Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen någon som tar bort mina inlägg. Känns ju så där.
Så jag tappar lusten helt att skriva något. Ta bort hela forumet få eller skriv någon förklaring tycker jag.

Vad för typ av diagnos skulle det kunna vara?
Det låter bara som ångest. Du får ångest som kommer och går under dagen. Man får ångest och nedstämdhet av både alkoholmissbruk och när man slutar missbruka så det är inte konstigt om du har det nu till och från. Du får nog bara acceptera det just nu, att du är omotiverat nedstämd lite nu och då. Det kommer ju en uppåtvåg igen efter ett tag. Om det skulle hålla i sig efter att du varit ren mer än ett år så gör ett nytt försök med psykiatrin. Just nu måste det ju vara svårt att reda ut vad som är vad.

Men blir dippen väldigt djup så du funderar över att skada dig själv (inkl alkoholmissbruk) så ta kontakt med vården igen.

Jag har sagt att det går upp och ner. Men nu har jag ingen psykolog alls.

Jag tror inte jag har någon diagnos. Utan bara att just nu är livet så här upp och ner. Speciellt hösten brukar alltid vara tuffare än resten av året.
Att det går upp och ner är ju verkligen en underdrift. Du kastas ju mellan extremer flera gånger om dagen. Men det får man ju förmoda att du har förklarat? Det vill säga att du ena stunden kan vara så lycklig att du skrattar för dig själv, och nästa stund trilla rakt ner i ett svart hål...

Om du är mer deprimerad(?) på hösten finns ju sådant som "seasonal affective disorder": https://www.hopkinsmedicine.org/hea...er, or SAD,antidepressants can help treat SAD.

Har du kikat något på psykolog via någon av nättjänsterna? Det kanske kunde vara något att prova om det känns motigt att komma iväg :) ?

Jag är inte bipolär. Känner mig verkligen inte igen mig där. Har gjort olika tester. Dels för bipolär, adhd, autism och beroende. Den enda som är fastställt är beroende fast även där har jag inte det på papper direkt utan det är min egen uppskattning av formuläret. Alltså vad jag prickat in. Det var i våras jag gjorde dessa.

Det låter bara som ångest. Du får ångest som kommer och går under dagen. Man får ångest och nedstämdhet av både alkoholmissbruk och när man slutar missbruka så det är inte konstigt om du har det nu till och från. Du får nog bara acceptera det just nu, att du är omotiverat nedstämd lite nu och då. Det kommer ju en uppåtvåg igen efter ett tag. Om det skulle hålla i sig efter att du varit ren mer än ett år så gör ett nytt försök med psykiatrin. Just nu måste det ju vara svårt att reda ut vad som är vad.

Men blir dippen väldigt djup så du funderar över att skada dig själv (inkl alkoholmissbruk) så ta kontakt med vården igen.
Ja ångest låter mer närmare sanningen men den är inte som det jag förknippar med ångest.
Jag har tidigare haft mer panikångest. Detta är inte samma utan mer en tomhet, hopplöshet och matthet. Som visar sig dels i tankar men även känslan och mest tydligt i kroppen.

Jag är inte bipolär. Känner mig verkligen inte igen mig där. Har gjort olika tester. Dels för bipolär, adhd, autism och beroende. Den enda som är fastställt är beroende fast även där har jag inte det på papper direkt utan det är min egen uppskattning av formuläret. Alltså vad jag prickat in. Det var i våras jag gjorde dessa.
Har testerna gjorts hos psykolog, eller är det bara nättester du har suttit och svarat på på egen hand?

Ja ångest låter mer närmare sanningen men den är inte som det jag förknippar med ångest.
Jag har tidigare haft mer panikångest. Detta är inte samma utan mer en tomhet, hopplöshet och matthet. Som visar sig dels i tankar men även känslan och mest tydligt i kroppen.
Jag har samma, men jag är diagnostiserad med generaliserat ångestsyndrom. När den mer "lågbrinnande" ångesten är på känns det som att allt är överdraget i grått. Skillnaden mot depression är att det går upp och ned flera gånger per dag eller att man har det en eller ett par dagar och sedan är det ok igen. Så ångest kan kännas olika, just panikångest är ju lätt att känna igen eftersom det är panik.

Det betyder såklart inte att man inte kan ha en depression samtidigt, ångest och depression hänger ju ofta ihop.

Jag tror ångest och depression skulle kunna vara anledningen till att du druckit så mycket och redan så tidigt i ditt liv. Ett sätt att medicinera och få ett mer jämnt mående liksom, känna dig bättre än den du är utan alkohol. Jag tror inte att det bara är alkoholen och beroendet som ger ångest och hösten som ger depression utan jag tror du haft det tidigt tidigt i ditt liv och självmedicinerat med alkohol, upptäckt hur bra det har fått dig att må.

Så jag tänker att om du verkligen söker hjälp för ångest och depression, samtalsterapi och antidepp kanske i kombination, så tror jag att det även skulle bli lite lättare att bröta med ditt beroende. Gå till vc igen och be att få bli remitterad till terapi, är mitt tips. :)

I nuläget går det varken att göra någon utredning eller bedöma symtom pga TS nära förestående alkoholmissbruk så att kasta diagnosförslag åt höger och vänster kanske inte är så hjälpsamt? Just nu är det nog bara att acceptera upp- och nedgångarna men givetvis söka hjälp om det blir alldeles för mörkt @karamelldrottningen, det är viktigt. :)

Att sedan söka om det svajiga måendet kvarstår på en nivå som är så pass begränsande som det verkar vara nu är självklart.

OBS OBS OBS detta är alltså helt separat från att söka vård/hjälp/stöd för att komma ur missbruket(!).

En rejäl urladdning ikväll. Och lång.
Var jag trött innan är jag helt slut nu. Känns som att alla känslor och tårar är helt urvridna.
Haft några sammanbrott och totala överreaktioner.
Kanske vänder det nu. Eller också så inte. Den som lever får se.
Ännu en kväll nykter iaf. Och trots denna kvällen förvånansvärt lite tankar på alkohol även fast jag tänkte på en varm whisky. Eller inte att själva drycken ska vara varm utan att jag blir varm av den inombords.

Förstår inte vad det är med mig.
Det är som om jag redan hade levt klart. Alla bilder i huvudet vars kommer de ifrån ens?!
Saker som knappast ens har någon betydelse längre?
Tex när jag var liten och lekte i parken.
Hoppträning när jag var liten.
Sen pappa.
Och sen nutid.
Och sen tillbaka igen.
Någon märklig framtid.
Sen dåtid.

Det är väldigt rörigt!
Frustrerande när andra somnar direkt och jag ligger och tänker på allt och ingenting. Och blir ledsen för allt och ingenting.
Alltså jag dricker nog ärligt talat hellre än att ha huvudet så här knäppt :banghead:

Jag tänker på allt jag sagt och gjort.
Jag vill inte tänka på det!
Jag vill glömma!
Vill fokusera på framtiden! Det enda som betyder något men nej jag fastnar på obetydliga händelser i någon avlägsen dåtid.
Försöker hitta svaret.
Vilket svar?
Vem är jag egentligen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 998
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 047
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 700
Senast: Rosett
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 090
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor