Dagsrutin i erat stall.

Sorbe

Trådstartare
Jag är lite nyfiken. Kan inte ni skriva ett schema över det som händer i ert stall vajre dag? Skriv tid och vad som händer vid den tiden. Är det olika beroende på om det är vardag eller helg?

Till exempel:

07.00 - Stallet öppnas, fodring av hö.
07.30 - Kraftfoder.
08.30 - Utsläpp av hästar, noggrann mockning.

Ja, det är bara att skriva! :D
Du som står i ett privatstall kan skriva själva stallets rutiner, och när du själv kommer till stallet och mockar, rider osv. Ja, ni fattar. ;)

Sv: Dagsrutin i erat stall.

Alltså jag kan halva stallschemat på lördagar. Jag ska kolla upp vardagar + hela lördag och hela söndag innan jag svarar. ;)

Tsss. Ska du till OS måste du ha koll.:D

Nåväl.
Mina kommer ut ca 0900 och äter först kraftfoder inne. Fritt med ensilage i hagen..

mockning osv..

Grejen är den att jag inte har benhårda rutiner. Dels för att det inte funkar, dels för att det faktiskt underlättar en hel del om man ska tävla eller liknande.
Ingen häst blir tokig om inte lunchen serveras exakt kl 1200 och liknande.

Privatstall som delas med min kusin.
Jag har två hästar, kusinen har 2 + att vi har en inhysning i stallet. Våra barn rider hästarna, i veckorna sköter vi vuxna mockning, ut- och insläpp. På helgerna sköter vi vuxna ut- och insläpp tillsammans med våra barn + att barnen ofta mockar. Hästarna står på halm inne och har halm ute i vindskydden. Vi har rullande schema på utsläpp (varannan morgon), insläppen gör vi tillsammans alla dagar om inte någon har förhinder.

Vardagar:

Någon gång mellan 05.30-06.30: utsläpp, fri tillgång på hö, halm och vatten ute.
Någon gång mellan 16.00-17.00: skötsel, ridning, skötsel, ut igen.
Någon gång mellan 20.00-22.00: insläpp, hö, kraftfoder.
Ibland mockar jag på morgonen, ibland mitt på dagen, ibland före insläpp.

Helger:

Senast kl. 08.00: utsläpp, fri tillgång på hö, halm och vatten ute.
Någon gång mellan ca 11.00-15.00 (beroende på ev. andra aktiviteter): skötsel, ridning, skötsel, ut igen.
Någon gång mellan 20.00-22.00: insläpp, hö, kraftfoder.
För det mesta sker mockningen mitt på dagen i samband med ridningen.

vardagar (cirka tider)

07:00-07:30 Stallpersonalen kommer. Fodrar morgonkraft.
07.30-09.00 Lägger på täcken och tar ut hästarna och ger hö ute
09.00-11.00 Mockar
12.00 Lunchfodrar hästar
15.00 Tar in hästar, Maten ligger klar inne. Tar av täcken
(16.00 stallpersonalen slutar)
19.30 Någon av oss i stallet fodrar kvällen och låser o larmar stallet och sopar stallet.

Helg (cirka tider)

07.00-07.30 Nån i stallet kommer och ger morgonkraft. Tar sen ut hästarna i hagen efter och ger hö (här tar det olika lång tid för alla så svårt att säga tid). Sopa stallet.
12:00 Lunchfodring och sopa sadelkammare och fikarum och stallet.
15.00 Fodra middag (alla tar in sin egen häst). Sopa stallet.
19.30 Fodra kvällen. Sopa stallet och låsa o larma

Vi har rutiner och följer dem vardag som helg. Tävling o dyl anpassar man ju rutinerna så gott det går. Ex så brukar vi försöka skjuta på fodringarna ngn dag innan om man ska upp tidigt osv. Våra hästar vet när det är mat, tar ca 1 vecka innan de kommit in i omställningen sommartid/vintertid. De är trygga med sina rutiner men med åren har även stoet börjat lära sig att rutinerna alltid följs även om tiden kan bli ruckad på av anledningar man inte kan styra, ex möten osv. Men vi prioriterar dem hårt, vilket familjemiddagar osv lärt sig acceptera ;)

Har olika för sommar o vinter och däremellan ett litet övergångstillstånd. Så även olika sommar o vinterhagar.

Drar vinterrutinerna.

07.30/07.45 Frukostfodring. Mamma kommer hem från jobbet då. Hö först o efter en stunds pysslande/mockning kraftfoder.
08.30-08.45 Utsläpp i vinterhagen.
Mockning om inte det gjorts innan. Rengör hinkar o byter vatten.

12.30 Lunch. Hö o havre.
13.30 Utsläpp i vinterhage.
Tar ut bajshögar.

17.00 Middag. Hö o kraftfoder.
18.30 Utsläpp i vinterhage.
Tar ut bajshögar.

20.30 Hö morötter, nu även havre pga lite dåligt med energi i höet och vi vill inte ge mer havre på bara 3 mål.
21.30 Fyller på vatten till stoet (valacken dricker inte så mycket på natten) och tar ut bajshögar. Släckning.

De rids mellan måltiderna. Kommer de in från hagen för ridning går de alltid in i boxen o får 1 hg havre.

05.00-06.30 Utsläpp, (hästarna går lösa ut och in).
ca10.00 intag och kraftfoder
10.30 utsläpp, därefter mockning och ifodring i boxarna av hö och kvällskraftfoder.
20.00-21.00 insläpp

Fri tillgång på hösilage i hagarna.

Det stallet där det står vuxna hästar funkar likadant, men med skillnaden att de klarar sig fint utan kraftfodret på förmiddagen, och det stallet mockas tidigare.

Står i ett kollektivstall med 6 hästar.

Någon gång mellan 6.00-8.00 kraftfoder, därefter täckning och utsläpp. Morgonhö i hagarna.
ca 13.00 lunchfodring hö i hagarna.
Insläpp mellan 17-18 och då får de kraftfoder och hö.
kvällsmatning ca 20.30 med hö och kraftfoder. Stallet släcks.

Vardag
6.30 frukost inne
8.00 ut i hagen,hö i hagen
14.00 lunch hö, mycket så det räcker länge
20.00-21.00 intag
21.00-22.00 nattning
mockning kan ske när som helst på dagen då vi har eget stall med två hästar. Samma med ridningen.
Det enda som skiljer helgen från vardagen är att hästarna får morgon höet mellan kl 7.00-7.30 och att utsläppet blir vid ca kl 8.30 men då kommer de in senare och får mer natthö.

06.00 hästarna släpps ut fri tillgång på hö i hagen

mockning och ridning är väldigt olika det kan bli allt mellan 8 på morgonen och 20 på kvällen...

insläpp mellan 21.00-01.00
vid insläpp får de oxå mineraler och valacken får även lusern och självklart minst 4 kg hö var! oftast 5 kg... (ger dem alltså en halv liten bal var, de väger oftast 10 kg.)

det lustiga är att i boxen äter de upp det höet, men bara 2-3 kg mer i hagen och ändå så äter de inte upp det.... mkt märkligt!

6.00
9.00 Kraftfoder, därefter utsläpp
12.00 Middagshö
16.00 Insläpp+eftermiddagshö
ca 20.00 Kraftfoder+hö

Mockning gör var och en under dagen. Ridning och skötsel sker vanligtvis mellan eftermiddagshöet och kvällhöet men det kan vara andra tider också.
När det inte är vinter går inte in vid kl 16 och vi brukar heller inte ge eftermiddagshö. (När jag skrivit hö menar jag egentligen hösilage)

just nu har jag "nytt" stall iaf över vintern o kommer evt va kvar där .

i stallet jag är i nu;

Morgon; 05;30 -06;00.
Krafft inne, o sedan utsläpp där de, får hö i hagen.

LUNCH; 12:30 - 14;00. Hö i hagen.

Insläpp; ca 18;00,
Täckesbyten, o sen krafft/betfor. fast maten får dem inte ens förens vid 18;30 . 19;30. ca.

I andra stallet som jag annars är i, om ja nu ska tillbaka ..

Morgon; 06;00 - 08;00.
Krafft inne o hö i hagen. inga täckesbyten.

LUNCH; 12:00-14;00.
Hö i hagen.

Insläpp/kväll; 18;00 - 21;00.
Inga täckesbyten, ger krafft där efter.

Man sopar ju efter varje gång, om det inte är dammigt när dem är inne.

tycker ni ngn av dem är bättre än den andre.

6:30-7:30 Kraftfoder inne, sedan utsläpp och morgonhö i hagen

12-13 Lunchhö

16-17 Insläpp och eftermiddagshö i boxen

19-20 Kvällsfodring, först kraftfoder och sedan kvällshö

ojj, glömde skriva med det :P klart dem får d.
det är redan inlagt i boxarna, vår får ju runt 6kg vanligt hö.

schemat i vårat stall ett kolletkivt stall med 3 hästar

06.30: Morgon fodring (foderatomater) grovfoder och kraft
08.30 - 09.00: utsläpp + täckesbyten, lindor osv
11.30- 12.00 : Lunch
16.00 :Insläpp + grovfoder och kraft - täckesbyten
20.00: Kvällsmat. grovfoder och kraft

Vi har täckesbytningar och hästarna bli av lindade om man vill :love:

FUngerat jätte bra och hästarna har bra rutiner som dom kan lita på.
Är likadant på helger, vardagar.
Lunch får dom bara på vinterhalvåret och en bit in på våren, beroende på gräset och värmen.

Sommar schema: (min häst)

Morgoon foder: 06.30
Utsläpp: 08.00 - 09.00
insläpp/kväll: 20.00

kan komma in tidigare vid dåligt väder eller mkt flugor/knott

Senast ändrad av en moderator:

C:a 07.30 – Anländer till stallet. Lycklig över att tagit mej dit utan att köra vilse, somnat vid ratten eller fått bensinstopp.
Hälsar god morgon till alla godingarna i stallet och frågar om de har sovit gott och natten varit god. Funderar över kopplingen mellan ljusknappen på väggen och hästarnas blåsor…kollektivt kissande när ljuset tänds….kan det finns ett sammanhang…och i s f..kan man stänga av det????
07:40 – Snubblar över tre stallkatter på vägen in i foderkammaren. Kravlar upp ur betfortunnan och letar upp frukosthinkarna. Delar ut mat till väldigt hungriga hästar. Kliar och matar hungriga katter….
C:a 08:00 – Börjar plocka ut pållar efterhand som de är färdiga med kraften. Letar upp grimma, frukosthöpåse, och resp häst. (Det är tidigt…och de kan ha bytt boxar medan jag vände ryggen till och kliade en katt…) Släpar ut häst och höpåse, snubblar över stallkatt, häst suckar, letar upp hage och släpper ut häst. Går för att hämta nästa. Stannar, vänder tillbaka och serverar frukosthö till förnärmad pålle som står och blänger surt och vill faktiskt ha maten som finns i blå påse…..
Gör om samma procedur med resten av gänget hästar, dock förhoppningsvis utan att snubbla över katt, glömma servera morgonhö eller gå vilse på vägen tillbaka till stallet som ligger 50 m från hagen…..
Nu är det lite beroende på om det är jobbedag eller helgdag. Är det jobb så är det tillbaka in i bilen för färd söderöver. Efter 500 m vänder jag om, kör tillbaka till stallet och tar av mej hästluktsjackan och de gröna Tretornstövlarna och tar på mej vardagsjacka och vettigare skor…kör till jobbet och hittar förhoppningsvis dit…
Är det helg, så letar jag upp radion, rattar in en schysst kanal och kör lite stalldisco med mockning och sopning, kattkliande, kanske hundkliande beroende på vem som dyker upp, är dottern med så tjafsar vi väl på som vanligt…jag glömmer säkert bort något som ska göras…förhoppningsvis har jag häst med mej till träningen (underlättar) eller uteritten eller vad som ska hända….
Är det em/kväll ska hästar plockas in, klias på, pussas på, filas på, kläs av, kläs på, kläs om, kläs på pyjamas, nattas, matas, pratas med, pussas på, filas på, pratas med, pussas på igen…
Är någon mer i stallet ska de pratas med, skojjas med, dock inte pussas på…..
Kvällsmat beroende på när man kan eller kommer, brukligen vid 17:00 – 17:30…..
Gonatt och hejdå procedur med häst och kattkliande, puss genom boxgaller, o s v…..
Nattis vid 21:30 beroende på vem som ger natthö…..

Har eget stall och bor bredvid.

För tillfället ser rutinerna ut ungefär såhär.

07.30-08.30 Hästarna kollas till och vatten fylls på i karet i hagen

12.00-18.00 Mockning av ligghall, de tas in, ev täcken tas av och de ses över och får kraftfoder, vatten i hink och lite hö. Vila minst en timme för dem efter att de ätit kraftfodret.

13.30-20.00 Någon gång under denna tid motion/träning

16.00-22.00 Utsläpp i hagen igen för natten. Vatten fylls på. Mockning av det som kommit under timmarna inne.

Fri tillgång på hö i hagen.

De är ute i hagen hela tiden förutom ca 4 timmar då de äter kraftfoder och vilar och motioneras. Undantaget riktigt busväder med blåst och nederbörd då de får gå in till kvällen och vara inne hela natten. Då sker intag vid 21-22 om jag redan ridit och utsläpp vid 07.

Sommartid sker intaget oftast på kvällen då knotten svärmar och sen ut igen vid midnatt, men nu när det ändå är mörkt på em så är det i regel kl 16-17 som de går in och vid 20-21 som de går ut igen.

Senast ändrad:

Här är min rutin;)

6-8 ca (beroende på arbetstider) Kraftfoder
7-9 ca (som ovan) utsläpp
11 ca (som ovan) träning
17 ca (som ovan) träning
21-23 ca (som ovan) insläpp + kraftfoder

Fritt med hö;)

Liknande trådar

Hästhantering Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt) Jag har flyttat dem enbart...
Svar
6
· Visningar
1 518
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 928
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar