Dagens unga ryttare = mesar??

Sv: Dagens unga ryttare = mesar??

Jag antar att jag är en 'dagens ungdom' (;))
jag går upp på lördagmornar klockan 7 för att komma till stallet som ligger ute på landet klockan 11 - för en enda hopplektion.
Jag cyklar till mitt andra stall, när jag vill / ska vara där.
Och vareviga torsdag åker jag kommunalt till stallet i stan - för att hinna ta ut älsklingen på en uteritt (1 h.) Åker även dit på söndagar.

jag anstränger mig för att hålla uppe kondisen, genom att simma 2 ggr i veckan på bestämda dagar.

även om jag är enormt sjuk, så cyklar/går/åker jag ALLTID till mina stall, när jag ska vara där.
Hästarna är för mig en livsstil, och ingenting som bara är där när det passar - det skulle inte falla mig in att strunta i dem för att det regnar lite.

så, nu var det sagt :bump:

palle skrev:
För oss 50-talister som redan på 60-talet cyklade 1 mil och mer..enkel väg.. bara för att titta på en häst, är ditt sätt att se på hästar/hästeriet fullständigt främmande....

så bekvämt som jag har haft det i vinter har jag ALDRIG haft det...jag behöver bara släppa ut hästarna, mocka och fixa maten...
Vatten och hö sköter han som har sin foderhäst uppstallad till alla hästarna, mot att jag gör det andra
Att jag sen bara har en knapp kilometer att cykla till stallet är rena lyxen.....

Trots all denna hjälp och närhet så har en av hästarnas medryttare hoppat av därför att det är så långt och jobbigt....

FY SJUTTON FÖR BORTSKÄMDA LYXRYTTARE :(

Instämmer fy sjutton för lyxryttare!!!!

GALOPP skrev:
Jag antar att jag är en 'dagens ungdom' (;))
jag går upp på lördagmornar klockan 7 för att komma till stallet som ligger ute på landet klockan 11 - för en enda hopplektion.
Jag cyklar till mitt andra stall, när jag vill / ska vara där.
Och vareviga torsdag åker jag kommunalt till stallet i stan - för att hinna ta ut älsklingen på en uteritt (1 h.) Åker även dit på söndagar.

jag anstränger mig för att hålla uppe kondisen, genom att simma 2 ggr i veckan på bestämda dagar.

även om jag är enormt sjuk, så cyklar/går/åker jag ALLTID till mina stall, när jag ska vara där.
Hästarna är för mig en livsstil, och ingenting som bara är där när det passar - det skulle inte falla mig in att strunta i dem för att det regnar lite.

så, nu var det sagt :bump:

Fullt av beundran är jag. Du är nog unik:bow: :bow: blev helt varm i hjärtat när jag läste ditt inlägg. Hoppas du får respons o all den hjälp du behöver för sådant bör uppmuntras. Dina föräldrar bör vara stolta över Dig det hade jag iallafall varit.

Jag fullkomligt HATAR att rida i regn. Att det börjar regna när jag
rider går an, men att ge mig iväg i regn är inte så poppis :crazy:
Dels är det för jag aldrig nånsin gillat regn och för att det är oerhört
jobbigt att torka glasögonen varenda minut. :smirk:
Avstånd är inget jag bryr mig så värst mycket om. Förra vintern hade
jag hästen 5-6 km hemifrån och jag cyklade dit i stort sett varje dag.
(mamma körde när snön kommit för vägarna plogades inte)
Kan passa på att tillägga att mer hälften av vägen inte var upplyst.

Men visst håller jag med dig, många av dagens ungar Är lata och
bekväma av sig.

Senast ändrad:

Jag blir förskräckt och samtidigt instämmer jag i det som sagt.

Är själv 31 (32 om 12 dgr ;) ) och var en sån där galen hästtjej som yngre (är fortfarande i mindre skala) där jag tillbringade all min lediga tid i stallet som låg ca. 30 min cykelväg från mitt hem. Var i stallet 7 på lör/sön mornar i ur & skur, sommar som vinter för att få vara med att vid utfodringen, in/utsläppen, mocking och borstning innan lektionerna började.
Var alltid med och ledde hästar åt de mindre ryttarna, frivillig funktionär vid tävligar m.m. jag kunde lika gärna har ställt min säng i stallgången så att jag slapp åka hem när dagen var slut :D

Var även medryttare för en tid sen och skulle inte komma på tanken att banga ur för att det snöar, är isigt, eller om det spöregnar.
Har man bestämt sig för att bli medryttare en dag eller fler så är det ens fulla ansvar för hästen den dagen/tiden.

Jag förstår inte vart ni hittar era "lata" medryttare (har hört fler som berättar om samma sak), jag misstänker att det är lite yngre tjejer/killar du/ni har som inte har det där ansvarstänket som de flesta har naturligt som vuxen.
Den dan jag har mina egna hästar så kommer jag enbart att annonsera efter vuxna medryttare (över 18 år) som är 100% pålitliga. De finns faktiskt därute, jag är en av dem, men som inte har riktigt har erfarenheten, pengarna än att ha egen häst än, men viljan & motivationen finns och att vara medryttare är ett perfekt sätt att lära sig att ta hand om en "egen" häst.

Jag säger inte att ALLA under 18 år är oansvariga, det finns många bra yngre medryttare som har samma vilja och är väldigt ansvarsfulla,
men det verkar som att det är svårt att hitta dem.

Ni får väl skriva i kontraktet att "Ridning ingår ÄVEN i regn och snöstorm" ;)

Visst finns det somliga gånger som man helst inte vill rida i ur och skur men hästen måste röra på sig i vilket fall som helst!! Och "orkarar" man inte rida någon dag så tar man den från marken :angel:

/Jenny

Iris71 skrev:
Just nu ringde min medryttare och sa att hon inte kommer för att det regnar!!!:eek: Mesigt tycker jag!!!

Likaså slutade vår förra stalltjej för att det blev för långt - 6 km. (Vi flyttade).

När jag var liten (jisses så gammal jag låter, är BARA 35) kunde jag LUKTA mig till en häst på flera mils avstånd, nu har jag fått sätta upp lappar och fråga runt efter nån stalltjej som kan rida. (Se tidigare tråd om bråkig popnny).

När jag var liten cyklade jag flera km för att komma till min älsklingshäst. Jag gick upp kl. 5 på helgerna för att vara med och mjölka och sen sköta hästarna.

Jag vet inte om det spelar in att vi bodde i Sthlm och det var på vårat landställe som jag höll på med hästarna. Nu bor vi ju på landet och här kanske hästintresset inte är lika stort och hästarna kanske inte är lika lockande eller inte lika exotiskt.

Eller vad tror och tycker ni??

(Undrar om jag lagt denna tråd fel??)

Nu vet jag inte så mycket om det här med medryttare för jag har ingen sån. Däremot har jag märkt att många yngre ryttare, som fått en ponny el häst av sina föräldrar, bara rider sina hästar.
Mockning och allt "tråkigt" (som även skulle kunna vara jobbigt) gör föräldrarna åt dem. Något som jag verkligen störde mig på var förra sommaren var när vi skulle köra in hö, så sa föräldrarna till en ponnyryttare (15-16 år och inte klen på ngt sätt) i stallet , att "nej, hon ska väl inte behöva vara med, det är ju tungt arbete".
Jag var med och lassade in hö till min ponny när jag var 12, bara för att det måste göras.
Numera kan jag inte mer än att heja på de andra pga skada, men jag är med och servar med kaffe och annat!!:banana:
Kan tillägga att jag ALLTID mockat åt min ponny/häst. förutom nu när ovan nämnda skada gör det svårt, och jag anser att om man nu har tänkt att bli bra på det här med hästar bör man göra ALLT jobb med den, utom möjligtvis de veterinära delarna. Det finns inga genvägar till att lära känna hästar osv...

Jag vet inte vad som hänt med tonnåringarna nuförtiden.
"På den gamla goda tiden" slogs dom om att få borsta en häst och var överlyckliga om dom någon gång fick rida men nu verkar det som om dom bara vill rida och knappt det.
:smirk:

Det är därför jag har haft vuxna medryttare till min häst dom senaste 12 åren. Dom tar mer ansvar och har en helt annan inställning till att vara medryttare.

Jag kan passa på att berätta om min föredetta medryttare (som slutade pga. att jag flyttade med hästen) Hon ringde mej vid ett tillfälle och berättade att hästen hade tappat en sko. Hon hade ringt till en hovslagare, fixat så att skon kom på plats och ville bara kolla så att det var ok med mej att det inte var min ordinarie hovslagare som slog på skon.

:bow: :love:

Jag kan ju börja med att säga att jag är en tjej på 15 år som har medryttarhästar ca en mil bort från där jag bor och skolan.
Varje torsdag tar jag bussen direkt till stallet från skolan vilket väder det än är! Nu är det så att det finns ridhus på gården som jag har fri tillgång till så vid dåligt väder rider jag oftast där. Skulle det vara bokat rider jag självklart ut istället! Hästen SKA ridas och pysslas med oberoende vilket väder det än är!
Jag är också där på fredagarna, den ägaren vill själv inte vara där då eftersom hon är jämngammal med mej och lite (eller jaa.. väldigt mycket.. :smirk: ) av en "partyprinsessa".. :angel: Men jag tycker att det bästa sättet att fira fredag är att vara i stallet ju! :love:
Enda gången jag har ringt och bett ägaren att ta hand om hästen på min dag var en dag när jag hade feber och precis hade varit magsjuk dagen innan! Hon som äger hästen brukar alltid vara i stallet ändå även fast hon inte har något speciellt ärende eller en till häst, dessutom bor hon på gården.. Jag tycker inte att det känns så kul att komma till stallet och smitta ner alla med feber och maginfluensa!
Jag har faktiskt aldrig tänkt på vilket väder det är när jag åker till stallet.. Eller jo, jag har väl tänkt: Nej, fy vilket trist väder det är idag! Men aldrig att jag har kopplat det med: Jag tror jag struntar i stallet och hästen idag! Hästen är nog det enda som kan muntra upp mej de riktigt gråa och mulna dagarna när humöret är i botten! Det skulle väl kanske vara att jag vann några miljoner på lotto så jag kunde få köpa mej en egen häst då, men som om det skulle hända.. :crazy:
Ett ex. på det är när jag och min moster skulle åka på islandshästturridning. Det regnade som sjutton hela dagen men jag märkte inget för det var så kul! När vi senare kom hem sa min moster: Det var ju synd att det regnade så mycket.. Jag såg då ut som ett ?

Lite skillnad mot en del ungdomar idag som inte ens kan tänka sig att göra en enda handling utan att först få veta på vilkeet sätt det skulle löna sig.

// M

så J***VLA sant!!!!:bow:

jag vet inte om jag tycker det stämmer MEN min medryttare är ju ganska mycket äldre än jag, som fyller 21.
när jag var liten så cyklade jag hela somrarna till stallet som låg ca 1 mil hemmifrån mig, varje dag i ur o skur till min sköthäst på ridskolan...:D

Jag har haft annons om medryttare sökes till min häst! Jag erbjuder dem att rida så mkt de vill, gratis såklart! Låna transporten för att åka och träna, de får ha hästen i princip som sin egen men det verkar vara jättesvårt att få tag på ngn vettig person med gediget intresse! Känns som att alla är så jäkla bekväma. Hos mig behöver de inte ens mocka...

Toriryttaren skrev:
Jag vet inte vad som hänt med tonnåringarna nuförtiden.
"På den gamla goda tiden" slogs dom om att få borsta en häst och var överlyckliga om dom någon gång fick rida men nu verkar det som om dom bara vill rida och knappt det.
:smirk:

Det är därför jag har haft vuxna medryttare till min häst dom senaste 12 åren. Dom tar mer ansvar och har en helt annan inställning till att vara medryttare.

Jag kan passa på att berätta om min föredetta medryttare (som slutade pga. att jag flyttade med hästen) Hon ringde mej vid ett tillfälle och berättade att hästen hade tappat en sko. Hon hade ringt till en hovslagare, fixat så att skon kom på plats och ville bara kolla så att det var ok med mej att det inte var min ordinarie hovslagare som slog på skon.

:bow: :love:

Det är ju vi föräldrar som kanske är skyldiga till detta !!!! Media kanske o samhället som sådant. Datorn tror jag är särskillt bidragande hur många tonåringar utbyter inte tankar via lunastorm msn o.s.v om hur deras föräldrar är o vi får göra så hemma ja listan kan göras lång. Jag ser själv på min dotter hur hon far fram o tillbaka rädd för att missa något puhh. Att hon orkar! Men det är precis som en ond cirkel det går inte stoppa hon kan ju knappt sitta stilla utan det måste hända något sitta still är isåfall framför datorn, men att läsa en bok eller något gör hon inte längre.Hon red innan fram till Januari månad sedan slutade hon o man kan se vilket förfall det är . Hon sover länge fram till tolv o lägger sig sent rör sig lite vilket börja synas på henne, men det är ju hennes liv hon hittar säkert tillbaks o det får vi hoppas att alla de andrar också gör. Ingenting är gratis man måste jobba för det.

trowall skrev:
Jag har haft annons om medryttare sökes till min häst! Jag erbjuder dem att rida så mkt de vill, gratis såklart! Låna transporten för att åka och träna, de får ha hästen i princip som sin egen men det verkar vara jättesvårt att få tag på ngn vettig person med gediget intresse! Känns som att alla är så jäkla bekväma. Hos mig behöver de inte ens mocka...

Verkar vara ett lyxställe hos dig. Hade varit för kanske 10 år sedan hade du varit nerlusad med ryttare (tror jag)

Jo finns många slappisar numera =)
Jag är dock van att ta mig en bit ut för att rida...så länge det inte handlar om jättelånga bussfärder är det inga problem!
Och det du skrev innan lät ju för bra...inte ens mocka ;) fast egentligen är det ju inte jobbigt alls att mocka...

Jag har också uppfattningen att många av dagens unga är väl bekväma av sig.
Eller förresten finns det ju otroligt många som har för lite kläder, fruktansvärt rörelseinskränkande byxor och har spetsiga obekväma skor med stilettklack!! Så det kanske inte är sant iallafall...

Själv har jag alltid problem attt dra med mig andra ut på ridtur när solen gått i moln :D
Fast jag vet att jag själv har vänt hemmåt några gånger. :smirk:
En gång slog blixten ned aldeles nära och både jag och hästen vart skraja.:crazy:

En annan gång haglade det så mycket att mitt sto vände rumpan mot vinden och vägrade gå! :rofl:

ja går till min ponny varje morgon och kväll..oavsett väder..visserligen så har ja bara 300 meter men det kvittar väl om man har lång eller kort bit....har man häst så har man..jag tycker det är en självklarhet när man har en häst att man går till den varje dag...om man inte har 40 graders feber då..jag rider även i vilket väder som helst..har man häst så får man ta sitt ansvar...ja är förresten 15 år..
mvh linnsan

*lånar*
Tror vi kan konstatera att de duktiga, ansvarsfulla unga medryttarna har hittat hit till Buke. De som mest har hästen som fritidssysselsättning vid soligt väder verkar hålla till någon annanstans på internet - kanske på Lunarstorm?
Hurra för alla er i vår nästa generation som insett att hästar är levande varelser som behöver oss - i alla väder!

Det jag tycker är hemskt är när dessa bortskämmda ryttare ger oss andra dåligt rykte... Kan förstå varför folk som söker medryttare vill ha vuxna. Har haft mkt problem med oseriösa medryttare till mina foderhästar och många har även varit vuxna :eek:. Man undrar ju om lite regn skadar så mkt. Som hästägare får man ju göra värre saker, tex. morgonfodringar kl. 5 på morgonen, i snöstorm och inga tåg går och man får cykla istället... Vad har man liksom inte själv gjort, men medryttarna orkar inte ens rida om det är lite regn...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka