Dagsrutin i erat stall.

Sv: Dagsrutin i erat stall.

Står i litet privatstall (3 hästar i dagsläget).

07.00-08.00: Hö och kraftfoder inne
Ca 1 timme efter utsläpp.

ca 12.00 Lunchhö i hagen

Ca 16.00-17.00 Intag, hö inne. Min får även kraftfoder.

Ca 20.00 Kvällsfodring, Hö och kraft

Samma fodringsrutiner & hagrutiner på helgerna, dock så rider jag kvällstid på veckorna men försöker rida dagtid på helgerna.

*KL*
Ni som ger kraftfoder på morgonen, äter era hästar så mycket att det behövs ges flera givor kraftfoder?

Ja...unghingsten, 6,5 månad, vill jag ha kraftfodergivan fördelad på två gånger. 3,5 åringen får mest lite skrammel...och den större givan på kvällen.

Vardag:
07.00 utsläpp kraft foder inne och hö giva ute (förbereder foder o.s.v. för resten av dagen.)
12.00 hö giva ute om de är någon hemma ananrs får de lunch också vid morgon fodreingen
16.00 hö giva
18.00 mockning, ridning o,s.v.
20.00 - 21.00 kvällsfodring

helg
09.00 utsläpp kraft foder inne hö giva ute (förebereder foder o.s.v. för dagen)
13.00 hö giva
18.00 hö giva
22.00 kvällsfodring

Rider, mockar o.s.v. någon gång under dagen.

Måste åtminstonde dela dem på fler givor än en.

Sedan har jag märkt att då mina (oftast) släpps lösa ut att de tar det lite lugnare då.
Annars har de bråttom ut till ensilaget. I övrigt får de grovfoder i boxen till natten och står på halm, men det är väl gott.:p
Hos mig består morgonkraften av betfor, kli, mineraler samt vitaminer.

Då har betforen hunnit svälla ordentligt sedan den blötlagdes kvällen före och hästarna får som frukostgröt,dvs blöt mat.

Står i ett litet privatstall på landet med tre hästar.
Vi har inga rutiner om man kan säga så, men ungefär såhär kan det se ut:

08.00 - vi lägger ut mycket hö i hagen, fyller vatten etc.
08.20 - utsläpp

All tid däremellan, mockning, lägga fram foder, motion etc. När tid finns får de även middagshö, fast de ofta självmant "sparar" hö så där finns kvar till mitt på dagen.

18.00-22 beroende på väder och vad vi har för tider - insläpp, kraftfoder och en del hö.
22.00-23 - Natthö, går de in jättesent så får de allt hö på en gång

De står på halm och har halm i hagen.

Senast ändrad av en moderator:

Står i ett litet privatstall, med tre hästar. Det är jag och så ett pensionerat lärarapar, som delar på stallet.

0600-0700 Stallägaren (ej hästägare) ger frukosthö och krafft

0830-0900 Mina stallkompisar kommer till stallet, sopar ur stallgången och lägger undan höpåsar och foderhinkar, morgonvisiterar, täckar och släpper ut min dam, med en tuss hö och vattenhink i hagen.

0930-1100 Mina stallkompisar morgonvisiterar, borstar och rider ut tillsammans om inte den ena ska iväg och träna på em.

1100-1230 Mina stallkompisar släpper ut sina hästar till min dam, mockar och ger sen lunchhö, samt fyller på vatten. Det sista de gör är sopar stallet.

1430-1500 Jag kommer till stallet, ger hästarna varsin tuss hö i hagen, för då hänger de på låset och undrar om de ska få komma in. I alla fall stallkompisarnas hästar.

1500-1600. Jag mockar, sopar gången, hämtar halm och hö och lägger in, sopar gången igen, fyller på kraftfoder i boxarna, lägger in hö, samt tar in hästarna.

1600-1830. Jag borstar, rider eller vad jag nu ska göra och ser sen till att alla tre hästarna är omtäckta och fått benskydd och liknande avtagna, oftast en snabb visitering också av hovar och ben överlag. Om stallkompisen ska iväg och träna, så kommer de oftast 1645 och gör i ordning, för att lasta och åka till ridhus.

1830. Jag sopar stallet en sista gång och ser till att min hästs foder hinkar och höpåsar är iordningställda, innan jag byter om och går till bussen. Om jag vet att det dröjer innan de andra kommer, petar jag till hästarna extra hö och kollar vattenhinkarna innan jag går.

1930-2100. Hästarna får natthö påfyllning av vatten och nattkraft, mockning "light" u alla boxar och stallgången sopas för natten. Hästarna står på välaxad vetehalm och tuggar i stort sett hela natten om de inte ligger på någon bekväm bajshög (i alla fall min snygga skimmel) o sover.

Senast ändrad:

05.30 sambon matar och släpper ut hästar och ger morgonhö i hagen
12.00 jag lunchfodrar, och om jag är ledig mockar jag och rider en häst, eventuellt alla om jag hinner.
16.00 jag eftermiddagsfodrar och rider o mockar om jag slutar sent. Gör iordning höpåsar till påföljande dag.
19.00 kvällsfodring och intag av hästar.
21.00 kollar till hästarna och eventuell nattfodring till en häst.

Helg

08.00 frukost
12.00 lunch och jag mockar och gör iordning höpåsar. Jag rider och kör alla hästar.
16.00 middag och eventuellt intag, ifall vi ska bort
19.00 kvällsmat
21.00 eventuellt nattfodring

Senast ändrad av en moderator:

07.30 Hösilage
08.00Krafftfoder
08.30-10.00Kommer ut ca. beroende på väder
12.00 Lunch hö i hagen
15.00-16.00 kommer in och får em hö + krafftfoder
16.00-19.30 Är jag i stallet mockar + rider. (ofta, men mamma brukar åka dit och mocka och göra mat till dom på morgonen så ibland rider jag bara.)
19.30 Betfor dagens höjdpunkt enligt hästarna :p puss och hejdå
20-21 Kvällsmat hösilage + krafftfoder

unjefär så :P vi står inackoderade.

7,30 - Kraftfoder & hö.
8,30 - Täcken slängs på och hästarna går ut i sina hagar.
16,00 - Hästarna kommer in, täckerna av och kraftfoder + hö ges.
21,00 - Hästarna nattas och alla ska vara ute ur stallet, kraftfoder och hö ges.

14,00 ~ 21,00 - Hästägarna gör sin respektive saker.
Vissa mockar, om inte stallägaren gjort det efter utsläppet
Jag är i stallet mellan 14,00 - 16,30 (Har 2 hästar).

vårat stall har dessa rutiner:
ca 07:00 kraftfoder inne i boxarna och sedan utsläpp och hö i hagarna
ca 12:00 lunchfodring med hö i hagarna
ca 17:00 insläpp, kraftfoder och hö i boxarna
ca 21:00 kvällsfodring med kraftfoder och hö i boxarna

höst och vår när det är ljusare ute går dom ute till 19:00 istället och fodras bara tre gånger per dygn, och under sommaren går dom ute dygnet runt och fodras efter behov.

04.30 frukost
05.00 utsläpp/insläpp dom som är inne/ute på natten
07.00 ska stallarna vara mockade höade, blandat mathinkar med gröt och morgondagen morgon mat klara. sopat o klart.
0715-1200 tränas hästar
1200 lunch
1400 in/utsläpp av hästar börjar
hästarna görs vid
1600-1800 beror på hur mkt att göra middag. godnatt.

enda skillnaden på sndagar är att det är 2 som jobbar ist för 5 så ingen träning eller lunchning. utan bara mockning och in o utsläpp och övrig fodring.

Litet privatstall med tre hästar

Vardagar:

krafft och hö kl 6.00 ca
Ut i hagen kl 7.15 ca
hö i hagen när stallägarens dotter kommer från skolan ca 13.30-15
Siste man tar in och utfodrar krafftfoder och hö vilket brukar bli mellan 19.30-20.

Var och en mockar och fixar mat till sin häst och detta gör man när det passar var och en. Vi lägger in kvälls/natthö i boxen och packar Ikea kassar med hö till morgon och lunch nästa dag. Krafftfoder i hinkar.

Lördag/Söndag

Samma rutiner ungefär men hästarna får mat på morgonen lite senare, ca 7.30 och kommer ut vid 8.30 ca. Lunchhö ger antingen stallägaren eller om man själv kommer dit vid den tiden.

OBS! Detta är på vinterhalvåret. På sommaren går de ute dygnet runt fr om juni och till och med sept. Beroende på väder kanske lite in i oktober. De hästar som då äter krafftfoder eller något annat tillägg får det av sin ägare när man är där - ingen speciell tid alltså.

Senast ändrad:

*KL*
Ni som ger kraftfoder på morgonen, äter era hästar så mycket att det behövs ges flera givor kraftfoder?

Nja..Alltså det finns säkert hästar som äter samma mängd på en gång som min gör under hela dan..Men jag tkr att det är bättre o dela upp det så mkt som möjligt :)

Hade dock mer än gärna sätt att hästarna fick bara hö först, och kraftfoder innan de släpps ut..Men man kan väl inte få allt tyvärr :/

En gång om dagen ser personalen över maten och vattnet i hagen och fyller ev på om det behövs mat (elektrisk vattenkopp så den fyller sig själv). Det är allt. Varje hästägare kommer ut varje dag och ser över sin häst/rider/utfodrar med kraftfoder.

Min häst får sitt kraftfoder kring 07.00 på vardagarna när jag rider, övriga dagar får han kraften kring lunchtid. Han får sin kraft efter ridning, en gång om dagen.

Varje vecka mockar varje hästägare också 4 kärror ur hagen.

1500-1600. Jag mockar, sopar gången, hämtar halm och hö och lägger in, sopar gången igen, fyller på kraftfoder i boxarna, lägger in hö, samt tar in hästarna.

Varför i hela friden gör du inte klart allt INNAN du sopar.

Ibland känns det som häst-folk gör allt för att få jobbet så omständigt som möjligt...

jag tycker det är bra om man kan dela upp det.
Vi ger på morgonen, o sen på kvällen. det hade inte riktigt funkat o ge så mkt på en gång iaf för pållen.

Står i kollektivstall.

07.00 Hö+kraftfoder
ca 09.00 utsläpp

Lunch får han inte eftersom han har fri tillgång på halm i hagen men de andra får lunch vid 12-13.

14.00 Intag av min och en av storhästarna som går in tidigare än de andra, Hö+kraftfoder

ca 16.30 intag av de andra hästarna, Hö+kraftfoder
21.00 Hö+kraftfoder

Vilka tider jag fixar allt i stallet och rider varierar.

Jag VILL göra klart allt innan jag sopar. Det har jag gjort ia lla andra stall där jag stått eller skött hästar.

MEN om de andra kommer, när jag är kvar, sliter de genast tag i borsten och sopar frenetiskt oavsett vilket skede av stallpyssel som jag är i. Så tyvärr, det är lika bra. Iofs, sopar jag och sen ställer ifrån mig sopborsten, tittar de på mig, tar sopborsten, om jag slutar sopa och bara tänker ställa ifrån mig sopborsten, sliter de åt sig sopborsten ur händerna på mig och borstar bort de tre dammkornen och två höstrån som inte fastnat i borsten när jag sopat.

Jag funderar på att skaffa en grovdammsugare... eftersom jag är så en sån sopa på att sopa. :angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt) Jag har flyttat dem enbart...
Svar
6
· Visningar
1 518
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 928
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar