Sv: Dagsrutin i erat stall.
C:a 07.30 – Anländer till stallet. Lycklig över att tagit mej dit utan att köra vilse, somnat vid ratten eller fått bensinstopp.
Hälsar god morgon till alla godingarna i stallet och frågar om de har sovit gott och natten varit god. Funderar över kopplingen mellan ljusknappen på väggen och hästarnas blåsor…kollektivt kissande när ljuset tänds….kan det finns ett sammanhang…och i s f..kan man stänga av det????
07:40 – Snubblar över tre stallkatter på vägen in i foderkammaren. Kravlar upp ur betfortunnan och letar upp frukosthinkarna. Delar ut mat till väldigt hungriga hästar. Kliar och matar hungriga katter….
C:a 08:00 – Börjar plocka ut pållar efterhand som de är färdiga med kraften. Letar upp grimma, frukosthöpåse, och resp häst. (Det är tidigt…och de kan ha bytt boxar medan jag vände ryggen till och kliade en katt…) Släpar ut häst och höpåse, snubblar över stallkatt, häst suckar, letar upp hage och släpper ut häst. Går för att hämta nästa. Stannar, vänder tillbaka och serverar frukosthö till förnärmad pålle som står och blänger surt och vill faktiskt ha maten som finns i blå påse…..
Gör om samma procedur med resten av gänget hästar, dock förhoppningsvis utan att snubbla över katt, glömma servera morgonhö eller gå vilse på vägen tillbaka till stallet som ligger 50 m från hagen…..
Nu är det lite beroende på om det är jobbedag eller helgdag. Är det jobb så är det tillbaka in i bilen för färd söderöver. Efter 500 m vänder jag om, kör tillbaka till stallet och tar av mej hästluktsjackan och de gröna Tretornstövlarna och tar på mej vardagsjacka och vettigare skor…kör till jobbet och hittar förhoppningsvis dit…
Är det helg, så letar jag upp radion, rattar in en schysst kanal och kör lite stalldisco med mockning och sopning, kattkliande, kanske hundkliande beroende på vem som dyker upp, är dottern med så tjafsar vi väl på som vanligt…jag glömmer säkert bort något som ska göras…förhoppningsvis har jag häst med mej till träningen (underlättar) eller uteritten eller vad som ska hända….
Är det em/kväll ska hästar plockas in, klias på, pussas på, filas på, kläs av, kläs på, kläs om, kläs på pyjamas, nattas, matas, pratas med, pussas på, filas på, pratas med, pussas på igen…
Är någon mer i stallet ska de pratas med, skojjas med, dock inte pussas på…..
Kvällsmat beroende på när man kan eller kommer, brukligen vid 17:00 – 17:30…..
Gonatt och hejdå procedur med häst och kattkliande, puss genom boxgaller, o s v…..
Nattis vid 21:30 beroende på vem som ger natthö…..