Dags att hacka på Fjunet! (bilder)

Sv: Dags att hacka på Fjunet! (bilder)

Här kommer en bild på hur jag fäst bakselen, hoppas att den duger. Av någon dum anledning finns öglan precis där skaklarna böjs, vilket stör mig enormt för det hade varit lättare om öglan suttit längre bak. Jag blir så nojjig över att han drar med skaklarna istället för draglinorna pga öglan :crazy: Öglan sitter på bilden bakom skakelremmarna.

baksele_orig_SE.jpg

Om du är rädd att ahn drar med skacklarna kan du ju korta draglinorna nåt hål. såg inte omöjligt ut! Sen att få bak däckeln kan vara svårt på ponnyer över huvud taget då de bara är konstruerade med en go mage :) Som tur är då är ju att de ofta inte har några överdrivna frambensrörelser...

Tyvärr är det så att selens gjordar är i det kortaste laget (trots att selen är i storlek minishetland )
Ja du skulle ha behövt en strl större? :confused:
Annars skulle gjordarna varit för långa...

/L

Jag tro inet heller på att ha svanskappan hårt spänd, det låser ryggen. Min hänger och dinglar förutom i löpen för då har jag käk på och då vill jag av säkerhetsskäl ha den rätt så hårt för tänk Om hästen skulle råka dra fram selen.
Hur menar du med att du måste spänna savnskappan hårdare för att du flyttar fram selen?
Vill även ha gjorden helt lös, hästen andas bättre då och kan alltså prestera mer.
Travare drar bara med magjorden när de drar en lätt sulky och en sådan väger 22 kg.... Drar man tungt så har man en bredbrösta fäst i vagnen. eller bör ha rättare sagt för jag vet rätt många som fuskar med det.

Fjunet skrev:
Nu mina vänner, nu har jag äntligen fotat Globusrockarden och min nya sele. Har endast kört i selen ett par gånger, den är därför inte helt "anpassad" och vissa saker kan därför vara lite för långa/lite för korta. Draglinorna ger mig mest huvudvärk, tips om hur jag kan ändra draglinjen uppskattas (om den nu behövs ändras). Och nej, man bör inte fästa grimskaftet i en av bettringarna :devil:

Gudddddars vilket sött ekipage! :love: :love: Ja kommer hem till dej å pussar på den! :)
Har inte läst tråden så noga.... så ja vet inte om någon redan skrivit de här men :) Tycker den där vagnmen är jätte fin! :) Ja tänkte också köpa en sån först.....Men man får ju inte tävla med dem`....De kanske du redan visste....

_L_ skrev:
Ja du skulle ha behövt en strl större? :confused:
Annars skulle gjordarna varit för långa...

/L

Hade jag beställt en storlek större hade allt annat på selen varit på tok för stort.

fint det såg ut...går det inte att speicelbeställt den då så gjordarna blev str shettland och övrigt str mini?

tycker dock vagnen ser för klen ut för min smak klena hjul och så ingen ordentlig ram på den men köra shettis med den går säkert jättebra.

Mitt tips till dig ang gjordarna är att gå till en sadel/lädermakare och be dom förlänga dom.

Ja, det kanske man kan göra. Men jag ska testa att använda skakelremmar först.

Fjunet skrev:
Ja, det kanske man kan göra. Men jag ska testa att använda skakelremmar först.

Blir nog billigare så...väldigt kul å se din ponny med vagn och allt på..har bara sett dom "vanliga" bilderna på honom ju.

Du får pussa på hans ulliga öron från mig :love:

RebeckaKihlberg skrev:
Du får pussa på hans ulliga öron från mig :love:

Det blir nog svårt, för han hatar när man rör vid hans öron ;)

Attans...jag som är så svag för ulliga öron :D

Fjunet skrev:
Tjock? Och det ser du under 5 cm päls? :confused:
Men du får tänka på att bonnys hästar inte går ute så de kanske inte har någon päls... :rofl: :rofl: :rofl:

Ska kolla upp det så fort jag testat skakelremmarna.

Annars skulle ju en dressyrgjord funka då du spänner första spännet lite hårdare som en däckelgjord, och på de andra spännet sätter du skakelöggle gjorden nått hål lösare... :)
Men att skarva med skakelremmar går ju oxå :D

/Lisa

Det rör sig om cirka 5-10 cm till jag behöver, så en sådan gjord blir nog lite för stor...

Var din sele samma som den från Equilex? Den ser jättefin ut! Har själv beställt en men inte fått den än, tyckte det var svårt att se på deras hemsida riktigt hur den såg ut. Är det modell hobby/standard? Har den snabbspännen? Såg inte ut så på deras bilder, men det är ju bara ett plus i så fall.

Liknande trådar

S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 681
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka