Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen någon som tar bort mina inlägg. Känns ju så där.
Så jag tappar lusten helt att skriva något. Ta bort hela forumet få eller skriv någon förklaring tycker jag.

Vill citera ett inlägg som @Valerianovna skrev till mig, hoppas det är okej.
Läs och ta in ❤️ detta gäller ju även dig.
Mitt råd till dig är att kapitulera inför beroendet. Du kan inte själv längre. Alkoholen styr dig, inte tvärt om, och därför behöver du hjälp. Tar du emot hjälpen nu, helhjärtat, och gör allt vad de som gått före dig föreslår, även om det tar emot och även om du inte tror det kommer funka för just dig—så har du allt det fina i ditt liv kvar när vinden vänder. Du kommer ha ditt jobb, där du uppenbarligen är mycket uppskattad, att gå tillbaka till. Du kommer ha ditt hem kvar. Du kommer inte ha tankat din ekonomi fullständigt. Du kommer ha vänner och nära och kära kvar som fortfarande tror på dig. En behandling nu är bara några månader, och efter det kommer allt gott finnas kvar. Det känns motigt, ja, men sanningen är att det aldrig kommer bli enkelt att tillfriskna. Det finns ingen genväg, eller att bara göra lite. Antingen ger man det 100%, eller så misslyckas man. Vad detta innebär är lite olika från person till person såklart, men erfarenheten från min behandling (som utfördes dagtid på hemmaplan) är att de som hade som vana att helgmissbruka klarade inte av att genomföra behandlingen på hemmaplan, utan flera föll bort. Behandlingshemmen har bäst framgångsprocent av alla vårdinstanserna eftersom det ger en säker, trygg miljö där man kan jobba på det man behöver, och det finns ytterligare en barriär mot att i ett svagt ögonblick dra ut och missbruka.
Annars krävs det 300% mer vilja och djävlar annamma för att lyckas, och då finns det 0 utrymme för svaga ögonblick. Du kommer frestas att fuska och ljuga för dig själv: för tänk på det, "jag orkar inte idag" är bara en lögn. Hur många gånger sa jag inte det till mig själv och andra, men tänk, att missbruka fanns det alltid ork för. "Jag kan inte" är också en lögn, likaså är "imorgon" en lögn. Allt du gör idag, gör du imorgon.

Jag lever både i helvetet och i himmelen.
Jag vill bara leva här och nu utan att det ska växla så fort.
Jag har så mycket att skriva om som snurrar i huvudet men jag vet inte till vilken nytta det är att få ner dessa tankar.
De handlar om nutid och framtiden.
Alla dessa val. Stora val och små val.
Om jag ska följa hjärtat så vet jag men blir ändå osäker. Kanske känner jag fel?
Jag orkar inte känns längre så mycket hela tiden. Vara så känslig. Där hjälpte alkoholen mig mycket. Stänga av mer.
Nu är allt blottat och jag står knappt ut.
Jag drack ju knappt nånting så förstår inte hur det blev så här det är helt obegripligt.
Jag borde sluta skriva i tråden också för det blir snurrigt. Kanske skriver jag något dumt och det vill jag inte.

Jag trodde att jag skulle må bättre nu när jag inte dricker. Jag trodde att det skulle vara lättare. Att det var jobbigt i början men det är fortfarande jobbigt. Fast vissa situationer fixar jag bättre. Och jag klarar av att vara ledsen utan att dricka. Jag vill dricka men gör det inte. Inte heller när jag är uttråkad eller har ”varit duktig”
Alla dessa situationer fixar jag bättre nu. Men den där känslan som jag skrev om nyss den är svår att inte ta ett glas när den är som starkast.

En dag i veckan skulle jag kunna unna mig att dricka lite på. Bara en endaste dag i veckan och sen inget mer. Det skulle vara mindre än genomsnittet. Det borde jag klara av.
Ja, toppen... och därmed aldrig bli av med beroendet och istället fortsätta att sukta efter och tänka på vin konstant alla övriga dagar i veckan?

Den här känslan jag ibland har. Inte just nu faktiskt men ganska ofta den senaste tiden. Den känner jag igen från då jag var liten. Avskyr den så fruktansvärt mycket.
Jag vet inte hur jag ska förklara den men det är som en tomhet, ett mörker, en ängslan, en oro och en sorg.
Jag brukar aldrig skriva i sådana här trådar då det finns så många som gör det så mycket bättre. Nu kanske detta har nämnts förut och då ber jag om ursäkt i fall jag missat detta.

Skulle en del av ditt alkoholmissbruk kunna vara en form av självmedicinering? I så fall kanske risken är att det inte ”bara” räcker att bli fri från ditt missbruk för att du ska må bra? Jag sällar mig till skaran som förespråkar att det verkar som om behöver mer hjälp än den du har att tillgå för tillfället. Det kanske är så att ditt missbruk är mer komplicerat än ”bara” alkoholmissbruket i sig och då kan det behövas ännu mer hjälp längs vägen.

Den här känslan jag ibland har. Inte just nu faktiskt men ganska ofta den senaste tiden. Den känner jag igen från då jag var liten. Avskyr den så fruktansvärt mycket.
Jag vet inte hur jag ska förklara den men det är som en tomhet, ett mörker, en ängslan, en oro och en sorg.
Är det den här känslan du löst genom att dricka istället för att lösa den på annat sätt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 995
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 044
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 693
Senast: Rosett
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 089
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar