Dagar mellan Första och andra vaccineringen av valp

hjarterdam

Trådstartare
Hej hej.
Nu har jag letat runt på internet men hittar inte direkt svaret jag söker så jag hoppas ni kan hjälpa mig.
Hur många dagar får det vara mellan första och andra sprutan utan att det ska bli "ogiltigt"?
På hästar ska de ju gå 28-42dgr(4-6veckor) mellan första och andra vaccinationen.

Exempel: valpen får första sprutan när den är 8veckor, spelar det någon roll om den får andra sprutan när den 13 veckor eller måste det vara 12veckor på pricken?

Hoppas jag inte var allt för kass för att förklara :angel:

Tpfh! :)

Sv: Dagar mellan Första och andra vaccineringen av valp

Så som jag har förstått det:
Valpen ska ha fyllt 12 veckor, men inte 13.
Precis som ettårsvacc ska ske när hunden har fyllt ett år - inte nödvändigtvis på ettårsdagen.

Som hästmänniska är man van vid stenhårda regler, det är inte riktigt lika noga inom hundvärlden - och det är svårt att vänja sig. ;)

Vuxna hundar grundvaccineras med endast en spruta. Det innebär att ovaccinerade valpar över 12-13 veckors ålder bara ges en vaccinspruta. Att man ger tidigare, alltså vid 6-8 veckors ålder är enbart för att skydda valpen under den känsliga perioden då de maternala antikropparna, dvs antikropparna som vappen fått från sin mamma, börjar sjunka och inte säkert räcker till.

De maternala antikropparna angriper dock vaccinet (vaccinet är ju virus som försvagats, men likförbaskat virus enligt immunförsvaret) och det gör att man inte får full effekt av vaccinationen innan de maternala antikropparna sjunkit. Vid 13 veckors ålder, eller senare för den delen, rekommenderas att man vaccinerar valpen mot valpsjuka, parvo, HCC och kennelhosta.

Om det gått mer än 4 veckor mellan valpens första och andra spruta innebär eegentligen bara att valpen kan ha ett sämre skydd en period, inte att den får sämre skydd när spruta nr 2 väl ges.

Efter grundvaccinationen rekommenderas en booster inom ett år, men man brukar av någon anledning kalla den 1-årssprutan och ge den när hunden fyller ett år.

Okej, så om jag fattat detta rätt..
Om vi säger att valpen har fått sin spruta då den är 8v och sen får andra sprutan efter 4v och 4dar så spelar det egentligen ingen roll? Det blir ingen ogilitig vaccination eller så?

Jag är nog insnöad i hästträskets hårda regler :grin:

Just så. För det framtida skyddet spelar det ingen roll, möjligen kan valpen ha ett sämre skydd den sista veckan.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 082
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 610
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 690
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 710
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Leksak som belöning