Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen någon som tar bort mina inlägg. Känns ju så där.
Så jag tappar lusten helt att skriva något. Ta bort hela forumet få eller skriv någon förklaring tycker jag.

Sjukt irriterad på alla idag verkligen.
Tänker inte svara på mer inlägg i kväll.
Trevlig helg osv.
Ni som kan dricka gör det och ta ett glas för mig också. Skål 🥂

Jag har läst på lite om orsaken till alkoholism. Varför vissa drabbas och andra inte.
Det är något med kopplingen i hjärnan.
Vissa föds också med en sårbarhet för att bli det. Och den sårbarheten har jag redan.
Jag har inte ärvt själva sjukdomen men i och med sårbarheten och mitt konsekventa drickande har jag utvecklat ett beroende.
Jag kan inte backa tillbaka till där jag var för tio år sedan. För det går inte. Men jag kan stoppa en fortsatt eskalering så att min kurva tillslut inte behöver hamna på parkbänksnivån.

På ett vis känns det mer ok att tänka att det är hjärnan hos mig som fungerar annorlunda än för majoriteten. Min hjärna är programmerad för att tycka väldigt mycket om alkohol och svarar på det. Även negativa följder slätas över eftersom alkoholen alltid vinner i slutändan.
Bra! Jag hoppas du klarar av att hålla den här tanken i huvudet när beroendet sätter in.
/Hon som hade tur och insåg att hon hade en missbrukspersonlighet redan i tonåren och därmed klarat sig ifrån de värsta fällorna

Om man säger så här och tänker på en fullfjädrad alkoholist så är det ett visst sätt man tänker sig denna. Tex parkbänk och hela den grejen.
Min pappa var en fullfjädrad alkoholist i en rymlig, elegant sommarvilla i skärgården.
Och i en exklusiv segelbåt.
Eller i en lyxig etagelägenhet på Östermalm.

Så parkbänkar har inget med saken att göra.

Så du tycker att jag har skygglappar när jag skriver att jag läst på och försöker hålla mig konkret?
Jag behöver något att gå på inte bara alla känslor hit och dit!
Nej. Just nu tycker jag att du gör ett jättebra jobb där du försöker förstå varför det är som det är. Periodvis hamnar du i samma läge där du vill bortförklara det ohälsosamma förhållande till alkohol som du har.

Det var mer en vinkling till att förstå att alkoholism är inte enbart hos de som är på parkbänken, det är så mycket större än så.

Om man säger så här och tänker på en fullfjädrad alkoholist så är det ett visst sätt man tänker sig denna. Tex parkbänk och hela den grejen.
I andra änden har vi de med ett riskbruk.
Och nånstans där emellan är jag. Har passerat riskbruksnivån men är inte på parkbänksnivån. Utan skulle säga närmare riskbruksnivån än den andra.

Så och jag vet inte vad min mamma vet eller inte vet. Hur ska jag kunna veta det?
Och nej jag har inte ordagrant sagt att jag är en så kallad alkoholist. Men skulle hon lägga ihop ett och ett kanske hon vet?
Men jag vet inte.
Och är det mitt ansvar att säga till hela världen vad jag är eller inte är?!
Ja det kanske det är men nej det har jag inte gjort för det är helt omöjligt.
Men snälla, det du beskriver ligger inte på riskbruksnivå. Jag talar av egen erfarenhet, gillar verkligen alkohol, och med dom nya rekommendationerna ligger jag nog på riskbruk gånger 3 typ. Dricker oftast några glas vin efter jobb och stall för att njuta och varva ner. Gott men förmodligen långt ifrån hälsosamt. Men: Jag har aldrig druckit alkohol till frukost. Dricker kanske 1-2 öl till lunch några gånger under semester. Har inte spytt av fylla/bakfylla sen jag var tonåring (30 år sedan). Skulle verkligen inte riskera att köra rattfull. O s v. Den situation som du befinner dig i är definitivt parkbänksnivå, bara en tidsfråga innan du har supit bort din fina hästgård och hamnar där tyvärr. Snälla, ta tag i ditt liv innan det är för sent. Du verkar ha så mycket att leva för. Många skulle döda för en hästtokig sambo t ex.

Jag har läst på lite om orsaken till alkoholism. Varför vissa drabbas och andra inte.
Det är något med kopplingen i hjärnan.
Vissa föds också med en sårbarhet för att bli det. Och den sårbarheten har jag redan.
Jag har inte ärvt själva sjukdomen men i och med sårbarheten och mitt konsekventa drickande har jag utvecklat ett beroende.
Jag kan inte backa tillbaka till där jag var för tio år sedan. För det går inte. Men jag kan stoppa en fortsatt eskalering så att min kurva tillslut inte behöver hamna på parkbänksnivån.

På ett vis känns det mer ok att tänka att det är hjärnan hos mig som fungerar annorlunda än för majoriteten. Min hjärna är programmerad för att tycka väldigt mycket om alkohol och svarar på det. Även negativa följder slätas över eftersom alkoholen alltid vinner i slutändan.
Vad skönt att läsa på, karamellen! Det hjälper mig med när någonting är svårt, att samla information och försöka förstå teorin bakom. Det kan vara både psykiskt smärtlindrande och stärkande att veta hur saker hänger ihop. Bra sätt att kanalisera frustrationen!

Och bra och sunt att förstå att du har en extra svaghet vad gäller alkohol. Då förstår du att du behöver vara extra försiktig, mer försiktig än de utan den speciella svagheten. Ditt riskbruk övergår snabbare i något mer destruktivt än det gör för många andra. Bra att veta, så att du kan släppa lite av skammen och skulden och fokusera den energin på de strategier du behöver för att undvika frestelsen.

Jag tror jag fattar vad du menar med skalan riskbrukare–parkbänksliggare och hur du placerar dig själv på skalan. Inte att du förminskar din egen alkoholism, utan att det ännu inte gått så långt att allt är förlorat och missbruket helt har uppslukat både dig och hela ditt liv. Du har inte förlorat allt, varken av dig själv eller din vardag. Du kan inte backa tillbaka tio år och vara utan problem, du kommer alltid ligga i riskzonen. Men än finns det delar av ditt liv som är rätt normala och kommer fortsätta vara det och/eller återgå till att vara det, så länge du bryter beroendet och stoppar eskaleringen. Du är inte förlorad i hopplöshet. Du har något att kämpa för. Du kan bli fri. Du har helt rätt i det.

Jag tror på dig. Jag hoppas att ångesten släpper snart, utan alkohol. Ångest är vedervärdigt och om den når sin absoluta topp är det få saker som hjälper. Ibland måste man bara rida ut stormen. Inte så bara, i och för sig, men görbart. Det enda du behöver fokusera på är att existera och acceptera din egen existens.

Du är ingen dålig människa. Du är en jättefin människa. Jag tycker om dig, det är vi många som gör här inne. Du är värd att tyckas om, och du är värd ett tryggt och bra liv där du har kontrollen.

Så och jag vet inte vad min mamma vet eller inte vet. Hur ska jag kunna veta det?
Och nej jag har inte ordagrant sagt att jag är en så kallad alkoholist. Men skulle hon lägga ihop ett och ett kanske hon vet?
Men jag vet inte.
Om man åter jämför med tex glutenintolerans. Den glutenintoleranta måste själv informera omgivningen, för att inte bli bjuden på sådant hen inte tål. Det är klart att andra kan ana eller misstänka att du har problem med alkohol, men eftersom de i din omgivning inte ser allt du skriver här så är det svårare att veta.

Den glutenintoleranta kan inte räkna med att omgivningen själva listat ut att hen inte tål tex vetebullar, och sedan bli irriterad när någon kommer med ett fat sådana. Det måste sägas rakt ut.

Du skulle vinna på att berätta för de som står dig närmast, så de vet om problemet och inte råkar göra det onödigt svårt för dig.

I andra änden har vi de med ett riskbruk.
Och nånstans där emellan är jag. Har passerat riskbruksnivån men är inte på parkbänksnivån. Utan skulle säga närmare riskbruksnivån än den andra.

Men jag vet inte.
"Parkbänksnivå" är absolut ingen definition av alkoholist.
Glöm bara inte bort det - när dina tankar snurrar.

Ingen förstår vilket helvete jag lever i. Behöva vara i mitt huvud. Och omständigheter jag varit mycket noga att inte berätta om.
Om någon visste kanske skulle få lite förståelse men det är så nu.
Nej så klart vill jag inte dricka. I helvete INTE.
Skål 😭
Men kära du, du behöver hitta en terapeut eller psykolog som fungerar för dig! :heart
Vi är många som har våra privata helveten på insidan och målet måste vara att kunna hantera dem utan att skada oss själva. Det kan man behöva hjälp med. Du behöver hjälp!

Skriver inget mer idag. Allt är sånt kaos just nu. Hoppas alla andra mår bra ❤️

Ingen förstår vilket helvete jag lever i. Behöva vara i mitt huvud. Och omständigheter jag varit mycket noga att inte berätta om.
Om någon visste kanske skulle få lite förståelse men det är så nu.
Nej så klart vill jag inte dricka. I helvete INTE.
Skål 😭
Jag tänker att vi ska förstå det här som att du har fått tag i alkohol och att du dricker idag igen?

Håller för övrigt med @Sel till punkt och pricka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 993
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 043
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 684
Senast: Rosett
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 082
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar