Dag att bekänna färg !!

T

todde

Ja nu är det nära. Om min dotter nu beslutar att lägga av o vi säljer hennes ponny p.g.a ointresse då blir jag själv i stallet. Då vi har skaffat en unghäst på vänt till henne så blir den ju ensam. Okey vi har haft häst i ca 7 år så man vet ju en hel del men har inte ridit något nämnvärt.Jag går på ridskola o lär mig,men sådant tar ju tid. Terorin är jag ganska påläst på, jobbar på praktiken nu. Så nu måste jag ju bestämma mig ska jag fortsätta eller stänga stallet. Vågar man köpa en läromästare som sällskap för jag är ju inte glad om jag ska sälja unghästen för man blir ju fäst o har ju en dröm om att få lov att rida den. Krävs ju mycket jobb o tid, Skulle kanske skaffa en medryttare,men det är nog jättesvårt att hitta här på landet. Vet faktiskt inte hur jag ska göra!!!!:confused: Måste skaffa hjälp på något sätt

Sv: Dag att bekänna färg !!

Om du inte vill ha en häst att rida på själv kan du kanske låna en ponny av någon? Då är det inte så mycket jobb med vare sig mat eller hantering av hästarna. En ponny som bara är sällskap kan ju gå oskodd så då minskar ju utgifterna lite, än om du har en stor häst som ska ridas.
Om din dotters intresse svalnat nu, varför ha en häst som väntar på henne? :confused: Spar den till dig själv om du vill ha den kvar och be om hjälp när den ska ridas in.
Har sett exempel på ungar som tröttnar vid tonåren men har föräldrar som försöker hålla deras intresse vid liv. En tjej sa när de sålt hennes ponny att hon kunde lika gärna ha en hund istället för att skaffa storhäst :angel:

todde skrev:
Ja nu är det nära. Om min dotter nu beslutar att lägga av o vi säljer hennes ponny p.g.a ointresse då blir jag själv i stallet. Då vi har skaffat en unghäst på vänt till henne så blir den ju ensam.
Om hon inte är intresserad varför har ni då köpt en unghäst till henne? Bara för att den är ung betyder inte det att den bara ska gå, den behöver ändå tränas och hanteras. Och för det krävs intresse. Är hon verkligen intresserad? Varför ska hon iså fall sälja pga ointresse?

Men läs.... dottern har ju TAPPAT intresset, det innebär ju inte att hon inte hade intresset när hästen införskaffades, det framgår väl ganska tydligt. dessutom är det väl inte det som todde är ute efter, ifrågasättande varför hon köpt häst, utan vad hon ska göra i nuläget med situationen....

Kanske har jag varit lite otydlig men unghästen införsaffades för ca 1 år sedan. Jag önskar att ha kvar den o jag vet att den ska hanteras o det görs också fast kanske inte i rätt omfattning. Men det kommer när jag har bestämt mig antingen sälja eller bygga vidare. Inridning tar jag hjälp med isåfall givitvis förstås.
Jag har inte köpt hästen enbart för henne utan det var ju en liten baktanke :angel:

Nä, blir bara trött på moral föreläsningar när det inte behövs eller har med saken att göra :angel:

Är dottern så pass ointresserad att hon inte alls vill rida i framtiden? Det blir inte aktuellt för henne att lalla lite i skogen med dig, till exempel?

Om jag har förstått saken rätt så skulle ni dels behöva en häst till som sällskap till unghästen, och dels skulle du vilja ha en läromästare att rida innan du eventuellt tar över unghästen?
Om ni köper en ridhäst till nu kanske det blir lite knivigt den dagen unghästen börjar ridas, och då blir du själv med TVÅ ridhästar.

Kan ni kanske hitta en ridhäst på foder? Och sedan köpa en liten ponny eller sällskapshäst när (om) du börjar rida unghästen?

Luleå skrev:
Är dottern så pass ointresserad att hon inte alls vill rida i framtiden? Det blir inte aktuellt för henne att lalla lite i skogen med dig, till exempel?

Om jag har förstått saken rätt så skulle ni dels behöva en häst till som sällskap till unghästen, och dels skulle du vilja ha en läromästare att rida innan du eventuellt tar över unghästen?
Om ni köper en ridhäst till nu kanske det blir lite knivigt den dagen unghästen börjar ridas, och då blir du själv med TVÅ ridhästar.

Kan ni kanske hitta en ridhäst på foder? Och sedan köpa en liten ponny eller sällskapshäst när (om) du börjar rida unghästen?

Jag vet inte hur hon tänker men troligtvis så lägger hon av helt p.g.a
andra intresse . Kanske det kommer igen vem vet. Ja kanske en häst på foder men då måste man ju kunna rida rätt bra eller hur. Kanske en gamal läromästare som typ promenadhäst så länge o sen får man se.

Man behöver inte kunna rida bra för att ha en foderhäst!! Ni har ju redan hästvana, och du går på ridskola och lär dig! Det finns massor av hästägare som gärna lånar ut sin häst till ett hem som ditt. För många hästägare är det viktigare att du kan "markservicen" och att du är villig att lära mer inom ridningen! Det gäller bara att tala om att du söker en häst att lära dig mer av, så du hittar någon som passar dig.

Eller kanske hyra häst från någon ridskola/lägerverksamhet?

Luleå skrev:
Man behöver inte kunna rida bra för att ha en foderhäst!! Ni har ju redan hästvana, och du går på ridskola och lär dig! Det finns massor av hästägare som gärna lånar ut sin häst till ett hem som ditt. För många hästägare är det viktigare att du kan "markservicen" och att du är villig att lära mer inom ridningen! Det gäller bara att tala om att du söker en häst att lära dig mer av, så du hittar någon som passar dig.

Eller kanske hyra häst från någon ridskola/lägerverksamhet?

Du skriver ni ni är = med mig:cry: frågan är om man klarar ut detta.
Jag rider ju inte världs bäst precis men jag känner att jag nog vill skaffa mig en läromästare antinge på foder eller köp. Ridning är ju trots allt beroende framkallande. Det är bara det är man 45+ får man kanske tänka lite på att kroppen kanske inte hänger med. Ännu så länge har jag inte behövt pallen för att komma upp på någon häst :)
Men det är ett stort ansvar att vara ensam om.

Det är väl en jättebra idé att köpa en läromästare. Du verkar vettig nog att ta hjälp när det behövs och jag antar att du kommer att se till att få tränarhjälp regelbundet också. Lägg dessutom till att du faktiskt inte är helt ensam - även om dottern har tröttnat på att ha egen häst så kanske hon tycker det är OK att hjälpa till ibland när det behövs, och ni kan slå era kloka huvuden ihop för att lösa problem.

Jag förstår problemet... Det ÄR mycket ansvar när man är ensam. Jag har varit i princip ensam eftersom ingen annan i min familj kan skilja fram från bak på en häst. Men jag har alltid haft stallkamrater som ställt upp om det krisat.

Jag tror på idén att låna/hyra häst en kortare period för att känna efter!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 023
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 772
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar