Däckfråga

superstar

Trådstartare
Hej!

Jag vet att man inte får köra med sommardäck på bilen och vinterdäck på släpet eller tvärtom men visst är det OK att ha dubbdäck på släpet och dubbfria vinterdäck på bilen?

Annars måste jag köpa nya däck...

/Ullis

Sv: Däckfråga

Nu kan jag inte svära mig helt fri MEN jag har för mig att du kan ha dubbfritt på bilen och dubbat på släpet. Du kan däremot inte ha dubbat på bilen och dubbfritt på släpet, vid vinterväglag dvs. Det ska vara bäst "grepp" på släpet om man kör med olika typer.
Själv är jag helgarderad och har dubb både på bil och släp ;)

Som sagt, jag TROR att det är så :crazy: ...

Jag kan svara nej på den frågan, för jag vet att det med säkerhet inte är tillåtet. Vi hade dubbfritt på våran volvo, våran andra dragbil var dubbad samt även släpet.

Så blev farbror i den blåvita inte glada på oss när vi drog det dubbade släpet, men odubbade på volvon. :o Annars lurade dom oss, de :devil:

Senast ändrad:

Du får köra dubbat på bilen och odubbat på släpet men inte tvärt om.

Robin1 skrev:

Halvfel!

Enligt
Vägverket - vinterdäck så gäller detta:
»Om bilen har dubbdäck måste också tillkopplad släpvagn ha det vid vinterväglag.«

Är man osäker på vad som gäller är det bäst att vända sig till Vägverket 0771-119 119. De kan ge dig helt korrekta svar. Polisen är inte alltid uppdaterad med vad som gäller.

Boj skrev:
Så blev farbror i den blåvita inte glada på oss när vi drog det dubbade släpet, men odubbade på volvon. :o Annars lurade dom oss, de :devil:
Farbror blå gjorde fel.
Det är skönt att ha många bokstäver på sitt körkort, för då så blir farbror blå litet mera "ödmjuk".

Robin1 skrev:

Det är ju just tvärt om det får vara och inte som du skriver :smirk:

Läs på länken ovan om reglerna.

Poliser har inte alltid rätt kan vi konstatera...en gång blev vi intagna i en rutinkontrll och de anmärkte på vår bilbarnstol och menade att vi visste väl att man var tvungen att ha en godkänd stol även till bebisar. Vilket vi hade! Men de hade aldrig sett en sådan och var väldigt skeptiska.

Själv kör jag alltid med dubbat både på släp och bil. Kände mig bara så säker på att jag visste hur det gick att kombinera ekipaget. Ber om ursäkt, absolut inte meningen att lura någon.

Tack alla! jag skulle helst ha dubbat på både bil å släp men det är ju föräldrarnas bil och vinterdäcken på den (odubbade) är nya så dom är inte så sugna på att byta, men då är det ju iaf lugnt att jag har dubbade på släpet, känns bra!

Från 1:a oktober får du ha dubbdäck på släpet. Om det är vinterväglag måste du ha vinterdäck på bilen efter 1:a december.

Liknande trådar

Fordon Jag försöker sälja min gamla bil men får inte bud på den som jag kan acceptera. Så jag överväger att skrota den. Den är körbar till...
Svar
15
· Visningar
1 246
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
27 923
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar