Dags att landa på jorden?

iNHALE

Trådstartare
Sitter här och tittar på ett avsnitt ur Lyxfällan på TV3 play där en familj som äger både hundar, hästar, har barn och massor med bilar har det minst sagt kämpigt.

Mamman i huset lever i en drömvärld där hon tror att hennes tre hästar tillsammans kostar 5000 (fem tusen) kronor om året och jag blir halvt kallsvettig över hur man kan ha så dålig kolla och vara så naiv.

Vill höra fler historier om folk ni hört om, träffat, känner osv där man inte riktigt kan förstå hur tusan de tänker egentligen och där man börjar fundera på vilken värld de lever i egentligen (behöver inte handla om pengar, kan vara allt möjligt).

Sv: Dags att landa på jorden?

Jag vet en mamma som sa såhär till sin dotter:

''Om du börjar gå ut med hunden oftare så ska jag köpa en häst till dig!''

Dottern blev ju såklart skitglad och började hjälpa till mer med hunden. Mamman kan inget om hästar och hon brukar klaga på att dom har så ont om pengar, men en häst kan hon köpa? :crazy:

Sitter här och tittar på ett avsnitt ur Lyxfällan på TV3 play där en familj som äger både hundar, hästar, har barn och massor med bilar har det minst sagt kämpigt.

Mamman i huset lever i en drömvärld där hon tror att hennes tre hästar tillsammans kostar 5000 (fem tusen) kronor om året och jag blir halvt kallsvettig över hur man kan ha så dålig kolla och vara så naiv.

Vill höra fler historier om folk ni hört om, träffat, känner osv där man inte riktigt kan förstå hur tusan de tänker egentligen och där man börjar fundera på vilken värld de lever i egentligen (behöver inte handla om pengar, kan vara allt möjligt).

Jadu jag tycker man träffar såna hästmänniskor väldigt ofta...
Varje gång man åker på träningar eller tävlingar stöter man på minst 1 sån person/familj...

Folk är idioter... inte alla men skrämmande många och betydligt fler än vad man tror....

Jag trodde iaf att folk fick lära sig så basala saker som + och - i skolan...

Ohja...
Jag frågade en jag känner varför hennes första och nyinköpta d-ponny bara fick 2kg hö per dag...
Svaret var då att de förra ägarna inte ens gav henne så mycket, utan hon fick bara lite för att det var gott....
Sen hade de inte råd att ge henne mer...

Konstigt nog har de råd att köpa relativt ny transport och köpa hästprylar för ett par tusen/månad.

Kan tillägga att hon började fodra lite mer efter att jag gav henne en foderlektion, men varje dag gnällde hon över att ponnyn var tjock och dyr i drift... (då uppe i fem kilo/dag.) :crazy: kanske inte borde skaffa häst om den inte kan få den mat den behöver....?

Men denna personen gör ju sedan av med hästarna faktiskt. I ett annat program som fick ikväll förklarade mamman i den familjen att hästarna ska vara kvar! Oavsett om de bor i ett ruckel...

Jag har en vän som för ett par år sedan förde ett resonemang kring huruvida det var bäst köpa eller hyra en lägenhet på Manhattan under det halvår hon ville plugga arkitektur där. Finansieringen? Studielånet såklart!

:crazy:

kl
Jag har en bekant som varit med i ett av programmen, hen ångrar djupt sin medverkan.
Inte så smart att vara med i serien när man arbetar inom vårt yrkesområde.
Hen fick mycket hjälp, tyvärr var hjälpen inte bestående, har man problem med ekonomi o verklighetsuppfattning så hjälper inga TV program i världen.

kl

Jag tycker det verkar finnas massor med folk som tänker "får jag lån så betyder det att jag har råd".:crazy:

Så tar de lån för huset, bilarna, möblerna, hästarna, stallet, kläderna osv

kl

Jag tycker det verkar finnas massor med folk som tänker "får jag lån så betyder det att jag har råd".:crazy:

Så tar de lån för huset, bilarna, möblerna, hästarna, stallet, kläderna osv

Fast hus och studier tycker jag det är helt ok att ta lån för :)

Javisst. De flesta är helt enkelt tvugna till det. Men vad jag menar är att de tror att ifall banken ger dem lån betyder det att de har råd med det. Fast ofta är det ju inte så. Det kanske börjar med huslån, sen möbler, bil osv.

Precis... Man ser sjukt många som man vet tjänar rätt dåligt, som ändå har ny bil och splitternya, dyra möbler. Om de räknade lite skulle de säkert bli förvånade över hur mycket de egentligen betalar för sina grejer (räntor). Då grejerna är betalade är de redan tråkiga och gamla.

Fast det är ju min personliga åsikt. Själv skulle jag aldrig ens köpa en soffa på avbetalning/med kreditkort/med lån.

Vissa räknar säkert, och vet exakt hur mycket de har råd att låna, men tyvärr verkar det som de flesta glatt blundar och handlar på kredit.

Det blir lite "ja, men min arbetskompis tjänar lika lite som mig, och har hon råd med ny audi så måste väl jag ha det?"

Själv bor man med möbler köpta på blocket. Enda lånet är bilen vi köpte 08 pga fler barn och vi växte ur gamla. Vi har 40 000 kvar på den :)
I övrigt inga krediter mm.. Och vi har sund syn på kostnaderna för våra hästar. Excelark med privatekonomi, företag, allt :D

Vi planerar bygga hus men vill betalt av bilen innan vi tar huslånet :)

Jag är iofs inte rädd för lån, som vissa verkar vara, men jag skulle aldrig köpa en soffa på avbetalning heller. Dock har jag vid 2 tillfällen köpt sadel på räntefri avbetalning och det var smidigt, jag betalade av det på ett par månader och sadelinköpet var nödvändigt. Men så skiljer jag på soffa och sadlar, jag kan väl ha min gamla soffa tills jag har sparat ihop till en ny, men min sadel måste passa för att inte riskera hästen hälsa, vilket kan bli mycket dyrare i slutändan.

Jag har vänner som gärna lånar till allt, säng, soffa, häst, bil. Nu är ena parten arbetslös och då är det inte så kul att stå där utan inkomstförsäkring och betala en massa skitlån...

Ja precis. Jag vet folk som köper precis allt på avbetalning, har flera mastercard, visa osv, plus lån på lägenhet, tillbehör, möbler. Ja, allt. Ser tjatar de på att pengarna inte räcker. Jaha?:confused:`

edit, avgiftsfri avbetalning är ju okej om man tycker att man behöver det.

Jag har ett mastercard, men det var faktiskt banken som "lurade" på mig det, men jag använder det aldrig, det ligger hemma. Kanske är det så för fler, banken erbjuder ett mastercard och sen används det i bara farten. Kompisarna vill gå på stan och då tar man med sig det kortet och shoppar lite.

Förr kunde jag ju känna att ingenting kunde få mig att dra ner på hästeriet tex. Men numera känner jag att vara fattig hästägare inte är ett alternativ. Dock har jag vänner som inte har inkomst och ändå har 1 eller 2 hästar, där partnern förväntas betala för hästarna, totalt snett för mig.

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 177
Senast: Lavinia
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 000
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama