Dags att hacka på Fjunet! (bilder)

Sv: Dags att hacka på Fjunet! (bilder)

Har varken rätt vagn eller transport... Så jag kan inte ställa upp alls.

Däcken klarar max 100 kg = jag kan inte ha den obligatoriska groomen.

Fjunet skrev:
Däcken klarar max 100 kg = jag kan inte ha den obligatoriska groomen.

aha! De va ju tradit!
Hur mycket "vikt" har du kvar upp till de 100kg då? Kan säkert ragga upp ngn som kan grooma till dig om du vill!

Ang bilder så skulle jag gärna visa! Har bara inte tagit några än, å sen har jag aldrig lyckats få ut bilder på Bukefalos...men det är ju dags att lära sig nån gång! :banana:

Vad tjock och gosig han ser ut?

Ja när du tagit kort, o fått in dom på datorn (kan vara rent helsike bara det :angel: ) laddar du upp dom på en fotosida tex mypix.se, fotogalleriet.se eller photobucket.com
Sen behöver vi ju inte snylta på Fjunets tråd :o utan bilderna läggs ju under körhästar :) :bump:

/L

Söt han är :love: .
Nu vet jag inte om man brukar bry sig om sånt när man kör men inom travet gör man det och inom ridningen oxå.

Hästen ska kunna föra bak frambenet utan att dundra armbågen i gjorden varje steg och det kan han inte i denna mundering. Selen måste längre bak.
Det finns en annan anledning till det och det är att om man lägger selen sådär rakt på manken så låser man hela bogpartiet på hästen och man kan aldrig få den "loss", och aldrig få ett optimalt framsteg.

Det skulle behövs flyttas bak inte så mkt upptill egentligen utan mer nertill, det ska liksom vara en rak linje och inet en snett framåtlutad.

Det är svårt med såna här magra saker utan tillstymmelse till mage :angel: men om du lossar lite på gjorden och låter bakselen hjälpa till att dra bek den så hjälper det nog en hel del.

Menar du att bakselen ska sitta spänd bakom rumpan? I så fall kommer ju den att skava för varje steg!? :confused:

Jag tror det löser sig när han genom körningen blivit av med sin lätta rondör!

Lotta

Hrm Hrm. Bakselen är fäst i skakeln alternativt i en dragring, inte i selen. Och är den fäst i selen i nödfall, så är den fäst i remmen som håller skakeln uppe och den ska glappa 1 dm under magen så om man drar i den ser det allt roligt ut.

Det enda som kan få en sele att hamna längre bak är svanskappan.
Sen är minishettisar inga långbenta varelser och dessutom har de stor mage och ingen manke :)

Fjunet, behåll dina inställningar. Fast fler bilder sett från sidan och i hästens höjd, gärna i dragläge vore jättebra, och KUL!

Ah, var så länge sen jag selade med sån sele så jag har helt glömt hur bakselen sitter.
Såg några bilder på din selade häst en gång och det var en stor häst med manke OCH långa ben och den satt oxå så där illa, bryr ni er verkligen inte om att det sitter så?

Jag tror en körhäst är mera nöjd med sin sele än en travhäst med sin...

faktiskt.

Jag vill inte ha min svanskappa stenhårt spänd som på travet, det finner jag högst olämpligt för en häst.

Man gör ju sitt bästa för att selen inte ska störa hästen, och jag vet att min häst inte blir störd av sin, fast hon har stort steg. Nu menar jag min travare, jag har ju ponny nu.
Ska man sele längre bak måste jag spänna svanskappan och tvinga bak selen. Nejtack. Svanskappan ska du få in en tvärhand under, uppe på korset.

En annan sak, travhästar drar ju med maggjorden, inte konstigt att den sitter längre bak :)http://www.travfoto.se/images/fotogalleri/malabar_circle_as.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Tack för tips L! Å nu ska vi inte snylta mer här på tråden... :angel: :bow:

Du har helt rätt, hela selen blir sned pga dessa gjordar som sitter för långt fram. Tyvärr är det så att selens gjordar är i det kortaste laget (trots att selen är i storlek minishetland :confused: ), vilket gör att jag måste spänna gjordarna lite längre fram. Spänna första hålet 5 cm längre bak = nästan omöjligt. Men jag ska leta reda på två extra läderremmar med spännen att trä i gjordarna, för att förlänga dem. Och då ordnar det sig nog.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 681
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka