Dålig andedräkt...

N

Nettan83

Satt och funderade lite bara... Är det normalt att katter har en lite "sunkig" andedräkt? Speciellt min ena kisseflicka har det. Hon är väldigt kramig och ska gärna vara i ansiktet och slicka och ha sig, och det blir ganska påtagligt just då :crazy: Bör man göra nånting åt det? Kan det ha nå't med fodret att göra eller är det bara normalt?

Sv: Dålig andedräkt...

Jag har nog aldrig träffat en katt som inte har mer eller mindre dålig andedräkt, så jag antar att det är normalt... Men en anledning kan vara att katten har mkt tandsten.
Men det stämmer inte alltid, för min hankatt hade dålig andedräkt redan när vi fick honom vid 13 veckor, och då hade han knappast tandsten...

Nä, det kanske inte är värre än normalt :-) Det är ju lite svårt att avgöra.

Tandsten kan ju göra så att katten får sämre andedräkt... Försök kika i munnen om du ser någon tandsten eller röda kanter på tandköttet (kan vara inflammation, lukar urk).
Katter luktar väl i och för sig inte särskilt gott ur munnen ändå, men det ska ju inte vara så att man ryggar för dem precis :crazy:

sanwan skrev:
Tandsten kan ju göra så att katten får sämre andedräkt... Försök kika i munnen om du ser någon tandsten eller röda kanter på tandköttet (kan vara inflammation, lukar urk).
Katter luktar väl i och för sig inte särskilt gott ur munnen ändå, men det ska ju inte vara så att man ryggar för dem precis :crazy:

Kikat lite i munnen (så gott jag fick, inte direkt poppis :cool: ) men det såg rosa och fint ut enligt mitt tycke. Jag är ju ingen expert direkt... Kan man göra nå't för att förhindra att det bildas tandsten? Man har ju hört att hundar ska ha tuggben och att en del borstar tänderna på dem och så :crazy: Hur är det med katter?

Man kan borsta tänderna på katterna också. Alt låta dem tugga på rått kött då och då.

Finns ett foder från Hill´s som är mycket bra mot tandsten men det är dyrt så in i h****ete så jag har köpt det nån gång o kastar till katterna som godis, funkar skitbra!!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Asko
·
Hemmet Funderar på en skaftdammsugare. Främst till mattor, speciellt om någon månad när sonen börjat krypa. Vi har bara två mattor, så det...
Svar
4
· Visningar
287
Senast: sthu
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama