Dags att hacka på Fjunet! (bilder)

F

Fjunet

Nu mina vänner, nu har jag äntligen fotat Globusrockarden och min nya sele. Har endast kört i selen ett par gånger, den är därför inte helt "anpassad" och vissa saker kan därför vara lite för långa/lite för korta. Draglinorna ger mig mest huvudvärk, tips om hur jag kan ändra draglinjen uppskattas (om den nu behövs ändras). Och nej, man bör inte fästa grimskaftet i en av bettringarna :devil:

masse1_orig_SE.jpg

masse2_orig_SE.jpg

masse3_orig_SE.jpg

masse4_orig_SE.jpg

masse5_orig_SE.jpg

masse6_orig_SE.jpg

masse7_orig_SE.jpg

Älskling :love: :love: :love: :
masse9_orig_SE.jpg

Sv: Dags att hacka på Fjunet! (bilder)

Jag vågar mig inte på att kommentera draglinjen, eftersom jag själv inte är särskilt duktig på sånt, men det var en otroligt söt liten hårboll! :love:

Underbart ekipage! :love:
Sååå söt!
Det gör inget att jag snor honom o kör med tills min vagn/sele är fixad? :rofl:

Bettet ser typ jättestort ut :)
Remmarna o spännena är gigantiska på huvulaget :D
Men vad är det för sele du har?
Var det du som beställt från typ England o storl "baby shetland"?

Men du skulle ha legat på backen o fotat för det syns lite dåligt? :rofl:
Jo svängeln sitter alltså högre än bröstan!?
Sätt på pålle platådojjor fram :D
Hm det var riktigt svårt faktiskt för du kan ju inte sätta den i gallret?
Det kanske går bra ändå??
Ska tänka lite får se om det klarnar :D

Och nej, man bör inte fästa grimskaftet i en av bettringarna
Jo varför då eg? *orkar inte tänka alls* :rofl:
Om hästen får panik blir det värre genom att den sitter fast i "munnen" :eek:??

/Lisa

Nu står visserligen hästen och vagnen inte på plant underlag, så det kanske är lite orättvist att be er kommentera draglinorna då. Svängeln sitter typ 2-3 cm högre än bröstan, det är därför det blir knepigt. Kan inte sätta svängeln i gallret. Men kanske kan jag vända den som håller svängeln uppochner? :idea:

Tycker du bettet ser stort ut? Det tycker inte jag :) Fler åsikter om bettet efterlyses!

Selen är en Pfiff, storlek minishetland. Huvudlaget är från Börjes.

Allting ser ganska grovt ut, remmarna alltså, men på något vis gör det inte så mycket på en shettis! Det ser bra ut ändå, liksom :)
Håller med om att huvudlaget ser bra kraftigt ut, det ser ut att vara lika breda remmar som på mitt körhuvudlag från Hööks, som jag har till Fia-Lina!!

Jättefin rockard!

Han är himla söt den lilla!

Lotta

Fjunet! (bilder)

Har oxå ett huvudlag från börjes fast inte med sånna spännen :)
Är det selen från equilex för 2 425 kr?

Bettet ser lite stort ut i förhållande till ponnyn, men inte så mkt o vad jag ser så passar det ju bra! :)

Jag ser inte hur det ser ut vid svängeln (borde skaffa superman ögon :rofl: ) men det kanske gå att göra så som du tänker?

/L

Sv: Fjunet! (bilder)

Det är samma sele som den Equilex säljer, fast jag köpte den från en annan internetaffär där den kostade under 1500:- inklusive frakt.

Ringarna är gigantiska ja :D

Jag kan fotografera svängeln imorgon!

Vilken söt ponny!!!
Draglinorna ser ju lite skumma ut så men jag vet inte om det har någon stor praktisk betydelse. Men om du får ner svängeln en liten bit så gör det nog inget. Svårt att se selen annars då han är lite lurvig och man inte ser så tydligt vart själva kroppen finns:D Tycker inte att bettet ser stort ut, annat än ringarna, men det är sånt man får leva med när man kör shettis! Vagnen ser riktigt trevlig ut men man hade ju hoppats att den var lite grövre på nåt sätt, i alla fall däcken...

Och en till grej... är häcken bakom er fortfarande grön?? :eek:

Ja, för det är en ligusterhäck, och såna växer i Skåne som tur är! (Du får skaffa granhäck Nora)

Fjunet, jag tycker inte det gör något med draglinjen. Det är en väldigt lätt vagn, och det är ingen rockard utan en gigg till honom, så att draglinjen är "rak" spelar ingen roll. Giggar har raka draglinor. Du får be någon köra honom så kan du se om bröstan lyfts upp eller inte, om inte är det bara att köra på!
Däremot tycker jag att bukgjorden ser för spänd ut, som att du drar ner skakelöglorna. Det kanske behövs om det är lite bakvikt i vagnen när han drar på?
Hur har du spänt bakselen?
Vilken internetaffär köpte du ifrån?

Jättesnyggt Ekipage, lycka till i Åstorp, eller var det Åsbo?

Måste bara kommentera att GUUD vad gulligt! :bump: Och då måste jag också berätta att jag IGÅR spände för min lille gris på 75 cm för min shettis sulky med specialbeställda 30 cm barncykel hjul på för första ggn! Svängel blev tillsvetsad i lördags, men är ej än förspänd på Ragge. Började bara med skaklar. Hans bogrörelser är inte de största märkte jag... 3-4 cm ellernåt. :D

:love: :banana: :bow: :love: :bump: :banana: :rofl:

Jag tycker inte bettet ser för stort ut. Selen ser jättefin ut och hela ekipaget ser harmoniskt ut! Nästan så jag blir sugen på att köpa en sådan sele jag med, men nu har jag sytt och fixat och trixat så våldsamt på min egentillverkade bröstele i naturfärgat tärnsjöläder så jag ska försöka använda den nu å se hur det fungerar.

Jag måste säga att det var den absolut sötaste underbaraste lilla
ekipage jag någonsin har sett :love: :love: :bow:

Fjunet! (bilder)

Jag undrar oxå hur på för vis du satt bakselen??
Ta gärna fler närbilder :)
Jag är nyfiken på var du köpte selen! :bump:

/L

Guuuuuud så söt :love: ...han kan inte vara många skitar hög?! ;)

Hej Fjunet.
Du kan sätta en rem under käken som du fäster i tränset ovanför bettringarna och en liten ring som du kan fästa grimskaftet i och det kan sitta kvar fast du tar av tränset.
Då slipper du fästa grimskaftet i bettringen.
Rolf.

Aha!
Man ju använder en nosgrimma fast man sätter på den först, under huvudlaget! :idea:
Smart, att man inte tänkt på det förut :o
Nu slipper jag trassla med grimman iaf :smirk:

/L

Jag är senil, så jag glömde givetvis fotografera det jag skulle idag :o

_L_: PM:ar dig adressen till sidan där jag köpte min sele.

Snigelfarmor: Kan bukgjorden dra ner öglorna? :o :confused: Jag kan göra extra hål för att få upp öglorna ytterligare, men jag är rädd att det då blir knepigt eftersom det är ganska brett mellan skaklarna.
Bakselen är spänd i två nylonremmar som tillhör rockarden. Antar att Globus inte tänkte på att de flesta bakselar är för korta för att nå fram till bakseleöglorna på vagnen :angel:
Jag köpte selen från den danska sidan du rekommenderade.
Det var Åstorp, men det blir inget med det!

Fenton: Bra tips, ska tänka på det!

Tack till alla er andra för era för era härliga kommentarer om min lillskit! :bow:

Fjunet skrev:
Det var Åstorp, men det blir inget med det!

Ja, tittade efter er i söndags men ingen liten fuxplutt dök upp! :o:D
Varför blev det inget? Blir det inget överhuvudtaget eller var det bara denna gången du inte kunde?

//Cämz (som kanske ställer upp den 12e mars :o:cool: )

Liknande trådar

S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 681
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka