Dagens dragrunda

Sv: Dagens dragrunda

Se bara till att det inte är för högt tempo för den som är långsammast!

Se bara till att det inte är för högt tempo för den som är långsammast!

Tempot är något som jag har svårt att träna in på ilo. Han är väldigt explosiv, men orkar ej länge. Har börjat ha han lös mycket så han får springa länge och i jämnare tempo. Har även stängt in honom bakom mig. Är han först i spåret och släpps att dra så kör han järnet, och orkar ej så länge. Hur har du tränat för att på ett jämnt tempo? För kör han som han gör nu kommer ynkis inte alls att orka med, och ilo orkar heller inte för den delen i det tempot en längre sträcka.

Jag har ett "sakta"-kommando som betyder att de ska trava. Funkar efter första 50 metrarna av glädjeexplosion... Dessutom kan jag använda mig av bromsen för att hålla nere tempot och öka dragbelastningen, beror lite på vad jag tränar just det passet. I regel behövs inte fartträning lika ofta som styrka/uthållighet.

Du kanske inte ska koppla in Ynk för än Ilo har bränt ur sig det värsta? Uthålligheten kommer med träning, och när de förstår att turerna kan vara ganska långa. Micropauser och hejarop vid behov!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 216
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 400
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer