Dagens unga ryttare = mesar??

Sv: Dagens unga ryttare = mesar??

Knapplån.

Jag tycker då såhär. Har jag kommit överrens med ägaren om att jag ska ta hand om hästen en dag, så tar jag hand om hästen den dagen, vare sig det är solsken eller regnar småspik.

Det kan hända att motioneringen skiljer sig åt beroende på vädret, jag rider t ex inte ut på timslånga skrittturer i spöregn. Utan då håller jag mig gärna till lite kortare turer, är i paddocken, promenerar eller longerar.

Jo, jag fattar precis, men jag blev nog lite inne i det jag skrev att jag glömde att du faktiskt inte hade påstått att man hade rätt att strunta i att komma för att det regnade ... :crazy: Sorry !

Iallafall så tycker jag att man ska tänka INNAN - orkar jag med det här - året om ? För många börjar ju som medryttare när det är varmt och sommar, inga boxar att mocka och enkelt att ta sig ut. Sen tunnar de ut när det blir kallt av diverse 'oj vad jobbigt det blev'-anlednngar. Det är trist tycker jag. Då kan man tänka INNAN man tar på sig ansvaret. Då är det bättre att inse att man inte kommer orka och välja ett stall närmare sig! För inte f-n sitter jag och cyklar en mil i snöstorm heller, det kan jag lugnt erkänna :cool: Men jag skulle iofs inte lova att göra det heller.

Vad har du för preferenser? För jag har häst mellan Stockholm och Uppsala och tycker det är fler hos mig som söker motionsmedryttare utan att kräva spec mkt betalt (om ngt alls.). Men då är det jobbigt att ta sig till stallet förstås :D Så var vi där igen ;)

Jag åker först tåg, och sedan går jag två kilometer för att komma till min häst. Jag har aldrig ens en tanke på att inte åka till stallet om det regnar/snöar. Det är självklart! Jag rider alltid, även om det ösregnar ute eller är snöstorm. Då är det bara att ta på sig ordentliga kläder. Ponnyföräldrarna i mitt stall är helt häpna över att jag tar mig så långt till stallet, och att jag alltid är där. Deras barn skulle aldrig rida ifall föräldrarna inte körde dom till stalldörren, mockade boxen och hämtade dom när de ridit klart. Ifall det regnar kommer ofta inte barnen.
Jag är 15 år. Enda undantaget då jag inte rider är om jag är sjuk. Då kan jag få pappa att skjutsa mig till stallet så att jag kan mocka och fixa maten, ifall jag är riktigt sjuk ringer jag någon snäll människa i stallet som kan hjälpa till.

Problemet är att när det väl kommer någon så vill dom inte fortsätta därför att man inte har ridhus, kan hämta dom med bil...öhh vad ska jag då med medryttare till??....dom måste borsta hästen innan dom rider och sätta på utrustningen själva m.m.

Eller så skaffar dom sej egen häst eller lånar häst och sen låter dom föräldrar och/eller andra i stallet sköta hästen för vädret är fel, det är "jobbigt" m.m.

Detta fenomen kallas: LATA LYXRYTTARE !!!

Själv har jag på 45 år uteblivit 1(!!!) gång för annan orsak än svår sjukdom...
Och det var lördagen den 18e november 1997.
Dagen innan hade vi fått 150 cm snö och samma dag hade jag varit och tagit bort gipset på min brutna hand....
Då ringde jag till stallet och frågade om vägen dit var plogad...och eftersom den inte var det så dom att jag kunde stanna hemma, annars hade jag fått gått 8 km enkel väg...
Vilket jag dock gjorde på söndagen...

Men har man inte ett gediget hästintresse så har man inte, men ge då attans i att ringa eller maila när man söker medryttare....

Jag är 17 år och för min del (och andra jag är i kontakt med) är inte vädret något problem, det är avståndet. Om det inte går någon kollektivtrafik ut till stallet och det innebär att jag måste cykla några km (upp till mil) avstår jag hellre än att plåga mig dit. För det första är jag trött lagom tills jag är framme eftersom att det tar på krafterna att cykla så långt. Då har jag inga mindre krafter kvar till hästarna som kräver arbete och desutom har det tagit lång tid att ta sig ut = mindre tid kvar innan jag måste cykla hem. Efter en heldag i stallet är man som bekant lagom trött, tro fan att jag inte orkar cykla hem samma långa, sega sträcka =/ Och nej, jag kan inte vara i stallet varje dag så att jag blir "härdad" för hårt arbete. Är jag då lat? De andra ungdomarna i min umgängeskrets tänker också så, dessutom är det ovanligt att man endast sysslar med hästar i vår ålder, skola och annan fritid tar också tid, inte blir det bättre av att föräldrar ofta kräver saker också (speciellt mina som inte har något hästintresse).

Jag förstår din tanke, och kan hålla med om att många (fast även äldre!!) är förvånansvärt lata när det gäller att ta sig ut till hästarna. :crazy: MEN det finns många som sliter jättehårt för att få umgås med dem och lära sig. Jag är 17 år och jag har ALDRIG låtit bli att åka till stallet för att vädret varit dåligt, jag varit för trött eller liknande - varken till medryttarhästar eller när jag hade foderhäst. Jag har i vissa fall haft riktigt långt cykelavstånd och till en häst fick jag åka buss som tog nästan en och en halv timme dit + lika lång tid hem, men jag har aldrig slutat rida en häst pga den anledningen. vet inte HUR mycket jag har slitit åt andra och jobbat i stallet för att få göra småsaker med hästarna, och även fast jag inte längre mockar ett helt stall för att få ta in några hästar från hagen (som när jag var liten :D ) så tycker jag det är skönt att ha en anledning att ge sig ut i regnet, eller att släpa sig upp ur sängen på morgonen - för det är ju verkligen värt det sen :bump:

förtillfället står jag utan medryttarhäst och OJ vad abstinens man får :crazy:

Visst har även jag ibland tyckt att det varit jobbigt att cykla 8-10 km enkel väg för att ta sej till hästen.... men eftersom jag varken har körkort eller ens får ta ett pga mina mediciner, så har jag aldrig haft något val...

Samtidigt är det en så häftig känsla att kunna cykla till hästen efter att jag legat i sängen och varit halvsidigt förlamad i månader....
Dessutom så säger min astmaläkare att utan dom långa cykelturerna, och medicinerna förståss, till hästen så skulle min svåra astma göra att jag knappt ens skulle kunna tänka häst utan att få ett svårt anfall....

som jag svarade Mitten här ovan så tror jag att vi alla är inne på samma linje: alla tycker att det är omoraliskt och fult att ta sig an ett ansvar som man inte klarar av.

Som sagt så är det också min åsikt, men att jag inte tycker att det finns något fel i att köra bil till stallet, så länge man tar sig dit. Eller att göra upp med sin medryttarägare om att bara komma tre gånger i veckan i stället för fem, för att man vet att man inte orkar. Eller som jag gjorde i vintras: sa att "imorgon så kommer jag inte om det snöar". (Men det är bara för att nuvarande ägaren är på samma våglängd som jag, bor vid stallet och ändå är ute varje dag. Med tidigare ägare skulle jag ha kommit oavsett väder.)

Alltså: självklart ska man INTE ta på sig mer ansvar än man klarar av!

Jag har ett utmärkt tips till er som söker medryttare.
Ge era tilltänkta medryttare en provmånad eller två och se hur det går, man märker ganska snart om tid, avstånd, väder
eller t.o.m. om hästen passar eller inte.
Och efter det kan man ju skriva kontrakt där man tydligt skriver ner att hästen är medryttarens ansvar den dagen/dagarna
och om man missköter sig X antal ggr så sägs kontraktet upp. :cool:

Ägaren till min f.d. medryttarhäst gjorde så med mig, vi satte upp en provmånad och testade.
Nu hade jag då förmånen att få åka med en av de andra medryttarna till stallet :angel: hon skulle nämligen rida samma dag,
på ägarens andra häst så det där med att ta sig fram och tillbaka var aldrig ett problem.

Däremot kunde jag dra slutsatsen efter den månaden att min tid inte skulle räcka till p.g.a. oregelbundna arbetstider & att jag inte riktigt kände mig bekväm med hästen heller, vi var lite för olika, så efter att ha diskuterat med ägaren slutade jag efter provmånaden.

Men jag fick iaf chansen att prova på och jag tyckte det var helt utmärkt sätt att prova på att bli medryttare.
Ägaren var glad att jag ville prova & jag var välkommen tillbaka om jag ångrade mig :D

Får jag bara då fråga vad ni menar med "lyxryttare"? Att man t.ex. har hästen helinackorderad och bara behöver mocka...? är bara nyfiken!

Som medryttare till mitt sto valde jag en kvinna som var 34 år - just för att jag tänkte att hon var seriös......Hon hade bil, stallet låg nära hennes hem osv

Efter några veckor och hösten kom så messade hon att hon inte kunde pga:

regn
mörkt
kallt
barnen sjuka
mensvärk osv.....

Nu har jag en 17-årig tjej som är en klippa !! :)

Jag är sexton och rider i nästan alla väder. Alla har väl olika gränser för vad vi tycker är Riktigt Dåligt Väder (=inte ridning) men jag håller med om att det finns väldigt mycket mesighet.
Slöhet?
När jag var yngre (haha, veem låter gammal nu?) var jag beredd att cykla flera mil bara föra tt få vara i närheten av en häst... Och jag tror faktiskt det är ungefär så nu också.
Men återigen, det beror ju på hur stort ens intresse är osv...

Förut hjälpte jag en travtränare varje helg. Jag cyklade 15km dit för att sedan jobba hela dagen och sen kanske cykla hem igen (som tur var är Bosse väldigt snäll så oftast körde han mig). Snacka om att man var trött när man kom hem, men jag skulle aldrig kunnat vara utan det.
Nu på påsklovet var jag och en kompis uppe och "hälsade på" i Åke Svanstedts stall. Vi åkte tåg/buss i 4 timmar för att sedan tillbringa hela kvällen på Axevalla, gå upp tidigt nästa morgon, jobba hela dagen för att sedan uppleva en ännu tidigare morgon och en ännu längre dag (04.30-00.30). Jag klagar inte, det var skitroligt!

Iris71 skrev:
Just nu ringde min medryttare och sa att hon inte kommer för att det regnar!!!:eek: Mesigt tycker jag!!!

Likaså slutade vår förra stalltjej för att det blev för långt - 6 km. (Vi flyttade).

När jag var liten (jisses så gammal jag låter, är BARA 35) kunde jag LUKTA mig till en häst på flera mils avstånd, nu har jag fått sätta upp lappar och fråga runt efter nån stalltjej som kan rida. (Se tidigare tråd om bråkig popnny).

När jag var liten cyklade jag flera km för att komma till min älsklingshäst. Jag gick upp kl. 5 på helgerna för att vara med och mjölka och sen sköta hästarna.

Jag vet inte om det spelar in att vi bodde i Sthlm och det var på vårat landställe som jag höll på med hästarna. Nu bor vi ju på landet och här kanske hästintresset inte är lika stort och hästarna kanske inte är lika lockande eller inte lika exotiskt.

Eller vad tror och tycker ni??

(Undrar om jag lagt denna tråd fel??)

Jag tycker att intresset verkar vara lite svalt, jag rider i ur och skur förutom när jag inte hinner pga ett prov eller något. Men Eftersom att min medishäst rids i stortsett varje dag så gör det inte så mycket. Det är på med galoniskläder gummistövlar och regntäcke om det regnar. Och Overall, varma skor och ridtäcke om det är kallt. Jag älskar att rida och missar inte en sekund på hästryggen speciellt inte för dåligt väder.

Okej visst, jag har hoppat över ridningen en gång när det stormade ute och då jag inte kände hästen. Men då gick vi ju på prommenad istället.

:bump:

För mej är Lyxrytttare bl.a. att du kommer så ofta du själv har lust och tar in hästen från hagen, binder upp den i gången, borstar lite slarvig och sätter på alla grejorna och rider ut...kommer hem, tar av alla grejorna, släpper ut hästen och åker hem...

Så när jag kommer på kvällen för att ta in alla hästarna är stallgången full med hår, gödsel, sadel,träns, rykthink m.m. på golvet... :mad: :devil:

På morgonen efter jag har släppt ut hästarna så har jag mockat och lagt fram mat och sopat undan så det är rent överallt...

Kan dessutom tala om att denna medryttare red denna häst i 10 år utan att lyfta ett handtag...trots att hästens ägare var 70+ när ryttaren började rida hästen.... :eek: :devil:

palle skrev:
För mej är Lyxrytttare bl.a. att du kommer så ofta du själv har lust och tar in hästen från hagen, binder upp den i gången, borstar lite slarvig och sätter på alla grejorna och rider ut...kommer hem, tar av alla grejorna, släpper ut hästen och åker hem...

En sådan person platsar bättre på en ridskola där hästarna sköts om av andra. Eller på någon slags organiserad hästuthyrning a´la hyr häst och rid en timma.

sky_fly skrev:
Här nästan spöregnar det och jag kom nyss hem från stallet! Jag är ung, 13 år, jag åker ut i stallet varje dag som jag har hästen (Medryttare) och viker inte av bara för att det är spöregnar eller är snöstorm! Hästen är beroende och då måste vi ta ansvaret! varför annars sköta/äga en häst om regn hindrar?
Jag tkr oxså rubriken är lite "fel", du menar då att ALLA unga ryttare är mesar?! Jag då? är jag en mes? :p

:bow: :bow: :bow:
Du är en klippa!!! :D

Angely skrev:
Får jag bara då fråga vad ni menar med "lyxryttare"? Att man t.ex. har hästen helinackorderad och bara behöver mocka...? är bara nyfiken!

Sådana som bara kommer när andan faller på o.s.v Tex. tittar ut o ser att idag är det fint väder då kan jag åka till stallet o rida.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka