Dagens dragrunda

Sv: Dagens dragrunda

Se bara till att det inte är för högt tempo för den som är långsammast!

Se bara till att det inte är för högt tempo för den som är långsammast!

Tempot är något som jag har svårt att träna in på ilo. Han är väldigt explosiv, men orkar ej länge. Har börjat ha han lös mycket så han får springa länge och i jämnare tempo. Har även stängt in honom bakom mig. Är han först i spåret och släpps att dra så kör han järnet, och orkar ej så länge. Hur har du tränat för att på ett jämnt tempo? För kör han som han gör nu kommer ynkis inte alls att orka med, och ilo orkar heller inte för den delen i det tempot en längre sträcka.

Jag har ett "sakta"-kommando som betyder att de ska trava. Funkar efter första 50 metrarna av glädjeexplosion... Dessutom kan jag använda mig av bromsen för att hålla nere tempot och öka dragbelastningen, beror lite på vad jag tränar just det passet. I regel behövs inte fartträning lika ofta som styrka/uthållighet.

Du kanske inte ska koppla in Ynk för än Ilo har bränt ur sig det värsta? Uthålligheten kommer med träning, och när de förstår att turerna kan vara ganska långa. Micropauser och hejarop vid behov!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 814
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit