Dags igen, Pessoabettet...

NezPerzePartyGirl

Trådstartare
Hej!
Jag har lite frågor till er som någon gång använt pessoabettet. Kan vara under ett ridpass, en månad eller ett helt år kanske! Hur som helst undrar jag hur era hästar var i ridningen efteråt? Hur kom det sig att ni använde det? Blev det någon förändring på hur hästen uppfattade ryttaren?
Är inte ett dugg intresserad av vad ni gissar, tror eller att någon ska förklara hur Pessoa fungerar eller dylikt, det är jag inte intresserad av och jag vet tyvärr mycket väl hur eländet påverkar hästen.
Tack för svar!

Jag har använt då jag ville få egen uppfattning om hur det fungerade. Visste redan att det inte var ett bra bett, men ville se hur just MIN häst fungerade på det.
Hade även repgrimma och ingen nosgrimma så att hon skulle få gapa om det var obehagligt.

Hon kröp bakom hand så fort jag började ta i det, blev nog lite ställd och visste inte riktigt vad jag ville. Hon började skvätta av ingen anledning(uteritt) och visade tydligt att detta var någon som inte kändes bra, så jag red hem i bara repgrimman.
När jag slutade använda bettet och red på repgrimman blev hon som vanligt.

Så nej, kommer aldrig igen in i en hästmun. Klippte sönder bettet med tång så att det blev oanvändbart så att ingen får för sig att sälja.

Vidrigt bett, hästen visade tydligt att det var obehagligt när jag tog väldigt lätt. Tänk de stackars hopponnyerna som blir dragna med pessoa.
Äckligt, vidrigt och bör klassas som en typ av djurplågeri. Vetrinärer/tandvårdare avråder STARKT från att använda detta skit bett.

Har för mig att du hade problem med nyinköpthäst? Då har du ännu mer anledning att inte använda pessoa, lär endast bli värre. Eller så underkastar hon sig totalt och förlorar livsglädjen, kul?

Har du inte tränare skaffa en, är det tränare som föreslagit pessoa byt tränare då denna uppenbarligen saknar en hjärna.

Hej!
Jag har lite frågor till er som någon gång använt pessoabettet. Kan vara under ett ridpass, en månad eller ett helt år kanske! Hur som helst undrar jag hur era hästar var i ridningen efteråt? Hur kom det sig att ni använde det? Blev det någon förändring på hur hästen uppfattade ryttaren?
Är inte ett dugg intresserad av vad ni gissar, tror eller att någon ska förklara hur Pessoa fungerar eller dylikt, det är jag inte intresserad av och jag vet tyvärr mycket väl hur eländet påverkar hästen.
Tack för svar!

Jag red med det under några år på min fjordvalack jag hade. Att det ens kom sig var att när vi köpte honom så blev han som förbytt :D var lat (läs: sparsam med energin då han gick tre timmar/dag på ridlägret ) och när vi köpte honom 21 år gammal och reds i snitt en timme åt gången så var inte ett enkelt tvådelat bett så lämpligt längre :p Köpte då pessoabett, var ju så modernt i början av 2000-talet :angel:. Red alltid på den översta av de nedre ringarna och det funkade men jag tyckte mig inte märka att han blev förändrad förrän jag snappade upp att det var ett skitbett :o och bytte till tredelat samt ett kimblewick och sen testade pessoa igen. Då noterade jag tydligt att han blev springig fram som bettet orsakar! Efter det rider jag aldrig mer på pessoabett :devil:

Antar att du även vet hur det inverkar, två olika signaler till hästen. Huvud upp och huvud ner på samma gång.
Hästen kommer knäppa av i nacken och allt blir skit.

@TessanJ Var mer till Ts.

Det är verkligen synd att saker som bett och nosgrimma blir populärt. Tex pessoa och aachen.
Såt som verkligen måste anpassas till individen.

Dock bra att remont nosgrimman blir mer populär, den är ju väldigt mild och snäll mot tänder.

Kollar jag på annonser väljer jag alltid bort de med pessoa på bilden, alldeles för mycket jobb att få tillbaka trygghet och känsligheten i munnen :down:

Jag har använt då jag ville få egen uppfattning om hur det fungerade. Visste redan att det inte var ett bra bett, men ville se hur just MIN häst fungerade på det.
Hade även repgrimma och ingen nosgrimma så att hon skulle få gapa om det var obehagligt.

Hon kröp bakom hand så fort jag började ta i det, blev nog lite ställd och visste inte riktigt vad jag ville. Hon började skvätta av ingen anledning(uteritt) och visade tydligt att detta var någon som inte kändes bra, så jag red hem i bara repgrimman.
När jag slutade använda bettet och red på repgrimman blev hon som vanligt.

Så nej, kommer aldrig igen in i en hästmun. Klippte sönder bettet med tång så att det blev oanvändbart så att ingen får för sig att sälja.

Vidrigt bett, hästen visade tydligt att det var obehagligt när jag tog väldigt lätt. Tänk de stackars hopponnyerna som blir dragna med pessoa.
Äckligt, vidrigt och bör klassas som en typ av djurplågeri. Vetrinärer/tandvårdare avråder STARKT från att använda detta skit bett.

Har för mig att du hade problem med nyinköpthäst? Då har du ännu mer anledning att inte använda pessoa, lär endast bli värre. Eller så underkastar hon sig totalt och förlorar livsglädjen, kul?

Har du inte tränare skaffa en, är det tränare som föreslagit pessoa byt tränare då denna uppenbarligen saknar en hjärna.

Nejdå jag har absolut ingen i min närhet som föreslagit pessoa! Skulle aldrig få för mig att använda det, igen. Hade en okunnig ryttare för ett sedan som red med ett under kanske max 5 ridpass. Hästen blev helt förstörd och jobbar än idag på förstoendet för handen och bettet...

Nejdå jag har absolut ingen i min närhet som föreslagit pessoa! Skulle aldrig få för mig att använda det, igen. Hade en okunnig ryttare för ett sedan som red med ett under kanske max 5 ridpass. Hästen blev helt förstörd och jobbar än idag på förstoendet för handen och bettet...

Tyvärr blir det ju så. Har märkt likande på andra typer av hissbett och gagbett också, vad jag sett av min tid i england används de väldigt flitigt där och få hästar litade på betten.

Det är SYND att ägare inte bryr sig mer och faktiskt läser på/frågar vet/tandis om bett.

Tyvärr blir det ju så. Har märkt likande på andra typer av hissbett och gagbett också, vad jag sett av min tid i england används de väldigt flitigt där och få hästar litade på betten.

Det är SYND att ägare inte bryr sig mer och faktiskt läser på/frågar vet/tandis om bett.

Ja jag har funulat ett bra tag på varför hon inte tyckte om bettet och trippar runt i skritten, inte så konstigt. Är så helst hur mycket ett bett kan förstöra på 3 ridpass

Prövade det som "sista utväg" när jag inte hittade något som hästen ville tycka om.
Hade på det 1 varv i paddock, sen satte jag av och bytte bett. Han visade tydligt att han inte tyckte om det. :)
Fick en ännu mer spänd häst som inte gillade att jag tog i bettet.

Jag hade en medryttarhäst som reds på pessoa för några år sen. Han kröp bakom hand och ville varken gå fram eller ta stöd på bettet (såklart). Bytte till vanligt tredelat, ägaren fortsatte dock rida på pessoat ett tag innan hon bytte hon med. Det blev bättre efter hand men det tog lång tid att få honom trygg i munnen igen!

(Ägaren litade fullt på mig vad gällde utrustning och jag valde själv hur jag ville rida).

Jag testade det när det var nytt och jag red jakter, funkade inte alls men märkte ingen skillnad på pållan när jag bytte tillbaka till vanligt tränsbett igen. Köpte ett rakt jaktkandar/kimberwick istället och det var klockrent till henne. Hemma red jag så gott som alltid annars på tränsbett och nån gång ibland på pelham.

Prövade det som "sista utväg" när jag inte hittade något som hästen ville tycka om.
Hade på det 1 varv i paddock, sen satte jag av och bytte bett. Han visade tydligt att han inte tyckte om det. :)
Fick en ännu mer spänd häst som inte gillade att jag tog i bettet.

Hmm ja då är det nog trots allt det som gjort min fina dam så tokig. Hon blev riden på det MAX 5 ggr, sedan dess har hon helt tappat förtroendet för handen och bara krullar ihop sig... har provat alla bett som går att få tag på marknaden (i alla möjliga prisklasser) tills jag nu tror att jag hittat tjuven i det hela. Det var visserligen ett helt år sedan men hon är fortfarande väldigt spännd och tycker ej om handen :/

Hmm ja då är det nog trots allt det som gjort min fina dam så tokig. Hon blev riden på det MAX 5 ggr, sedan dess har hon helt tappat förtroendet för handen och bara krullar ihop sig... har provat alla bett som går att få tag på marknaden (i alla möjliga prisklasser) tills jag nu tror att jag hittat tjuven i det hela. Det var visserligen ett helt år sedan men hon är fortfarande väldigt spännd och tycker ej om handen :/

Det brukar inte behövas 1 år för att bli av med sånt som kommer efter 5 pass. Det ska längre tid till för att befästa beteenden så pass mycket.
Har man problem efter ett år får man nog se över om hästen är ok i truten(med tandläkare och inte vidareutbildad vet) och sen se över utrustning och hur man utbildar hästen.

Är hästen kollad av vet duktig på tänder (och ok'ad) tycker jag man ska börja fundera på vilken sorts bett man har/har provat. Trycker de på lanerna, på tungan eller både ock? Vissa hästar klarar inte av enedera, och då kan man behöva prova andra bett (ffa mundelar) som kan hjälpa hästen våga söka sig fram mot bettet.

Samt, naturligtvis, granska sin egen ridning, när det kommer till hand likväl som resten av ridningen.

Ja inga problem med munnen (kollad at utbildad tandläkare)
Hon är en generellt sett väldigt alert och lyhörd häst som har svårt att slappna av i arbete (har bott ute i "vildmarken" hos indianer tills 2009). Det är inte min pålle och jag rider henne lite periodvis (hjälper till)
Hon kan ju ha sämre och bättre dagar. Nu har vi ÄNTLIGEN hittat något som går hem! Ett enkelt novabett med acavallos bettringar. Får ett jämt och fint stöd men ibland hamnar hon bakom hand och spänner sig :/ men det tillhör ju inte denna tråd

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 806
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar