Dagens unga ryttare = mesar??

Sv: Dagens unga ryttare = mesar??

minternet skrev:
Jag håller med!
Okej jag kanske inte alltid häver mig ut om det spöregnar eller snöstormar men jag är ju också "gammal" (34) :angel:

När jag var liten kunde jag cykla hur långt som helst, (1-2 mil)bara för att få vara med och titta när någon skulle rida. (Mamma hade bara råd att låta mig rida lektion en dag i veckan.)

Jag kunde kliva upp ruskigt tidigt för att få vara med vid morgonfodring (av rent intresse) och dessutom mocka 4 boxar efter detta utan att ens kunna få en ridtur efteråt (4 st travhingstar fanns i det stallet)

Jag gjorde nog precis vad som helst för att bara få vara nära en häst :o

Lite skillnad mot en del ungdomar idag som inte ens kan tänka sig att göra en enda handling utan att först få veta på vilkeet sätt det skulle löna sig. ;)

// M
"Ungdomar idag", gills jag då (17 år)?;)
Jag är nog nu som du var då (och fortfarande är kanske?;) ), har precis sålt min egna häst men åker till stallet ändå, bara för att få vara med hästarna.
Men visst finns det de som struntar i det för att "det är för långt" lr dåligt väder, känner flera stycken! Men då är det bristande intresse som är felet, för om de verkligen skulle gilla hästar som många av oss andra gör så spelar lite regn inte någon som helst roll!

Jag håller helt med dig...och hade problem när jag var ca 16 och medryttarna bara tre år yngre...och bättre har det inte blivit...

Mina kompisar och jag har diskuterat fenomet flera gånger, redan för några år sedan (och vi bodde inte nära någon storstad) och tyckt att de yngre är så lata/slö/låter bli att rida/komma till stalllet etc om vädret är fel/det inte går att rida/det finns andra saker att göra...

Men då och då hör man om folk som faktiskt inte är sådana...kul för att de flesta yngre ryttare jag träffat är bara intresserade av att ta så många rosetter som möjligt.

och nej jag är inte heller så gammal...även om man känner sig sådan när man gnäller såhär.:crazy:

Jag tror att det finns ett till hästfreak här:rofl:

Jag kan vara sjuk, 39 graders feber o hosta o ändå är jag ute och fodrar och kollar till hästarna. Det enda som hindrar mig ibland är mamma. Okej att jag har dem utanför köksfönstret, men det är bara sååå blåsigt så varje gång man kommer in när det blåst är man helröd om kinderna, skakar, fryser osv. Jag älskar mina två hästar över nästan allt annat(familjen går före) och skulle kunna göra i princip vad som för dem. Om jag inte rider så tar jag i alla fall upp hästarna och borstar och visiterar dem, behandlar ev. sår osv. Hinner jag inte rida tömkör jag oftast dessutom.

Hästarna är mitt liv- jag hade inte klarat mig utan dem!

Före jag hade egen häst kunde jag cyckla milslånga rindor bara för att på fota och kanske våga hoppas på att få klappa en häst!
Han hända att jag gör det nuförtiden med- men då för att fota.

Kan tillägga att jag är 14 imorgon;) :banana:

Silkisif skrev:
Jag tror att det finns ett till hästfreak här:rofl:

Jag kan vara sjuk, 39 graders feber o hosta o ändå är jag ute och fodrar och kollar till hästarna. Det enda som hindrar mig ibland är mamma. Okej att jag har dem utanför köksfönstret, men det är bara sååå blåsigt så varje gång man kommer in när det blåst är man helröd om kinderna, skakar, fryser osv. Jag älskar mina två hästar över nästan allt annat(familjen går före) och skulle kunna göra i princip vad som för dem. Om jag inte rider så tar jag i alla fall upp hästarna och borstar och visiterar dem, behandlar ev. sår osv. Hinner jag inte rida tömkör jag oftast dessutom.

Hästarna är mitt liv- jag hade inte klarat mig utan dem!

Före jag hade egen häst kunde jag cyckla milslånga rindor bara för att på fota och kanske våga hoppas på att få klappa en häst!
Han hända att jag gör det nuförtiden med- men då för att fota.

Kan tillägga att jag är 14 imorgon;) :banana:

Jag är precis likadan, är 13 år

Dagens barn har det kanske för lätt , får allt severad mitt framför näsan. Föräldrar skämmer bort dem med att skjutsa dem överallt. Sedan är det ju mycket som konkurerar om deras tid, för det finns så stort utbud. O när man märker att det ställs krav på dem så pallar de inte! klarar inte de förväntningar det ställs på dem utan de sjunker igenom. Har sett på våran ridklubb hur många tonårstjejer som lägger av, även de som har kommit en bit på vägen, men träningen är ju färskvara så man måste ju hålla igång hela tiden o det pallade de inte för. Jag beundrar de ungdommar som fortsätter o håller igång.

JO visst är det nog så med många nu är jag ju också "gammal" 33 år så det kanske beror på åldern men jag kunde cykla långt bara för att få se hästarna, Jag började terrorisera grannarnas hästar som liten, när jag var sex drog jag med mej grannens islandshäst till andra sidan hagen upp snabbt och sen drog hon iväg tillbaka till grinden:o när jag var tio-elva år bodde jag ett par km från ett arabstuteri,:love: tjejen som var stallskötare där lurade oss och sa att om vi mockade skulle vi få rida, Det var många boxar och många dagar och varje gång vi frågade sa hon -nästa vecka, -nästa vecka, till slut kom frun i huset ut och undrade varför vi alltid hängde där och vi svarade väl stammande att vi ville rida, svaret var -inga utav våra avelsston är inridna så nu kan ni gå hem...:eek: Har glömt hur länge det rörde sig om men många boxar blev det...
Nästa häst bode 13 km hemifrån dit cyklade jag varje dag i ett år tills jag en dag möttes av en tom hage :eek: ägaren: - Hm jo nu var hon ju i kondition så att vi kunde sälja henne för en bättre slant:eek:

Nu är det så att jag är inte bara hästbrud utan mamma också så jag måste erkänna att min dotter inte har fått cykla runt så som jag gjorde det var ju livsfarligt, men visst är hon "bortskämd" med att ha en mamma som har kört henne.
Nu är hon fjorton och hon ansvarar för att hennnes häst har det bra. jag släpper ut och fodrar men ska jag mocka så får hon allt vara bra sjuk;) Det går inte att säga jag orkar inte eller jag har inte lust...

Känner igen...har 3 hästar som jag försöker få meryttare till och det lyckas väl inget strålande. Bra bussförbindelser finns osv...men vi har bara skogen att rida i.
Många har kommit o gått men ingen av det rätta "virket"...jo nu ljög jag :p Hade en tjej tidigare som var helt underbar"!!!! Tyvärr blev det väldigt långt för henne att åka när vi flyttade, men ibland dyker hon ändå upp på lov o helger :love:

Jag har reflekterat över samma sak, just att allt verkar vara sååå jobbigt och besvärligt så fort det inte är serverat på silverfat. Jag har haft medyttare som jag skjutsat ut själv :eek: för annars orkade de inte komma ut.
Nu har jag världens bästa medryttare som är 14, ansvarsfull och ÄLSKAR min häst. Och dessutom åker hon i ur och skur och det är aldrig nåt gnäll över de dåliga bussarna eller avstånden eller vädret :love:

Åh herregud, nej jag skulle nog heller inte cykla 8 km enkel väg året runt varje dag.

Nu har jag tre kilometer vilket är alldeles lagom när det är cykelväder, men det är fortfarande för jävligt på vintern när det plötsligt tar en timme i stället för tjugo minuter att ta sig till stallet för att cykelvägen är oplogad. Dag efter dag. Nej, så brinnande är faktiskt inte mitt hästintresse. Då ser jag hellre till att fixa annan transport - eller hitta en ny häst med bussförbindelser.

Sen är det en annan sak med regn och snö och ridning: jag rider i allt! Men cyklar inte i allt. Och ägaren till medisen är helt förstående och tycker inte heller att jag behöver komma när det är för mycket snö på vägarna eller 25-.

Jag kan alltså gladeligen :) erkänna att jag älskar hästar, men inte är besatt av dem. Jag har andra saker att göra i mitt liv också: äta, sova, lite teater och framför allt studier. Därför ser jag till att inte ta på mig för mycket ansvar: exempelvis köpa egen häst. Däremot vet jag att jag kommer att göra det när jag har pengar och bekvämligheter nog (bil, buss, kort väg etc) att klara av det livet.
På samma sätt vill jag också ha det så bekvämt som möjligt i stallet, utan att det blir onaturligt för hästen. Gärna lösdrift - men då ett varmt rum för människorna, uppbindningsplats etc. Jag tränar gärna i ridhus, men rider inte i tre timmar för att komma dit.

Jag tror alltså att vi måste nöja oss med att alla brinner olika starkt för "sina" hästar. Däremot kan det ju vara klokt att inte gå och köpa sig en egen häst om man vet att man inte kommer att kämpa för att vara med den varje dag. Alla är helt enkelt på olika nivå, och så var det säkert för trettio år sedan också!

Om det spöregnar eller är full snöstorm rider jag i ridhus! Inte krångligare än så. Är det dock full snöstorm eller regnar sjukt mycket kan det hända att jag avstår, av den enkla anledningen att mn lilla pålla blir smått (ehhrm... :smirk: mycket!) nipprig när det blåser väldigt mycket ute. (Skåne ni vet... :p ) När det är riktigt, riktigt vidrigt väder gagnar det varken hästen eller mig att rida, vid ett sånt väder får jag nästan sparka ut henne ur stallet. Hon visar på alla vis hon kan att hon inte vill, backar, kniper ihop ögonen och "krymper" verkligen ihop. Och varför ska man då tvinga henne?

Mitten skrev:
Jag har reflekterat över samma sak, just att allt verkar vara sååå jobbigt och besvärligt så fort det inte är serverat på silverfat. Jag har haft medyttare som jag skjutsat ut själv :eek: för annars orkade de inte komma ut.
Nu har jag världens bästa medryttare som är 14, ansvarsfull och ÄLSKAR min häst. Och dessutom åker hon i ur och skur och det är aldrig nåt gnäll över de dåliga bussarna eller avstånden eller vädret :love:

Var rädd om henne hon är otroligt sällsynt !!!!

Nu är det ju inte varje dag det handlar om!! Min stalltjej kanske rider 2-3 gånger i veckan. Hon har max 3 km. att cykla.

Nu är hon här idag :D och just nu duggar det...... :angel: Vidare har vi inget ridhus att välja på!!

Men det är en intressant diskussion både vad gäller förekomsten men även varför tycker jag! Jag har mött många i min ålder (alltså över 30) som säger just det många av er skrivit här....att många är bekväma idag. Men det är ju skönt att se att det finns de som, precis som jag, inte bryr sig om vädret (även yngre) Heder åt er!!

Men, vi är ju alla olika och som tur är får man tycka olika :) Och att man i många fall kanske kan välja förutsättningarna; vill man absolut inte rida i skitväder kan man leta upp ett stall med tillgång till ridhus.....

Nåväl, tack för svaren...intressant diskussion!!

TinyWiny skrev:
JO visst är det nog så med många nu är jag ju också "gammal" 33 år så det kanske beror på åldern men jag kunde cykla långt bara för att få se hästarna, Jag började terrorisera grannarnas hästar som liten, när jag var sex drog jag med mej grannens islandshäst till andra sidan hagen upp snabbt och sen drog hon iväg tillbaka till grinden:o när jag var tio-elva år bodde jag ett par km från ett arabstuteri,:love: tjejen som var stallskötare där lurade oss och sa att om vi mockade skulle vi få rida, Det var många boxar och många dagar och varje gång vi frågade sa hon -nästa vecka, -nästa vecka, till slut kom frun i huset ut och undrade varför vi alltid hängde där och vi svarade väl stammande att vi ville rida, svaret var -inga utav våra avelsston är inridna så nu kan ni gå hem...:eek: Har glömt hur länge det rörde sig om men många boxar blev det...
Nästa häst bode 13 km hemifrån dit cyklade jag varje dag i ett år tills jag en dag möttes av en tom hage :eek: ägaren: - Hm jo nu var hon ju i kondition så att vi kunde sälja henne för en bättre slant:eek:

Nu är det så att jag är inte bara hästbrud utan mamma också så jag måste erkänna att min dotter inte har fått cykla runt så som jag gjorde det var ju livsfarligt, men visst är hon "bortskämd" med att ha en mamma som har kört henne.
Nu är hon fjorton och hon ansvarar för att hennnes häst har det bra. jag släpper ut och fodrar men ska jag mocka så får hon allt vara bra sjuk;) Det går inte att säga jag orkar inte eller jag har inte lust...

Du har ju varit duktig i unga år :banana: då pratade man inte heller så mycket om tonårsfetma !!!! Ett sätt för föräldrar med problem är kanske att slänga ut ev. modemet o kolla vad som händer :rofl:

Har jag lovat att ta ponnyn som jag hjälper till med en viss dag
så far jag dit även om vädret är kasst. Sedan kanske jag inte rider
om det är smällkallt eller jätte regningt, vet inte om jag
är för bekväm av mig :angel: Nej men vissa väder är extrema
och då tror jag pållan också mår bäst av att slippa. Men sedan
så har inte jag och hon jag hjälper någon överrenskomelse över
att jag ska rida varje dag när jag är där, jag rider om jag vill och
har tid vilket blir nästan alltid. Annars fixar jag bara stallgrejerna
och ev. jourer.

För oss 50-talister som redan på 60-talet cyklade 1 mil och mer..enkel väg.. bara för att titta på en häst, är ditt sätt att se på hästar/hästeriet fullständigt främmande....

så bekvämt som jag har haft det i vinter har jag ALDRIG haft det...jag behöver bara släppa ut hästarna, mocka och fixa maten...
Vatten och hö sköter han som har sin foderhäst uppstallad till alla hästarna, mot att jag gör det andra
Att jag sen bara har en knapp kilometer att cykla till stallet är rena lyxen.....

Trots all denna hjälp och närhet så har en av hästarnas medryttare hoppat av därför att det är så långt och jobbigt....

FY SJUTTON FÖR BORTSKÄMDA LYXRYTTARE :(

Hehe, det där känner jag igen :D Har hittills endast avstått ett fåtal gång från att rida pga sjukdom. När jag t ex hade ~40grader i två veckor fick jag inte åka till stallet för mina föräldrar. Även om det var det jag helst av allt ville :angel: Men alla andra små sjukdomar tänker jag inte på vare sig det gäller ridskolan eller medisen. Säger bara till mig själv att det är bra att vara ute i friska luften och röra på sig lite försiktigt (visst...) Sedan brukar jag åka hem och krascha så fint i sängen. Men hittills har jag ju överlevt iaf! ;)

Knapplån
Jag hade 7 km till stallet - fram till jag var 11 fick jag åka dit men cykla hem. Sen var det cykel som gällde fram till moppeåldern. Jag har även gått hem därifrån några gånger när det varit för halt för att cykla - kolmörker o isgata i ridstövlar.....
Jag har haft några stalltjejer och ingen har slutat för att dom haft långt att åka, några av dom har cyklat 7 km när det varit bra väderlek och även ridit i småspik - däremot falnade ofta intresset i 16-årsåldern - ganska vanligt tror jag

Iris71 skrev:
Nej, jag tycker inte att alla unga ryttare är mesar! Det var mer en fråga! Och jag har ju dessutom frågetecken bakom!

Du verkar ju vara av den rätta kalibern! Tycker JAG! Det var ju det som var grejen, JAG tycker så, sen ställde jag frågan vad tycker ni??

Jag rider oxå oavsett väder, snöstorm, regn eller vackert..... Har man häst så har man. Tänk om det regnar i en vecka, ska hästen stå då?

Fast det är nog där kruxet ligger. som MED ryttare, dvs ICKE ägare till hästen, så är det faktiskt till STOR procent (även om det finns dedikerade underbara personer också) en markant skillnad i motivationen, hur man än vänder och vrider på det.
som häst ägare så rider jag SJÄLVKLART i ur och skur - det är min häst, mitt ansvar, mina mål osv - och det gör att jag står ut och motiverar mig även när motivationen sviktar.

LÅNAR man en häst av någon annan - ja då är det oavsett vad vissa må argumentera - en skillnad. Man LÅNAR häst för att man ofta inte vill ha hela ansvaret och allt som kommer med detta, för en egen häst. självklart är det då så att om MIN motivation som häst ägare ligger på ca 0,5 vid spöregn och rusk väder - så vad ska då inte ICKE häst ägarens motivations nivå ligga på under dessa omständigheter?

detta INTE sagt, att det finns MÅNGA medryttare som är lika engagerade och involverade som häst ägaren - det finns det, och de är underbara. Men man måste nånstans också förstå bakgrunden och möjliga anledningar för den procent som INTE är på den motivations nivån.

sen håller jag med övriga som skrivit om att ju lägre ner i åldrarna - desto mer dedikerad - ofta sant... som vuxen blir man pipplig och gnällig när det gäller väder :devil:

Mackan/hästägare som rider i ur och skur - men inte precis är motiverad när det är som värst.

EnWisa skrev:
"Ungdomar idag", gills jag då (17 år)?;)
Jag är nog nu som du var då (och fortfarande är kanske?;) ), har precis sålt min egna häst men åker till stallet ändå, bara för att få vara med hästarna.
Men visst finns det de som struntar i det för att "det är för långt" lr dåligt väder, känner flera stycken! Men då är det bristande intresse som är felet, för om de verkligen skulle gilla hästar som många av oss andra gör så spelar lite regn inte någon som helst roll!

Nä du har nog rätt...
// M

Hehehe Känner igen det så väl :smirk:

Hade en skötare som bodde 10 min cykelväg från mig..
Hon kunde inte komma för..
"Hennes cykel hade blivit insnöad.."
:cool: :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka