Sv: Dagsrutin i erat stall.
Står i ett litet privatstall, med tre hästar. Det är jag och så ett pensionerat lärarapar, som delar på stallet.
0600-0700 Stallägaren (ej hästägare) ger frukosthö och krafft
0830-0900 Mina stallkompisar kommer till stallet, sopar ur stallgången och lägger undan höpåsar och foderhinkar, morgonvisiterar, täckar och släpper ut min dam, med en tuss hö och vattenhink i hagen.
0930-1100 Mina stallkompisar morgonvisiterar, borstar och rider ut tillsammans om inte den ena ska iväg och träna på em.
1100-1230 Mina stallkompisar släpper ut sina hästar till min dam, mockar och ger sen lunchhö, samt fyller på vatten. Det sista de gör är sopar stallet.
1430-1500 Jag kommer till stallet, ger hästarna varsin tuss hö i hagen, för då hänger de på låset och undrar om de ska få komma in. I alla fall stallkompisarnas hästar.
1500-1600. Jag mockar, sopar gången, hämtar halm och hö och lägger in, sopar gången igen, fyller på kraftfoder i boxarna, lägger in hö, samt tar in hästarna.
1600-1830. Jag borstar, rider eller vad jag nu ska göra och ser sen till att alla tre hästarna är omtäckta och fått benskydd och liknande avtagna, oftast en snabb visitering också av hovar och ben överlag. Om stallkompisen ska iväg och träna, så kommer de oftast 1645 och gör i ordning, för att lasta och åka till ridhus.
1830. Jag sopar stallet en sista gång och ser till att min hästs foder hinkar och höpåsar är iordningställda, innan jag byter om och går till bussen. Om jag vet att det dröjer innan de andra kommer, petar jag till hästarna extra hö och kollar vattenhinkarna innan jag går.
1930-2100. Hästarna får natthö påfyllning av vatten och nattkraft, mockning "light" u alla boxar och stallgången sopas för natten. Hästarna står på välaxad vetehalm och tuggar i stort sett hela natten om de inte ligger på någon bekväm bajshög (i alla fall min snygga skimmel) o sover.