Dagis. Förlåt förskola..

Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Ja, ditt exempel var väl kanske inte det roligaste direkt.

Fast jag var i en liknande situation för ett tag sen, men med längre tidsrymd bara.

Sebastian slog upp ett stort jack vid näsryggen in mot ögat/ögonbrynet. Det blev akuten, och skulle helst sys. Men eftersom han verkligen ogillade behandlingen så tejpade läkaren istället. Detta hände en kväll, och han gick på dagis som vanligt dagen efter. Jag är också sjukskriven och hade kunnat ha honom hemma, men till vilken nytta? Han mådde precis som vanligt, redan en halvtimme efter olyckan hänt. Han spenderar mycket hellre dagarna på dagis än med mig kan jag lova..

Skillnaden är väl den att denna flicka gråter varje gång mamma lämnar henne, och gör inget annat än att prata om att mamma ska hämta henne klockan ett, efter middagen och sagan, hjärtat mitt blöder..
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Jag har ett annat skräckexempel:

Fredag eftermiddag. Lillasyster har feber, pappa kommer och hämtar henne, men hämtar INTE storasyster på syskonavdelningen, hon får vara kvar sist som vanligt till mamma hämtar klockan 17.30.

Vad säger man?

Oj, har massor av sådana exempel, och alltid med samma föräldrar inblandade, förstår verkigen inte vad vissa ska med barn till.

Denna då:
Flicka skickas hem en tisdag för feber, nästa dag kommer föräldrarna och lämnar både henne och storebror, "men vi har inte tagit tämpen idag, för hon verkade frisk", två timmar senare får föräldrarna komma och hämta henne igen för 40 graders feber.



Kan påtala att detta gäller samma flicka som i mitt förra exempel..
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Men kan man som förskolan inte "anmäla" sådana händelser? Då menar jag de händelser som inte är tillåtna, som att lämna trots att man är ledig, t ex.

/Timsetim
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Ringer FK så ger jag ut de uppgifter vi har i loggboken. Man kan vara hemma/ledig utan att begära ersättning, man kan t.ex. jobba en lördag och vara hemma en vardag osv. Det är ju inte så att föräldrarna uppger på morgonen vart de ska hålla hus under dagen. Vi har också en policy på vårt jobb att vi inte sitter och "snackar föräldrar" på kafferasten. Vem vill vara den som det pratas om? Men just den här gånger så kom det fram på eftermiddagen när jag pratade med en kollega eftersom att jag stängde och hade hand som sammanslagningen/överlämnandet av alla barn som var kvar på eftermiddagen. Jag ska erkänna att jag fick gå ut i korridoren och lugna mig lite. Det finns så klart annat runt dessa barn som trappade upp mina känslor. Världens goaste barn!
 
Senast ändrad:
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

KL
Hos oss är det storebror som går mån-fre 08-15 oavsett om vi är hemma eller ej. Lillebror är på dagis de dagar jag vakar på vakar av el ska sova mellan passen.

Ska förtydliga att storebror har dispans pga sina talsvårigheter.

Första terminen gick storebror mellan 08-11 när vi sen utökade tiden så märktes det tydligt att han tyckte att tiderna var jobbiga. Om han fick bestämma skulle han vara kvar till 17, han älskar sin "skola". Det märktes att det var jobbig då han började kissa på sig på nätterna. Lillebror har itne haft lika snäll inskolning. Han går 8-16 de dagar jag jobbar. Hämtar dem så fort jag vaknar, bor bara 2 min ifrån.

När jag vakar på så sover jag några timmar efter lunch, ungarna ska senast vara på dagis kl 9 då de har samling.
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

*kl*

Jag har några frågor ifall någon kanske kan svaret på.
Mitt barn fyller 6 år detta året så hon ska börja på dagis i höst..
Men jag tänkte på min pojkvän ska ju flytta in till oss i höst också. Han ska börja plugga.
Så mina frågor är:
1. Om min sambo är hemma för att plugga en hel dag får min dotter vara på lekis då eller måste hon vara hemma? Det är ju inte hans barn.
2. Om jag ibland jobbar hemma en dag måste hon vara hemma då eller får hon vara på lekis?

mvh
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

*kl*

Jag har några frågor ifall någon kanske kan svaret på.
Mitt barn fyller 6 år detta året så hon ska börja på dagis i höst..
Men jag tänkte på min pojkvän ska ju flytta in till oss i höst också. Han ska börja plugga.
Så mina frågor är:
1. Om min sambo är hemma för att plugga en hel dag får min dotter vara på lekis då eller måste hon vara hemma? Det är ju inte hans barn.
2. Om jag ibland jobbar hemma en dag måste hon vara hemma då eller får hon vara på lekis?

mvh

Jag pluggar heltid i Malmö men är bara där två dagar i veckan, resten av tiden är jag hemma men får ha barnen på dagis heltid om jag vill ändå.

Även om man pluggar helt på distans får man ha barnen på dagis. Likaså när du jobbar hemifrån får hon vara på dagis.
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Om din dotter fyller 6 år i år så börjar hon inte i förskolan (det många fortfarande kallar dagis) till hösten UTAN förskoleklass som sitter ihop med skolan numera. Den är inte obligatorisk men gratis ifall man vill att barnet ska gå den. Den är dessutom som skolan dvs man behöver inte ta hem barnen om man själv är sjuk, ledig, barnledig osv utan du får ha barnet där ändå.

Behöver man mer omsorg än vad förskoleklassen har att erbjuda (den ligger på ca 3-4 timmar dag inklusive skollunch) ex på vår skola går alla sex-åringar i förskoleklass mellan 8.30-12.30 ansöker man om fritidsplats. Så om du behöver lämna tidigare än förskoleklassen börjar eller ha henne senare än den slutar så måste du ansöka om fritids annars räcker det med att skriva in henne/honom i förskoleklassen.


Dvs du kan visst behålla henne på förskolan också men det är en extremt ovanlig lösning och mest för barn som behöver extra tid och INGET som jag skulle rekomendera alls.
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

*kl*


1. Om min sambo är hemma för att plugga en hel dag får min dotter vara på lekis då eller måste hon vara hemma? Det är ju inte hans barn.

Nej studier på heltid räknas som jobb sen är han heller inte ansvarig för ditt barn.
2. Om jag ibland jobbar hemma en dag måste hon vara hemma då eller får hon vara på lekis?

Arbetar du så måste du inte ha henne hemma är du ledig så ja.
mvh

Javan igen som svarar på frågorna också :)
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Man kan vara hemma/ledig utan att begära ersättning, man kan t.ex. jobba en lördag och vara hemma en vardag osv.

Så du menar att bara för att jag jobbar en lördag så får jag lämna barnen en tisdag när jag är ledig???

Det jag fått reda på är att om man inte jobbar eller pluggar så får man inte ha barnen på dagis/hos dagmamma den dagen.

Jag ringde och frågade om vi kunde lämna när vi ska gå på begravning, men enligt kommunen är inte det tillåtet. Vi ska på begravning en dag då barnen normalt är hos dagmamman.

/Timsetim
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Trots att jag bor i en väldigt sniken borgar kommun så har jag fått lämna ett barn när den andra ska på logopedbesök eller båda när jag haft veterinären ute till stuteriet, godkänt av dagispersonalen när jag frågat dem.
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Trots att jag bor i en väldigt sniken borgar kommun så har jag fått lämna ett barn när den andra ska på logopedbesök eller båda när jag haft veterinären ute till stuteriet, godkänt av dagispersonalen när jag frågat dem.

Det är kanske den vägen man ska gå, fråga dagmamman och inte kommunen! :)

/Timsetim
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Jag menar att jag inte förhör alla föräldrar om de ska till jobbet varje dag. Jag vet att vissa jobbar i butik och det innebär säkerligen att de jobbar lördagar och är ledig mitt i veckan. Men hur ska jag veta det? Korsförhör varje morgon? Jag vet inte vem som förlorar mest på att man inte vill umgås med sina egna barn... Så länge inte FK ringer så har ju jag ingen kontroll över vad föräldrarna gjort över dagen.
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Jag menar att jag inte förhör alla föräldrar om de ska till jobbet varje dag. Jag vet att vissa jobbar i butik och det innebär säkerligen att de jobbar lördagar och är ledig mitt i veckan. Men hur ska jag veta det? Korsförhör varje morgon? Jag vet inte vem som förlorar mest på att man inte vill umgås med sina egna barn... Så länge inte FK ringer så har ju jag ingen kontroll över vad föräldrarna gjort över dagen.

Det förstår jag att du inte gör. Min fråga var bara en fråga, det var inte mening att låta som om jag ifrågasatte dig.

När jag lämnar in schema till vår kommun så måste jag skriva mellan vilka timmar jag ska jobba den dagen och hur länge jag vill att barnen ska vara hos dagmamman. Det kanske inte fungerar så överallt eller så är det ovanligt att man är så "duktig" som jag och bara skriver upp när man verkligen jobbar och inte skriver att man jobbar när man inte gör det?

I mina ögon är det både föräldrar och barn som förlorar på det, men i de fallen du tar upp så är det kanske snarare en vinst för barnen! Tyvärr! :(

/Timsetim
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Många lämnar in schema 7-17.30 alla dagar i veckan och sen kan de göra vad de vill. Vi har ingen kontroll över dessa scheman. De godkäns ju på högre instans, vi får bara en kopia på dem som vi sätter in i pärmen. Är de väl godkända så kan de göra vad de vill. Så det är som bingolotto varje dag. Vi vet ju inte när barnen kommer och går eftersom att det står 7-17.30. Man lär sig på ett ungefär, men spannet kan ju vara allt från att de kommer 7 fram till 10.30 och går hem allt från 13-17.30 utan att meddela oss i förväg på något vis. Men det blir massor av tjorv och bråk om vi inte när som helst befinner oss på förskolan/gården. Men lika sura miner om vi inte har verksamhet i t.ex. skogen. Det går liksom inte ihop... 9-15 är minsan barnen VÅRA och då skulle jag uppskatta att föräldrana var mer nogranna och inte bara tänkte på sig själva (alt. använder vår mobil för att jaga oss istället för att vi ska vara fjättrade till en plats.) Lite kul måste vi ju få hitta på!!!!!!
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Många lämnar in schema 7-17.30 alla dagar i veckan och sen kan de göra vad de vill. Vi har ingen kontroll över dessa scheman. De godkäns ju på högre instans, vi får bara en kopia på dem som vi sätter in i pärmen. Är de väl godkända så kan de göra vad de vill. Så det är som bingolotto varje dag. Vi vet ju inte när barnen kommer och går eftersom att det står 7-17.30. Man lär sig på ett ungefär, men spannet kan ju vara allt från att de kommer 7 fram till 10.30 och går hem allt från 13-17.30 utan att meddela oss i förväg på något vis. Men det blir massor av tjorv och bråk om vi inte när som helst befinner oss på förskolan/gården. Men lika sura miner om vi inte har verksamhet i t.ex. skogen. Det går liksom inte ihop... 9-15 är minsan barnen VÅRA och då skulle jag uppskatta att föräldrana var mer nogranna och inte bara tänkte på sig själva (alt. använder vår mobil för att jaga oss istället för att vi ska vara fjättrade till en plats.) Lite kul måste vi ju få hitta på!!!!!!

Vilka gräsliga föräldrar som gör så!! :eek:

Mina barn har ett varierande schema, olika tider varje dag. Frågade dagis om de tyckte det ok och de tyckte att det var det för det blev mer varierat för barnen. Det är ju tvunget att det ska bli så eftersom jag inte vill ha dem där för länge, annars hade det ju kunnat gå att ha den där mellan 7:30 och 17:30 varje dag.....

Kommer vi tidigare och hämtar så förväntar jag mig inte något alls av personalen, är de ute på vift så får jag vänta tills de är tillbaka för det är ju JAG som är tidig utan att meddela!

I torsdags insåg jag och mamma ( som kör) att vi kommer 5 minuter sent varje hämtning :o Vi rättar oss efter kl i bilen och den går tydligen 5 minuter sent! ÄR fixat nu. Men vi bad om ursäkt och lovade bättring. Förklarade också att det ibland är svårt att hinna i tid för hämtning då mamma jobbar till 17, därefter hämtar hon mig 1 mil bort och så kör vi 1 mil till dagis för hämtning kl 17:30. Skulle något krångla på jobbet så att hon blir 5 minuter sen så är det kört med att hinna i tid. Men vi försöker i alla fall :D
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

:eek::eek::eek:

Jisses och jag som känner mig som en skurk när jag lämnar barnen 11 den dagen jag börjar jobba 14. Annars hade jag fått lämna mitt i vilan, så dagmamman tyckte det var bättre om jag lämnade så att barnen åt lunch hos henne.

Men att göra så som du skriver kanske fungerar på dagis, där det är mer personal? Tror inte det hade funkat så hos dagmamman.

Det kan inte vara lätt att organisera aktiviteter och annat!

/Timsetim
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Fast vi jobbar ju avdelningsvis, så att det finns 3 personal på en annan avdelning hjälper ju liksom inte (tycker jag). Sista året har vi dessutom bara varit en enhet som jobbat för oss själva så då har vi inte haft uppbackning alls, så det har varit väldigt sårbart. Vi har till och med föräldrar som tycker att vi ska ringa hem till dem om de inte dykt upp och vi ska göra någonting. Dvs. har inte Pelle kommit till 10 och vi ska ut i skogen så ska vi ringa hem till Pelle och fråga om han inte kommer. De menar dessutom allvar med det... Det finns liksom ingen hejd... Nu är det ett par som fått tag på mitt privata nummer så jag kan få samtal lite hur som helst även om jag inte är på jobbet :) Ledig eller börjar sent eller så!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 265
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 437
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn Hur funkar det? Olika från kommun till kommun? Jag och exet har delad vårdnad, byter på måndagar och kör alltså varannan vecka. Nu...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 055
Senast: Sar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp