Dags att så 2011!

Tjôta

Trådstartare
Nu är det ju dags att börja så inför sommarens skördar.

Vad har ni tänkt att odla i år?

Sv: Dags att så 2011!

Håller på och kollar upp hur stora mina blivande odlingsbäddar blir så jag vet hur mycket jag kan planera att odla.

Första våren/sommaren här så jag vet inte vad som gömmer sig under snön. :D

Vi har väl inte planerat så mycket men jag hoppas att vi kommer så körsbärstomater, sockerärter och färska kryddor. Vår balkong är inte så stor tyvärr, så vi får hålla igen. Vi testade att så rädisor i blomlådor förra året men det blev bara en massa blast. Skulle gärna ha någon sorts bönor också. Kan man odla de i vanliga krukor?

Hade tänkt sätta Tageters. Gjorde det ett år och jösses vilka stora fina Tageters det blev, och många! :D

Vi ska köpa en GrowPlant (typ som ett växthus, men mindre och smidigare) och där tänkte vi ha lite olika grönsaker som tomat, sallad, morot, dill osv. Sen vill jag även driva upp lite perenner men har inte bestämt sorter än.

Men borde man alltså börja så redan nu?

Jag ska försöka hitta ett gammalt billigt bord eller så som jag kan ha vi ett fönster och ställa småttingplantorna på, innan de ska flytta utåt. Måste nog sätta fart och ta tag i saken!

tror jag ska prova mig på balsamin i år. gjorde det för några år sedan och det var så fina.
annars så är sparris en vavvis att få till igen, och så nya jordgubbsplantor!
annars blir det väl mest sallad, tomat, ärtor som vanligt.

min favorit växer redan i trädgåren, alla mina rabarber!

Här blir det ett gäng olika tomater, vattenmelon, chili, röd och gul lök (tyvärr glömde jag att sätta vitlöken i höstas) och potatis.

Tomater o melon bör komma i jord (försådd) i februari, mars så det är dags att planera.

Jag använder mig av äggkartonger till den första sådden, sen är det bara att klippa isär kartongerna och plantera kartong och allt vid omplantering.

Sätter upp brädor på konsoller i alla ljusa fönster.

Lite olika blommor blir det också.

Jordgubbar (6 olika sorter så jag har bär hela sommaren), smultron, hallon, krusbär och björnbär har jag i trädgården men rabarber ska införskaffas i år.

Har lovat maken att odla vaxbönor. Får se hur det går. Annars ska jag köpa jordgubbsplantor, och kanske blåbär. Byggde ju nytt hus för 9 år sen, och trädgården är fortfarande under uppbyggnad. Eller förresten, det är väl en trädgård alltid?

Men så smart med äggkartonger!
Det har jag ju obegränsad tillgång till :D
(Min sambo har höns/äggpackeri)

Jag beställde frön här om dagen. Det blir som vanligt tomater, fantastiska tomaten Douglas. Den höll på att dränka oss i tomater förra året. Slanggurka, kapkrusbär och prydnadspumpor blir det också. I höstas satte jag vitlök i sålådorna här ute, får se om det är något liv i dem efter den här vintern. Sen blir det en massa morötter också, lite sallad, basilika, purjolök. Den som lever får se helt enkelt :p

I sommar kommer det bli massor av olika kryddor, massor av sockerärtor, sallad och rädisor. Sen blir det lite annat också, men har inte bestämt mig för vad ännu. Självklart en del blommor också!

Ärtor! :love:

Sen blir det nog lite potatis och gräslök och eventuellt lite andra örter.
Vi har begränsat med utrymme inne, så jag får göra mina val noga. :)

Jag låg och lusläste Runåbergs sortlista igårkväll och skulle behöva ha en hel handelsträdgård tror jag. Det finns ju hur mycket kul som helst.

Ska börja förodla kronärtsskockor nu snart. Ska också försöka med knölfänkål och hoppas på att kaninerna inte käkar upp alltihop. Blir väl också lite olika sorters lök och kål, som vanligt.

Jippi, det närmar sig! Hur mycket jag ska så är beroende av hur mycket jag kan orka gräva senare. Fick fnatt i höstas och kunde inte slänga NÅGRA jordgubbsrevor så nu består HELA mitt land av jordgubbsplantor... :rofl:

Men självskrivet är att så tomater, sockerärtor, purjolök, morötter, rödbetor, bönor, lök och lite kryddväxter. Sen har jag dessutom tänkt mig att så lite blommor att fylla upp krukorna vid trappan med....

Skulle dessutom vilja dra upp lite perenner. Är det någon som har tips på vilka sorter som är tacksamma?

i år har jag balkong och tänkte försöka dra upp nåt roligt :) men kanske någon här kan ge tips?

Jag har ju flyttat från skåne till luleå, och funderar på vad som "går" att ha här uppe. hade gärna haft någon tomatplanta och jordgubbar i balkonglåda. Ljusmässigt borde det ju funka utmärkt? men jag antar att man får vänta rätt länge med att ställa ut dom :confused:

hittils trivs jag bra i norrland men just odlingssäsongen får mig nästan lite deppig :(

Ja, man kan odla jordgubbar från frö..

Jag har sått paprika, chili och tomat.

Längre fram blir det diverse kryddor, gurka, squash, pumpa, lite blommor

Direktsådd ute: sallad, lök, bönor (olika sorter) ärtor, morötter, dill, solrosor, ringblommor, tagetes

Perenna som återkommer varje år: Jordgubbar, hallon, rabarber, vinbär, gräslök m.m.

Jag har odlat i några år nu och utökar odlingen lite varje år. Jag tycker det är jättekul. Försår mig alltid och har typ ett par hundra plantor som ska ut i slutändan. Men det är ett kärt besvär och vännerna blir glada när de får lite plantor också.
Har även några vänner som jag byter plantor med så vi får fler sorter av varje.

Vad är en growplant? Kan du lägga in nån länk?

Det blir en liten oavancerad örtagård i alla fall.

Sedan får vi se om trädgårdslandet sås igen och flyttas på.

Växthuset skall få ny grund. Kanske inte så miljövänligt att ha tryckimpregnerade slipers som grund. Vad tänkte morfar på när han byggde det?

Jag vill ha tomater i år med. Haricot verts också. Ska göra ett nytt försök med gurka och squasch. De har ju lite roliga sorter med tomater på ICA som jag skulle vilja testa att ta frö på. Det har ju fungerat förr att ta frön direkt ifrån tomater.

Ger jag mig i kast med trädgårdslandet blir det förhoppningsvis potatis, lök och morötter. Jordgubbsplantorna behöver bytas ut, de har ett par år på nacken. Sen har jag ju hela mutters land att ta hand om också. Kommer inte få göra annat än att jordfräsa i år.

Längs vår uppfart brukar morfar så vallmo och solrosor, det är så vackert. Så det ska jag försöka komma ihåg också. Vallmon frösår sig ju själv så det är väl bara solrosorna som jag behöver så.

Puttar lite.

Nu har jag köpt såna där ekologiska vilda tomater på ica. Borde väl gå att ta frön på och få en massa olika sorter. Om man har tur.

Ett par påsar med olika ranunklar är beställda. Förra året misslyckades jag med dem för jag visste inte hur de skulle odlas. Inte bästa söderläge direkt. Vilket jag naturligtvis ställde dem i.

Sedan har jag en liten katalog med en uppsjö av olika chilifrukter och tomater mm att botanisera mellan. Ska nog beställa några sorters tomater och några chili. Gurka, squash och aubergine med.

Morfar har snickrat långa lådor som han och mormor haft pelargoner i, istället för att ha rabatter. Där ska nog olika sorters sallader få husera. Ska inte göra om misstaget att så allt samtidigt. Sår man massa rädisor på en gång så blir massa rädisor också mogna samtidigt. Och övermogna och träiga med.:D

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag ska ge mig på att odla kapris. Fröna ska stratifieras innan sådd. Men hur sjutton ska man göra egentligen? Jag hittar lika många...
2
Svar
30
· Visningar
737
Senast: Krålus
·
Trädgård & Växter Jag vill göra etiketter till mina skördar. Till burkar, flaskor och bag in boxpåsar. Är det någon som kan rekommendera en vettig...
Svar
8
· Visningar
292
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka