Dagens unga ryttare = mesar??

Sv: Dagens unga ryttare = mesar??

Jag tycker att jag blivit mer bekväm med åren. Är nu 37 år och avstår ridningen när det är snöstorm m.m. Varken jag eller hästen tycker det är kul så då passar jag istället på att pyssla lite extra med hästen. Min häst går ute 12 tim per dag och har hästkompisar i samma hagen så jag tror nog inte att han lider. Som ung var jag jätte energisk och red varje dag trots oväder. ponnyerna gick i ur och skur och de var verkligen vana vid eländigt väder. Dagens ungdomar har det inte så lätt med alla krav men visst håller jag med om att många faktiskt blir servade av sina föräldrar. De kanske inte behöver ta sitt ansvar utan sedda curlingföräldrar fixar allt medans barnet rider. Vems fel är det?

Men vad är erat problem med "bortskämda lyxryttare"?
För mig är det helt naturligt att hästen behöver mycket skötsel och att den ska få det, och om jag har sagt att jag ska till stallet en dag så åker jag dit om jag inte är sjuk. Naturligtvis.

Men varför hakar ni er upp på att andra minsann inte kan cykla flera mil till stallet enkel väg, för de har minsann inte ett lika brinnande hästintresse som ni? Varför verkar det vara så irriterande för er att andra människor inte sliter lika hårt som ni? Ni har väl valt det själva? Lika väl som många väljer att ha varm sadelkammare, nära till ridhus, spolspilta etc.

Till alla här: varför blir ni upprörda över att andra inte engagerar sig lika mycket i hästar vad gäller tid, pengar och bekvämlighet?

Nu kanske jag har helt fel isf..Ignorera mej ;)

Jag (Snart nybliven 12 åring :angel: ) har varit skötare i snart 3 år på flera olika hästar..som stått ..i Upplandsbro/Kungsängen och dit har jag fått åka tåg/cykla i cirka 50 minuter för att sedan tex bara släppa ut hästen i hagen..

Jag cyklar heldre 40 minuter för att bara få Mysa med min "skötiz" än sitter i en :devil: bil

Jag tkr att
man kan faktiskt åka ut..i alla väder..i alla kläder ;)

och ta hand om hästen..om man inte fattat att de e sååå lååångt dit och "jag orkar bara inte..skjutsa mej NU" kommer komma upp..varför i :devil: namn bli medryttare/skötare ??

Någon som kan svara på detta ?

Håller med!! Har en syster som säger sig vara intresserad...Hon rider på ridskola en dag i veckan, men hon orkar inte åka dit oftare fast hon vill, för det är så långt. Vad kan det vara...2 km max till stallet. Är det ingen som kan skjutsa så åker hon inte.

Jag bad henne åka till en tävling och ta kort på en häst. Detta var i hennes hemstad. Jag bad henne vara där kl 8 på morgnen eftersom de startade tidigt i en klass. När jag ringde henne vid 14, sa hon att de hade åkt dit vid 12 och sen åkt hem innan kl 13 "för det regnade". Jaha, ni var ju i ett ridhus?

Annat var på det "min" tid. Jag började rida när jag var 12 och jag var i stallet varje dag. Jag fick börja sköta tävlingshästar och 2 år senare följde jag med på tävlingar de flesta helger. Jag kunde gå upp vid 03-04 för att åka iväg vare sig det var tävling eller ngt annat. Samtidigt gick man i skola 5 dgr i veckan. I ur o skur red man och gjorde stallgöromål. Jag hade 4 km enkel väg t stallet. Cyklade varje dag. Det va de roligaste åren i mitt liv och jag saknar det.

Som medryttare (jag är 26 nu) tar jag alltid mitt ansvar oavsett väder. De må vara ny istid, men ska jag till hästen så ska jag.

Nja, jag vet inte om alla unga ryttare är mesar.
Igår kväll fick jag och min man besök av ett syskonpar, en flicka och en pojke (11 respektive 13 år gamla) som cyklat 5 km, enkel väg, i ösregn bara för att fråga om det var OK att de åker med oss imorgon till "Ridkonstens Dag"! För omkring en månad sedan berättade jag för deras pappa att jag och min svarta Besten skulle vara med, och då sa han att hans barn var intresserade av Akademisk Ridkonst, varvid jag genast sa att de gärna fick följa med.
Så nu ska dessa härliga ungar följa med och se på när jag och Besten gör bort oss:crazy:

Immer

Jag tror att det är så att de som VERKLIGEN är intresserade av hästar tar sig till stallet i ur och skur. Det är väl vi som fortfarande håller på med hästar fastän vi är några år över 17! Hur många gånger har man inte hört: Hästar, det slutar du med när du blir lite äldre. Då tar killarna över!

Men för dem som har det där riktiga intresset så blir det ju inte så. Man gör ALLT för att få ihop tiden så att man kan hålla till i stallet. Och vad gör väl då lite tråkigt väder. :) Jag åkte buss en mil och tog cykeln eller gick 5 km från busstationen till stallet efter skolan 4 dgr i veckan när jag var 11-14 år, och det var inget att gnälla över för då fick man vara hemma! Och därmed basta!

*knapplån*

Efter vad ni har skrivit så förstår jag inte hur jag kan ha så svårt för att hitta medryttarhäst.

Jag har arbetat många helger i stallet (Arbetstider 06.30-17.00, mockning, utsläpp/insläpp, täckesbyte och tre fodringar till 25 hästar, Ryktning och sadling av 10-15 hästar.) bara för att få råd med en ridlektion i veckan (för en dag så drar de av 120 kronor på ridavgiften, lunch är 30 min mitt på dagen. Inga andra raster. Alltså tolv kronor per arbetande timme. TOLV KRONOR, hur många seniorer här på buke skulle ta ett arbete med de här arbetsvillkoren och tolv kronor i timmen?).
Till stallet var det visserligen bara en kilometer men det var genom skogen där det inte existerade en enda gatlyckta.
Jag arbetade även med feber och förkylning. Enda gången jag inte åkte till stallet var när jag var så sjuk att jag spydde bara jag försökte resa mig ur sängen. Aldrig att jag låter lathet gå ut över hästarnas bästa.
Jag har varit skötare åt hästar där jag skötte om dem (ryktade, visiterade, gjorde iordning mat, sadlade och mockade) 4 dagar i veckan utan att ens våga drömma om att få rida.
Fick jag någon enstaka gång hämta en häst i hagen eller tillochmed gå en kort promenad med den så var jag överlycklig
Detta gjorde jag under 7 års tid, en enda gång fick jag rida som tack. EN gång. Efter 7 år flyttade vi 2,5 mil ifrån stallet så nu åker jag bara bil dit en gång i veckan och rider (mamma och pappa tyckte att om jag slitit så hårt för hästarna så måste jag ju ha ett riktigt intresse, därför erbjöd de sig att betala hela ridavgiften :love:)

Jag kan lätt tänka mig att cykla en mil till stallet i ösregn för att sköta om medryttarhästen och rider även om det så är snöstorm ute. MEN jag får ingen medryttarhäst, varför? Jo jag är med mina snart 16 år för ung :smirk: och tydligen så är alla under 18 alldeles för ansvarslösa.
Så nu har jag letat medryttarhäst i snart två år och får hela tiden avslag på avslag pga av min ålder.
Och de få gångerna jag inte fått det så vill folk ha 1000 kronor för att rida ut på deras häst en gång i veckan (jodå, har hänt).

Jag skulle inte kalla dagens ungdom lat, snarare dagens seniorer för fördomsfulla och giriga :(

Vad synd att du inte bor där jag bor! En sån tjej skulle vara guld värd för mig! Problemet är väl att du inte fått chansen att visa vad du kan innan du fått avslag. Enklast att bli medryttare är det nog om man har nån kompis som kan rekommedera dig till någon. Alltså genom kontakter, det är synd, men oftast är det ju så. Och givetvis är inte alla unga mesar. (Läs mitt förra inlägg....)

Hoppas att det löser sig för dig framöver.

Tja.. Jag cyklar typ 1 mil per dag för att kunna vara med sköthästen, har ringt och sagt att jag inte kommer 1 gång när det regna, men de spöregna..

Lata ungdomar finns de, men int ja! :angel:

Jag skulle bli galen om jag inte fick mocka! :eek:

hehe, jo jag kan ju svara på det eftersom jag också är medryttare. jag rider så ofta jag kan, oftast 4 ggr/vecka.

om du hellre cyklar i femtio minuter än att åka bil så är ju det ditt val och du är nöjd med det, och då antar jag att du inte tycker att det är jobbigt att cykla den biten. GRATTIS! Jag är inte av samma mening. Jag cyklar definitivt inte i femtio minuter för att få släppa ut en häst i hagen, det har jag gjort många gånger i mitt liv ändå. Sen är det förstås en annan sak att cykla den sträckan någon gång för att få umgås med hästen flera timmar, det kan jag hålla med om.

Buss 50 minuter är ingen deal för mig heller, jag spenderade förra året med att åka till min dåvarande medis 3 ggr/vecka enkel väg 1 timme + 2 km promenad. Det jag försöker förmedla är alltså inte att jag tycker att det varken är förkastligt att vilja ha det bekvämt eller tvärtom, utan att det inte är någon issue!

så till din fråga: jag kan lova dig att det finns hästägare som inte heller skulle cykla en mil till ett hagutsläpp. Till exempel tycker "min" ägare att det är rent idiotiskt att spendera en timme till att cykla oplogad snöväg, mocka och sen cykla samma väg tillbaka igen. Då ser hon hellre att jag stannar hemma, och så mockar hon. Därför kan man alltså vara medryttare trots att man inte vill cykla en mil.

När jag var yngre red jag i alla väder... Numera rider jag bara om det är upehåll eller om det bara dugregnar... Men det har med min nacke att göra.. Får jätte ont och blir jätte stel när det är rått väder ute... :cry:

Men en ung frisk människa kan hekt klart rida obehindrat i alla väder tycker jag!

millansnillan skrev:
*knapplån*

Efter vad ni har skrivit så förstår jag inte hur jag kan ha så svårt för att hitta medryttarhäst.

Jag har arbetat många helger i stallet (Arbetstider 06.30-17.00, mockning, utsläpp/insläpp, täckesbyte och tre fodringar till 25 hästar, Ryktning och sadling av 10-15 hästar.) bara för att få råd med en ridlektion i veckan (för en dag så drar de av 120 kronor på ridavgiften, lunch är 30 min mitt på dagen. Inga andra raster. Alltså tolv kronor per arbetande timme. TOLV KRONOR, hur många seniorer här på buke skulle ta ett arbete med de här arbetsvillkoren och tolv kronor i timmen?).
Till stallet var det visserligen bara en kilometer men det var genom skogen där det inte existerade en enda gatlyckta.
Jag arbetade även med feber och förkylning. Enda gången jag inte åkte till stallet var när jag var så sjuk att jag spydde bara jag försökte resa mig ur sängen. Aldrig att jag låter lathet gå ut över hästarnas bästa.
Jag har varit skötare åt hästar där jag skötte om dem (ryktade, visiterade, gjorde iordning mat, sadlade och mockade) 4 dagar i veckan utan att ens våga drömma om att få rida.
Fick jag någon enstaka gång hämta en häst i hagen eller tillochmed gå en kort promenad med den så var jag överlycklig
Detta gjorde jag under 7 års tid, en enda gång fick jag rida som tack. EN gång. Efter 7 år flyttade vi 2,5 mil ifrån stallet så nu åker jag bara bil dit en gång i veckan och rider (mamma och pappa tyckte att om jag slitit så hårt för hästarna så måste jag ju ha ett riktigt intresse, därför erbjöd de sig att betala hela ridavgiften :love:)

Jag kan lätt tänka mig att cykla en mil till stallet i ösregn för att sköta om medryttarhästen och rider även om det så är snöstorm ute. MEN jag får ingen medryttarhäst, varför? Jo jag är med mina snart 16 år för ung :smirk: och tydligen så är alla under 18 alldeles för ansvarslösa.
Så nu har jag letat medryttarhäst i snart två år och får hela tiden avslag på avslag pga av min ålder.
Och de få gångerna jag inte fått det så vill folk ha 1000 kronor för att rida ut på deras häst en gång i veckan (jodå, har hänt).

Jag skulle inte kalla dagens ungdom lat, snarare dagens seniorer för fördomsfulla och giriga :(

Om du tänker flytta neråt där jag bor ring mig *L* Du tillhör en av de få unika.... var stolt. Vuxna har tyvärr sett för mycket av de andra mindre unika tonåringar så därför har det blivit så !!!! sorgligt!!!

danilo skrev:
För mig är det helt naturligt att hästen behöver mycket skötsel och att den ska få det, och om jag har sagt att jag ska till stallet en dag så åker jag dit om jag inte är sjuk. Naturligtvis.

Men varför hakar ni er upp på att andra minsann inte kan cykla flera mil till stallet enkel väg, för de har minsann inte ett lika brinnande hästintresse som ni? Varför verkar det vara så irriterande för er att andra människor inte sliter lika hårt som ni? Ni har väl valt det själva? Lika väl som många väljer att ha varm sadelkammare, nära till ridhus, spolspilta etc.

Till alla här: varför blir ni upprörda över att andra inte engagerar sig lika mycket i hästar vad gäller tid, pengar och bekvämlighet?

Det är ju bra att du håller med att hästen ska ha sin dagliga skötsel, Du verkar ha en bra deal med hästägaren! "om jag har sagt att jag ska till stallet en dag" hur sjutton låter det !!! Har du det så att du bara kan säja att idag kommer jag? Det är ju ingen hjälp för hästägaren jag menar en ena veckan så kommer du kanske en gång o nästa vecka kommer du kanske 4 gånger. Det verkar ju ganska lyxigt titta ut o kolla om solen lyser o jag känner mig pigg ja då kan jag ringa o säja... ja idag kommer jag. Snacka om "Lyxryttare"

knapplån

Men om man vänder på frågan då? Det är många ägare som lägger allt för mycket arbete på medryttaren. Eller är mesiga. "Men jag kan inte denna helg, kan du ta hästen då?" eller när man har bestämt att man ska rida ut/rida för tränare tillsammans, då har ägaren glömt bort eller ringer i sista minuten att något annat dykit upp. Eller är det bara jag som råkat ut för en sådan ägare? H*n var super snäll och jag trivdes bra med ägaren, men h*n la alltid mer arbete på mig, eller glömde bort mig när vi bestämt något. Visst hade h*n mycket att göra, men då tyckte jag att det var h*n som tog mindre ansvar!

Det är många ungdomar som är lite mesiga idag, Nu räknas väl jag till ungdom fortfarande men när jag var medryttare var inte jag så mesig, bara när hästen började hoppa ur boxen och kastade av mig minst tre gånger så fort jag satt upp. Då åkte jag inte till stallet med samma glädje som innan. Men visst kom jag och mockade och ryktade henne för det. Och red när jag väl kommit upp :crazy: Jag åkte buss till stallet förresten. :) men jag slutade eftersom hästen skadades och bara stog stilla.

danilo skrev:

Jag kan förklara varför jag tycker att det är ett problem! Att ha häst är dyrt och innebär MASSOR av tid och ansvar. Att rida på ridskola är dyrt och inte lika utvecklande (efter ett par år) som att ensam få ta ansvar för en häst en dag. Därför är medryttare en väldigt trevlig företeelse - jag som hästägare kan få någon dag ledigt, och en hästtjej som inte har tid/råd med egen häst får rida och lära sig ta ansvar.
Men - om jag inte kan LITA på min medryttare att hon åker ut när hon har lovat eller gör det hon lovat, så kan jag inte åka bort, slappna av eller ha andra planer på hennes dagar. Jag måste nämligen vara 'jour' ifall att hon inte orkar komma. Det KAN ju regna/blåsa, en kompis kanske ringde och ville att de skulle på partaj istället, eller kanske hade hon ont i handleden och kunde inte mocka?
Resultatet blir att HON får rida när hon har lust, slipper ta ansvar eller vara bunden, medan för mig är det mer besvär än trygghet att ha en medryttare. Och plötsligt har jag inte vunnit ett dugg på att låna ut min älskade, värdefulla, vackra kompis till henne.
Är det rättvist tycker du? Så mycket kräver man ju inte - jag vill att hon ska vara där när hon har lovat, jag vill att hon ska motionera hästen och mocka åt henne. Vill man inte gå med på de enkla sakerna för att få rida på min tjej och använda mina saker, då kan de få gå tillbaka till ridskolan.

Edit : Insåg att jag for ut lite, men det jag egentligen ville få fram är att om du tar en medryttarhäst x km bort, så får man stå det kastet även då vädret inte är på topp. Är man sjuk eller händer det ngt exceptionellt kan man såklart ringa och förklara för mig eller ngn annan i stallet som kan hjälpa till.

Senast ändrad:

Det är många jag känner som är vuxna (över 30 år), de rider inte när det regnar, blåser, snöar.. what ever.

Jag, 20 år, och min syster 17 år, rider i alla väder om det inte är extremt. Vi har inget ridhus.
Hästarna ska ha sin motion/aktivering, så är det bara, då får man tåla lite väder och vind.
Men det finns ju kläder efter väder som tur är! :idea: T.om för hästarna.

Och GeKås ridbyxor, dom kan man skita ner så mkt man vill utan att oroa sig för att pengarna trillar i sjön :rofl:

Tror det beror mkt på våran underbara mamma, hon är jättenoga med sådant. Har man djur så ska dom skötas, och det bra också annars ska man inte ha några alls.
Det är bara så, inget snack om saken :) :love:

Ibland verkar det som om man måste bo i Stockholm och betala 1000:- för att rida en gång i veckan, har fortfarande inte hittat en häst att motionsrida... :cry:
Cyklade under den tiden jag hade egna ponnyer ca 5km enkel väg till stallet varje dag, och sen var det 2-3 hästar att motionera. Fick skjuts om det var halv snöstorm, kanske...

Okej, jag hänger absolut med och instämmer fullt! Därför kan det vara bra att skriva kontrakt, så att medryttaren vet att det här med hästar är något som ska tas på allvar.

Anledningen till mitt förra inlägg var mer att jag kände att hela tråden handlade om hur mesiga alla som inte ville cykla en mil till stallet i snöstorm - utan valde ett stall närmare - var. Och då menar väl kanske både du och jag att det är bättre att ta ett stall och en medryttarhäst + ägare som är på samma nivå som en själv. Man tar alltså inte på sig mer ansvar än man vet att man klarar av. Men jag läste tidigare inlägg av olika medlemmar som att det är mesigt att inte vilja ta på sig mer, som att ta sig lång väg bara för att släppa ut några hästar i en hage. Är du med mig vad jag menar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka