Dagens utbrott 2

T

Tippan

Hur kan man vara sååååå korkad? Jag förstår inte... Vad tänker folk med?

Min hund är jäääättesnäll och han biter aallldrig.. Inte ens om den ligger och gnager ben och en okänd unge ligger och gossar med dens nos *suck*

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,754891,00.html

Enligt en annan tråd om att hundar ALDRIG får bita, är denna hund också mentalt störd och ska avlivas eller?

Sv: Dagens utbrott 2

Ja, folk är ju så jäkla korkade, personligen är jag böjd att tro att vissa inte har begåvats med något att tänka med. Jag skulle dessutom vilja polisanmäla vissa föräldrar för de borde verkligen inte få ha barn! I detta fallet så borde de få skämmas istället för att göra polisanmälan.

Och näe, jag anser inte att denna hund är mentalt störd. Personligen så tycker jag att lagen i dessa fall är helt fel. Jag tycker att föräldrarna har brustit lika mycket i tillsyn som hundägaren.

Idag krävs ytterst lite ansvar av föräldrar och det är så himla märkligt.

Observera att jag tycker att det är lika korkat att lämna hunden med ett ben tillsammans med barn som att lämna barnen själva med hunden. Mao båda har brustit i ansvar.

Geezer skrev:
Ja, folk är ju så jäkla korkade, personligen är jag böjd att tro att vissa inte har begåvats med något att tänka med. Jag skulle dessutom vilja polisanmäla vissa föräldrar för de borde verkligen inte få ha barn! I detta fallet så borde de få skämmas istället för att göra polisanmälan.

Och näe, jag anser inte att denna hund är mentalt störd. Personligen så tycker jag att lagen i dessa fall är helt fel. Jag tycker att föräldrarna har brustit lika mycket i tillsyn som hundägaren.

Idag krävs ytterst lite ansvar av föräldrar och det är så himla märkligt.

Observera att jag tycker att det är lika korkat att lämna hunden med ett ben tillsammans med barn som att lämna barnen själva med hunden. Mao båda har brustit i ansvar.

:bow: Vilket brandtal! Jag instämmer med varje stavelse. jag blev precis lika upprörd som du över föräldrarnas totala inkompetens.

Det är en levande varelse vi talar om. Inget mjukdjur.

Ja jag trodes inte skriva det först att de måste nog vara... korkade... Både hundägaren och föräldern...

Jag anser verkligen inte heller att hunden är dum, men i en annan tråd så var det nån som skrev att alla hundar som biter bla bla bla

Det där om föräldraansvar skulle jag kunna skriva en avhandling om. Det är konstigt att det alltid är samhällets, politikernas, lärarnas, hundägarnas osv osv fel. Det är alltid någon annans fel. Men aldrig föräldrarnas... Tänk att det är aldrig deras fel vad som än händer...

Tänk att det finns så korkade människor.:(

Lämna en bengnagande hund med två ungar obevakade, och inte förvänta sig att det ska hända något... nä visst så länge som barnen låter hunden vara ifred. Men lägga sig "nos mot nos" - nog vore det väl mer konstigt om hunden inte markerade i det läget..?

Sorgligt när sådant händer. Hoppas bara man inte behöver läsa att hunden blivit avlivad.:crazy:

Tippan skrev:
Ja jag trodes inte skriva det först att de måste nog vara... korkade... Både hundägaren och föräldern...

Ja, du vet jag har aldrig varit så mycket för de små försiktiga orden...;) :devil: Jag är faktiskt mycket mer 'sävlig' in real life.....:angel:

Nä hunden är inte mentalt störd. Inte pojken heller.. har man aldrig fått lära sig att umgås med djur så är det inte så lätt.
Pojkens föräldrar kanske inte heller kan detta ... och kan då inte lära honom det. Då har jag full förståelse för att pappan polisanmälde händelsen. Ingen kunskap om djur så är det lätt att kontakta polis i sådana här fall.

Ansvaret i detta fall ligger helt hos hundägaren anser jag. Som dels låter hunden tugga ben trots att barn är på besök. Och dels för att den inte skyddar hunden från att hamna i sådan här situationer. (Hunden hade säkert varit nöjd och glad om den fått ligga i ett stängt rum med sitt ben.)

Dåligt hundägaransvar helt enkelt. Förmodligen en hundägare som inte heller kan konsten att umgås med djur/hundar. För i den konsten ligger att förutse att det mest otänkbara kan inträffa och förebygga det. Så har inte skett i detta fallet anser jag.

Jag tycker att föräldrarna kunde ha haft lite mer koll på dem, hunden var ju bara trots allt 20 månader. Och den ska väl inte tåla vad som helst?

Och jag tror att oftast är det att ägaren uppfostrat fel, att någon gjort något mot hunden som den inte gillar. Men i vissa fall kan det även vara hunden, som på något sätt är psykiskt-sjuk.

Men i detta fall antar jag att det är ungarna som har gjort något hunden inte gillar, det har hänt 2 gånger att vår hund har huggt efter någon för att varna, har varit när någon gjort något som gjorde ont på honom, men han har aldrig bitit någon!

Min åsikt.:rofl:

Mmm att ha koll på att det mest osannolika kan inträffa är jag rätt så bra på. Hitills så har vi klarat oss från allt. Å andra sidan har det gått bra när jag inte varit med heller så :D

Men... Är det verkligen bara hundägarens fel? Är det allvarligt som förälder så svårt att tänka... Ja det kanske är det? *funderar*

Det är nog svårt för oss som har haft hund länge tänka oss in i det... Eller som i mitt fall hela livet. Men jag anser att vi måste.

Jag träffar ofta på människor som inte har den blekaste aning om vad en hund är för nått.. Annat än att de faktiskt kan säga att det är en hund. Ännu mindre har de förståelse för och kunskap om hur hundar reagerar och agerar i olika situationer.

Att då kräva att dessa människor skall förstå att hundar faktiskt har vissa naturliga beteenden som tex att försvara sitt ben är mycket begärt.
Det är därför jag menar att det faktiskt helt och hållet är ett hundägaransvar.

Du har ansvar gentemot din omgivning.. och gentemot din hund..

Som hundägare kan jag aldrig ställa krav på att min omgivning skall ha den kunskap jag besitter.

syrran skrev:
Det är nog svårt för oss som har haft hund länge tänka oss in i det... Eller som i mitt fall hela livet. Men jag anser att vi måste.

Jag träffar ofta på människor som inte har den blekaste aning om vad en hund är för nått.. Annat än att de faktiskt kan säga att det är en hund. Ännu mindre har de förståelse för och kunskap om hur hundar reagerar och agerar i olika situationer.

Att då kräva att dessa människor skall förstå att hundar faktiskt har vissa naturliga beteenden som tex att försvara sitt ben är mycket begärt.
Det är därför jag menar att det faktiskt helt och hållet är ett hundägaransvar.

Du har ansvar gentemot din omgivning.. och gentemot din hund..

Som hundägare kan jag aldrig ställa krav på att min omgivning skall ha den kunskap jag besitter.

Jag håller faktiskt med, det är nog ganska svårt att förstå när man är uppfödd med hundar omkring sig. De är blir ju liksom som en helt vanlig familjemedlem. Och man vet exakt hur de är och beter sig.

Men det stod i artiklen att ungen gillade hundar, behöver inte, så han har han ju antagligen träffat hundar flera gånger.

Jag kan även tänka mig att föräldrarna blir rädda när barnet anfölls, man kanske ska tänka ur deras synvinkel också. Tänk själv om en hund anföll någon som står dig såå nära dig.

Men enligt mig är det egentligen ingen bortförlaring till att man avliva hunden, för den måste ha rätt att få säga till att "det är mitt", kom inte närmre o s v. Om de inte kan förstå det så borde de inte vara vid en hund överhuvudtaget!

Fast det stod ju att pappan var upprörd över att sonen lämnats ensam med en främmande hund, så båda föräldrarna var nog inte totalt inkompetenta. Det var även han som hade gjort anmälan.

Jag har sett många hundar "markera" mot barn att nu får det vara nog, men inte med ett stort hugg i ansiktet.

Jag tycker att föräldrarna kunde ha haft lite mer koll på dem, hunden var ju bara trots allt 20 månader. Och den ska väl inte tåla vad som helst?

Fast föräldrarna var uppenbarligen okunniga? Ligger inte det största ansvaret hos ägaren? (som är skyldig att veta vad h*n har för hund i huset)

Och jag tror att oftast är det att ägaren uppfostrat fel, att någon gjort något mot hunden som den inte gillar. Men i vissa fall kan det även vara hunden, som på något sätt är psykiskt-sjuk.

I det här fallet kan hunden ha betett sig hur sunt som helst. Vem vet hur många gånger h*n varnat barnen med sitt kroppsspråk? När den tillsist markerade blev resultatet ändå relativt lindrigt med tanke på vad en stor hund kan åstadkomma.

Men i detta fall antar jag att det är ungarna som har gjort något hunden inte gillar,

Jo, som att tex lägga sig nära hunden och stirrat den i ögonen när det vaktade benet. Fullt förståeligt!

det har hänt 2 gånger att vår hund har huggt efter någon för att varna, har varit när någon gjort något som gjorde ont på honom, men han har aldrig bitit någon!

Men skulle du döma ut honom om han bet? Eller skulle du rannsaka dig själv, situationen och orsaken till att han bet?

Jag tycker alltför många dömer hundarna som "farligt" och "mentalt störda" innan man reder ut vad som egentligen hände.

Att barnet gillar hundar behöver inte betyda att det har vana och kan umgås med hundar.
Sen kan man inte begära att ett barn skall kunna tänka på vad som kan hända om jag gör si eller så.. Att förutse konsekvensen av sitt handlande är inte välutvecklat hos...hur gamal var han?..7år...Inte heller kunskapen att läsa hund. Hunden kan mycket väl ha varnat pojken med sitt kroppspråk utan att pojken uppfattade varningen. Det är hundägarens uppgift att tala om för barnet att nu har hunden ett ben och vill bli lämnad ifred.

Jag har full förståelse för föräldrarnas agerande. Att de blir rädda och upprörda. Pappan är upprörd över att barnet lämnats ensam med en främmande hund. Han var troligen inte med när det hände, och så är det alltid lätt att vara efterklok. Jag anser fortfarande inte att det var föräldrarnas fel att det hände. Utan helt och hållet hundägerns fel. Hunden skall inte lämnas utan tillsyn med ett ben när man har främmande människor och speciellt barn på besök.

Och jag anser inte att hunden skall avlivas om det är en fullt normalt fungerande hund. Det var nog inte ett anfall från hundens sida utan en markering. Människor är tunnhudade och hundtänder tränger lätt in i oss. Hade det varit ett ordentligt angrepp hade nog skadorna varit betydligt värre.

när man kollar på www.aftonbladet.se (alltså inte i själva artikeln) så står det att de lekte när hunden anföll, sedan står det i artikeln att hunden hade ett ben och att de låg "nos mot näsa" typ..hur ska de ha det egentligen?!:confused:

*he he* Tidningar... Men att ens orka skriva en sådan sak. Jag fattar det faktiskt inte... Så om jag går och ställer mig i en korsning och blir överkörd så måste aftonbladet skriva om de dumma dumma bilarna... Typ...

Tippan skrev:
*he he* Tidningar... Men att ens orka skriva en sådan sak. Jag fattar det faktiskt inte... Så om jag går och ställer mig i en korsning och blir överkörd så måste aftonbladet skriva om de dumma dumma bilarna... Typ...

Exakt.

Jag blir så trött på dessa "sensationer" då det vid närmare eftertanke är helt logiska händelser, eller till och med osant.

Jag ger inte fem öre för AB eller Expressen och det skulle aldrig falla mig in att någonsin köpa dessa blaskor.

Bara det att nämna hundens ras är idiotiskt. jag undrar om det inte är lika illa som att tala om etnisk bakgrund på kriminella eller deras brottsoffer?

Numera får man inte göra det, om inte det är av synnerligen stor vikt.

När det gäller just denna aktuella artikel så är ju hundrasen helt irrelevant. Dessutom är det inte ovanligt att en hund vaktar sitt ben. Tidningen har också publicerat en "faktaruta" där kennelklubben säger att man inte skall störa en hund som äter.

Så, what's the big deal, liksom?

Föräldrarna i det här fallet är ändå ansvariga för sitt barns agerande, tycker jag. Inte tusan kan man säga - döh, jag har inget ansvar, för jag vet inget om hundar...

Vet man ingenting om hundar, så skall man inte släppa in barnet till hunden utan uppsikt. :eek:

Det är få som skulle släppa ut en unge på en motorväg och försvara sig med att man "inget vet om bilar, för jag har inte körkort".

/Priffe - som är nojig och nästan överdrivet försiktig med allt möjligt.

prinsessfeminist skrev:
Föräldrarna i det här fallet är ändå ansvariga för sitt barns agerande, tycker jag. Inte tusan kan man säga - döh, jag har inget ansvar, för jag vet inget om hundar...

Vet man ingenting om hundar, så skall man inte släppa in barnet till hunden utan uppsikt. :eek:

Det är få som skulle släppa ut en unge på en motorväg och försvara sig med att man "inget vet om bilar, för jag har inte körkort".

Tack! Jag är alltså inte knäpp som tycker att även föräldrar måste tänka.

Jag måste tillägga (fast vill inte skriva in det i dina ord) Att föräldrarna måste tänka och inte bara lasta alla andra för allting.

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund *Suck* http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1112390,00.html NÄR ska det göras nåt åt dessa instabila hundar...
Svar
19
· Visningar
1 187
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Belgien vill införa spöstraff på hundar som exempelvis bajsar där dom inte får. Är det inte ÄGAREN som isf ska få spöstraff då? Hundar...
Svar
10
· Visningar
936
Senast: Nozer
·
I
Övr. Hund Hur kommer det sig att en hund biter sin ägare så svårt? Har svårt att begripa. Hela artikeln tycker jag är helt otrolig :confused...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 934
Senast: WimsA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar