Dagisproblem - vad gäller?

Killaloe

Trådstartare
Rufus har gått på samma dagis i 2,5 år och verkar för det mesta stortrivas och även jag är nöjd med hans dagar på dagis. Dock har det uppstått ett mindre problem nu (det känns så om inte annat) och jag vet inte riktigt hur jag ska göra eller vad som gäller.

Vad jag har förstått (jag var ju inte med så jag vet inte) så har Rufus och en tik "gruffat" om en pinne i rastgården med följden att Rufus bet tag i tikens öra så det blev hål i örat. Jag har ingen aning om hur allvarligt det har blivit eftersom jag inte träffat den andra hunden i fråga men enligt fröknarna så har det inte varit något särskilt utan sånt som händer. Vad jag vet så går även hundarna fortfarande tillsammans utan några problem, så jag har liksom inte tänkt så mycket mer på det (för jag tror att det har varit en särskild situation som jag inte tror kommer hända igen eftersom han aldrig har visat sådana tendenser när han är med mig och tillsammans med andra hundar oavsett hur bra han känner de andra hundarna). Men idag när jag hämtade fick jag bara ett papper som jag skulle skriva på då ägarna till den andra hunden har anmält det här till sitt försäkringsbolag.

Eftersom jag blev så paff så skrev jag bara på allt utan att tänka så mycket mer på vad som stod och sådär (inte så jätte smart kan man väl tänka såhär i efterhand). Men ju mer jag tänker på allt det här, desto mer snurrar alla tankarna.

För vad gäller egentligen när man lämnar in hunden på dagis? Har jag allt ansvar eller har dom något ansvar för situationer som den här? (jag kan inte hitta mitt kontrakt just nu vilket också suger) Och har den andra hundägaren någon form av ansvar också för ingen vet ju riktigt hur situationen har uppstått och vad exakt det är som hänt mellan hundarna? Och vad kan följderna bli? För mig känns bara hela situationen väldigt olustig och jobbig eftersom jag som sagt inte har sett något annat än en väldigt glad och snäll hund.

Sv: Dagisproblem - vad gäller?

Hundägaransvaret är strikt.

Du får väl anmäla skadan till ditt försäkringsbolag eftersom det ska gå på ansvarsdelen i din hemförsäkring.

Har du inte skrivit på några som helst papper när vovve började på dagis?

Jo, visst har jag skrivit på papper när han började på dagis. Problemet är att jag inte hittar dom just nu, utan tänkte höra här inne vad som gäller på ett ungefär tills jag vet vad som står i just mitt kontrakt. :)

Om det är ett godkänt dagis, har dom ingen form av ansvar eller försäkringar i och med att jag trots allt betalar för att dom ska ha ansvar för min hund på dagtid?

Menar du att de släpper ihop hundarna i rastgård?

Utan att det ens är hundar från samma familj?

Låt de jäkla korkskallarna på dagiset betala. Hur dum får man vara liksom.

Hundägaransvaret är strikt.

Du får väl anmäla skadan till ditt försäkringsbolag eftersom det ska gå på ansvarsdelen i din hemförsäkring.

Har du inte skrivit på några som helst papper när vovve började på dagis?

På hunddagis är det dagisets försäkring som gäller.
Vare sig TS hemförsäkring eller den skadade hundens veterinärvårdsförsäkring skall utnyttjas.

Normalt sett så är det som du säger, dvs. att hundägarens strikta ansvar övertas av den som anses ha hunden i sin vård. Men vad jag förstår så kan det avtalas bort, vilket vanligen sker när man tecknar avtal med hunddagis. De dagis som är anslutna till SSHF brukar vissa standardparagrafer i sina avtal där en av paragraferna är ett förtydligande om vem som bär ansvar för skada:

Om hunden skadas eller förolyckas under sin vistelse på hunddagiset är dagiset skyldig att ersätta uppkomna kostnader för skador, endast om det visas att skadan skett på grund av bristfälligheter i vårdlokaler, bristande tillsyn eller annan oaktsamhet från hunddagisets sida. Ersättning utgår i sådant fall bara med det belopp som inte täcks av hundägarens försäkring.

Det är omöjligt att svara på dina frågor utan att ha sett avtalet som du skrev på när din hund började och dels vad du skrev på nyss när olyckan hände.

Min mor har sin lilla terrier på hunddagis och där täcker dagisets försäkring för händelser så länge som hunden är i deras vård sas.

Menar du att de släpper ihop hundarna i rastgård?

Utan att det ens är hundar från samma familj?

Låt de jäkla korkskallarna på dagiset betala. Hur dum får man vara liksom.

Ja, hundarna går tillsammans i grupper både inne och ute. Hundarna ska vara under uppsikt när de är ute och jag har inte sett någon anledning att inte ha det så (förrän nu då kanske) eftersom Rufus brukar gå ihop med andra hundar.

På hunddagis är det dagisets försäkring som gäller.
Vare sig TS hemförsäkring eller den skadade hundens veterinärvårdsförsäkring skall utnyttjas.

Normalt sett så är det som du säger, dvs. att hundägarens strikta ansvar övertas av den som anses ha hunden i sin vård. Men vad jag förstår så kan det avtalas bort, vilket vanligen sker när man tecknar avtal med hunddagis. De dagis som är anslutna till SSHF brukar vissa standardparagrafer i sina avtal där en av paragraferna är ett förtydligande om vem som bär ansvar för skada:

Det är omöjligt att svara på dina frågor utan att ha sett avtalet som du skrev på när din hund började och dels vad du skrev på nyss när olyckan hände.

Min mor har sin lilla terrier på hunddagis och där täcker dagisets försäkring för händelser så länge som hunden är i deras vård sas.

Jag har dubbelkollat lite i mitt avtal och det enda som står är att jag är ytterst ansvarig för min hund när han är där - vilket jag antar helt enkelt kan tolkas som att jag får skylla mig själv som lämnar in honom där och han ställer till med något.

Jag pratade lite mer med de på dagiset idag angående vad som har hänt och tydligen så tyckte inte det att det var någon större fara med örat på den andra hunden, men ägarna hade bestämt sig för att det tydligen var ett problem ett antal dagar senare och då gått till veterinär med hunden.

Jag tror att det jag skrev på igår var dels en beskrivning då om vad som hade hänt samt någon rapport eller liknande från agria gällande bitskada. Men jag vet inte alls vad den innebär (och tänkte försöka få en kopia på det hela) eller hur det blir framöver.

Ja då får din försäkring täcka upp för händelsen.

Ifrågasätt varför dagiset har det så, det är ju lite vanskligt som ägare att stå skyldig trots att man inte kan påverka eller besluta om något på plats sas.

Det är en sak att hunden fungerar bra och kan släppas med andra hundar när ägaren är med och en helt annan när ägaren är frånvarande och hunden måste styra situationen själv.

Skulle aldrig, aldrig acceptera att ett dagis släppte mina med andra hundar i rastgård och definitivt inte inne där de inte kan komma undan.

delvis kl

På mitt dagis har jag fått frågan rent generellt hur jag ställer mig. Jag har sagt OK under kontrollerade former och jag upplever nog att dagis har försökt sköta det snyggt, ändå ledde det till att mina hundar hamnade i slagsmål med varandra i närvaro av en tredje hund. Unghunden gick igång på något som hände i ett angränsande hägn och for runt på ett buffligt sätt som retade upp gammeln. Det small till och gammeln fick en känga på nosen och höll på att förlora en hörntand. Jag bad att man i fortsättningen inte skulle ge unghunden tillfälle att hetsa upp sig över sånt som hände i andra rastgårdar genom att ge annan plats på anläggningen och det har inte hänt något mer sen. Båda trivs på sitt dagis.

Jag tycker det är bra att dela på mina hundar ibland och ge dem tillfälle att utveckla sin kommunikation genom att umgås med olika typer av hundar. Jag tror det är oundvikligt att det ibland händer något missöde. Det händer på skolgården också, och lösningen på det kan inte vara att barn inte får leka med barn utanför familjen utom om deras föräldrar är närvarande. Men naturligtvis ska det vara under säkra och bra former. Vissa dagis har som regel att det är personalen som avgör vilka hundar som går ihop och det får man acceptera om man har hunden där.

Sen kan man diskutera om man som hundägare borde behöva acceptera ansvar för skador på andras hundar när man inte har haft tillfälle att förhindra skadan. Enligt lagen är det ju tveklöst så att man har ansvaret. Men det känns bittert, kan jag tänka mig, att betala när man inte hade möjlighet att undvika situationen.

(för tydlighetens skull är det bäst att säga att det är min gamla hund jag talar om och inte Gammeln när på Buke :p )

Mina får också umgås men artfränder, men det är vänners hundar som jag vet är schysst funtade i huvudet och då släpps de bara ihop i sällskap av mig eller vännen. En eller två av hundarna skulle jag kunna sätta med mina ensamma, men då handlar det om hane/tik och individer som är väldigt trygga i sig själva.

Mina får också umgås men artfränder, men det är vänners hundar som jag vet är schysst funtade i huvudet och då släpps de bara ihop i sällskap av mig eller vännen. En eller två av hundarna skulle jag kunna sätta med mina ensamma, men då handlar det om hane/tik och individer som är väldigt trygga i sig själva.

Jag kan inte säga vad som hände i TS fall men på mitt dagis släpps mina hundar endast ihop med hundar som är schysst funtade i huvudet och under överinseende av personal som jag har förtroende för. Det händer grejer ändå, tror det är svårt att undvika.

KL:
Det är surt för TS det som hände, jag har haft flera olika dagis genom åren och det är verkligen ovanligt att det händer något. Men är olyckan framme så är man ansvarig, trist men sant.

Men frågan är vad man har för alternativ att lösa dagpassningen på andra sätt i så fall, det finns ju skäl till varför man har valt att anlita ett hunddagis. Alla har ju inte möjlighet att ha med hunden på jobbet.

Man letar upp ett annat dagis som har bättre rutiner och personal som verkligen kan hund. Om det inte finns att tillgå vette fan om jag inte skulle ha hunden hemma istället, i bilen eller vad sjutton som helst.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 489
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 266
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 434
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Skottlossning på skola
  • Mens