Dagen före tävling

Sv: Dagen före tävling

KL
Till alla:
Det verkar som om detta inte förändrats med åren. De som fick mig att fundera hör då troligen till undantagen. (som tränar ett regelrätt och ganska hårt dressyrpass dagen innan)

Är väl kanske därför de svenska ryttarna aldrig blir bättre. Samma med träningar, vad gör de svenska ryttarna efter ett träningspass jo dom slarvar bort allt gratis genom att vila hästen dagen/dagarna efter eller rider ut istället för att fortsätta på det dom betalat för och sedan när dom kommit igenom ge hästen vila.

där tror jag du slår huvudet på spiken! jag vilar aldrig efter träning, jag vill rida på det jag kommit på och kännt dagen innan för att verkligen få igenom det, menar inte det som att man ska rida som en tok, men jag måste göra det på träning - smälta det - göra igen själv typ. dom är ju nästan alltid bäst dagen efter träning dessutom så det är ju så dumt att vila bort det!
vila eller snarare skritta ut får min häst göra efter tävling, han behöver typ två dagar att komma igen har jag kommit fram till nu efter våra starter. det blir ju lite mer intensivt innan tävling och anspänningen (inte spänning) blir ju större, min häst tycker dessutom att det är SÅ JÄVLA KUL (:D) att komma ut att tävla och tar i för kung och fosterland och bjuder på sig själv = blir tröttare. det handlar självklart lite om att vi måste flåsa upp oss på fler än ett sätt men så som det ser ut nu.
men vila efter träning är så gott som hädelse tycker jag. sen har jag tur eftersom jag står på samma ställe som min tränare och kan få hjälp flera gånger i veckan om vi är i ridhuset samtidigt.
tror de flesta skulle tjäna på att ha det så, det har verkligen gjort under för mig och min häst och det är tack vare det vi lyckats så bra på tävlingarna tror jag.
förstår att inte alla kan ha det så, men åtminstonde att rida på "gårdagens" träning borde alla göra!

I Tyskland är det otroligt mycket mer populärt att träna för tränare ofta, dessutom ha hästen hos tränaren (alltså tränaren rider hästen nästan fler dagar i veckan än ryttaren). I Sverige blir det inte riktigt samma sak, dels för att vi tänker olika om vem som gör vad men även så här så är det en folksport, man har oftast inte råd att göra så, bara en handfull och dom rider eliten ++.

Där är för mig den stora skillnaden. Men kan tycka att svenskarna snålar lite onödigt mycket med lektioner, det är 'intensivträning' med en lektion i veckan... för mig är intensiv 3-4 gånger/vecka. Man köper märkestäcken för flera tusen och senskydd och boots och specialgjordar och specialsadlar etc.etc. istället för en bra tränare...

Håller också med om att det är dumt att ställa hästen dagen efter (och flera dagar efter ska vi inte tala om) om man nu vill ha resultat. Om man har kört ut hästen hårt dagen innan, på träningen, kan man ju iaf köra ett kort pass så man får känna efter!

Lite OT, men tycker också att det är många tränare där man inte får jobba när det går bra... Utan man rider och rider, kommer sakta men säkert till ett läge där det går bra, men där gör man inte fler grejer och utnyttjar den bra känslan utan man får 'glida' på det ett halvt varv innan det faller ur... Där är för mig en stor skillnad på en bra och en OK tränare, den som kan få en att komma ett steg vidare även efter man har kommit ett steg vidare.

jag tror de flesta tycker att träna MYCKET är samma sak som 1-2 ggr/vecka och jag tror inte det ger konkret framgång.
man måste rida, rida, rida och helst ha tränarhjälp varje dressyrpass. nu ligger det ju mer än bara god vilja bakom som kan påverka,
det är ju inte gratis. men att prioritera utrustning och saker framför träning, njaeh. sen spyr jag totalt på de som dessutom har mage
att klaga på att träningar är dyrt men gärna köper nya saker flera gånger i månaden.

Jag tycker det beror på häst helt och hållet. Som tex den nuvarande hästen kräver ordentlig genomridning dagligen egentligen, att vila eller ta det lugnt dagen ínnan tävling, eller träning för den delen, är mer eller mindre att ge upp tanken på ridbar häst. De bästa passen är efter mycket galoppjobb ute, samt gärna ett pass hoppning, därefter dressyr och rida igenom och sen tävla, det vore det mest optimala. En duracellkanin när det gäller energi som mår bäst av mycket arbete och måste ridas ordentligt igenom, allt slarv med det slår tillbaka under dubbelt så lång tid, minst, som man har slarvat. :o

Ett dressyrpass dagen innan med ordentlig genomridning är alltså nödvändigt i det fallet.

Andra hästar behöver man ta det lite lugnare med dagen innan, för att ha lite extra energi på tävlingen.

Tyckte du det var negativt om man rider ett rejält dressyrpass dagen innan?

PathOfClovers

Får du inte lov att rida honom dagen innan? Hur funkar det på tävling då tycker du? Har iofs fått för mig att det har gått ganska bra, tror jag har skummat förbi inlägg här som tyder på det.. :)

Jag har ordinarie riddag på torsdagar också (morgon), sen brukar han gå en lektion på kvällen och 1-2 på fredagen. Antingen går han bägge passen med andra ryttare, eller så är jag med på en kvällslektion.
Sen så har jag honom på lördagen om jag ska tävla på söndagen.

Nu är han förvisso under utbildning fortfarande och går därför bara med de mer rutinerade ryttarna, men man rider ju olika ändå så därför känns det bra att få ha sista handen vid honom dagen före tävling.
Sen hur länge det kommer fortsätta så, det är lite oklart. Just nu har jag honom som helghäst då han har behövt mental avkoppling och komma ut i skogen, men nu är han snart en regelrätt lektionskuse, så får se hur det kommer att se ut i framtiden! :)

Lite OT här, sorry!

Du verkar ha ett kanonupplägg och alla förutsättningar för att lyckas, dessutom också en fin häst som älskar att tävla. Det måste vara roligt att vara du i det avseendet :D

Haha ja jag vet! :D Jag är så glad, efter alla år med otur och skit rent ut sagt så flyter det äntligen på! Folk tycker säkert det är störigt men fy fan vad jag förtjänar det! Äntligen är det min tur :)

Näe, det skulle inte funka...Lördagar är hästarnas tuffaste dag för oss, alltså den dagen som det är flest lektioner. Om han skulle vara ledig för att jag ska tävla skulle ju de andra hästarna få gå mer...Men som sagt, det funkar bra ändå! Kanske skulle gå ännu bättre om jag red honom själv dagen innan men som man brukar säga; det man inte vet mår man inte dåligt av...hehe ;)

Breccia: Störigt?! Dom som tycker att det är störigt kan gott och väl gå och tjura över det! Jag tycker det är underbart och du om någon förtjänar det som sagt, you go girl! ;) :D

Det kan ju vara ovanan av tävlingsplatser som stressar hästen. Det blir säkert bättre med tiden. Sen kan du ju prova med annan typ av ridning dagen före start också. Rejäl uteritt med mycket galopp eller hoppning kanske passar hästen ännu bättre? Man får helt enkelt prova sig fram.

Absolut ovanan, eller kanske snarast att han verkar koppla ihop tävlingsplats med att det är dags att ladda för rejs.:crazy:

Jag ska verkligen försöka testa mig fram, kanske precis som du säger, att det är bättre att prova med en rejäl uteritt.

Jag tränar inte hårt oavsett. Den ska vara pigg och glad och jag ska verkligen inte hinna hitta saker (som bara måste lösas dagen innan...). Inte bra att att träna träna dagen innan, det brukar sällan hjälpa. (För mig iaf!)

En häst kan ju vara pigg och glad ändå ;)
Detta upplever jag är stor skillnad på Sverige och och i Tyskland. Här tränar man oftast ett pass dagen innan tävling, rider igenom saker och fixar och donar.

Men så rids det också mer här, i Sverige är vi så bra på att mesrida och inte riktigt vilja ta tag i problemen. Men så finns ju också ett annat system här på många vis. Oftast tränar ju eleverna iaf 2-3 gånger i veckan och oftast står de på tränarens anläggning så de blir tittade på även de dagarna som de inte tränar.

Vi rider ju tex våra hästar 6 dagar i veckan och visst vi justerar ju hur mycket jobb beroende på vad för jobb vi gör på hästarna men de går mer än vad de flesta hästar gör i Sverige.

Det finns säkert fler av dessa i Tyskland, men tror samtidigt att det finns båda sorter, precis som här, vissa tränar andra åker mera. Jag själ tycker det känns jättedumt att försöka träna och lösa saker dagen innan, då känns det bara som att be om krångel om samma sak dagen för tävling. Sedan vill jag verkligen ha en pigg häst utan 'rester' från gårdagen. Men det är ju min filosofi, det verkar ju funka motsatt med. Bara det att jag föredrar det så, känns bättre för mig så.

Det finns gott och ont i alla sorters träning. Jag tycker den tyska ridningen är långt före våran, mycket mera disciplin och mycket (!) stadigare snyggare sitsar. Sedan hoppas jag allt vad jag orkar att inte 'rollkur-syndromet' slår igenom den tyska (eller någons annas för den delen) ridning. Ser inte det positiva i det alls. Men det är ju en egen disskussion : P Men kan hålla med om att många mesrider för ofta.. (jag inkluderat...)

Det finns säkert fler av dessa i Tyskland, men tror samtidigt att det finns båda sorter, precis som här, vissa tränar andra åker mera. Jag själ tycker det känns jättedumt att försöka träna och lösa saker dagen innan, då känns det bara som att be om krångel om samma sak dagen för tävling. Sedan vill jag verkligen ha en pigg häst utan 'rester' från gårdagen. Men det är ju min filosofi, det verkar ju funka motsatt med. Bara det att jag föredrar det så, känns bättre för mig så.

Det finns gott och ont i alla sorters träning. Jag tycker den tyska ridningen är långt före våran, mycket mera disciplin och mycket (!) stadigare snyggare sitsar. Sedan hoppas jag allt vad jag orkar att inte 'rollkur-syndromet' slår igenom den tyska (eller någons annas för den delen) ridning. Ser inte det positiva i det alls. Men det är ju en egen disskussion : P Men kan hålla med om att många mesrider för ofta.. (jag inkluderat...)

Jo visst det är det så men det är vanligare här att de tränar mer och är mer seriöst. Men det funkar ju för hela eliten så ;)

Jo visst finns det och samma gäller Rollkur syndromet..

Slår igenom det tyska, alltså ibland blir man bara knäckt? Har du sett tyskarna på en framridning någon gång eller?

Det blir så fel när folk inte är insatta i det, och säga att du inte vill att Rollkur- syndromet ska slå igenom är liksom som att tala rakt ut i vädret. Vad specifikt är det som är fel, vad är det för dig, hur ser träningsmetoden ut, vad byggs det på, vilka är stegen, och tanken bakom? Liksom det finns så mycket i detta men vad tänker du på då? Att hästarna alltid rids med näsan i bogen eller?

Då gör jag det, det jag har sett av rollkuren är helt emot hur jag ser för mig hur man sunt tränar en häst. ååh det funkar ju för cornelissen och anky bla bla, visst, det är klart det funkar. Förr var väl inte barrering(?) olagligt heller? Förr kapade man av svansarna på hästarna. Saker och ting ändras och bara för att det finns människor som gör så så behöver det inte betyda att det funkar bra eller är en bra metod? .. men det var inte rollkur tråden hamnade om, det var bara ett sidospår jag kom in på : P Jag ville mest säga att alla gör olika, alla blir saliga på sin tro, rollkur/inte rollkur, träna hårt dagen innan tävling/rida lugn tur innan tävling.

Då min häst har enormt mycket energi så brukar hon få gå ganska "hårt" dagen innan, t.om träningarna :D Inte någon dressyr före utan helst ska hon ut och klättra loss kroppen och/eller galoppera för att få upp pulsen och arbeta genom hela kroppen, då brukar hon vara ganska nådig :rofl:

Jag rider i stort sett alltid ett riktigt dressyrpass dagen före tävling. Lägger inte till något nytt och svårt och brukar inte rida byten/seriebyten om de inte ingår i programmet jag ska tävla, men annars gör jag precis som jag gör alla andra pass.

Jag ser inte varför hästen skulle bli trött/få träningsvärk etc av ett vanligt dressyrpass, jag rider alla mina pass ungefär lika så hästarna är vana vid det arbete de får göra. Vila/gå någon dag lugnare/ridas ut får de göra efter tävlingarna.

Är väl kanske därför de svenska ryttarna aldrig blir bättre. Samma med träningar, vad gör de svenska ryttarna efter ett träningspass jo dom slarvar bort allt gratis genom att vila hästen dagen/dagarna efter eller rider ut istället för att fortsätta på det dom betalat för och sedan när dom kommit igenom ge hästen vila.

Nja, min tanke var förändring till det sämre, men så verkar det inte vara, med tanke på alla svar. Av svaren att döma tar de flesta hänsyn till hästen och lägger upp dagen innan på det sätt som passar hästen bäst. Att sitta och träna och hänga upp sig på det som inte funkar så bra, med total frustration, gråt och förtvivlan som följd, verkar inte vara något vanligt alls. (och det är ju minst sagt inte någon bra tävlingsförberedelse)
Tror inte det är vanligt att ryttare slarvar bort vad de fått ut av en träning. Det finns säkert undandag, men de flesta (som jag känner till i alla fall) följer upp sina träningar. Annars är ju träningen rätt meningslös, om man inte följer upp menar jag.
En tanke med träningar är att vissa sitter och harvar på ridbanan/i ridhuset alldeles för ofta och varierar för lite. Det blir inte allsidig träning för hästen. Det tycker jag kan vara ett problem för vissa. Likaså det faktum att jag flera gånger sett ryttare som haft en frisk och stark häst när de stått i stall med mycket utevistelse och enbart en uteridbana och när de flyttat hästen till stor anläggning/ridskola med manege, så står hästen efter något år med ledinflammationer. Har sett det flera gånger. Ryttarna blir bekväma med manegen och variationen i träningen blir allt mindre. Har man ingen manege tvingas man vara krerativ och variationen blir många gånger större. (gäller självklart inte alla, men vissa hamnar i detta)

När jag tävlade lektionshäst var han alltid ledig från lektionerna dagen innan, så jag hade honom för mig själv då. Du verkar ha lyckats få det att fungera ändå. Ibland har man inte mycket att välja på. Det är roligt när lektionshästar får komma ut på tävlingsbanorna och visa framhovarna! (och roligt att ryttare utan egen häst också får chansen)

jag tror de flesta tycker att träna MYCKET är samma sak som 1-2 ggr/vecka och jag tror inte det ger konkret framgång.
Men 1-2 ggr i veckan kan väl ingen kalla mycket? Vill man komma någonvart måste det till mera träning. (men det tror jag de flesta är medvetna om) Hur oft man behöver sin tränare beror ju på vilken erfarenhet ryttaren har också.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra helgen avgjordes EM i dressyr för U25 och Young Rider i Österrike och nu är det dags för de yngre ryttarna att göra upp om...
Svar
0
· Visningar
74
Senast: Gunnar
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel på Touchdown är tvåa efter första dagen av dressyren i världscupfinalen i Riyadh, Saudiarabien. – Det var en superstart på...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka