Dags att lägga sig i ?

Meggan

Trådstartare
och isåfall hur? En av döttrarnas kompis vars föräldrar jag är bekant med. På nivån vi äter middag ihop ett par ggr per år vi är FB vänner vi pratar när vi ses, bor i samma område. Kompisen kom över ikväll mkt ledsen för föräldrarna hade bråkat ( inget ovanligt i sig) men idag "hade de slagigt på varandra " . Detta berättade hon för mina tjejer som meddelade mig så jag vet ju inte riktigt vad som hänt el hur men det gör mig bekymrad. Känns ändå obekvämt att fråga dom då det känns lite privat att fråga om andras äktenskapliga gräl, samtidigt som det inte känns ok alls? Tjejen ville lite senare Gå hem till sig och äta middag så hon var ju inte orolig för att gå hem el så. Vad göra? Fråga föräldrarna el låta det vara och bara vara extra lyhörd?

och isåfall hur? En av döttrarnas kompis vars föräldrar jag är bekant med. På nivån vi äter middag ihop ett par ggr per år vi är FB vänner vi pratar när vi ses, bor i samma område. Kompisen kom över ikväll mkt ledsen för föräldrarna hade bråkat ( inget ovanligt i sig) men idag "hade de slagigt på varandra " . Detta berättade hon för mina tjejer som meddelade mig så jag vet ju inte riktigt vad som hänt el hur men det gör mig bekymrad. Känns ändå obekvämt att fråga dom då det känns lite privat att fråga om andras äktenskapliga gräl, samtidigt som det inte känns ok alls? Tjejen ville lite senare Gå hem till sig och äta middag så hon var ju inte orolig för att gå hem el så. Vad göra? Fråga föräldrarna el låta det vara och bara vara extra lyhörd?

Våld i nära relation är inte äktenskapligt gräl, det är ett straffbart brott precis som vilken misshandel som helst.

Jag hade inte kunnat leva med mig själv om jag visste om det och inte inte gjorde något förrän det var för sent, så jag hade agerat på direkten.

Socialtjänsten i min kommun har en punkt i sin kvalitetsredovisning för (citerar löst) "barn som upplevt eller bevittnat våld i hemmet" och det är definitivt något att ta på stort allvar och som du kan ha till grund för en orosanmälan om du inte vill eller vågar prata med någon av föräldrarna.

Jag vet ju inte vad som hänt är helt säker på att det inte var fråga om slagsmål utan antagligen nån knuff el jag vet faktiskt inte :( att göra en orosanmälan känns väldigt drastiskt?

Jag vet ju inte vad som hänt är helt säker på att det inte var fråga om slagsmål utan antagligen nån knuff el jag vet faktiskt inte :( att göra en orosanmälan känns väldigt drastiskt?

Som jag ser det finns det tre alternativ att hantera informationen:
  • Prata med förälder
  • Göra orosanmälan
  • Göra ingenting
Göra ingenting skulle jag som sagt aldrig kunna leva med, och då återstår de andra två alternativen :)

Jag skulle definitivt känna att jag vill göra något. Jag skulle inte kunna leva med mig själv om det senare kommit fram att tex barnen mått riktigt dåligt av detta eller att det pågår kvinnomisshandel.
Nu kanske barnet inte är rädd och uttrycker "att de bara har slagit lite på varandra" men... Vad döljer sig bakom detta? Kan det eskalera?

Visst kan det vara så att det är "ingenting", men det hade inte jag velat chansa på i alla fall. Jag hade hellre överlåtit det till proffsen att bedöma, dvs soc än att spekulera själv och kanske låta bli att göra något alls.

Visst är det allvarligt har funderat mycket sen igår. Tror det blir till att berätta för mamman vad mina barn sagt så hon vet att jag " vet" och se hur det utvecklar sig därifrån

Kan du inte prata med dottern nästa gång hon är där och kanske säg att hon alltid är välkommen till er om hon känner sig otrygg/orolig?

Hon vet redan att hon kan komma och gå som hon vill, inte för att hon flyr hemifrån el så hon är bara bästis m dottern så de hänger ofta både här och där och sover över :)

Hon vet redan att hon kan komma och gå som hon vill, inte för att hon flyr hemifrån el så hon är bara bästis m dottern så de hänger ofta både här och där och sover över :)
Säg inte det... Orsaken till att hon hänger mycket hos er kan mycket väl vara just att hålla sig hemifrån, även om det inte verkar så.

Jag känner till en familj med 4 barn, en pappa som söp och en mamma som tog skit. Deras ena dotter umgicks jättemycket med grannens jämnåriga dotter, övernattade där och så. Grannen såg det så som du nämnde det i citatet ovan. Ingen visste hur illa det var inom husets fyra väggar.
Det blev skilsmässa och flytt, tjejerna slutade umgås, men träffades igen ett antal år senare. Och flickan som flyttat sa då till grannens mamma att "Fattade ni aldrig varför jag var här så mycket??"...

Jag tänker också att många barn vill skydda föräldrarna. Så bara för att ett barn verkar som att allt är okej så kanske det inte är det

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 034
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 888
Senast: TinyWiny
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 590
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 218
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!