr om Dalälven som sorkarna bär på smittan.

Bara for att det ar tillatet och att nagra gor det innebar det inte alls att alla gor det.

Enligt bade Shriffen's site och CNN sa hade just den hunden haft en "procediur" hos veterinaren nagra dagar innan hon antas ha dott i det rum hunden var "crated" och tva andra hundar var losa i huset och hade en "oppen dorr" sa de kunde ga ut och in som de ville.
Jag har inte skrivit att alla gör det, bara att det är ganska vanligt.

@Capybara
Min upplevelse var väl mest att man blir utslagen av att ha så hög feber i flera dagar. 40 grader efter febernedsättande.

Då jag var in så tog det två dygn innan de kunde få svar på prover och bekräfta diagnos. Därför gav de bredspektrumantibiotika som en säkerhetsåtgärd. Men i princip var de ändå säkra. Knacka i ryggen över njurarna och få typisk smärtreaktion var nyckelundersökningen. Tog typ tre minuter på akuten för dem att veta. Rätt årstid, rätt geografi, rätt boendemiljö och ett sorkår.

Jag fick ligga kvar 2-3 dygn. Men det var inte för att jag behövde vården, utan för att jag inte fixade att ordna mat etc. åt mig själv när jag var ensam, pga. febergroggy. Jag hade inte särdeles mycket njursmärta, sov mest vaggad av febern.

Bor man med sork på egen mark är det inte riktigt rimligt att syssla med skyddsåtgärder varje gång man är ute och pysslar. Varenda grästuva eller slykvist man petar på kan det ju i teorin varit en sork som pissat på. som jag förstod det vet man sällan vad som är smittkällan i de fall där det kommer från den allmänna miljön runt bostaden, och det betraktas mest som en slump vem som drabbas. Det är framför allt 'städa skräpigt utrymme'-fallen som kan förebyggas.

Ägaren till "min" senaste häst hemma i Sverige fick sorkpest/sorkfeber - förmodligen för att han fortfarande var och grejade i det gamla dammiga stallet. Nästan hundra år gammal och han klarade sig, men jag vet att han var inlagd på lasarettet.
Mor och far var alltid rätt försiktiga när det rörde sig om att städa ur någon gammal lada! (de är fortfarande i livet, jag skriver i dåtid bara för att de sällan städar ut lador nuförtiden. :) )

Jag har två bekanta som har haft det; en i Gävletrakten och en som bor utanför Piteå.
Bägge fick rejält hög feber, influensasymptom och dåliga njurvärden; på nivån att den ena höll på att behöva dialys.
Den ena hade rivit delar av en gammal ladugård och den andra städat ur en vedbod - ingen av dem hade haft munskydd.

Traden du skrev det i och den ledsna smilien pa slutet gjorde att jag laste det som att du antog att Gene Hackman and his wife hade hunden i en crate (hund bur) aven om de var hemma vanligtvis.
Nej, då gjorde du ett antagande som jag aldrig skrivit. Jag har öht inte kommenterat paret Hackman då jag inte är speciellt intresserad av deras död.

Aldrig hört om det innan men har levt/lever där det inte finns med ett undantag på 1 år.
Städar jag på dammiga ställen så är det munskydd på ändå så damm aldrig är bra att andas in.

Då är det rätt annorlunda än svensk sorkfeber. Det finns väl någon liten risk att man kan få bestående påverkan på njurarna? Men annars är det normala att bli frisk igen.

I princip bara norr om Dalälven som sorkarna bär på smittan.
Jag hade en svärfar som fick sorkfeber, utan "uppenbar" orsak och det var nedanför dalälven, han drack mycket folköl så en teori var burkana blivit kontaminerad i nån lagerlokal

Eftersom jag haft världens influensa i över en vecka, bor norr om Dalälven och dagligen håller på med ved/hö/spån/krafs, har jag nu diagnostiserat mig själv med sorkfeber. (Skojar bara lite grann och får väl se hur det utvecklar sig, jag är helt frisk i övrigt och inte så ömtålig.)

Intressant att vi norr om Dalälven inte har fästingburna sjukdomar (jo borrelia har vi, men det är sällsynt) utan istället har fått det här gnagarviruset som en sorts kompensation 😑

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 8-årig son som har det lite jobbigt med sina känslor. Han har, och har länge haft det väldigt jobbigt och svårt med att visa och... 2
Svar
22
· Visningar
7 481
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 213
Senast: alice
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som... 7 8 9
Svar
162
· Visningar
16 008
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare... 2
Svar
20
· Visningar
4 546
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka