Dagisbarn med en hackkyckling...

sona

Trådstartare
Kan börja med att min son trivs väldigt bra på dagiset, personalen är väldigt bra för övrigt och alla andra barnen verkar även trivas här. Men...

.. ett av dom små barnen har blivit en hackkyckling... Min son blir 2 år i januari, tror dom äldsta barnen just fyllt 2 år så det är inte jättestor åldersskillnad. Nu i somras så började ett gäng med 1-åringar. En av dom har blivit de andra barnens hackkyckling. Började se det när min son gick på honom, så fort barnet är i närheten så springer han fram och knuffar på honom, tar leksaker för honom och dylikt. Dagispersonalen säger inte ett knyst, men jag tar själv tag i min son och säger ifrån, även om han är liten är det inte ok att vara elak mot nån annan. Och tänker då att personalen inte säger nått för att jag är där. Men har sen sett att dom andra barnen gör likadant mot den här pojken. Om han gör något eller har nånting så kommer genast ett annat barn och tar saken ifrån honom, eller knuffar på honom. Och ibland säger personalen "men fy x så får du inte göra" Dom tar inte bort barnen ifrån honom och ger heller inte tillbaka leksakerna vad jag har sett. Märkliga är att pojken aldrig gråter, men han ser väldigt ledsen ut och han försöker hela tiden komma upp i famnen på mig, vilket givetvis gör min son sur..Jag försökte påtala det lite för dagispersonalen att dom andra barnen inte verkar riktigt snälla mot honom, men fick till svar att det är så med barn ibland.. Och visst, jag är ju definitivt inte där hela dagarna utan bara är där och hämtar och lämnar. Men känns ju inte som att dom bara skulle vara elaka mot honom bara när jag är där och sen snälla resten av dagen. Vad ska jag göra? Påtala det igen? Någon som varit med om nått liknande? Eller är det kanske normalt? Det känns ju inte riktigt så...
Och hur ska jag göra när min son är dum mot honom? Hittills har jag plockat bort honom från pojken och lämnat tillbaka leksaken till pojken, rätt eller fel?
 
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

Jag har inget bra svar men blir lite sorgsen när jag läser detta. Känns som att det inte går riktigt rätt till.
 
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

Du ska påtala det både för dagispersonal och föräldrar!!!!!
Hade blivit helt galen om det var mitt barn och varit dig oändligt tacksam. Även om det är oskyldigt nu vad är det när barnet blir äldre och har varit kuvad hela tiden och mobbningen eskalerar?

Sen tror jag du gör rätt med din son, visst om han frågade men man ska inte bara ta saker.
 
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

Jag skulle få tag på det andra barnets föräldrar och förmedla mina intryck, säga "jag kan ha helt fel men..." så att dom uppmärksammas på det.

Och ja du gör rätt med din son.
 
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

Jag går också med mkt dagisfunderingar just nu och hade blivit skogstokig om personalen inte gjort nåt i ditt läge, oavsett vems barn det är för så GÖR man inte.

Mitt barn har flertalet gånger sagt att det är ett annat barn som inte är snällt, han puttas osv. Hon har också kommit hem med bitmärken tre gånger och personalen säger då inte vilket barn som har bitit, men det är alltid samma berättar sedan mitt barn.

På vår avdelning fick inte de större 3-åringarna flytta till storbarnsavdelning i år pga platsbrist, utan de fick gå kvar och dras nu istället med ett 10-tal nya 1-1,5-åringar och det är säkert nyttigt det också men de stora får ju inte leka ifred vilket har gjort att mitt stora snälla barn som alltid varit givmild och delat med sig lärt sig av de andra som dessutom har storasyskon och skriker och härjar när de små tar leksakerna. Det accepterar inte jag men samtidigt kan jag förstå barnen och det är upp till personalen att dela på dem i dessa lägen.

Jag pratade med personalen om att jag helst ser att vi har samma förhållnigssätt. Hemma hos oss är det nolltolerans, man puttas inte, man tar inte andras saker och man ber om förlåt om nån blir ledsen. Har bett om ett möte och ska ha det nästa vecka.

Pratade dock med en vän som jobbar på förskola och jag förstår ju att de inte har det lätt. Där går samtidigt barnen som hemma får lära sig "jamen du måste ju slå tillbaks eller puttas tillbaks fattar du väl".

Jag kan förstå att barnen måste lära sig reda ut vissa saker själva, och jag kan förstå att de inte alltid kan se allt och alla och gå i mellan men för min del är det viktigt att vi säger och tänker likadant i de här frågorna.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

Fy fan! :( Vad arg och ledsen jag blir bara av att läsa om det! Jag tycker att du ska ta upp det med personal och även chefen kanske? Det där är ju inte ok!
 
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

Usch så hemskt, att personalen inte griper in är obegripligt. Hur gör de när andra barn bråkar, griper de in då?
 
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

Berätta för föräldrarna samt rektorn! Detta måste stävjas på en gång!! Jag själv mobbades från dagis tills gymnasiet och har enorma men av det än idag som vuxen. Snälla, låt inte ännu ett barn förstöras :cry:
 
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

Tycker du gör rätt med ditt barn. Så hade jag med gjort.

Du måste berätta för föräldrarna hur det ser ut när du hämtar ditt barn!
Stackars liten mobbas ju :(
Sånt kan inte mitt mammahjärta med och jag har själv varit utsatt för mobbing hela min skoltid.
Du måste agera i den här situationen för barnets skull!
 
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

Men åh, kan inte säga annat än att jag hade varit oändligt tacksam (som den mobbade pojkens förälder) om du hade sagt till mig.... Det finns ju ett stort förtroende att som förälder lämna sitt barn i förskolepersonalens vård och är det så att de av någon anledning inte ser till mitt barns bästa vill jag ju självklart veta det.
Att även stöta på personalen " jag har märkt att de andra barnen (inklusive min pojke) inte är snälla mot det här barnet och jag skulle vilja veta hur ni hanterar detta" tror jag är verksamt. Vid tveksamma svar hade jag faktiskt slagit en signal till områdesansvarig alt. rektor och berättat att jag är orolig.
Det är ju faktiskt så att om inte förskolepersonalen förmår att möta det aktuella barnets behov kanske de inte heller möter ditt barns behov.
 
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

KL
Det här låter jättemärkligt, tycker jag. Jag har jobbat på förskola i över 20 år, varav flera på småbarnsavdelning, och varken jag eller de kollegor jag jobbat med skulle acceptera att barnen behandlade varandra på detta sätt utan att ta tag i det.
Nu har ju inte en 2-3 åring något konskvenstänkande utan det gör ofta vad som faller dem in, även om de på ett plan kan förstå gråt, men de förstår inte att det som gör ont på mig även gör ont på ett annat barn. Slår eller knuffar det ett annat barn så förstår det inte att det är på grund av knuffen/slaget det andra barnet gråter. Därför gäller det att man som vuxen går in och förklarar och ställer till rätta. Hur ska barnen annars lära sig vad som är rätt eller fel? Om man som pedagog i barngrupp inte tar tag i en sån här sak så har man snart en ohållbar situation där det knuffas och bråkas hela tiden.
Vi hade på min avdelning en period stora problem med att barnen bet varandra. Det började med att vi fick ett nytt barn som tog till tänderna när hen ville ha något. Detta spred sig snabbt bland barnen. Det blev jättejobbigt för alla. Vi var tvungna att vara som kobror, men det var omöjligt att hinna med alla gånger. Detta gjorde att föräldrarna var arga för att deras barn blev bitna, vilket vi till fullo förstod. Som tur var så fick vi bukt med det till slut.

Med allt det här svamlet vill jag säga att jag tycker att TS absolut ska prata med först övriga föräldrar och förskolepersonalen och får hen ingen respons där gå till rektorn. Det här är inte ett problem som berör bara det utsatta barnet utan även de andra. Det är viktigt att lära sig hur man förhåller sig till varandra. Det här är något man måste jobba mycket med, på alla stadier under barnens hela förskole- och skoltid.
 
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

kl
Tack för alla svar!

Har tyvärr hittills aldrig träffat på föräldrarna..
Igår när jag hämtade sonen hände det igen, han sprang fram och knuffade pojken så han föll.. Och han blev ledsen och började gråta. När jag skrek till på min son så blev han givetvis också ledsen och slängde sig på golvet och grät (i typ 10 sek...) varpå en ur personalen kommer och säger "men nu gråter ju X med" Ja men självklart.. Och när jag då påtalar att jag tycker att han väldigt ofta är elak mot den här pojken så fick jag till svar att det inte var så... Kändes som om hen tyckte att jag var elak mot min son, och jag kände mig givetvis som värsta barnplågaren när jag gick därifrån sen.
Självklart vill jag inte göra min son ledsen, men samtidigt får han ju inte vara dum mot någon annan utan att nån säger ifrån!
 
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

Alltså, det är klart att du måste markera mot din son om han är elak mot ett annat barn. Det är ju vårt ansvar som vuxna att lära barnen vad som är rätt och fel och hur man ska bete sig. Finns det någon ur personalstyrkan som du har mer förtroende för än den person som var där vid hämtning igår? I annat fall kanske det är läge att snoka upp föräldrarna till barnet om det går att få tag i nummer eller så, eller helt sonika kontakta rektorn för förskolan?
 
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

Har ni ingen kontaktlista för alla föräldrar? Isf borde det ju inte vara speciellt svårt att få tag i mail/telefonnummer. Och personalens slapphänta beteende ska givetvis rapporteras!
 
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

Kontakta föräldrarna så kan ni säkert hjälpas åt att reda ut det ordentligt. Även om det nu inte är någon fara så är det ju viktigt att personalen inte bara viftar bort det.

Barnen brukar väll ha egna hyllor där de har sina kläder? Du kanske kan lämna en lapp där och be dem ringa dig.
 
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

Jag skulle bli jättearg på pedagogerna om de höll på att lära mitt barn att slåss och bli oempatiskt. Rent bortsett från det stackars utsatta barnet.

Uhm det kan vara lite svårt för små barn att förstå -Inte slåss!, våra jätteduktiga pedagoger lärde småbarnen istället att -Trösta och klappa. Dvs man gör inte så, man gör såhär. Väldigt effektivt i jämförelse med bara skäll. Ordet inte är inte (uhm) så effektivt på små barn och de behöver visas hur man beter sig.

(Vi hade inte riktigt tänkt på det med vår 1,5 åring utan vid de få tillfällen då han nöp el dyl försökte vi med inte slå!!! och mamma ledsen och gud vet vad. När dagis lärde oss -Inte slå, Klappa istället :) så var det som magi. Omedelbar verkan, han förstod direkt.)

De hade 1-3 åringar som var väldigt empatiska och som oroade sig om något barn blev ledset och ville trösta. De har också stop! med handen om ngt barn får nog.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

Stopp kör vi också med före "nej" och skäll. Och sen helt enkelt sätta sig hos barnet och förklara varför man inte gör som man gör.
 
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

Inte slå, klappa! Låter ju som en bra idé. Stopp! använder dom redan, och det fungerar väldigt bra :)

Är ju det som gör hela situationen lite märkligt, för dagiset och personalen är verkligen bra för övrigt, det är bara det här som inte känns bra. Vilket gör att jag osäker på om det är så allvarligt som jag uppfattar det. Men sen när jag tänker på det, så varje gång jag sett den här killen så har något barn varit dum mot honom... Jag ska prata med min favorit på dagiset, har lite lättare för henne, och se vad hon säger.. Förhoppningsvis tar hon mig på allvar och iaf säger att dom ska ta en koll på det, kanske ser jag nått dom har missat? Men märktes idag att dom nog tyckt att jag lagt mig i när jag påpekade att pojken inte verkade bli så bra behandlad av dom andra barnen.
Nu är ju bara min son där 15 timmar i veckan så jag är ju inte där så ofta som dom om man säger så...
 
Sv: Dagisbarn med en hackkyckling...

Jag tycker ändå du ska stå på dig, eftersom det låter väldigt konstigt. Du är där lite och ändå så ser du det alltid... Det låter som det händer ofta då enligt mig.

Appolos idé med lapp tycker jag var bra! Skriv ungefär "Hej, jag är xx mamma, jag skulle behöva komma i kontakt med er ring detta nummret"
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 496
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 185
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 160
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 372
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp