Sv: Dagen före tävling
Jag förstår inte varför alla skulle ha problem just dagen innan en tävling? Sådana problem så dom måste bråka eller börja gråta?
Rid klasser ni klarar av istället och träna på det så blir det inga problem att rida ett träningspass dagen innan.
Nja, min tanke var förändring till det sämre, men så verkar det inte vara, med tanke på alla svar. Av svaren att döma tar de flesta hänsyn till hästen och lägger upp dagen innan på det sätt som passar hästen bäst. Att sitta och träna och hänga upp sig på det som inte funkar så bra, med total frustration, gråt och förtvivlan som följd, verkar inte vara något vanligt alls. (och det är ju minst sagt inte någon bra tävlingsförberedelse)
Tror inte det är vanligt att ryttare slarvar bort vad de fått ut av en träning. Det finns säkert undandag, men de flesta (som jag känner till i alla fall) följer upp sina träningar. Annars är ju träningen rätt meningslös, om man inte följer upp menar jag.
En tanke med träningar är att vissa sitter och harvar på ridbanan/i ridhuset alldeles för ofta och varierar för lite. Det blir inte allsidig träning för hästen. Det tycker jag kan vara ett problem för vissa. Likaså det faktum att jag flera gånger sett ryttare som haft en frisk och stark häst när de stått i stall med mycket utevistelse och enbart en uteridbana och när de flyttat hästen till stor anläggning/ridskola med manege, så står hästen efter något år med ledinflammationer. Har sett det flera gånger. Ryttarna blir bekväma med manegen och variationen i träningen blir allt mindre. Har man ingen manege tvingas man vara krerativ och variationen blir många gånger större. (gäller självklart inte alla, men vissa hamnar i detta)
Jag förstår inte varför alla skulle ha problem just dagen innan en tävling? Sådana problem så dom måste bråka eller börja gråta?
Rid klasser ni klarar av istället och träna på det så blir det inga problem att rida ett träningspass dagen innan.