Dagis. Förlåt förskola..

F

FridaJ

Så var det dags för sonen att börja på förskola! Inskolningen är redan avklarad och den gick superbra!
Det var pappan som tog ansvaret över den. :bow:

Jag har precis börjat jobba efter mammaledigheten och sambon/pappan börjar nytt jobb i mitten av februari. Fram tills dess behöver sonen bara gå ca 25h/vecka, tack vare att sambon jobbar mycket obekväm arbetstid. Men när han byter jobb så kommer sonen få vara på dagis 40h/vecka alltså 8h/dag.. mellan 08,30-16,30. Vi kommer då båda att jobba mån-fre och det innebär ju faktiskt att vi tre kommer få VARJE kväll tillsammans OCH VARJE helg! Jag ser det som en morot och en motivering till att ha så långa dagar på dagis.

Tycker ni det är för lång tid? Jag har varit skeptisk till "förvaring" på förskola hela tiden men är faktiskt glatt överraskad till våran förskola!

Kanske ska tillägga att barnet jag pratar är 1 år och 7 månader och verkar trivas alldeles utmärkt!
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Jag har varit skeptisk till "förvaring" på förskola hela tiden men är faktiskt glatt överraskad till våran förskola!

Har man den inställningen borde man bli överraskad.. Förvaring? Nä, pedagogisk verksamhet med egen läroplan, precis som skolan.
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Varken jag eller sambon har gått på dagis när vi var små och jag har bävat inför den dagen när det var dags för mig att börja jobba.

Jag har verkligen sett det som just förvaring då man idag oftast inte har något annat val än att "förvara" barnen på dagis medan man jobbar och tjänar pengar för att överleva och kunna leva. Så är det i alla fall i vår familj.

Vad skönt det är att läsa ett inlägg som ditt! :)
För varje gång jag hör något poitivt om förskolan känns det en aning mindre jobbigt att lämna sonen där :bow:

Hur många timmar/dag tycker du är lagom för ett barn som är drygt 1,5 år?
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Har ni något val? Jag hade försökt ha honom kortare dagar, men det är ju inte säkert att det går.

Våra barn går hos dagmamma ca 22 timmar i veckan fördelat på 3 dagar. Min sambo var pappaledig varje fredag i höstas och det kändes lagom för barnen att gå 3 dagar i veckan, så nu inför vårterminen så ändrade jag mitt schema lite plus att sambon är pappaledig var 3 vecka. Till hösten kommer vi inte ha några dagar kvar så då kommer barnen även att få vara hos dagmamman var tredje fredag.

Våra barn började hos dagmamma när de var 1 år och 5 månader och är idag, ehh 1 år och 9 månader! :D

Men vi har ju det så här för att vi kan! :)

/Timsetim
 
Senast ändrad:
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Egentligen inte..
Jag vill bara försöka lätta mitt samvete lite.. :o Tycker också det är lite väl långa dagar för honom. Eller igentligen inte för långa snarare för många.

Mina arbetstider: 10-15,30. Strax över 60%. Restid ca 1h.
Sambons: 08,30-17. 100%. Restid ca 30 min.

Jag började mitt nya jobb i början på januari och sambon byter jobb nu i mitten på feb.. men efter ett tag när han är insatt i sitt jobb ska han kunna flexa så han kan hämta. och jag kommer i framtiden att få 1-2 pass/vecka när jag slutar 18 vilket innebär att jag kan lämna senare. Men till dess lär det tyvärr bli så att han måste vara där 8h/dag.. :cool:
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Faktum är att denna bävan oftast går över när föräldrarna ser vad vi hittar på och hur mycket barnen utvecklas. För det gör de. På alla plan, men kanske framförallt socialt. Att lära sig interagera med andra barn tidigt är ovärderligt.

Idag har vi till exempel både bakat kladdkaka, gått på sångsamling, varit och hälsat på min katt, varit ute samt målat med vattenfärger. Och däremellan busat så mycket vi orkat, samt ätit, läst, sovit, gosat och fått nya blöjor såklart.

Angående lagom tid så är det som allt annat högst individuellt. Men jag kan helt ärligt säga att jag personligen hade försökt hålla mig runt 30 timmar/vecka för ett så litet barn, trots att jag är övertygad om vilken positiv effekt verksamheten i de flesta fall har på barnen.
Det är en annan sak för barnen att vara på förskola än hemma, det är mycket mer intryck, ljud, barn, personal, föräldrar som kommer och går och så vidare.
Det finns en gräns där barnen blir för trötta och inte 'tar in mer', där det skulle vara mycket bättre att få komma hem till mamma och pappa och lugn och ro.

Men som sagt, högst individuellt.
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Tycker ni har löst det mycket bra och tycker inte det är så farliga tider.
Visst vill man väl ha sina barn så lite som möjligt på dagis, förlåt förskolan :angel:;), men era tider är väl ändå okej?

Jobbar på förskola och vet flera fall där barnen är där betydligt fler timmar..... exempel: en flicka 7,30-17,00, dock är mamman ifråga helt ensamstående.


Kul att inskolningen gått så bra, lycka till i fortsättningen!!
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Klart att det är en lång dag att gå till 16.30 för en sådan liten, det ska man ju inte sticka under stol med. Men om det är FÖR länge är ju en annan sak. Det beror helt på barnet och hur verksamheten är upplagd.

För så små barn så går det så oerhört mycket tid bara i rutiner. Säg att man är ute på f.m. och sen går in 10.30. Blöjbyten, vänta på mat, äta, sova, vakna, byta blöjor och mellanmål. Vips så är klockan 14.30 och äääntligen tid för ett ordentligt lekpass ;)

Dagarna försvinner fort när de kommit in i rutinerna!
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Vi har våran snart 3 årige son på Montessori förskola. I vår kommun har vi 15 tim. regeln om man är arbetslös.... skit tråkigt tycker jag då min son älskar sitt dagis!! Ska byta dagis till honom i början på mars till ett som ligger 5 min från vår bostad. Den vi har nu ligger på andra sidan stan från oss & det tar 30 min dit, 30 min hem osv.. Eftersom jag är duktig & går till fots! När jag hade jobb / studerade hade vi honom på dagis 6:45-16:15, då sambon passerade dagis påväg till jobbet. Jag började ofta jobba antingen kl 07 eller 14:30..
Nu är tiderna 9-14 tis-tors. På det nya blir det 8-13 tis-tors.

Önskar dagis var till för alla & att man fick betala för antal dagar/timmar man har sitt/sina barn där.
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Önskar dagis var till för alla & att man fick betala för antal dagar/timmar man har sitt/sina barn där.

Man resonerar som så att man ska ta mer hänsyn till de barn som måste vara där pga att föräldrarna jobbar. Det är för att stärka upp deras verksamhet och kunna ge dem mer. Det är ju så att organisationen slimmas mer och mer och det finns inte resurser för alla till slut.

Men visst, jag skulle ju vara för en verksamhet där föräldrarna får trycka in hur mycket pengar som helst och därigenom öka personaltätheten och då skulle vi kunna ha öppet hur som helst och ha tid att ge hur mycket service som det helt enkelt betalas för. Jag är inte alls främmande för den tanken... Men det skulle inte vara helt billigt...
 
Senast ändrad:
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Jag var också supernervös, och hade till råga på allt dåligt samvete för att jag inte behöll honom hemma längre :crazy: Men han behövde verkligen komma iväg en stund varje dag, han blev helt outhärdligt odräglig när vi bara gick hemma.. En supersocial kille har jag.

Jag mjukstartade med 3 h/dag, 5 dagar/vecka. Efter 2 mån kände JAG mig redo att låta honom gå längre dagar, för han själv hade velat det längre än så. Jag fick bokstavligen talat slita honom ifrån dagiset varje dag, och han var väldigt ledsen över att behöva åka hem.

Nu går han 6 h/dag, 5 dagar/vecka. Han trivs verkligen superbra med dom nya tiderna, och har blivit ännu mer nöjd och glad. Han hinner leka och ha kul, vila en stund, göra roliga saker utomhus, rita, måla och bara vara social med dom andra barnen.
Nu har mitt dåliga samvete släppt till slut, eftersom jag ser hur bra det går för honom. Efter en del experimenterade med tider och antal timmar, så har vi hittat precis rätt!
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Man resonerar som så att man ska ta mer hänsyn till de barn som måste vara där pga att föräldrarna jobbar. Det är för att stärka upp deras verksamhet och kunna ge dem mer. Det är ju så att organisationen slimmas mer och mer och det finns inte resurser för alla till slut.

Men visst, jag skulle ju vara för en verksamhet där föräldrarna får trycka in hur mycket pengar som helst och därigenom öka personaltätheten och då skulle vi kunna ha öppet hur som helst och ha tid att ge hur mycket service som det helt enkelt betalas för. Jag är inte alls främmande för den tanken... Men det skulle inte vara helt billigt...

Det är synd att allt ska slimmas. Jag är inte gjord av pengar men jag ser vad "dagis" gör & utvecklar min pojke. Han är framåt, dukar, diskar, tar mat själv, är tom. med & lagar mat. Är helt övertygad om att han inte alls skulle vara på denn ivån han är idag utan dagis & dess personal!!

Finns det natt dagis i sverige? Min sambos släkt bor i Finlnad, och hans syster jobbar natt & då sover sonen på dagis. Han går från kl 20- 11:15 tror jag det var. Hon är ensam stående & hinner då återhämta sig efter nattens arbete innan hämtning.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Ja vi tycker heller inte att det är roligt :( Det är inte bara de uppgifter som de flesta föräldrar tror att vi ska hinna med som ska hinnas med. Dvs. barnen som syns utåt. Det ligger massor av annat på oss också som ska hinnas med. Tyvärr är det så. Det är så lätt att nagga på kanterna eftersom att det är ett kvinnoyrke där alla ska spela superkvinnor och vända ut och in på sig själva. Jag har flera kollegor som är utbrända. (Men vi ska fortfarande få skäll för att vi inte krälar runt och letar strumpor för föräldrarnas bekvämlighet)

Ja det finns nattöppna förskolor. Överallt skulle jag nästan tro. Min kompis jobbar på ett här och jag vet att det funnits i den lilla stad jag kom ifrån också. Där min kompis jobbar så har de HELT andra resurser. Där har de massor av personal och tid. *lyllosar*
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Det här med långa dagar eller inte, alltså MÅSTE han gå så länge så måste han. Vissa människor har inte råd att gå ner i tid eller liknande och då får man göra det bästa av situationen.

Mina tre barn har också precis skolats in och har gått en "riktig" vecka nu. Eric 6, Isaac 4 och Elin 1 år. Jag pluggar men är inte borta alla dagarna i veckan men ibland blir det långa dagar för barnen då jag pluggar i Malmö och har dagis i Höör. Det tar 45 minuter med tåg mellan Malmö och Höör och så ska man ju passa tågtider osv. På onsdag kommer de att vara där 10 timmar, hur jag än vänder och vrider det så kan jag inte få ner tiden. Jag har inget körkort utan åker med mamma och vi får rätta oss efter hennes arbetstider också. Dock så fick jag veta att tiden är ändrad till ( var först mellan 9 och 15:30) 9-10:30 och det är en rejäl skillnad. Ev. skulle tiden på torsdag och ändras vilket innebär att jag kommer med ett tåg som går 2 timmar tidigare än vad jag skulle göra annars. Ska maila läraren för att ta reda på vad som gäller. :bump:

Denna vecka har de varit på dagis 31 timmar, skulle varit mer då mamma hämtade barnen kl 13 en dag och jag kom till Höör 13:30 och två dagar hämtade jag dem 1 timme tidigare. Nästa blir en 40 timmars vecka, om nu inte tiden på onsdag och torsdag är ändrade.

Veckan därpå bli 18 timmar, veckan som kommer efter blir 22 timmar.

Men jag säger som Timsetim, jag kan göra så som tur är och det är jag glad för. Jag är trots allt ensamstående.
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

För mig hade det känts som för lång tid men man gör ju så gott man kan med de resurser man har. Vi har tagit valet att gå ned i inkomst till 80% båda två (vi skippar dyra semestrar och dyl) och har dessutom hjälp med hämtning av farmors och mormors så våra barn går rätt korta dagar på förskolan. Mån. är de hemma med mig, tis 7.50-14.00 (farmor hämtar), ons 7.50-14.00 (mormor hämtar) tors lämnar min sambo 9.30 och jag hämtar strax efter 16, fre är de hemma med min sambo.
Vi tycker att vi har ett ultimat schema och är väldigt nöjda med vår förskola. Barnen hade säkert klarat längre dagar men vi kör på så här, jag märker ändå att de faktiskt är rätt färdiga på torsdagkvällen.
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Vi har våran snart 3 årige son på Montessori förskola. I vår kommun har vi 15 tim. regeln om man är arbetslös.... skit tråkigt tycker jag då min son älskar sitt dagis!! Ska byta dagis till honom i början på mars till ett som ligger 5 min från vår bostad. Den vi har nu ligger på andra sidan stan från oss & det tar 30 min dit, 30 min hem osv.. Eftersom jag är duktig & går till fots! När jag hade jobb / studerade hade vi honom på dagis 6:45-16:15, då sambon passerade dagis påväg till jobbet. Jag började ofta jobba antingen kl 07 eller 14:30..
Nu är tiderna 9-14 tis-tors. På det nya blir det 8-13 tis-tors.

Önskar dagis var till för alla & att man fick betala för antal dagar/timmar man har sitt/sina barn där.

Håller med dig i en del du säger, men jag som personal på en förskola, vet att det aldrig hade fungerat om man skulle få betala för de timmar man lämnar sina barn. Jo, självklart för vissa, men det finns de föräldrar som man ibland funderar över varför de egentligen skaffar barn, och lämpar av sina barn på förskolan så mycket de bara får.

Ett exempel: En flicka trillade i vintras, spräckte ögonbrynet (10,00), ringde mamma, som är sjukpensionär som kom och hämtade flickan (2 år ungefär), körde upp till vårdcentralen och fick det tejpat, var tillbaks på förskolan 10,30, och LÄMNADE flickan, för att sedan hämta henne 13,00, efter maten.. Kan dra fler "skräck-exempel", men låter bli.

Sedan finns det självklart de som lämnar så lite de bara kan, för att de VILL ha barnen hemma eller med mamma/pappa så mycket som möjligt. De hade mer än gärna fått lämna fler timmar om de velat, öfr mig, för de sköter det på ett bra sätt.
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Ja, ditt exempel var väl kanske inte det roligaste direkt.

Fast jag var i en liknande situation för ett tag sen, men med längre tidsrymd bara.

Sebastian slog upp ett stort jack vid näsryggen in mot ögat/ögonbrynet. Det blev akuten, och skulle helst sys. Men eftersom han verkligen ogillade behandlingen så tejpade läkaren istället. Detta hände en kväll, och han gick på dagis som vanligt dagen efter. Jag är också sjukskriven och hade kunnat ha honom hemma, men till vilken nytta? Han mådde precis som vanligt, redan en halvtimme efter olyckan hänt. Han spenderar mycket hellre dagarna på dagis än med mig kan jag lova..
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Min son som är 21 månader är på dagis 8-14 eller 9-15 fem dagar i veckan.
Det funkar jättebra. Jag är glad över att inte behöva ha honom där längre dagar än så.
Men jag förstår att alla inte har nåt val. Det tycker jag är synd.
Fast barn är ju ganska anpassningsbara, så det brukar ju funka.
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Jag har ett annat skräckexempel:

Fredag eftermiddag. Lillasyster har feber, pappa kommer och hämtar henne, men hämtar INTE storasyster på syskonavdelningen, hon får vara kvar sist som vanligt till mamma hämtar klockan 17.30.

Vad säger man?
 
Sv: Dagis. Förlåt förskola..

Skärtorsdag. Pappa, mamma och storebror är hemma. Lillebror 18 månader vanligt tid 8-16.00. Ingen av föräldrarna sjuka. En hemma och ledig och en vabbade.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 265
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 437
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn Hur funkar det? Olika från kommun till kommun? Jag och exet har delad vårdnad, byter på måndagar och kör alltså varannan vecka. Nu...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 055
Senast: Sar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp